Aihe: Sony BMG jäi kiinni piratismista
1 2 3 4
Klezberg
06.04.2008 10:36:36

Joka tapauksessa, tietokoneohjelmien luvaton levittäminen ja muunteleminen ei pitäisi olla yhtään laillisempaa hommaa kuin musiikin luvaton levittäminen.

Käyttäjän kannalta muunnellun version käyttö on aina riski. Siitä voi olla poistettu yhteydenotto valmistajan systeemiin, mutta kuka tietää mitä sinne on lisätty.

Se, että käyttäjällä on lisenssikin olemassa (jota vastaava kappale pitää toki olla käyttämättä) ehkä tekee asiasta luvallisen käyttäjän osalta, mutta ei poista sitä että käyttäjä hyötyy (?) laittomasta toiminnasta.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
Leikari
07.04.2008 10:35:10
Joka tapauksessa, tietokoneohjelmien luvaton levittäminen ja muunteleminen ei pitäisi olla yhtään laillisempaa hommaa kuin musiikin luvaton levittäminen.

Klezberg väänsi rautalangasta keille pointtini ei auennut...
Mohla
07.04.2008 12:03:52

Klezberg väänsi rautalangasta keille pointtini ei auennut...

Sori tuo mun aiempi väsyny kommentti.

Meni vaan jotenkin överiksi, kun aihe vedettiin välittömästi vertaisverkkoon ja sen eettiseen pohdintaan. Aihetta kun on ihan omissaankin ketjuissaan käsitelty aika kattavasti näillä palstoilla. (tai lähinnä 3-4 nimimerkkiä ymmärtää toisiaan väärin ja nussii pilkkua eikä tahallaan ymmärrä toistensa pointteja, kunnes ketjut menee lukkoon, mutta kuitenkin...)

Tää BMG:n tapaus on yhtä aikaa huvittava ja surullinen. Jotenkin luulis, että BMG:llä kuitenkin riittäisi rahaa ostaa lailliset softat. Ehkä sitten jatkossa...
Huom! On suuri todennäköisyys, että ylläoleva kirjoitus on sarkastinen. ...muttei tietenkään välttämättä.
- - - - - - - - -
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charli
Musta Arkipyhä
07.04.2008 12:46:38
Sori tuo mun aiempi väsyny kommentti.

Meni vaan jotenkin överiksi, kun aihe vedettiin välittömästi vertaisverkkoon ja sen eettiseen pohdintaan. Aihetta kun on ihan omissaankin ketjuissaan käsitelty aika kattavasti näillä palstoilla. (tai lähinnä 3-4 nimimerkkiä ymmärtää toisiaan väärin ja nussii pilkkua eikä tahallaan ymmärrä toistensa pointteja, kunnes ketjut menee lukkoon, mutta kuitenkin...)

Tää BMG:n tapaus on yhtä aikaa huvittava ja surullinen. Jotenkin luulis, että BMG:llä kuitenkin riittäisi rahaa ostaa lailliset softat. Ehkä sitten jatkossa...

Sekin pointti ettei Sony BMG:n kiinnijäänti tee musiikin laittomasta latailusta sen hyväksyttävämpää.Vaikka Sony BMG syyllistyi piratismiin ei se oikeuta lataamaan ilmaiseksi laitonta musiikkia.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Klezberg
07.04.2008 13:04:59

Sekin pointti ettei Sony BMG:n kiinnijäänti tee musiikin laittomasta latailusta sen hyväksyttävämpää.Vaikka Sony BMG syyllistyi piratismiin ei se oikeuta lataamaan ilmaiseksi laitonta musiikkia.

Olikohan tuommoista kukaan esittänytkään, ennemminkin taisi olla kyse siitä että ohjelmien luvattomalle käytölle ja muuntelulle ei hyväksytä yhtään enempää selityksiä kuin musiikkiteoksille.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
Musta Arkipyhä
07.04.2008 14:54:45
Olikohan tuommoista kukaan esittänytkään

Enpä moista toki väittänytkään ,mutta asian ns.toinen puoli ei mielestäni tullut tarpeeksi esille joten toin sen esille.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Mohla
07.04.2008 15:42:26 (muokattu 07.04.2008 15:45:00)

Olikohan tuommoista kukaan esittänytkään, ennemminkin taisi olla kyse siitä että ohjelmien luvattomalle käytölle ja muuntelulle ei hyväksytä yhtään enempää selityksiä kuin musiikkiteoksille.

Niin, tää jus oli vähän se juttu joka mua huvitti heti alusta saakka. Sehän on aivan päivän selvä juttu, että laittomat softat ja on laittomia. En tajua miksi se pitää monen ihmisen tulla aina tänne toteamaan erikseen.

Vähän jos joku jää autovarkaudesta kiinni, niin sitten ihmiset tulee siihen kommentoimaan, että "Niin, autovarkaushan on rikos."

No shit?

Tää vaan siis on jotenkin huvittavaa. Kai sillä sitten voi kokea olevansa jotenkin hyvä ihminen, kun käy erikseen toistamassa mitä laki sanoo. Ei siinä siis mitään väärää ole, eipä sillä. ;)

EDIT:
Ja siis selvennyksenä nyt vielä, että laittoman softan käyttäminen ei ole mitenkään hyväksyttävää. Tarkoitukseni ei siis ollut mitenkään puolustella laittoman matskun käyttöä. Lähinnä vaan kommentoin ihmisten nettikäyttäytymistä tässä.

EDIT2: Ja tää on kyllä jo ihan offtopiccia mitä mä tässä höpisen, joten jätän tän ketjun omalta osaltani rauhaan. Sori kaikille! Näköjään mun oma nettikäyttätyminen on ihan yhtä pöhköä kuin muidenkin.
Huom! On suuri todennäköisyys, että ylläoleva kirjoitus on sarkastinen. ...muttei tietenkään välttämättä.
- - - - - - - - -
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charli
Klezberg
07.04.2008 15:48:57

Niin, tää jus oli vähän se juttu joka mua huvitti heti alusta saakka. Sehän on aivan päivän selvä juttu, että laittomat softat ja on laittomia. En tajua miksi se pitää monen ihmisen tulla aina tänne toteamaan erikseen.

Nuo minun kommentit liittyi kyllä Kiven kirjoitukseen siitä että piraattiasofteja käyttävissä firmoissa on usein kyllä maksetut paketit hyllyssä.
Lennu
07.04.2008 16:04:10

Nuo minun kommentit liittyi kyllä Kiven kirjoitukseen siitä että piraattiasofteja käyttävissä firmoissa on usein kyllä maksetut paketit hyllyssä.

Onhan se usein piraattimusankin tapauksessa, ne on vaan jonkun myyn hyllyssä.
"Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!" - Sam Other
marke-
07.04.2008 16:42:44 (muokattu 07.04.2008 16:43:09)
Tää vaan siis on jotenkin huvittavaa.

Köyhän hupi on halpaa.

EDIT: Hahah, ei vittu Lennu. Loistat n. joka ketjussa noilla väläytyksillä. Tässä jo pari päivää repeilly sun kommentteja ketjusta toiseen. Pistämpä huvikseni plussan.
Rakkaus
Lennu
07.04.2008 16:46:28

Köyhän hupi on halpaa.

EDIT: Hahah, ei vittu Lennu. Loistat n. joka ketjussa noilla väläytyksillä. Tässä jo pari päivää repeilly sun kommentteja ketjusta toiseen. Pistämpä huvikseni plussan.

Joo, mä oon mnetin epävirallinen pelle. Mikä surullisinta, se on usein jopa tahatonta.
"Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!" - Sam Other
jannu
07.04.2008 18:55:37

Kivi ei mun mielestä kylläkään millään muotoa ilmaissut, että se olisi hyväksyttävää.
"Enkä halunnut muuta kuin suudella sinua niin että huulet rohtuu..."
Klezberg
07.04.2008 19:04:40 (muokattu 07.04.2008 19:06:55)

Kivi ei mun mielestä kylläkään millään muotoa ilmaissut, että se olisi hyväksyttävää.

Ei, enkä sitä väittänytkään. Tosin joku voi sen kyllä niinkin lukea: jos olet maksanut softan, saat sen hankkia mistä tahansa. Softaa muuttamalla on jo kuitenkin todennäköisesti rikottu softantekijän oikeuksia.

Meneekös tämäkin keskustelu taas puuroksi. Meinasin alkaa tässä toistella mitä jo kirjoitin mutta sieltä ne on luettavissa.
hörhö
07.04.2008 19:11:18

"Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900)
Klezberg
07.04.2008 19:13:50

Jormaz
07.04.2008 19:16:12 (muokattu 07.04.2008 19:17:02)
Olikos tälle jotain muuta lähdettä?

http://www.theaustralian.news.com.a … ry/0,25197,23495134-5006787,00.html
Tommosen löysin. L: jaahas linkki löytyy myös itse PL:n tekstistä..
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
Turmis
07.04.2008 22:35:49

Edellisestä voimme siis päätellä, että koska maailmassa sadat miljoonat ihmiset jakavat ja lataavat laittomasti tekijänoikeudellista materiaalia, ei heitä kohtaan nosteta syytteitä, koska tekijöitä on niin monia.

Aika mustavalkoinen päätelmä, mutta silti...
Musiikki on vakava asia, se ei saa olla iloista.
sellisti
08.04.2008 00:44:13
http://piraattiliitto.org/uutiset/2 … ttaisesta-piratismista-ei-syytteita

Hauska pätkä tuolla;

Asiasta kirjoittanut TorrentFreak puolestaan toteaa, että "tämä tapaus osoittaa selvästi, kuinka suhteettoman kovia rangaistuksia on säädetty teoista, joiden ei ole todistettu olevan edes taloudellisesti vahingollisia. Yksi asia on varma: kun poliisiviranomaisetkin liittyvät kansan syviin riveihin halveksunnassaan tällaisia lakeja kohtaan, kyseisten lakien olemassaolon yhteiskunnallinen oikeutus tulisi kyseenalaistaa vakavalla tavalla."

Hienoa logiikkaa; jos poliisi rikkoo lakia niin laki on tyhmä ja se täytyy kumota. Voiskohan ton ajattelutavan yleistää muuallekin? Rikkoohan ne poliisit nopeusrajoituksiakin.
"Musiikki ei ole sitä mikä soi. Musiikki on sitä, miksi se mikä soi, soi niin kuin se soi silloin kun se soi." (Leif Segerstam) --- "Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." (en muista kuka)
Manaatti
08.04.2008 01:09:08 (muokattu 08.04.2008 01:11:24)
Hienoa logiikkaa; jos poliisi rikkoo lakia niin laki on tyhmä ja se täytyy kumota. Voiskohan ton ajattelutavan yleistää muuallekin? Rikkoohan ne poliisit nopeusrajoituksiakin.

Eiköhän lanseerata sellainen kunnon western-henkinen "silmä silmästä" -laki, joka antaa kaikille luvan tappaa kaikkea liikkuvaa. Saahan se poliisikin kantaa asetta ja jopa ampua sillä, kuolettavasti eli ei.

edit: rah, rah. Pitäisi lukea quotettu uutinen ennen kommentoimista.
I consider myself a road man for the lords of karma.
juxi
10.04.2008 17:41:45

Jos lainvartijakaan ei pidä lakia noudattamisen arvoisena, kyseenalaisena on joko lain järkevyys tai lainvartijan uskottavuus. Huomionarvoisempi pointti on se, että

Police sources have told The Advertiser an official investigation, which could lead to criminal charges, will not be conducted because of the large number of police officers involved in copying DVDs. (http://www.theaustralian.news.com.a … ry/0,25197,23495134-5006787,00.html)

Pitäisikö tuo tulkita siten, että kyseissä osavaltiossa saa tehdä mitä lystää, kunhan sitä on tekemässä tarpeeksi väkeä?
03:56 <@juxi> aika laimeeta siguttaa itteään
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)