Aihe: Musikaalisuus..
1 2 3 4 5 6 7
J.Ahonen
15.12.2005 17:29:30
Musikaalisuus (tai ehkä oikeammin lahjakkuus) on se 5% jota ei saavuteta pelkällä treenaamisella.
ps3t
15.12.2005 17:36:18

Nyky-yhteiskunnassa (länsimaissa) on mahdotonta siis olla epämusikaalinen..

Ei muuten pidä ihan paikkaansa. Nimittäin eräässä tiede lehdessä oli juttu "epämusikaalisista" ihmisistä joille oli tehty erilaisia testejä. Heille oli mm soitettu useita kappaleita useaan kertaan eivätkä he silti niitä uudelleen kuulessan pystyneet sanomaan olivatko kuulleet kyseisen biisin hetkeä aiemmin. Muistaakseni heidän aivoistaan yksinkertaisesti puuttui jokin tumake tms. Luultavasti kylläkin suht harvassa tämänlaiset ihmiset..
Teknisyys on perseestä.
Super-Jari
15.12.2005 17:44:36 (muokattu 15.12.2005 17:49:14)
Siis jos ihminen ei osaa hyräillä pätkääkään ei todennäköisesti ole kovin musikaalinen.
Näin uskon minä. Mutta kaikkeahan voi aina opetella..

Onko esimerkiksi todella lahjakas ja hyvä mutta sävelkorvaton rumpali siis epämusikaalinen?

e. laulutaidoton = sävelkorvaton
Landola59
15.12.2005 17:47:55
Siis jos ihminen ei osaa hyräillä pätkääkään ei todennäköisesti ole kovin musikaalinen.
Näin uskon minä. Mutta kaikkeahan voi aina opetella

Tämä on kyllä pohjattomin kommentti mitä oon nähny mikä paska haisee parhaalle- topicin jälkeen... Oikeesti. Ei kai steve vai tai ynkkä osaa hyräillä finlandiaa. Vaikka ynkkä onki paska ja on kirkasta niin ei se sitä osaa. joten hän on siis epämusikaalinen. aamen sisters, the pope has spoken.
"Ei se Dion keikka ole mikään festivaali!" - Pawe87 Punttisika #7 IMIK #36 IHFC #1 Perustajajäsen
ps3t
15.12.2005 17:58:41

Ei kai steve vai tai ynkkä osaa hyräillä finlandiaa.

Mist tiiät?
Teknisyys on perseestä.
Landola59
15.12.2005 18:00:07
Mist tiiät?

Mulla on semmonen perse. Tuskin ovat vaivautuneet opetteleen ko. biisiä jotta päätön väite saisi tukea.
"Ei se Dion keikka ole mikään festivaali!" - Pawe87 Punttisika #7 IMIK #36 IHFC #1 Perustajajäsen
ps3t
15.12.2005 18:08:03

Mulla on semmonen perse. Tuskin ovat vaivautuneet opetteleen ko. biisiä jotta päätön väite saisi tukea.

Siis luulitko tosiaan että tarkoitin että jos ei osaa hyräillä biisiä jota ei ole aiemmin kuullut, ei ole musikaalinen?
Teknisyys on perseestä.
Landola59
15.12.2005 18:36:49
Siis luulitko tosiaan että tarkoitin että jos ei osaa hyräillä biisiä jota ei ole aiemmin kuullut, ei ole musikaalinen?

En.. vaan sitä että jos et osaa hyräillä, ts. menee väärin, sinä väität että on epämusikaalinen. joo ei.
ps3t
15.12.2005 19:41:40

En.. vaan sitä että jos et osaa hyräillä, ts. menee väärin, sinä väität että on epämusikaalinen. joo ei.

Joo ei. Lueppa vaikka uudestaan mun tuo kirjoitus kun et selvästikkään tajua mitä tarkoitin.
Teknisyys on perseestä.
etnopoju
15.12.2005 19:56:35

jokainen on musikaalinen, kunhan sille avautuu.
etnopoju
15.12.2005 19:58:20

Onko esimerkiksi todella lahjakas ja hyvä mutta sävelkorvaton rumpali siis epämusikaalinen?

e. laulutaidoton = sävelkorvaton

mun sävellysopettaja ei osaa hyräillä paskaakaan ja silti sen musa hakkaa mun musan, vaikka mä osaan hyräillä.

hyräileminenhän vaatii myös äänihuulten hallintaa; se ei kerro mitään kuulosta ja hahmottamiskyvystä jne.
rok
15.12.2005 20:30:14

Kyllä semmosia rumpaleita joilla on tekniikka hallussa, mutta eivät ymmärrä soittaa tyylin-/biisinmukaisesti on paljon. Mun mielestä se on epämusikaalista.
"Markalla saa markan tavaran"
etnopoju
15.12.2005 20:32:21

Kyllä semmosia rumpaleita joilla on tekniikka hallussa, mutta eivät ymmärrä soittaa tyylin-/biisinmukaisesti on paljon. Mun mielestä se on epämusikaalista.

onko tyylinmukaisuus jokin absoluuttinen tieteellisesti mitattava arvo?
rok
15.12.2005 20:44:55
onko tyylinmukaisuus jokin absoluuttinen tieteellisesti mitattava arvo?

Tarkotin lähinnä ettei lähdetä huiskimaan tuplabasarikomppia soulbiisiin...voihan se tietty siihen sopiakkin..;) Siis musikaalinen rumpali pystyy omaksumaan sen soitettavan biisin/musatyylin sielunelämän ja kuuntelemaan muita soittajia eikä esittele sitä erinomaista tekniikkaansa turhan päiten. Eli pelkkä tekniikka ei tee tässä tapauksessa musikaaliseksi.Munsta.
etnopoju
15.12.2005 22:19:25

Tarkotin lähinnä ettei lähdetä huiskimaan tuplabasarikomppia soulbiisiin...voihan se tietty siihen sopiakkin..;) Siis musikaalinen rumpali pystyy omaksumaan sen soitettavan biisin/musatyylin sielunelämän ja kuuntelemaan muita soittajia eikä esittele sitä erinomaista tekniikkaansa turhan päiten. Eli pelkkä tekniikka ei tee tässä tapauksessa musikaaliseksi.Munsta.

entä jos se sen rumpalin mielestä kuulostaa musikaaliselle? millä sä voit mitata makua?
Guitar Hero
15.12.2005 22:27:59
Musikaalisuutta voisi varmaan verrata kielitaitoon. Kielen kuuntelemista ja ymmärtämistä vastaa se, että musiikkia kuunnellessaan esimerkiksi erottaa eri soittimet toisistaan ja ymmärtää teoksen rakenteen. Soittaminen vastaa tietenkin puhumista. Jotkut ovat luonnostaan musikaalisia, mutta musiikkia ymmärtämätönkin ihminen voi luultavasti harjoittelemalla saavuttaa jonkinlaisen musikaalisuuden tason samalla tavalla, kuin vierasta kieltä opiskellaan. Tämän perusteella voisi ehkä sanoa, että jokaisessa ihmisessä on ainakin vähän musikaalisuutta.

katsoin aihetta käsittelevän dokumentin. siinä tutkittiin puhumisen ja musiikin kuuntelun aiheuttamia ärsykkeitä aivojen eri sektoreilla. musiikkia voi ihan todistetusti verrata kielitaitoon.

mutta jokaisessa ihmisessä ei ole musikaalisuutta. eräs mun tuntema ihminen on siitä elävä esimerkki: soittanut rumpuja 10 vuotta, on innoissaan soittamisesta, mutta ei silti pysy edes alkeellisimmassa rytmissä.
Net, kun on kuornevia, ovat välillisesti roipautettuja keesoja.
rok
15.12.2005 22:28:09
entä jos se sen rumpalin mielestä kuulostaa musikaaliselle? millä sä voit mitata makua?

Tää ei johda mihinkään. Sovitaanko että musikaalisuutta ei käsitteenä voi selittää koska tarkoitusta varten ei ole tehty mittaria...
cubasisti
15.12.2005 23:03:49
Jos lähdetään jengiä erottelemaan niin Carlos Santana ainakin on epämusikaalinen, kun se vetää sitä rumaa horkkakäsitärinävibratoa. ;) HAH! Eiks se oo koskaan kuullu omaa soittoaan vai mikä siinä voi olla. Yäk.
Deadline tekee mestarin.
etnopoju
15.12.2005 23:11:19

katsoin aihetta käsittelevän dokumentin. siinä tutkittiin puhumisen ja musiikin kuuntelun aiheuttamia ärsykkeitä aivojen eri sektoreilla. musiikkia voi ihan todistetusti verrata kielitaitoon.

mutta jokaisessa ihmisessä ei ole musikaalisuutta. eräs mun tuntema ihminen on siitä elävä esimerkki: soittanut rumpuja 10 vuotta, on innoissaan soittamisesta, mutta ei silti pysy edes alkeellisimmassa rytmissä.

voi toki, mutta sun pitää sit taas määritellä musiikki.

joo, no ei se kuin pitkään joku on soittanut sano yhtään asialle omistatumisesta. mä oon soittanut jotain 12 vuotta kitaraa ja kuka tahansa konservatorion jazz jäbä hakkaa mut teknisesti. mä luulen, että kyseiselle kaverille ei ole auennut se miten musiikki jaksottuu; ehkä kyse on jostain keskittymiseen liittyvästä ongelmasta tai jopa kuulovauriosta.

mä sitä paitsi olen kuullut vaikka kuinka monen tyypin osaavan soittaa vaikka mitä ihme tahtilajeja enkä silti ole pitänyt sitä lainkaan musikaalisena. kopioiminen ja papukaijamaisesti asioiden toistaminen ei osoita välttämättä lainkaan asian omaksumista.
sellisti
15.12.2005 23:20:25
Sekin on kuulemma tutkittua faktaa, että matemaattinen ja musiikillinen lahjakkuus kulkevat usein käsi kädessä. Kai se sitten tarkoittaa jotain rakenteiden tajuamista ja hahmottamista yms. Ja mullekin on m.netissä todisteltu kuinka matematiikka voi olla luovaa, joten se yhteys ei sitten edes rajoittune pelkkään tekniseen osaamiseen.
Haastattelija: "Olette nyt säveltänyt 115 sinfoniaa, milloin tulee seuraava?" Leif Segerstam: "No milloin ja milloin, mistä sen nyt tietää. Eihän sitä spermaakaan tule jos on just viisi kertaa nainut".
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)