Aihe: Uudet kopionsuojaukset
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1014 15 16 17 18
Hakki
14.11.2005 13:05:20
Katsoppas kun joillakin ihmisillä on periaatteita. Se, että Rumban lukijat ovat selkärangattomia vätyksiä, ei kuulu tähän keskusteluun.

*hymiö*

Auts.

Sonyn toinen toivo, MediaMax ei paljon paremmin hommassa pärjää, vaan kyselemättä laittaa tavaraa kovalevylle, soittaa kotiin ja muuta kivaa.

Mikä hitto siinä on, että levy-yhtiöillä ei ole mitään hajua todellisuudesta. Jos Sony laittaisi EULA:an täydellisen selosteen siitä, mitä softa tekee, mitä se asentaa, mitä se kertoo Sonyn servereille ja laittaisi mukaan uninstallerin, niin homma olisi paljon paremmalla pohjalla ja monet, jotka nyt janoavat firman verta tuskin jaksaisivat näin paljon mekkalaa pitää.

Mutta ei niin ei, kun kuluttaja on rikollinen tai ainakin mahdollinen sellainen, täten sitä pitää kyykyttää. Ammattirikollisia eivät tällaiset viritykset pidättele koskaan. On se kumma, että kakaroiden p2p tuottaa enemmän tappiota kuin järjestäytyneen rikollisuuden pyörittämä miljoonien piraattibisnes.
while(true) {metal.play(örörör);}
Kampela77
14.11.2005 13:08:12
Periaatteellinen musiikinkuluttaja ei sitten myöskään wareta.

Ei tietenkään. Jos boikotoidaan, niin silloin levy jätetään hyllyyn ja sillä sipuli. Jättämällä kopiosuojatut levyt ostamatta ei ainakaan tue levy-yhtiöiden päätöstä laittaa niitä levyille. Ja hyvällä tuurilla se voi vaikuttaa joidenkin levy-yhtiöiden päätökseen olla lähtemättä seuraamaan BMG:n ja kumppaneiden esimerkkiä kopiosuojausasiossa. Jotkut ihmiset ovat tietysti lampaita ja nielevät mukisematta kaiken mitä levy-yhtiöt tarjoavat ja jos lampaita on riittävästi, niin kopiosuojaukset pysyvät levyillä. Itse en ainakaan Sonyn tuotteita enää osta, koska en periaatteen vuoksi halua antaa eurojani kyseiselle firmalle.
Feggy
14.11.2005 13:14:21 (muokattu 14.11.2005 13:14:32)

Mä en oikein vakuutu näistä boikoteista. Sanotaan vaikka, että boikotti leviäisi siinä määrin, että oikeasti paljon ihmisiä liittyy siihen. No, jengi jättää ostamatta vaikka Mewin, siis jonkun pienemmän orkesterin levyn. Sony myy kuitenkin Teuvo Taviksille Robbie Williamsia tms. hehtaarikaupalla. Vaikka boikotti hiukan vaikuttaisikin myyntiin, se koskee pahimmin pienempiä bändejä, joita eivät tavikset osta. Sama juttu koskee vielä suuremmassa määrin suomalaisia bändejä. Bändit kärsivät Sonyä enemmän, luulen ma.
Haetaan perusasiat hallitseva basisti helsinkiläiseen Lockmaniin. Soitamme omalaatuista melodista rockia, jossa Bo Diddley ja Blues Explosion yhdistyy Televisioniin ja Tom Waitsiin. Treenikämppä Kaapelilla ja 30 omaa biisiä. Laita pikaviestiä.
Hakki
14.11.2005 13:22:45
Mä en oikein vakuutu näistä boikoteista. Sanotaan vaikka, että boikotti leviäisi siinä määrin, että oikeasti paljon ihmisiä liittyy siihen. No, jengi jättää ostamatta vaikka Mewin, siis jonkun pienemmän orkesterin levyn. Sony myy kuitenkin Teuvo Taviksille Robbie Williamsia tms. hehtaarikaupalla. Vaikka boikotti hiukan vaikuttaisikin myyntiin, se koskee pahimmin pienempiä bändejä, joita eivät tavikset osta. Sama juttu koskee vielä suuremmassa määrin suomalaisia bändejä. Bändit kärsivät Sonyä enemmän, luulen ma.

So be it.

Juuri tuon takia Sony ja muut kuvittelevat että voivat tehdä mitä tykkäävät, koska lampaita on liian paljon. No, periaatteessa tämä isojen firmojen ajama vapaa markkinatalous tule koitumaan niiden kohtaloksi kun ostajat kyllästyvät siihen mainstreamroskaan (mariginaalibändien levyjä ei myydä, kun potentiaaliset ostajat pitää niitä boikotissa) ja etsivät vaihtoehtoja.

Tämä tulee vaan tapahtumaan liian pitkällä aikajänteellä, että se lohduttaisi tänä päivänä katuja tallaavaa Mikko Muusikkoa tai Ossi Ostajaa.

Mitä muutakaan voisi tehdä? Piratismi on laitonta, joten ainoa laillinen keino vaikuttaa yhtiöihin on boikotti, niin tehottomalta kuin se vaikuttaakin.

Asiakaspalauteesen isot firmat reagoivat vain jos on pakko, ts. jos on vaara joutua raastupaan.
lxi
14.11.2005 13:29:25
Bändit kärsivät Sonyä enemmän, luulen ma.

Bändejä on kuitenkin mahdollista tukea vaihtoehtoisin tavoin -- menemällä keikoilla, hankkimalla oheistuotteita jne. Levy-yhtiöt kuitenkin elävät vain ja ainoastaan levyjä myymällä.

Kuten aina, kyse on enimmäkseen periaatteesta. Tuskin kukaan boikottiin osallistuva uskoo teollaan kaatavansa Sony/BMG:tä, mutta riittävällä osallistujamäärällä saattaa saada edes pienen loven aikaan.

Todellista harmia firmalle tekee vain firma itse. Kyseenalaisten suojausten ympärillä pyörinyt mediamylly on jo saanut aikaan sen, että Sonyn osakkeiden markkina-arvo putosi tuntuvasti, ainakin väliaikaisesti.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua
Feggy
14.11.2005 13:33:08 (muokattu 14.11.2005 13:37:02)

So be it.

Juuri tuon takia Sony ja muut kuvittelevat että voivat tehdä mitä tykkäävät, koska lampaita on liian paljon. No, periaatteessa tämä isojen firmojen ajama vapaa markkinatalous tule koitumaan niiden kohtaloksi kun ostajat kyllästyvät siihen mainstreamroskaan (mariginaalibändien levyjä ei myydä, kun potentiaaliset ostajat pitää niitä boikotissa) ja etsivät vaihtoehtoja.

Taviskaman myynnistä koituvilla voitoilla kustannetaan ne marginaalimusat. Muuten jäisivät julkaisematta. Jos vaikka Sonyn myynti laskee romahdusmaisesti, kenkää saavat ensiksi pienemmät bändit.

Bändejä on kuitenkin mahdollista tukea vaihtoehtoisin tavoin -- menemällä keikoilla, hankkimalla oheistuotteita jne. Levy-yhtiöt kuitenkin elävät vain ja ainoastaan levyjä myymällä.

Kuten aina, kyse on enimmäkseen periaatteesta. Tuskin kukaan boikottiin osallistuva uskoo teollaan kaatavansa Sony/BMG:tä, mutta riittävällä osallistujamäärällä saattaa saada edes pienen loven aikaan.

Todellista harmia firmalle tekee vain firma itse. Kyseenalaisten suojausten ympärillä pyörinyt mediamylly on jo saanut aikaan sen, että Sonyn osakkeiden markkina-arvo putosi tuntuvasti, ainakin väliaikaisesti.

Oheistuotteista ei ole mitään hyötyä, jos itse levyt eivät myy. Kuka ostaa jonkin bändin t-paidan, jos ei kuule sen musiikkia? Kuten aiemmin sanoin, Sony on töpännyt raskaasti ja saa itse syyttää itseään tästä sotkusta. Itse en kuitenkaan näe mitään syytä olla ostamatta jonkin bändin levyä vain siksi, että sen levy-yhtiö on tunaroinut. Mulle on periaatteellista tukea niitä bändejä joista tykkään. Maksan mä veronikin vaikken niin nykyhallituksesta tykkää.
Haetaan perusasiat hallitseva basisti helsinkiläiseen Lockmaniin. Soitamme omalaatuista melodista rockia, jossa Bo Diddley ja Blues Explosion yhdistyy Televisioniin ja Tom Waitsiin. Treenikämppä Kaapelilla ja 30 omaa biisiä. Laita pikaviestiä.
Kampela77
14.11.2005 13:35:13
Mä en oikein vakuutu näistä boikoteista.

En itsekään pysty sanomaan, että niillä saataisiin yhtiöt suojauksista luopumaan, mutta omalla kohdallani kyse on enemmänkin siitä, etten myöskään halua asiaa tukea. Huonosti minullekin kävisi, jos itse tekisin ohjelman, jota myisin netissä ja joka asentaisi käyttäjän koneelle kyselemättä rootkitin, soittelisi kyselemättä "kotiin" ja lopuksi vielä sotkisi koneella olevia tiedostoja.
jäykkis
14.11.2005 13:35:43
Useampikin täällä on kertonut tekevänsä niin.

Juu, siltähän se kuulostaa. Toisaalta, miksi syödä koko imelä tekijänoikeuspulla, kun siitä voi popsia myös pelkät rusinat?
"Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista" - Tommi KyyrÄ -
lxi
14.11.2005 14:08:55
Oheistuotteista ei ole mitään hyötyä, jos itse levyt eivät myy. Kuka ostaa jonkin bändin t-paidan, jos ei kuule sen musiikkia?

Ihan mainiosti voisin ostaa paidan mutten levyä. Eihän yhtyeen levyä tarvitse välttämättä omistaa kuullakseen yhtyeen musiikkia, ja puhun tässä nyt ihan laillisistakin keinoista.

Jos nyt leikitään, että jonkin minua miellyttävän yhtyeen seuraava levy kopiosuojataan, niin sitten en osta sitä levyä, piste. Jos paita on hieno, ostan sen. Jos tulevat lähistölle keikalle, menen sinne, nautin musiikista ja tuen samalla yhtyettä.
Feggy
14.11.2005 14:23:48

Ihan mainiosti voisin ostaa paidan mutten levyä. Eihän yhtyeen levyä tarvitse välttämättä omistaa kuullakseen yhtyeen musiikkia, ja puhun tässä nyt ihan laillisistakin keinoista.

Jos nyt leikitään, että jonkin minua miellyttävän yhtyeen seuraava levy kopiosuojataan, niin sitten en osta sitä levyä, piste. Jos paita on hieno, ostan sen. Jos tulevat lähistölle keikalle, menen sinne, nautin musiikista ja tuen samalla yhtyettä.

No juu, totta tuokin. Väitän silti, että paitabisnes on nappikauppaa levybisnekseen verrattuna. Samoin keikat eivät rahallisesti ulkomaisia yhtyeitä kauheasti hyödytä. Ei tarvitse olla kuin hiukan marginaalista ylöspäin, niin levymyynti on merkittävin tulonlähde bändille.
Tmp
14.11.2005 15:53:04
Jos tämän suojauksen todellakin pystyy kiertämään shiftillä niin mitä vastaan se taistelee? P2P-levikki ei varmasti pienene. Ainut on joku tuomo perustavis joka ei tajua painaa shiftiä joten sen sijaan imuttaa levyn ja polttaa sen kaverille. Miten paljon resursseja on tähänkin laitettu?
Kuuntele oikeaa musiikkia - www.penelopeband.net
Hakki
14.11.2005 15:56:30
Jos tämän suojauksen todellakin pystyy kiertämään shiftillä niin mitä vastaan se taistelee? P2P-levikki ei varmasti pienene. Ainut on joku tuomo perustavis joka ei tajua painaa shiftiä joten sen sijaan imuttaa levyn ja polttaa sen kaverille. Miten paljon resursseja on tähänkin laitettu?

Olet asian ytimessä.
PomppoK
14.11.2005 16:15:33 (muokattu 14.11.2005 16:16:47)

Eikä millään voi kuunnella levyjä cd-soittimella, ei.

Menee toistoksi, mutta menkööt:

Mitään takuitahan ei ole, että levyt toimisivat edes jollain tapaa missään soittimessa. Markkinoilla ei vielä olekaan soitinta, joka olisi tarkoitettu kopiosuojattuja levyjä varten.

Itse en ainakaan halua lähteä arpomaan enää. Hyllyyn on eksynyt 4-5 kopiosuojattua, joista vain yksi on toiminut toisinaan jopa moitteettomasti. Muita en ole saanut ongelmitta soimaan alusta loppuun, jos nyt edes olen saanut soimaan. Minua ei juuri lohduta, että naapurilla on sattunut toimimaan.

Ehkä uuden soittimen myötä sitten, ehkä ei. Lisää testikiekkoja en kuitenkaan aio ostaa.

Tyhmyydellä on luonnollisesti ollut tapana tiivistyä suurissa joukossa, mutta kiinnostaisi tavata joskus kasvotusten tuo henkilö/ydinryhmä, joka vieläkin uskoo kopiosuojauksen voimaan ja on yhä valmis sijoittamaan resursseja siihen. Ei voi ymmärtää.
"Once black, you never come back."
jäykkis
14.11.2005 17:04:34
Tyhmyydellä on luonnollisesti ollut tapana tiivistyä suurissa joukossa, mutta kiinnostaisi tavata joskus kasvotusten tuo henkilö/ydinryhmä, joka vieläkin uskoo kopiosuojauksen voimaan ja on yhä valmis sijoittamaan resursseja siihen. Ei voi ymmärtää.

Luin tässä viimeviikolla jonkun Sonyn päälikön kommenttia ja jossa hän sanoi suurin piirtein niin, "koska tavallainen käyttäjä ei edes tiedä mitä on rootkit, niin miksi hänen pitäisi välittää koko asiasta?". Mielestäni tämä kuvaa hyvin sitä millä tasolla siellä liikutaan.

Voin hyvin kuvitalla sitä tilannetta missä Sonyllä ollaan oltu. Äkkiväärä siipi tuo rätninkiä eteen jossa todistellaan että P2P verkossa liikkuu niin ja niin paljon tavaraa ja että sen arvo on niin ja niin paljon. Kun sitten tulee joku propellihattu-konsultti tarjoamaan, että tässä sulle hopeanuoli joka lopettaa tuon puuhan, niin eipä siinä muuta tarvita.

Olen itse ollut lukuisia kertoja toteamassa että mitä teknisempi asia, sen helpompi on myydä johtajille jotka ymmärtävät vain talouden. Näin tässäkin on käynyt ja loppu on historiaa...
"Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista" - Tommi KyyrÄ -
Gypsy
14.11.2005 20:53:37 (muokattu 14.11.2005 21:05:18)
Minkälaista sanavaltaa bändeillä on kopiosuojauksiin? Eipä taida oikeen olla, kun yhtiöt ilmottelee, että kaikki levyt tullaan kopiosuojaamaan?

Lisäystä: Ja senkin takia muuten voitte lopettaa ton ostakaa CD soitin bullshitin, että näissä kopiosuojausten ylistyspuheissa olen nähny hehkutusta, kuinka ne mahollistaa extrasisällön levyn ostajille. Kuis se semmonen sisältö pyörii CD soittimessa? Taitaa olla ihan tietokonepohjasta juttua.
wavelength
14.11.2005 23:51:10

-- kopiosuojausten ylistyspuheissa olen nähny hehkutusta, kuinka ne mahollistaa extrasisällön levyn ostajille. --

Hehheh! Lisämatskua ei ole CD-levyillä ikinä näkynytkään ennen näitä omaksi ostetun median käytön esto-ohjelmia. Kyllä ne ihmiset sitten osaavat... :)
Pimeässä on parempi hiihtää.
lxi
15.11.2005 00:52:15
Minkälaista sanavaltaa bändeillä on kopiosuojauksiin? Eipä taida oikeen olla, kun yhtiöt ilmottelee, että kaikki levyt tullaan kopiosuojaamaan?

Kansainvälisillä lafkoilla varmaankin aika heikkoa. Kotimaassa ainakin CMX onnistui 2003 taistelemaan Aion-levyn kopiosuojavapaaksi ja nykyään levytyssopimuksensa antaa yhtyeelle päätäntävallan asian suhteen.
Feggy
15.11.2005 08:34:29

Lisäystä: Ja senkin takia muuten voitte lopettaa ton ostakaa CD soitin bullshitin, että näissä kopiosuojausten ylistyspuheissa olen nähny hehkutusta, kuinka ne mahollistaa extrasisällön levyn ostajille. Kuis se semmonen sisältö pyörii CD soittimessa? Taitaa olla ihan tietokonepohjasta juttua.

Eikös se ekstrakama ole dvd-pohjaista matskua, joka toimii niin tietokoneessa kuin dvd-soittimellakin. Ja dvd-soittimella voi kuunnella myös levyn. Mitä tulee bändien sananvaltaan, niin tuskin sitä niillä on muutamaa isompaa poikkeusta lukuunottamatta. Senkin vuoksi musta on turha boikotoida bändien musiikkia levy-yhtiön politiikan vuoksi.
Rock n
15.11.2005 09:16:26
Eikös se ekstrakama ole dvd-pohjaista matskua, joka toimii niin tietokoneessa kuin dvd-soittimellakin. Ja dvd-soittimella voi kuunnella myös levyn. Mitä tulee bändien sananvaltaan, niin tuskin sitä niillä on muutamaa isompaa poikkeusta lukuunottamatta. Senkin vuoksi musta on turha boikotoida bändien musiikkia levy-yhtiön politiikan vuoksi.

On siitä kiinni mitä DVD pystyy toistamaan. Soittimeni pystyy toistamaan useampiakin ääni ja kuvatiedostoja, mutta kaikki ylimääräinen materiaali on vaatinut tietokoneen. Olettaisin sellaisia laitteita olevan jotka toistoihin pystyy. Ja olettaisin myös sellaisia tiedostoja olevan jotka toimisivat laitteissani.
Kampela77
15.11.2005 10:34:08
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)