etnopoju 03.03.2005 20:43:46 | |
---|
Eli jos esittää suurelle ihmisjoukolle lapsellisen, melko lailla perusteettoman ja kirosanojen ryydittämän provokaation aiheesta, joka merkitsee monelle paljon, muutamat ihmiset "älähtävät ja kiroilevat". Aika yllättävää. no mitä merkitystä sulle sillä on jos joku sanoo sun lempparibändiä ihan paskaks? |
VÄKIPÄÄ 03.03.2005 21:51:02 | |
---|
Mikä on runoutta? Kerro nyt kun kerran tälle polulle lähdit. Sankka muusikkojoukko vaatii valistusta! Mitäpä jos lukisit tätä ketjua hieman tarkemmin tai menisit Sokevalle töihin. |
MattiAuer 03.03.2005 22:13:51 (muokattu 04.03.2005 03:28:22) | |
---|
no mitä merkitystä sulle sillä on jos joku sanoo sun lempparibändiä ihan paskaks? Minulle? Eipä juuri mitään. Mitä arvokasta on tuntemattoman ihmisen teosten ja mahdollisesti elämäntyön - asioita, jotka ihmiset tapaavat ottaa henkilökohtaisesti - perusteettomassa ja alatyylisessä solvaamisessa? Positiiviset vaikutukset ihmisyyteen taitavat olla aika vähissä, mutta herkimpiä saattaa ärsyttää joko heille tärkeän yhtyeen lapsellinen haukkuminen tai yksinkertaisesti haukkujan kömpelö typeryys, josta vaikkapa alkuperäisessä esimerkissäsi mainitsemasi urvellus voimallisesti todistaisi. edit. Mutta joo, ei tästä saa mielenkiintoista keskustelua eikä oikein tappeluakaan aikaan. Asiasta kolmanteen, myy mulle tuo Marshall Jackhammerisi ajankuluksi. Varsinkin jos asut jossain pääkaupunkiseudulla, ettei tartte postittaa. "Uniikki unikorni olikin korni koni"
DISCLAIMER: en tiedä tästä asiasta mitään. |
Mako 03.03.2005 22:28:14 | |
---|
Minä en pidä CMX:stä syistä joista moni muu heistä pitää. Ei kolise, paitsi tietyt kappaleet jotka ovat jo sävellyksinäkin todella kauniita. Lyriikat ei tunnu aina vilpittömiltä, tiedättehän sen tunteen kun sanoitus menee "överiksi", ja kuuntelija alkaa ajatella ettei tuossa ja tuossa kohtaa tarkoiteta mitään, vaan siihen on vain rykäisty jotain tekijän mielestä hienoa.. Eipä ole tarpeen enempää dissata enempää, ihan ok bändi. "Ollaann hilja!!!"
-Unkarilainen musiikinopettajani ala-asteella oppilailleen |
L.C.F 04.03.2005 00:26:34 | |
---|
Musta tuo CMX on erittäin hyvä bändi, en osaa perustella, mut jotenki se vain kolahtaa :)! Ratiritiralla kutsuu valhalla! Pastilli? |
petrutsi 04.03.2005 10:56:39 | |
---|
Tämmöstä on ihan turha pohtia koska samat keskustelut voi käydä ihan mistä muusta bändistä tahansa. Tähän aiheeseen että itsellä kesti aika tovi ennenkuin pääsin millään lailla CMX:n musiikkiin sisään. |
Zed 06.03.2005 14:17:27 | |
---|
Mielestäni ei edes ole olennaista tekstin ymmärtäminen alusta loppuun samassa merkityksessä kuin kirjoittaja itse sen ymmärtää. Yrjänän lyriikat onnistuvat usein herättämään minussa alitajuisesti selkeitä mielikuvia ja tunnetiloja, jotka tarjoavat kokemuksena tuntuvasti enemmän kuin "meillä oli retkemme ja meillä oli hetkemme" -osasto. "Tekotaiteellinen paska" tuntuu käsitteenä viittaavan lähinnä kusetuspohjaiseen rahanriistämismetodiin, missä takana päin naureskellaan peräsuoli saappaassa miten taas otettiin potti kotiin tyhmän yleisön suosiollisella avustuksella. Luulisi tässä maassa olevan helpompiakin keinoja lyödä rahoiksi, mikäli se todella olisi ollut alusta lähtien selkeänä tavoitteena. Sano naudalle jyrkkä "Ei!". Taurenia ei tueta. |
MattiAuer 06.03.2005 14:42:55 (muokattu 06.03.2005 14:43:32) | |
---|
"Tekotaiteellinen paska" tuntuu käsitteenä viittaavan lähinnä kusetuspohjaiseen rahanriistämismetodiin, Ei kai siinä yleisesti ottaen rahastuksesta epäillä, vaan pätemisestä. Että "tekotaiteilija" yrittää esittää jotain itseään (ja etenkin muita) hienompaa. Onhan niitä sellaisiakin tapauksia, mutta usein näillä syytöksillä tuntuu olevan yhtä vankka pohja kuin esimerkiksi sellaisella väitteellä, että AC/DC:n jäsenet ja kuuntelijat ovat tyhmiä, koska heidän rakastamansa musiikki on yksinkertaista. "Uniikki unikorni olikin korni koni"
paranoir 07.03.2005 17:52:42 | |
---|
cmx on tehnyt kuitenkin omaa juttuansa sen 20 vuotta... ja uudistuu aina jonkin verran jokaisella levyllä.. ja mielestäni luonnollisesti.. kyllähän herrat välillä hieman turhan filosofeilta vaikuttaa mutta sen siitä saa kun sivistyy liikaa.. eikä heillä ole mielestäni noussut kusi päähän sen enempää kuin muillakaan.. jos minulla nousisi kusi päähän niin en luultavasti tunkisi kolikoita nenääni televisiossa parhaaseen katseluaikaan.... mielestäni kingston wallin jälkeen hienoin orkesteri mikä suomenmaassa on tähän päivään asti minun korviini kantautunut... ja aion on kaikin puoli upea levy.. isohaara oli aika huono joten aion pääsi yllättämään... yrtsin runokirjoista en tosin pidä..... tuossa on paljon hyvää.... |
sellisti 07.03.2005 22:35:36 | |
---|
En ole kuunnellut bändiä tarpeeksi osatakseni sanoa syytä, miksen ole kuunnellut sitä enempää. (Selkeästi ilmaistu.) Jokin siinä vaan on niidenkin harvojen kuultujen biisien kohdalla mättänyt. Erikoista sinänsä, että YUP:ta ja CMX:ää monesti verrataan keskenään, ja YUP:sta tykkään kyllä todella paljon. Paljon puhutaan "tekotaiteellisuudesta"; en tiedä onko sekään nyt CMX:n kohdalla ihan oikea määritelmä, mutta jos YUP ja CMX jotain tekee samalla tavalla, niin YUP tekee sen kyllä isommalla pilkkeellä silmäkulmassa. Fiksu tyyppihän se Yrjänä sinänsä on. Music: A complex organization of sounds that is set down by the composer, incorrectly interpreted by the conductor, who is ignored by the musicians, the result of which is ignored by the audience. |
Bee-äf 08.03.2005 05:32:26 | |
---|
cmx = suomen tool heti, jos joku erehtyy sanomaan, et se on ihan paska, niin on 100 fanboyta älähtämässä ja kiroilemassa. en tykkää cmx:n musiikista juurikaan, tosin en ole hirveästi perehtynytkään, koska ne ei kiinnosta minua. koko touhu haiskahtaa "taide apatialle", eli soitetaan rokkia mystisen ja kärsivän näkösenä, että se olis jotenkin enemmän "taidetta".
cmx= älyköiden oma Yön korvike Yrjänä= Yliopiston Olli |
Leikari 08.03.2005 09:27:53 (muokattu 08.03.2005 09:30:54) | |
---|
cmx= älyköiden oma Yön korvike Yrjänä= Yliopiston Olli Yö - sairaanhoitajaopisto-(ex)opiskelijanaisten (ja nykyisten yksinhuoltajien) fanittama: rehellisiä koskettavia tarinoita, jotka jokainen ymmärtää / on itse kokenut CMX - suomenkieli-/kirjallisuusopiskelijoiden fanittama: varmaan jotain hienoo kun kukaan ei kässää + on lehdestä luetun mukaan viittauksia johonkin pakollisen lukulistan maailmanklassikkoon. Ja tunnetustihan yliopistopojat saavat p..ua kun kertovat olevansa runopoikia. |
Hitman 08.03.2005 10:27:07 | |
---|
Joo, mäkään en voi sietää kyseistä bändiä. Papparaiset laulaa melankoliaa. Ei vaan putoo millään! Biisit on tosi tylsiä ja mielikuvituksettomia. Sama biisi hieman eri versioina on ollut alusta alkaen. Sama juttu kuin neljällä ruusulla. Yleensä digaan kakenlaisesta musasta mutta nää kaks bändiä on todella hanurista. Helpotti. Kiitos. Nyt aamuröökille. |
Krice 08.03.2005 11:32:14 | |
---|
CMX - suomenkieli-/kirjallisuusopiskelijoiden fanittama: varmaan jotain hienoo kun kukaan ei kässää Ei CMX:n sanoituksia ole hankala tulkita. Se vaan, että onko tulkinta "oikein" onkin eri asia;) Sehän on vain hienoa, että Yrjänän sanoitukset toimivat useammalla kuin yhdellä tasolla. Minua Yrjänän sanoitukset puhuttelevat hyvinkin läheisesti, minusta Yrjänä on loistava perisuomalaisen miehen tunne-elämän tulkitsija. |
paavi 08.03.2005 11:47:15 (muokattu 08.03.2005 11:48:11) | |
---|
No mehän puhutaan aivan samasta asiasta. Kuvittele Antti Perusantti, joka pitää iskelmästä ja vähän Yön kautta Kotiteollisuudesta. Se kuulee Dillinger Escape Plania, josta ei tajua hevohölkäystä ja haukkuu sen paskaksi. DEP-fani, joka on muutenkin vihkiytyneempi monimutkaiseen ja rankkaan musiikilliseen ilmaisuun, toteaa itse saavansa siitä paljonkin irti, koska sattuu harrastamaan juuri sellaista musiikkia. Onko se fani elitisti? Tavallaan. Onko se ylimielinen? Ei, miksi olisi. Ei se kiellä Antilta Yön kuuntelemisen riemua.
Taas jälleen kerran olin samaa mieltä Luxin kanssa. Ihmettelen myös sitä, miten mukamas CMX:n ja toolin fanit olisivat luonteeltaan sellaisia, etteivät ymmärrä kritiikkia suosikkiaan kohtaan? Missä sellaiseen törmää...ainakaan enempää kuin minkään muunkaan bändin fanien kohdalla? Musta vähän tuntuu, että tässä on sama juttu kuin tuossa elitismissä. Vaikka sanakirja sanoisikin mitä tahansa, usein tuon eliitin muodostaa mielessään juuri se joukko, joka jää tuon eliitin ulkopuolelle. karpela diem (tartu tanjaan) |
paavi 08.03.2005 11:51:49 | |
---|
Ei moniselitteisyys, "akateemisuus" ja huumori ole toisiaan poissulkevia. Ei todellakaan. Voi hyvin syvällistäkin asiaa pohtia pilke silmäkulmassa. Ja aivan arkisenkin asian voi kertoa monella tavalla. karpela diem (tartu tanjaan) |
VÄKIPÄÄ 08.03.2005 13:25:39 (muokattu 08.03.2005 13:26:12) | |
---|
Ei CMX:n sanoituksia ole hankala tulkita. Se vaan, että onko tulkinta "oikein" onkin eri asia;) Sehän on vain hienoa, että Yrjänän sanoitukset toimivat useammalla kuin yhdellä tasolla. Minua Yrjänän sanoitukset puhuttelevat hyvinkin läheisesti, minusta Yrjänä on loistava perisuomalaisen miehen tunne-elämän tulkitsija. Hoho! Ei moniselitteisyys, "akateemisuus" ja huumori ole toisiaan poissulkevia. 99% tapauksista on. Ykä ei kuulu siihen yhteen prosenttiin. |
Lux 08.03.2005 14:02:59 | |
---|
99% tapauksista on. Ykä ei kuulu siihen yhteen prosenttiin. Ja Poe ja Tabermann(!) kuuluvat , nuo akateemiset älykköhumoristit? Tai no toisaalta, onhan se Tommy osoittanut ainakin tv:ssä myös humoristin kykynsä. Huumorikin on vähän sellainen asia, että se joko aukeaa tai ei. Aivan kuin jääkaapin ovi. Minua esimerkiksi naurattaa yhä kymmenien kuuntelukertojen jälkeen Melankolian kertsin loppuriimitys tai Kirosäkeiden lailatus. Mikä helvetti siinä on niin vaikeaa tajuta, että jos jokin ei itseä liikuta, se ei silti välttämättä ole paskaa jonkun muun mielestä? Kiteytys: Kuuntelija 1 diggaa suoraviivaista ja helppoa rokkia: "CMX:n musa on tekotaiteellista paskaa." Kuuntelija 2 ei lue kirjoja ja pitää Peitsamon hauskoista teksteistä: "Yrjänän tekstit on elitististä muka-runoutta." Kuuntelija 3 diggaa progemetallia: "CMX:n musa on yllätyksetöntä paskaa." Kuuntelija 4 pitää hevitenoreista ja perinteisestä puhtaasta laulusta: "Yrjänä on ehkä huonompi laulaja kuin Toni Wirtanen." Kuuntelija 5 pitää ug:sta, räyhästä ja kaikesta "erilaisesta": "CMX on ollut vuoden -94 jälkeen paskaa." --- Kuuntelija 6 diggaa CMX:ää musan takia, tekstit ovat yhdentekeviä. Kuuntelija 7 diggaa CMX:ää tekstien vuoksi, musa on ihan ok. Kuuntelija 8 pitää molemmista, ts. koko paketista. --- Kuuntelijat 9-199 eivät tiedä, mikä vittu on CMX, eikä heitä edes kiinnosta.
vapaus
veljeys
vandalismi |
MattiAuer 09.03.2005 01:02:08 | |
---|
Kiteytys: (...) Siinäpä olennaisimmat. "Uniikki unikorni olikin korni koni"
Chaka 31.03.2005 13:24:13 | |
---|
CMX hmm, ehkä eniten vaikuttanut musiikillisesti minuun ja olen ollut jopas joskus valmis luopumaan vaikka toisesta kiveksestäni orkesterin vuoksi..!! mut jostain kumman syystä en vain voi tykätä tosta uudesta matskusta, DS oli viimeinen hyvä levy ja sit on menny orkesteri alaspäin, siis vain tietenkin minun silmissäni..!!!! Mut kumarran oikein syvään orkesterin suuntaan, loistavaa musiikkia..!! "I don´t know when, my time will go, but there is no one to tell goodbye, not a lover, no a friend, so I`ll guess I move it on untill the end..." -R.Coffinshaker- |