Aihe: Miksaajan moraali
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Klezberg
13.10.2014 15:10:13 (muokattu 13.10.2014 15:26:43)

kuutiohead5000: Ensisijassa katsoisin, että siviilin tietämys ja ymmärrys mättävät. Tuohon vielä viiden kaljan rohkeus sekä typeryyslisä, annettavan palautteen laatutakuu.

Miksaajan työn varjopuoliin kuuluu myös se, että yleisö on päihtynyt, tai ainakin aika usein näin(kevyt musiikki)

Tässä keskustelussahan on varsinaisesti ollut kysymys siitä, saako asiantunteva henkilö tulla ilmoittamaan miksaajalle huomiostaan.

Olen ymmärtänyt keskustelun perusteella, että koska asiantuntematonta ja juopunutta palautetta tulee kaiken aikaa, niin mikään palaute ei ole toivottavaa. Siis miksaajan näkökulmasta.
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Numb
13.10.2014 15:23:01

Vessajono: Tulee mieleen eräskin tapaus, jossa n. postimerkin kokoisella lavalla kaksi kitaristia veti kahdella 4x12" komootilla ja molemmilla tietysti joku satawattinen putkinuppi, joista piti kränkätä päätteet täysille, koska vitun hyvä soundi. Ja tästä syystä asiassa ei ollut myöskään mitään neuvottelemisen varaa. Mitä siinä sit teet muuta ku pyörittelet päätäsi, nostat kädet pystyyn ja yrität saada PA:sta edes vähän rumpuja tulemaan.

Tämmöinen on munsta ihan käsittämätöntä. Yleisö, jos sitä ylipäätään on, tuskin on tullut paikalle tarkoituksenaan kuunnella puolitoista tuntia kitaristien ihenaa päätesäröä.

Jos miksaaja antaa minun ymmärtää, että lavavolan olisi salisoundin puolesta parempi olla pienempi, niin kylläpä vaan minäpoika laitan vahvistinta pienemmälle.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
shuffle
13.10.2014 16:58:30 (muokattu 13.10.2014 17:09:37)
Hauska juttu vuodelta 1994, kun olin P-Tearsin kanssa Semifinaalissa keikalla.
Tupa täynnä, keikka menossa. Miksaaja tai joku äänihemmo tulee biisien välissä luokseni lavalle, ja huutaa: "laita lujempaa! tonne ei kuulu mitään!"
Mulla oli isokokoinen 2¤12 ja 100W Marsun nuppi, ja omasta mielestäni soitin aika vitun lujaa jo. Bändissä oli kaksi kitaristia, mä vedin enempi rytmiä. En kuullut juuri muuta kuin oman soittoni siinä kaapin edessä niin, että välillä oli vaikeuksia seurata bändiä.
Niin ukko vaan tulee biisien välissä, et "ei kuulu". Oli tosi epäuskoinen olo. Se täysi tupa jotenkin vei sen volan jonnekin. Parin metrin päässä kaapin edessä tiivis yleisöseinä. Omiin korviin tuuttasi enemmän kuin riittävästi, ja varmaan niille etummaisillekin, luulen.
Siinä vaiheessa oli jo keikkoja takana eri ryhmien kanssa, että osasin omasta mielestäni jo jotenkin arvioida, mikä on sopiva vola.
Keikan jälkeen yleisö kertoi, et oli huvittavaa seurata kun jätkällä oli täys meno päällä, mutta soitosta ei kuulunut juuri mitään:) Olin ihan, ja olen vieläkin, että ei vittu voi olla totta. Mä siis en soittanut hiljaa.
Että näinkin voi joskus käydä. Oli kyllä ainoa kerta.
Kailis
13.10.2014 22:16:26 (muokattu 13.10.2014 22:27:38)

shuffle: Hauska juttu vuodelta 1994, kun olin P-Tearsin kanssa Semifinaalissa keikalla.
Tupa täynnä, keikka menossa. Miksaaja tai joku äänihemmo tulee biisien välissä luokseni lavalle, ja huutaa: "laita lujempaa! tonne ei kuulu mitään!"
Mulla oli isokokoinen 212 ja 100W Marsun nuppi, ja omasta mielestäni soitin aika vitun lujaa jo. Bändissä oli kaksi kitaristia, mä vedin enempi rytmiä. En kuullut juuri muuta kuin oman soittoni siinä kaapin edessä niin, että välillä oli vaikeuksia seurata bändiä.
Niin ukko vaan tulee biisien välissä, et "ei kuulu". Oli tosi epäuskoinen olo. Se täysi tupa jotenkin vei sen volan jonnekin. Parin metrin päässä kaapin edessä tiivis yleisöseinä. Omiin korviin tuuttasi enemmän kuin riittävästi, ja varmaan niille etummaisillekin, luulen.
Siinä vaiheessa oli jo keikkoja takana eri ryhmien kanssa, että osasin omasta mielestäni jo jotenkin arvioida, mikä on sopiva vola.
Keikan jälkeen yleisö kertoi, et oli huvittavaa seurata kun jätkällä oli täys meno päällä, mutta soitosta ei kuulunut juuri mitään:) Olin ihan, ja olen vieläkin, että ei vittu voi olla totta. Mä siis en soittanut hiljaa.
Että näinkin voi joskus käydä. Oli kyllä ainoa kerta.

Miksiköhän se miksaaja oli siellä??? Pääsääntöisesti backline säädetään niin että soittajilla on kivaa. Mikityksellä hoidetaan sitten kuuluvuus yleisöön. Mä en keksi muuta kuin että jokin on bragannut kesken keikan, mutta luulisi että se a) hoitaisi ongelman b) kertoisi keikan jälkeen mikä mätti. Yks juttu. Jos te teitte jonkinlaisen soundcheckin niin luulisi että tietäisit minkä näköinen miksaaja oli. Mä en ainakaan kuuntelisi kenenkään tuntemattoman ohjeita kesken keikan. Miksaajana olen kuunnellut. Tavastialla ekalla keikalla oli talon kaveri koko ajan vieressä kun pyysin, ja se antoi välillä ohjeita.
TRAUM: mua vituttaa idiootit...tai siis ei muuten mutta kun niillä on äänioikeus siinä missä meikäläiselläkin.
shuffle
14.10.2014 00:20:08
Kailis: Miksiköhän se miksaaja oli siellä??? Pääsääntöisesti backline säädetään niin että soittajilla on kivaa. Mikityksellä hoidetaan sitten kuuluvuus yleisöön. Mä en keksi muuta kuin että jokin on bragannut kesken keikan, mutta luulisi että se a) hoitaisi ongelman b) kertoisi keikan jälkeen mikä mätti. Yks juttu. Jos te teitte jonkinlaisen soundcheckin niin luulisi että tietäisit minkä näköinen miksaaja oli. Mä en ainakaan kuuntelisi kenenkään tuntemattoman ohjeita kesken keikan. Miksaajana olen kuunnellut. Tavastialla ekalla keikalla oli talon kaveri koko ajan vieressä kun pyysin, ja se antoi välillä ohjeita.

Joo. Hommasta kymmeniä vuosia, ei oo muistikuvat enää ihan täysin teräviä.
Kyllä me tehtiin chekki ja se kaveri taisi olla miksaaja. Luulen, että kyse oli vaan ihan siitä että chekki tehtiin tyhjässä salissa, ja sitten yleisö pakkautui siihen stagen eteen. Stagen, joka oli siellä hyvin matala. Tällöin jonkun tuolin päällä ollut skobe jäi sinne yleisön taakse päiden alapuolelle salista katsottuna, ääni jäi myös.
Homma oli muistaakseni niin, että kitarat ja beissi ei ollut mikitetty. Katsottiin, että niiltä osin backline riittää siinä tilassa. En muista enää ihan varmasti. Sehän ei ole mikään kovin suuri tila.
Soitettiin samoihin aikoihin siellä yläkerrassakin. Homma pelasi.
Kailis
14.10.2014 00:43:38 (muokattu 14.10.2014 00:55:17)

Mä oon tuollakin soittanut ja miksannut useasti, enkä kyllä ymmärrä mitä se miksaajasetä on kelannut. Voihan sitä mikkiä olla käyttämättä. Outoa. Paikkana aivan mainio. Muutama vuosi sitten olin katsomassa Valkyrians-keikkaa ja hikijorasin aivan hulluna koko setin ajan. Kohta on frendin (mm. Mustassa Paraatissa soittanut Kääriäinen) synttärit ja kyllä papalla on taas asiaa suutariin kun nahka vuotaa =D
Anekdootti kyseisestä paikasta; olin keikalla Megaphone-bändin kanssa ja paikalla oli myös Mr. McCoy. Kävi soundcheckissä tapansa mukaan säätämässä kitarasoundeja ja illan aikana kävi ilmi että kaveri kerää jamiporukkaa. Mennessäni lauteille ajattelin että fucking no way kun ei kysynyt keltään lupaa, ja asian varmistaakseni tein "Moonit" eli kaadoin vikan biisin loppukliimaksissa oman settini ympäri lavaa. Ei ollut jameja.
TRAUM: mua vituttaa idiootit...tai siis ei muuten mutta kun niillä on äänioikeus siinä missä meikäläiselläkin.
Vessajono
14.10.2014 00:48:44
Numb: Tämmöinen on munsta ihan käsittämätöntä. Yleisö, jos sitä ylipäätään on, tuskin on tullut paikalle tarkoituksenaan kuunnella puolitoista tuntia kitaristien ihenaa päätesäröä.

Jos miksaaja antaa minun ymmärtää, että lavavolan olisi salisoundin puolesta parempi olla pienempi, niin kylläpä vaan minäpoika laitan vahvistinta pienemmälle.

Jep. Voihan se joskus olla vähän ikävää vetää jos ei saa ihan sitä mieleistään soundia mutta kyllä mäkin oon noudattanut tota periaatetta, että jos jotain uhrauksia pitää tehdä niin kyllä ne sit tehdään lavalla. Olin sitten kummalla puolen tiskiä hyvänsä.

Eipä mulla nyt toisaalta mitään isompia ongelmia oikein oo koskaan ollutkaan, joskus on jossain lainabackline-keikoilla ollut vähän haikeata kun on pitänyt vetää ilman monitoria jollain rantiksella ja lava on ollut sen kokoinen että se ei vaan aukea sinne vaikka seisoisit missä kohti lavaa. Salin perällä tietty varmaan jytisee hyvin.
Leuka rintaan ja paskat housuissa kohti uusia pettymyksiä.
Pauli Lappalainen
14.10.2014 08:22:06
Vessajono: Jep. Voihan se joskus olla vähän ikävää vetää jos ei saa ihan sitä mieleistään soundia mutta kyllä mäkin oon noudattanut tota periaatetta, että jos jotain uhrauksia pitää tehdä niin kyllä ne sit tehdään lavalla. Olin sitten kummalla puolen tiskiä hyvänsä.

.

Aika monesti joutuu tinkimään myös ulostulevasta soundista lavafiiliksen takia.
Mikään ei näy ja kuulu yleisölle paremmin kuin se, että lavalla joku mättää.
Pientä tukkoisuutta ja epäselvyyttä soundissa ei juuri kukaan huomaa.

Paitsi rokkipoliisit.
Oksu
14.10.2014 11:29:43

Jeps. Huoh. Örgh.

Oha taas nii hyvää tää keskustelu ja suuntakii oikia. Tästä keskustelusta oppineena tulen seuraavalla keikalla hakkaamaan laulajan jo ennen tsekkiä, katkomaan kitaristilt kaikist kitaroist kielet, pilkkomaan rummut palasiksi, pakottamaan basistin vetämään linjaan ja laitan kiipparit täysille. Nim. Miellytän nyt kaikkia.

No mutta... Tuolla joku itsensä pahoittelija jo vetelee miul hirttosilmukkaa äskeisen takia mutta kuten ny tääl o tapana jankuttaa niin: Missä viipyy koko perhanan ketjun aloittajan kommentit? Turhaa me täs mitää sekoillaan ku herra/rouva/trolli ei täällä ole selittämässä tapahtumaa enempää????

Ja si ku tääl o provottu oikein huolella ni jatketaan... Itte oon työskennellyt siellä äänitiskin puolella jo aika kauan ja kuunnellut sitä että laulu ei ja laulu ei... Kuulkaas ny isin pikku pavarotit tätä: Ottakaapa se mikki haltuun ja tekniikka kans. Väitän j, että tässä maassa lasketaan kahden käden sormilla ne artistit, jotka oikeasti voivat kutsua tuota kapistusta työkaluksi. Piste.
Hippi kukapa muukaan, ainainen riesa tän päivän stadissa. Oi tulispa kunnon sade joka pyyhkis alleen kaiken ton saastaan. Ja siihen paskaan mä luen hipit, stallarit, kommarit, revarit ja muut hihhulit jotka vaikeuttaa kekkosen duunia.
phiit
14.10.2014 11:56:34 (muokattu 14.10.2014 12:11:07)
Oksu:
Ja si ku tääl o provottu oikein huolella ni jatketaan... Itte oon työskennellyt siellä äänitiskin puolella jo aika kauan ja kuunnellut sitä että laulu ei ja laulu ei... Kuulkaas ny isin pikku pavarotit tätä: Ottakaapa se mikki haltuun ja tekniikka kans. Väitän j, että tässä maassa lasketaan kahden käden sormilla ne artistit, jotka oikeasti voivat kutsua tuota kapistusta työkaluksi. Piste.

"Tottakai" se on laulajien ja soittajien vika jos ei ääni kuulu, selvä juttu (oletetaan nyt että kuitenkin jotain ääntä tulee ulos) :) Puolipilkku tähän.

Mutta linjaan kyllä kannattaa soittaa, se on kaikille vaan helpompaa ja mukavampaa siinä täysin samaa mieltä.

Edit: paskastahan ei saa timanttia mutta tuo tekniikka pätee korkeintaan tapauksiin Matti Nykänen ja Tauski, muutoin kyllä menee äänimiehen piikkiin jos ei laulua kuulu.
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
Oksu
14.10.2014 12:10:55

phiit: Tottakai se on laulajien ja soittajien vika jos ei ääni kuulu, selvä juttu :D Puolipilkku tähän.

Mutta linjaan kyllä kannattaa soittaa, se on kaikille vaan helpompaa ja mukavampaa siinä on täysin samaa mieltä.

Ja si kaivettii se olennainen heti siitä :D Tälläkin tarkoitin niitä rantasaunojen raahaamista joka ikiseen pizzerian nurkkaan!!!

Ja mitä miksaajiin tulee, ni aika monet ammattisepät jo tunnen mutta mitä enemmän orkestereita tulee ni sitä enemmän "miksaajiakin". Aina on se joku kaveri porukassa, joka alkaa miksaajaks. Miksi, koska se o siistii ja saa piparii ja noi o mun frendei ym. Omalle kohdalle parikin eri kertaa osunut edellä mainittu jamppa ja eihä se lähe niinku treeniksellä! Sit se o yllättäen paikan ja paikan henkilökunnan vika ku täälkii foorumil valitetaan ku ei se kuulostanu niinku hyvält...

Ja kyllä, olen itsekin tehnyt virheitä mutta niistä on opittu. Ja itsekin olen sellainen seppä, et jos takki auki tonteille tulet ja et edes käsipäivää sano ni voit olla varma et jeesiikää ei tipu enneku oot esitelly ittes. Ja humalassa oleva asiakas on miul iha yhdentekevä mitä hän haluaa selittää tai on tietävinään. Kyllä kuuntelen, siis jos työltäni ehdin, palautteen mutta turha on tulla hihasta kahen promillen päissään nykimään ja pätemään.

Ja se, että esim. kitaraa ei saa laitettuu lavalla hiljemmalle o paskapuhetta! Niihinkin on olemassa nykyään vermeet mil saat sen "hyvän soundin" ulos vetämättä nuppeja kaakkoon. Enkä ymmärrä vieläkään miksi ja mistä lähtien se basson soitto on ollut sellaista, ettei voi vetää jos ei omalla tontilla jytise se rantasauna tarpeeksi... TÄH!

Joku päivä on haaveenani tehdä juuri sellainen miksaus kun asiakas(lue se känniääliö/muka tietävä/levyllä o parempi soundi tapaus) neuvoo tekemään. Otetaan ne neuvot paperille ja tehdään säädöt just niin ja sit kuunnellaan sitä orkkaa uusiks. Mahtaa olla erikoinen soundi sitte. Nim. Metallicalla o bassaris tosi hyvä soundi, mikset tee niin...
Hippi kukapa muukaan, ainainen riesa tän päivän stadissa. Oi tulispa kunnon sade joka pyyhkis alleen kaiken ton saastaan. Ja siihen paskaan mä luen hipit, stallarit, kommarit, revarit ja muut hihhulit jotka vaikeuttaa kekkosen duunia.
phiit
14.10.2014 12:14:11 (muokattu 15.10.2014 11:22:32)
Oksu: Ja si kaivettii se olennainen heti siitä :D Tälläkin tarkoitin niitä rantasaunojen raahaamista joka ikiseen pizzerian nurkkaan!!!

Ja mitä miksaajiin tulee, ni aika monet ammattisepät jo tunnen mutta mitä enemmän orkestereita tulee ni sitä enemmän "miksaajiakin". Aina on se joku kaveri porukassa, joka alkaa miksaajaks. Miksi, koska se o siistii ja saa piparii ja noi o mun frendei ym. Omalle kohdalle parikin eri kertaa osunut edellä mainittu jamppa ja eihä se lähe niinku treeniksellä! Sit se o yllättäen paikan ja paikan henkilökunnan vika ku täälkii foorumil valitetaan ku ei se kuulostanu niinku hyvält...

Ja kyllä, olen itsekin tehnyt virheitä mutta niistä on opittu. Ja itsekin olen sellainen seppä, et jos takki auki tonteille tulet ja et edes käsipäivää sano ni voit olla varma et jeesiikää ei tipu enneku oot esitelly ittes. Ja humalassa oleva asiakas on miul iha yhdentekevä mitä hän haluaa selittää tai on tietävinään. Kyllä kuuntelen, siis jos työltäni ehdin, palautteen mutta turha on tulla hihasta kahen promillen päissään nykimään ja pätemään.

Ja se, että esim. kitaraa ei saa laitettuu lavalla hiljemmalle o paskapuhetta! Niihinkin on olemassa nykyään vermeet mil saat sen "hyvän soundin" ulos vetämättä nuppeja kaakkoon. Enkä ymmärrä vieläkään miksi ja mistä lähtien se basson soitto on ollut sellaista, ettei voi vetää jos ei omalla tontilla jytise se rantasauna tarpeeksi... TÄH!

Joku päivä on haaveenani tehdä juuri sellainen miksaus kun asiakas(lue se känniääliö/muka tietävä/levyllä o parempi soundi tapaus) neuvoo tekemään. Otetaan ne neuvot paperille ja tehdään säädöt just niin ja sit kuunnellaan sitä orkkaa uusiks. Mahtaa olla erikoinen soundi sitte. Nim. Metallicalla o bassaris tosi hyvä soundi, mikset tee niin...

Eipä tässä nyt oikeen kyllä missään kohti voi erimieltäkään olla :) paitsi kaikkihan lähtevät jostain, ääniukotkin sieltä ruohonjuuritasolta ja tunnen itsekin useamman jotka "nousseet" niistä kellaribändikaveri porukoista ammattitöihin. Puolustelen siis jälleen miksaajia :)

Edit: meni tuo kättely homma kyllä vähän ohi ekalla lukemalla ja aika lapasesta tuntuu lähteneen? Ihmiset ovat erilaisia, ei voi ketään olettaa tulevan kunnioittamaan äänimiestä ennenkuin Hän aloittaa työt.. :(
sammakko54
14.10.2014 16:11:38
Jii-Gee: Meneeks tää oikeesti näin..huh.. !!?
Eikös sen miksaajan nimenomaan kuuluisi huomata & tajuta nämä asiat -> ja toki kans tehdä niille jtn ??

No oletko ollut kavereittesi kanssa jossain keikkaa katsomassa ja jälkeenpäin jutelleet että ei jokin soitin oikein kuulunut tai vaikkapa laulusta ei saanut selvää? Veikkaan että olet, tai jos et niin olet onnekas keikoilla kävijä, sillä niillä keikoilla on selvästi kaikki äänen osa-alueet olleet kunnossa (bändi, miksaaja, kamat, keikkapaikan akustiikka)
Hippien kaveri.
-Q-
15.10.2014 09:53:45
Oksu: Ja mitä miksaajiin tulee, ni aika monet ammattisepät jo tunnen mutta mitä enemmän orkestereita tulee ni sitä enemmän "miksaajiakin". Aina on se joku kaveri porukassa, joka alkaa miksaajaks. Miksi, koska se o siistii ja saa piparii ja noi o mun frendei ym. Omalle kohdalle parikin eri kertaa osunut edellä mainittu jamppa ja eihä se lähe niinku treeniksellä! ...

Tässä taas taitaa kohdata kaksi maailmaa joita täällä edustetaan, eli ammattimiehet joille oikeasti maksetaan siitä että bändi kuulostaa hyvältä ja sitten taas me harrastelijat joilla lähtökohta on olla "se kaveri joka viittii lukea manuaalit" ja päätyy pöydän ääreen kun muut ei suostu. Toki ketju liittyy enemmän ammattimiesten toimiin mutta harrastajien dissaaminen lienee turhaa.

Tekemällä oppii, eikö? Ja väittäisin että aika harvoi sillä kokemattomallakaan miksaajalla on negatiivinen vaikutus bändin soundiin verrattuna siihen että ei olis ketään. Jo se että on joku joka huolehtii äänentoiston toiminnasta niin että soittajien ei tarvitse auttaa bändiä olemaan parempi kun voi keskittyä olennaiseen. Harrastelioita ne soittajatkin yleensä lähtökohdiltaan ovat eikä bändillä ole välttämättä yhtään sen parempaa käsitystä miltä he voisivat kuulostaa ammattimiehen välityksellä. Jos kaikki jotakuinkin toimii niin ei osaa edes kaivata sen parempaa ennenkuin joku ulkopuolinen taho tuo ilmi että asiat voisi olla paremminkin. Sama pätee muillakin aloilla.

Ja ainakin itse harrastan äänentoistoa ja aiheeseen liittyvää tekniikka ihan vain sen takia että se on kivaa ja mielenkiintoista, ei mulla ole hinkua lavalle tai muita vaihtoehtoisia motiiveja, eikä toisaalta harhaaluuloja etteikö minua huomattavasti pätevämpi kavereita olisi saatavilla. Mutta näissä kuvioissa tietysti bänditouhut on pääsääntöisesti harrastus
Kailis
15.10.2014 10:16:29 (muokattu 15.10.2014 10:56:44)

Eikös Oksulle ole irronnut piparia =D Tekemällä tosiaan oppii. Aika harvalla harrastelijatason bändillä on varaa palkata ammattilaista sinne pizzerian nurkkaan (kielikuva) ja jos talon puolesta ei ole seppää on ihan hyvä että joku kaveri lähtee kaljapalkalla katselemaan että asiat menee edes siedettävästi. Vai mitä? Itse olin tällä tavalla -90 luvulla opiskelemassa valoja Elastic Family-kiertueella. Tosin tuli myös hilloa, parissakin mielessä ;) Tästä oli myös hyötyä työskennellessäni myöhemmin teatterin valoissa.
Niihinkin on olemassa nykyään vermeet mil saat sen "hyvän soundin" ulos vetämättä nuppeja kaakkoon.
Mikä tää tämmöttine ihmeverme sit onkka? Keinokuorma?
Ja itsekin olen sellainen seppä, et jos takki auki tonteille tulet ja et edes käsipäivää sano ni voit olla varma et jeesiikää ei tipu enneku oot esitelly ittes.
Tästä vähän. Monet parikymppiset soittajat (ja heidän mahdolliset miksaajakaverinsa) ovat niin epävarmoja etteivät varmasti tule heti kättelemään tatuoitua, kaljua ja pelottavan näköistä heeboa joka tuijottaa vihaisesti. Mähän tulen kyllä. Että hymyillään kun tavataan.
Oksu
15.10.2014 11:18:18 (muokattu 15.10.2014 11:18:51)

Kailis: Eikös Oksulle ole irronnut piparia =D Tekemällä tosiaan oppii. Aika harvalla harrastelijatason bändillä on varaa palkata ammattilaista sinne pizzerian nurkkaan (kielikuva) ja jos talon puolesta ei ole seppää on ihan hyvä että joku kaveri lähtee kaljapalkalla katselemaan että asiat menee edes siedettävästi. Vai mitä? Itse olin tällä tavalla -90 luvulla opiskelemassa valoja Elastic Family-kiertueella. Tosin tuli myös hilloa, parissakin mielessä ;) Tästä oli myös hyötyä työskennellessäni myöhemmin teatterin valoissa.

Mikä tää tämmöttine ihmeverme sit onkka? Keinokuorma?

Tästä vähän. Monet parikymppiset soittajat (ja heidän mahdolliset miksaajakaverinsa) ovat niin epävarmoja etteivät varmasti tule heti kättelemään tatuoitua, kaljua ja pelottavan näköistä heeboa joka tuijottaa vihaisesti. Mähän tulen kyllä. Että hymyillään kun tavataan.

Miu piparin saanti o loppunu jo todistettavasti 2000-luvun alussa :) Kyllä, tekemällä oppii tekemään mutta kysymys onkin asenteesta. Miust o tosi hyvä juttu et uusii porukoit tulee mut ittelle opetettii jo uran alussa yks asia: aina ku menet taloon, jossa on PA-toimittaja/talon seppä niin esittele ittes! Se o numero yks, jost oon pitäny kii. Se tuo hyvät vibat heti ja jos ei vaik oo kiire ni istahat herran/frouvan kans hetkeks alas kaffeel/teel ja vaihat kuulumiset/tilanteen vaatimat speksit. Veikkaan et ens kerral ku tapaatte ni kaikki o paremmin.

Keinokuorma esmes... Marsul oli joskus ainakin sellane breikkeri olemas joho sai luukuttaa täpöl sisää ja sit ku availi ni avot!

EHÄ MIE EES OO PELOTTAVAN NÄKÖNEN :D

Ja todellakin hymmyillään ja istahettaan alas.
Kailis
15.10.2014 11:33:03 (muokattu 15.10.2014 11:34:08)

Oksu: Miu piparin saanti o loppunu jo todistettavasti 2000-luvun alussa :) Kyllä, tekemällä oppii tekemään mutta kysymys onkin asenteesta. Miust o tosi hyvä juttu et uusii porukoit tulee mut ittelle opetettii jo uran alussa yks asia: aina ku menet taloon, jossa on PA-toimittaja/talon seppä niin esittele ittes! Se o numero yks, jost oon pitäny kii. Se tuo hyvät vibat heti ja jos ei vaik oo kiire ni istahat herran/frouvan kans hetkeks alas kaffeel/teel ja vaihat kuulumiset/tilanteen vaatimat speksit. Veikkaan et ens kerral ku tapaatte ni kaikki o paremmin.

Keinokuorma esmes... Marsul oli joskus ainakin sellane breikkeri olemas joho sai luukuttaa täpöl sisää ja sit ku availi ni avot!

EHÄ MIE EES OO PELOTTAVAN NÄKÖNEN :D

Ja todellakin hymmyillään ja istahettaan alas.

Ihan perusjuttuja joo. Mutta kokeile seuraavaksi jos/kun tulee nuoria tonteille niin meetkin ite silleen isällisesti ja otat sen miksaajajäbän haltuun. Sähän voit esimerkillä opettaa niitä asenteita ja käytöstapoja =D
Kitaristilla on nytkin Marsu ja keinokuorma. Toimii hyvin. Sillon kun -80 luvulla vedettiin niin noita keinokuormia ei ollut ja piti vetää ihan täysiä rummuilla että pääsi sen helvetillisen vallin läpi. Kun ehdotti että eikö ihan vähän voi pudottaa niin alkoi se "eiku täst tulee ihan näkkäri" valitus. Mutta Marsu piti olla ku Jimilläki oli.
shuffle
15.10.2014 20:52:24 (muokattu 15.10.2014 20:53:39)
En tiedä uskaltaako vielä 2000-luvullakaan tunnustaa ääneen, mutta mulla oli Marshallin 100W Mosfet-nuppi :) Ostin sen Joensuusta uutena 1989.
Ei kuormaongelmaa. Kuulosti hyvältä vanhojen, rupisten elementtien läpi, jotka leikkasivat yläpäätä.
Uusien elementtien läpi kuulosti huonommalta. Sopi hyvin sellaiseen Stones-komppaukseen. Hyvä crunch, terävä atakki.
Sehän oli silloin ihan haloo, että mikä tää on. Ei siitä kukaan koskaan valittanut studioissa tai keikoilla, että olisi huono soundi. AC/DC-coverbändissä se ei toimisi, mutta sellainen Izzy Stradlin-ryminä lähti hyvin.
Krice
16.10.2014 10:04:18

Vessajono: Tulee mieleen eräskin tapaus, jossa n. postimerkin kokoisella lavalla kaksi kitaristia veti kahdella 4x12" komootilla ja molemmilla tietysti joku satawattinen putkinuppi, joista piti kränkätä päätteet täysille, koska vitun hyvä soundi. Ja tästä syystä asiassa ei ollut myöskään mitään neuvottelemisen varaa. Mitä siinä sit teet muuta ku pyörittelet päätäsi, nostat kädet pystyyn ja yrität saada PA:sta edes vähän rumpuja tulemaan.

Sähköt poikki pääkytkimestä ja lähdet kävelemään paikalta mielenosoituksellisesti tuhisten.
phiit
16.10.2014 10:17:11
shuffle: En tiedä uskaltaako vielä 2000-luvullakaan tunnustaa ääneen, mutta mulla oli Marshallin 100W Mosfet-nuppi :) Ostin sen Joensuusta uutena 1989.
Ei kuormaongelmaa. Kuulosti hyvältä vanhojen, rupisten elementtien läpi, jotka leikkasivat yläpäätä.
Uusien elementtien läpi kuulosti huonommalta. Sopi hyvin sellaiseen Stones-komppaukseen. Hyvä crunch, terävä atakki.
Sehän oli silloin ihan haloo, että mikä tää on. Ei siitä kukaan koskaan valittanut studioissa tai keikoilla, että olisi huono soundi. AC/DC-coverbändissä se ei toimisi, mutta sellainen Izzy Stradlin-ryminä lähti hyvin.

Toihan on ihan huikee vehje! :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)