McNulty 05.06.2006 22:31:28 (muokattu 05.06.2006 22:32:28) | |
---|
Voisi kuvitella, että melko moni tulee jatkossakin lataamaan tiedostonsa merirosvo-palvelimilta, vaikka tarjolla olisikin maksullisia ja laillisia keinoja. Jep, sillä MP3-formaatti on jyrännyt jo viimeiset 15 vuotta. Bisnes on 15 vuotta myöhässä herännyt. Sekö on kuluttajien vika? Pitää nyt todeta, että Suomessa netistä LATAAMINEN on ollut laillista touhua 80-luvulta lähtien. 1200baud modeemeilla jengi piti purkkeja pystyssä ja vaihtelivat sovelluksia keskenään ja sitä rataa. Nyt on takana hieman reilu 5kk aikaa jolloin nettilatailut ovat laittomia. 20 vuoden aikana opitut ja totutellut metkut eivät muovaudu uusiksi parissa yössä, parin "fake no more"-kampanjan ja piratebay-ratsian ansiosta. Muutos vie aikaa ja sen eteen pitää tehdä kehitystyötä, ei pelkästään maata tiellä poikkiteloin. Äärimmäisyyksissään näen jo otsikoita, missä ranskalaiset polttavat levy-yhtiöiden toimitiloja ja ääriryhmittymät boikotoivat kaikkia äänitteitä taaten "nollamyynnin" artisteille. Asioita voi hoitaa niin monella tavalla ja mielestäni nyt on menty aikas kovaa metsään. Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher |
Feggy 05.06.2006 22:42:09 (muokattu 05.06.2006 22:43:05) | |
---|
Ja oli ihan hyvä juttu, piristävän provokatiiviseen sävyyn kirjoitettu. Tosin jutussa yritettiin muistaakseni väittää mp3-ääntä CD:n tasoiseksi, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Kymppi on sikäli aika kova hinta mp3-formaatissa ladatusta levystä - kansitaidekin jää saamatta. Kannattaa lukea myös yleisönosaston kirjoitukset sitä seuraavasta NYTistä. Siinä selviää esim. se, että kirjoittaja ei ottanut huomioon ALV:tä eli laskelmat olivat vähän pielessä. Musta 10-13 euroa ladatusta cd-levystä on sopuhinta suhteessa materiaaliseen levyyn, jos kyseessä on uusi levy eikä esim. niceprice-levy. Se on kuitenkin vain vähän yli puolet normaalihintaisesta. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että sopuhinta uudelle levylle voisi olla jotain 15e ja ladatusta semmoiset 8e. Tää tietenkin vaatii katteiden leikkaamista vähän sieltä sun täältä ja valtion vastaantuloa eli ALVin poistamista. Toki myös Teosto voisi tulla vähän vastaan asiassa jos muutkin tulevat. Aina parempi on tekijällekin pienempi korvaus kuin se, ettei sitä tule ollenkaan. |
jäykkis 05.06.2006 22:48:29 | |
---|
Voisi kuvitella, että melko moni tulee jatkossakin lataamaan tiedostonsa merirosvo-palvelimilta, vaikka tarjolla olisikin maksullisia ja laillisia keinoja. Mahdollisesti, mutta "kuinka moni" voikin olla mielenkiintoisempi kysymys. Mulle yllättävää oli tämä Vaatimukset allofmp3.com-verkkokaupan sulkemiseksi ovat kiihtyneet sen jälkeen, kun XTN Data -tutkimusyhtiö julkaisi raportin, jonka mukaan kauppa olisi toiseksi suosituin online-musiikin ostopaikka Isossa-Britanniassa heti Apple Itunesin jälkeen. http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=27091 Mistä tuo sitten kertoo? Minun nähdäkseni se kertoo siitä että JOS lähdetään siitä, että allofmp3 on piraatti ja laiton, tai vähintään epälyttävä, niin ihmiset ovat siitä huolimatta valmiita ostamaan musiikkinsa sen sijaan että imuroisivat sen. Avainkysymys lienee laatu ja hinta. Jos hinta on kohdallaan ja laatu on sitä, että ei saa konettaan täyteen rootkit-paskaa ja muuta rajoitetta, niin melkoinen osa ihmisiä on näköjään kuitenkin valmiit myös ostamaan tuotetta. Tämä voisi olla hyvä ja tuottoisa havainto tehdä myös tuolla korporaatin puolella. Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- |
jäykkis 05.06.2006 22:50:59 | |
---|
Tää tietenkin vaatii katteiden leikkaamista vähän sieltä sun täältä ja valtion vastaantuloa eli ALVin poistamista. Jaaha, tätä en o kuullukka. Mitä muuta saisi olla? Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- |
Feggy 06.06.2006 09:56:24 | |
---|
Jaaha, tätä en o kuullukka. Mitä muuta saisi olla? En ymmärrä. |
jäykkis 06.06.2006 10:38:10 | |
---|
En ymmärrä. Jaa-a... Minusta sä sanot tuossa ihan selvästi mielipiteenäsi, että sun mielestä pitäsi kehittää selviytymissuunnitelma jonka yksi tekijä CD-levyn vapauttaminen ALV:ista. Vai teinkö nyt, Pekkaa siteeraten, olkinuken? Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- |
Feggy 06.06.2006 10:40:04 | |
---|
Jaa-a... Minusta sä sanot tuossa ihan selvästi mielipiteenäsi, että sun mielestä pitäsi kehittää selviytymissuunnitelma jonka yksi tekijä CD-levyn vapauttaminen ALV:ista. Vai teinkö nyt, Pekkaa siteeraten, olkinuken? Niin sanoin, mutta en ymmärtänyt kysymystäsi. |
Bee-äf 06.06.2006 11:05:30 | |
---|
"Viisisataa nörttiä on tullut ulos raikkaaseen ulkoilmaan. Kansaterveydelliseltä kannalta katsoen se on loistava juttu." - Antipiratbyrånin lakimies Henrik Porten piraattimielenosoituksista Tehkää tekin samoin. Ilma on mitä mainioin. With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today. |
ekikoo 06.06.2006 11:08:31 | |
---|
"Viisisataa nörttiä on tullut ulos raikkaaseen ulkoilmaan. Kansaterveydelliseltä kannalta katsoen se on loistava juttu." - Antipiratbyrånin lakimies Henrik Porten piraattimielenosoituksista Huh. Kun ymmärtävät ettei heillä ole keinoja, ainahan voi kutsua nörtiksi. No, sota on julmaa. ...ja kyllä, luet juuri allekirjoitustani. |
jäykkis 06.06.2006 12:05:57 | |
---|
Niin sanoin, mutta en ymmärtänyt kysymystäsi. Taisi olla vähän ytimekkäästi sanottu. Tarkoitus oli sanoa, että en ymmärrä minkä tähden valtion verovaroja, joita ei riitä tähdellisempäänkään, tulisi käyttää tämmösen teollisuudenalan terminaalihoitoon. Jos teollisuudenala sinällään olisi yhteiskuntakelpoinen ja yhteistyökykyinen, niin voisin olla valmis miettimään jonkunlaista selkeän määräaikaista tukipakettia, mutta ei avointa valtakirjaa eikä varsinkaan tässä tapauksessa. En myöskään tiedä olisiko se edes teoriassa mahdollista... Tässähän olisi kyllä kyseessä verokäytännön muuttaminen ja mahdollisesti se olisi mahdollista, mutta onhan esimerkiksi telakkatukia (jotka luonteeltaan on aivan muuta) puitu monessa asteessa. Yhtä kaikki, siitä ei olisi muuta iloa, kun että se vain tarpeettomasti pitkittäisi tätä muutenkin kivuliasta vaihetta. Äänestän vastaan. Jos sen sijaan halutaan ajatella inhimillistä puolta ja selviytymistä, niin voisin kyllä hyväksyä, jopa ehdottaa, siirtymävaiheen tukea itse luovantyön tekijöille. Voisin helposti painaa vihreää esimerkiksi sellaisen ehdotuksen kohdalla jolla vapautetaan (vaikkapa) ennen 1980 syntyneet muusikot tuloverosta ja sotu-maksuista. Äänestän puolesta. Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- |
leka 06.06.2006 12:16:04 | |
---|
Mikäs olisi sitten vaihtoehtona näille piraattilevittäjien sakottamisille? Kyllähän pummilla matkustamisestakin lätkäistään tarkastusmaksua. Jos kukaan ei tarkastaisi lippuja, niin luuletteko että tilanne paranisi? "Kyllä mä olen huomannut kuinka mun pummilla matkustaminen on lisännyt mun matkalippujen ostamista. En mä olisi ikinä tiennyt miten mukava M-juna Vantaankoskelle on, jos mä en olisi saanut sitä ilmaiseksi kokeilla. Vai pitäiskö mun lähteä ihan sokkona matkustamaan johonkin Kirkkonummelle, ilman että mä saisin tietää mitä mä ostan? Ahneet liikennöitsijät vaan rahastaa ihmisiä, vaikka kulkeehan se juna sinne kumminkin..." Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt allekirjoitus! |
PekkaM 06.06.2006 12:40:18 | |
---|
Mikäs olisi sitten vaihtoehtona näille piraattilevittäjien sakottamisille? Kyllähän pummilla matkustamisestakin lätkäistään tarkastusmaksua. Jos kukaan ei tarkastaisi lippuja, niin luuletteko että tilanne paranisi? "Kyllä mä olen huomannut kuinka mun pummilla matkustaminen on lisännyt mun matkalippujen ostamista. En mä olisi ikinä tiennyt miten mukava M-juna Vantaankoskelle on, jos mä en olisi saanut sitä ilmaiseksi kokeilla. Vai pitäiskö mun lähteä ihan sokkona matkustamaan johonkin Kirkkonummelle, ilman että mä saisin tietää mitä mä ostan? Ahneet liikennöitsijät vaan rahastaa ihmisiä, vaikka kulkeehan se juna sinne kumminkin..." Analogiasi ontuu. Kun matkustat pummilla, olet hyödykkeesi saanut täysin samanveroisena kuin sen ostanut ja sen käyttöarvo on jo historiaa. Jos olen warettanut joskus jonkun progelevyn tai kaksi, olen jokaisen pitämäni sittemmin alkuperäisenä ostanut. Pidän nimittäin levyistä, haluan ne koteloineen ja kansineen hyllyyni. Lisäksi saan CD-tasoisen äänitteen sen koekäytössä olleen ämppärin tilalle. Kasa efektipedaaleita myynnissä. Ilmoitus profiilissa. |
mr_b 06.06.2006 12:52:13 (muokattu 06.06.2006 12:52:58) | |
---|
Miksiköhän muuten ihmisten pitää käyttää kaikenlaisia hienoja kiertoilmaisuja ja yleviä perusteluja toiminnalleen, sen sijaan että yksinkertaisesti katsoisivat peiliin ja toteaisivat: "minä nyt vaan haluan saada kaikkea kivaa ilmaiseksi, ei vaan kerta kaikkiaan huvita maksaa siitä". Näin me joskus pienenä teimme ja kopiomme hulluna kasetteja ja Commondore 64:n pelejä... :-) There it was just like Old Faithful, the eternal Fountain of Filth |
PekkaM 06.06.2006 12:58:51 | |
---|
Miksiköhän muuten ihmisten pitää käyttää kaikenlaisia hienoja kiertoilmaisuja ja yleviä perusteluja toiminnalleen, sen sijaan että yksinkertaisesti katsoisivat peiliin ja toteaisivat: "minä nyt vaan haluan saada kaikkea kivaa ilmaiseksi, ei vaan kerta kaikkiaan huvita maksaa siitä". Näin me joskus pienenä teimme ja kopiomme hulluna kasetteja ja Commondore 64:n pelejä... :-) Ainakaan itse en ole keksinyt mitään kiertoilmaisuja, enkä myöskään enää varasta, wareta, tai miksi sitä nyt halutaankaan kutsua. Tässä PirateBayn tapauksessa on nähdäkseni kyse pikemminkin vastareaktiosta eikä niinkään varkaiden puolustamisesta. Kasa efektipedaaleita myynnissä. Ilmoitus profiilissa. |
Feggy 06.06.2006 13:02:25 (muokattu 06.06.2006 13:19:15) | |
---|
(Digitoday) Pirate Bayta saatetaan syyttää jopa tietomurrosta TUKHOLMA - Pirate Bayn toimintaan saattaa liittyä myös tietomurtoja. Asia kävi ilmi maanantaina syyttäjän kertoessa, miksi poliisit takavarikoivat suuren määrän palvelimia viimeviikkoisessa ratsiassaan. Syyttäjän mukaan tiedossa on koko ajan ollut se, ettei Pirate Bayta voida syyttää tekijänoikeudellisesti suojatun materiaalin hallussapidosta. Syyttäjän mukaan The Pirate Bayn toimintaan osallistuneita saatetaan epäillä jatkossa myös tietomurroista. Syyttäjän hypoteesin mukaan toiminnassa on hyödynnetty muille kuuluvaa tietotekniikkaa. - Mikäli tämä on tapahtunut luvatta ja meille tehdään ilmoitus tietomurrosta, tulemme selvittämään tämänkin asian, sanoi Pirate Bay -tapauksen esitutkintaa johtava syyttäjä Håkan Roswall maanantaina uutistoimisto TT:lle. Syyttäjän mukaan "Pirate Bayhyn liittyvää materiaalia" on löydetty myös muilta kuin sivustolle suoranaisesti kuuluneilta palvelimilta, minkä vuoksi laajamittainen palvelinten takavarikointi oli perusteltua. Roswallin mukaan on aivan totta, ettei Pirate Bay ole pitänyt hallussaan tekijänoikeudellisesti suojattua materiaalia vaan on ainoastaan linkittänyt käyttäjiään tahoille, joilla tällaista materiaalia on ollut. - Olemme tienneet tämän koko ajan. Tunnetaan kuitenkin myös käsite rikokseen yllyttäminen, Roswall huomauttaa Stockholm TT:n laatimassa uutistekstissä, jonka julkaisi maanantai-iltana sivuillaan ainakin Svenska Dagbladet -sanomalehti. |
McNulty 06.06.2006 13:10:32 | |
---|
Hm...kulttuurin tukeminen, anyone? Hehe. Kulttuuria se on äidinkielikin. Kaikki lainasanat syövät meidän kulttuuria myöskin. Got it? :) Mitä jos sen sijaan että räntätään musiikkibisneksen puolesta ja vastaan, keskityttäisiin siihen, miten musabisnestä voitaisiin parantaa? Eli nyt ne rautakanget, pesarit ja pyöräavaimet piiloon ja keskitytään tuhoamisen sijasta rakentamiseen. Eli millä konsteilla musabisneksen pitäisi lähteä uusiutumaan? Ollaanko miljoonien arvoisissa sopimuksissa menty jo liian pitkälle? Olisiko musabisneksessä aika laskea palkkoja samoin kuin esim. NHL:ssä? Millä keinoin musabisnestä tulisi muuttaa? Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher |
Feggy 06.06.2006 13:20:51 | |
---|
Taisi olla vähän ytimekkäästi sanottu. Tarkoitus oli sanoa, että en ymmärrä minkä tähden valtion verovaroja, joita ei riitä tähdellisempäänkään, tulisi käyttää tämmösen teollisuudenalan terminaalihoitoon. Jos teollisuudenala sinällään olisi yhteiskuntakelpoinen ja yhteistyökykyinen, niin voisin olla valmis miettimään jonkunlaista selkeän määräaikaista tukipakettia, mutta ei avointa valtakirjaa eikä varsinkaan tässä tapauksessa. Ei sitten... |
FoolOnTheHill 06.06.2006 13:46:00 | |
---|
Taisi olla vähän ytimekkäästi sanottu. Tarkoitus oli sanoa, että en ymmärrä minkä tähden valtion verovaroja, joita ei riitä tähdellisempäänkään, tulisi käyttää tämmösen teollisuudenalan terminaalihoitoon. Jos teollisuudenala sinällään olisi yhteiskuntakelpoinen ja yhteistyökykyinen, niin voisin olla valmis miettimään jonkunlaista selkeän määräaikaista tukipakettia, mutta ei avointa valtakirjaa eikä varsinkaan tässä tapauksessa. Tässä oli varmaan ajatus siitä, että levyjen arvonlisävero voisi olla samaa luokkaa kuin kirjoilla, asiasta on käyty aika ajoin keskustelua. Verohallinnon sivuilla todetaan seuraavaa: Useimmista tavaroista ja palveluista arvonlisävero on 22 prosenttia. Elintarvikkeista ja rehuista maksetaan 17 prosenttia arvonlisäveroa. Kirjat, lääkkeet, liikuntapalvelut, elokuvanäytökset, henkilökuljetukset, majoituspalvelut, kulttuuri- ja viihdetilaisuudet ja televisioluvat sisältävät arvonlisäveroa 8 prosenttia. Vielä noista hinnoista, jos yritätte itse julkaista ja myydä levyjä perinteisiä kanavia myöten se hinta on aika tarkkaan se 20-22 euroa. Nyt-liitteen jutussa Heikkinen jätti muistaakseni tukkuportaan kokonaan välistä ihmetellessään eroa levy-yhtiön ja levykaupan myynti- ja ostohinnoissa (oli mielestäni muutenkin aika MuTu-pohjalta kirjoitettu provokaatio). Ilkka Mattila selvitti jutun yhteydessä mistä se hinta kokonaisuudessa muodostuu. |
McNulty 06.06.2006 13:59:08 | |
---|
Vielä noista hinnoista, jos yritätte itse julkaista ja myydä levyjä perinteisiä kanavia myöten se hinta on aika tarkkaan se 20-22 euroa. Nyt-liitteen jutussa Heikkinen jätti muistaakseni tukkuportaan kokonaan välistä ihmetellessään eroa levy-yhtiön ja levykaupan myynti- ja ostohinnoissa (oli mielestäni muutenkin aika MuTu-pohjalta kirjoitettu provokaatio). Ilkka Mattila selvitti jutun yhteydessä mistä se hinta kokonaisuudessa muodostuu. Tai sitten sen artikkelin saattoi lukea niin että: "Jopas vetää distribuutioketjut välistä... JA PALJON!!!" :) Kenties tuon artikkelin tarkoitus oli toteennäyttää se, ettei korkeiden cd-levyhintojen syy itseasiassa ole kauppias tai levy-yhtiö, vaan se käsi näiden kahden välissä. Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher |
jäykkis 06.06.2006 15:13:07 | |
---|
Tässä oli varmaan ajatus siitä, että levyjen arvonlisävero voisi olla samaa luokkaa kuin kirjoilla, asiasta on käyty aika ajoin keskustelua. Sitä voi vain arvailla. Teksti kuului Tää tietenkin vaatii katteiden leikkaamista vähän sieltä sun täältä ja valtion vastaantuloa eli ALVin poistamista. ja itte ymmärrän sen kyllä tarkoittavan ALV = 0. Sitä kommentoin ja sanoin suurin piirtein että "älä näe edes unta". Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- |