migreeni 06.02.2006 00:08:37 | |
---|
Julie Andrews Lera Auerbach Johann Sebastian Bach Béla Bartók Ludwig van Beethoven Leonard Bernstein Michelle Branch Bumblefoot Mariah Carey Frédéric Chopin Nat King Cole Bing Crosby Chevy Chase Miles Davis Mia Farrow Charly García Glenn Gould George Frideric Handel Jascha Heifetz Jimi Hendrix Erich Wolfgang Korngold Phil Lesh Yo-Yo Ma Yngwie Malmsteen Spike Milligan Wolfgang Amadeus Mozart Jay Nordlinger Niccolò Paganini Charlie Parker André Previn Nikolai Rimsky-Korsakov Camille Saint-Saëns Yair Shachak Arnold Schönberg Paul Shaffer Frank Sinatra Phil Spector Barbra Streisand Brian Wilson Yanni E: Lähteenä wikipedia Barbra Streisand?! En usko! |
paavi 06.02.2006 00:14:45 | |
---|
Ai se on todistettu TV:ssäkin! En ikävä kyllä katsonut ohjelmaa.. joskus kauan sitten muistelin kuulleeni tämän jutun. Kummallinen mies.. On niin paljon humoristisia juttuja joita voisi kyseisestä maestrosta kertoa. :) Omilta kuorovuosiltani muistan, kuinka Lefa tuli juuri ennen esitystämme Finlandia-talon artistikahvilassa kysymään minulta: "Eikös se olekin niin, että aika on neljäs ulottuvuus?" Sinänsä ihan järkevä kysymys, mutta siinä tilanteessa meinas kahvit purskahtaa rinnuksille...Ja sitten ne ohjeet kuorolle, kuinka piti liittyä korkeampiin sfääreihin ja...heh... ...and left his cave, glowing and strong, like a morning sun coming out of gloomy mountains. |
propaganda 06.02.2006 05:21:53 (muokattu 06.02.2006 05:22:12) | |
---|
onko tietoa Albert Einsteinin sävelkorvasta? viuluahan hän soitteli ja kertoi, ettei olisi ollut yhtä älykäs ilman musiikkiharrastusta. |
LamaAjanElvis 06.02.2006 06:36:28 | |
---|
Eikös tämä ole näyttelijä? Ainoa Chevy Chase jonka tiedän, on näyttelijä. Jos se on sitten jotain huilua joskus vedellyt. "you're right, Ed. A parachute not opening... that's a way to die. Getting caught in the gears of a combine... having your nuts bit off by a Laplander, that's the way I wanna go." -Frank Drebin.
Sormet lähtee soundista. |
kuriken 06.02.2006 14:47:53 | |
---|
En tajunnut "kaavaasi" mutta mitä ehdottaisit vinkiksi anatomian pänttäykseen? Olen epätoivoinen.. Voisiko luille ja niiden erilaisille pinnoille ja lihaksille antaa eri sävelkorkeudet? Voin yrittää selittää vaikke kukaan tajuakkaan eikä ketään kiinnostakkaan. esim pätkä pii:stä miten opettelin: 58209 74944 59230 78264 Ensimmäinen "5" on puolikas. Sen jälkeen tulee 8+2 = 10 = kokonainen. Sitten 0+9 = tipan verran vajaa kokonaisesta. Seuraavat viisi äänen korkeuden perusteella. Sitten samantyyppinen 5:den sarja kuin ensimmäinen tässä. Ensin puolikas. Sitten vajaa kokonainen ja sen välissä on pari numeroa jotka muistan sävelkorkeudella. Sitten 7+8 = 15= yksi ja puoli. siihen väliin 1(matalalta lausuttuna). 6+4 = taas kokonainen. Eli tuollaista roskaa missä ei ole mitään järkeä. Hupinsa kullakin :). Voihan jotain vastaavia systeemejä kehittää luille ja lihaksille. Sinun täytyy olla luova ja keksiä tapoja jotka sopivat juuri sinulle. Olen aivan varma ettei kukaan voisi opetella pii:n numeroita samalla menetelmällä kuin minä. Tuossa ylhäällä ei ollut läheskään kaikkia minun "sääntöjäni". En varmaankaan ole aivan väärässä jos väitän, että tuo ongelmasi johtuu siitä, että viululla ei soiteta sointuja. Luulisin että sointuja voi oppia tunnistamaan vain itse niitä soittamalla. Kun tiedät itse minkä soinnun soitat, niin samaan tapaan kuin sävelmuistissa opit muistamaan miltä mikäkin sointu kuulostaa. Jep. Viululla ei paljoa sointuja soiteta. Arpeggioita on kyllä mutta ne pystynkin helposti tunnistamaan. Kyllähän minä kitaraakin soitan. Mutten kuitenkaan kovin hyvin osaa kuunnella sointuja. Vaikka onkin hevi painotteinen musiikkimaku niin kyllä biisejä soinnuilla tulee kuunneltua ja soitettua. Tänään parin kaverin kanssa mentiin treenikämpälle. Minulla ei ollut kitaraa mukana niin tartuin kaverin bassoon. Siinä kitaristi veivas jotain omaa ja käsittämättömän helposti löysin kitaristin sointujen basso sävelet kun basso oli kädessä. Pitäisikö minun ryhtyä basistiksi jotta oppisin kuuntelemaan sointuja? :) Ja ai hemmetti etusormeen tuli rakkula kun ensimmäistä kertaa soittelin kunnolla bassoa. Oikeastaan sointujen kuunteleminen kitaralta voi minulta onnistuakkin, mutta kun teoriatunnilla opettaja lyö pianolla läjän nuotteja, en mitenkään saa niitä säveliä paperille. Dämn Ethän ota kirjoituksiani vakavasti? :) |
Eccentr1c 06.02.2006 19:12:22 | |
---|
Itse en tuollaista sävelkorvaa tunnusta omaavani, mutta pystyn tunnistamaan joitakin säveliä kuten esimerkiksi c:n, sen vain jotenkin kuulee. Joskus tulee myös pelkällä kitaralla miettiä sitä, miten joku biisi menee ja sattumalta nämä epäviralliset sointukäännökset ovatkin menneet juurikin oikeasta sävellajista. Ei... |
Annaliini 06.02.2006 20:01:05 | |
---|
Muistelisin, että skapula on rintalasta??? splektra on sitten kämmenluut...ja..sjousi olkoot olkaluu. IHANAA, tämä oli kyllä päivän piristysruiske!!!!! :D Scapula on kyl selän puolella.. mä mobilisoin niitä parhaillaan tääl harjottelussa.. mitäköhän meidän rumpali siihen sanois :o Auttaako??? Kyllä noilla tiedoilla professoori läpi päästää :D Voi.... =) Ja keneltä saan sanoa terveisiä? Entäs ne lihakset? Absoluuttinen lihaskorva olisi tosi kiva. |
Modest Murskaaja 07.02.2006 12:52:19 | |
---|
Ai se on todistettu TV:ssäkin! En ikävä kyllä katsonut ohjelmaa.. joskus kauan sitten muistelin kuulleeni tämän jutun. Kummallinen mies.. On niin paljon humoristisia juttuja joita voisi kyseisestä maestrosta kertoa. :) Heh, itse katsoin kyseisen jakson tästä ohjelmasta ja kun Leif äkkiarvaamatta kesken haastattelun taikoo yhtäkkiä jostain hihastaan esiin nokkahuilun ja soittaa jotain ihan erityisen typerän kuuloista ja sit ilmaantuu myös jostain mistä lie nenästä Leifin käsiin jostain käkikello tai jokin vastaava kukkuupimpom-laite, nauroin ihan hulluna ja aloin oitis miettiä omaa tulevaisuuttani taiteilijasieluna ellen äkkiä lopeta muusikon uraa ja nauroin yhä hullumpana:D Minulle heräsi ajattelemisen aihe, että koska jo nyt joidenkin vuosien muusikkousvuosien jälkeen minua pidetään useimmissa (paitsi ei tietenkään taiteilija-) piireissä kummastusta herättävänä, niin mitenköhän sit esim.Leifin ikävuodet saavuttaessani?:D Oli kyllä tosiaan ihan uskomattoman värikäs persoona ja olisi varmasti aika hauskaa törmätä kyseiseen tapaukseen live-tilanteessa Ristiriitaisuus on hyvästä |
wilzhu 09.02.2006 23:35:54 | |
---|
Mites muuten absoluuttinen sävelkorva määritellään? Elämä Off. |
Fuzzy Boner 10.02.2006 16:59:14 | |
---|
Mites muuten absoluuttinen sävelkorva määritellään? voi sanoa vaikka kiviporasta mistä se menee. hehe MÖLLISTY |
wilzhu 10.02.2006 17:55:51 (muokattu 10.02.2006 17:56:16) | |
---|
voi sanoa vaikka kiviporasta mistä se menee. hehe Eli vähän kuin olisi matikkapäätä? termit, säännöt, ym pitää opetella, mutta muuten menee tuosta vain? Elämä Off. |
LexaR 10.02.2006 23:36:09 | |
---|
Bumblefoot no ei ihmekkää että soittaa sillä Surfreterillä nii puhtaasti... ainaki mun "relatiivisen" sävelkorvan mukaan You live and you learn. At any rate, you live. |
sellisti 10.02.2006 23:37:20 | |
---|
Eli vähän kuin olisi matikkapäätä? termit, säännöt, ym pitää opetella, mutta muuten menee tuosta vain? Tavallaan, joo. Jos absoluuttisen korvan omaavalle sanoo, että "laulapa dis", niin se pystyy sen tekemään mutta vain jos tietää mikä "dis" ylipäätään on. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
Allie 11.02.2006 08:00:31 | |
---|
Tavallaan, joo. Jos absoluuttisen korvan omaavalle sanoo, että "laulapa dis", niin se pystyy sen tekemään mutta vain jos tietää mikä "dis" ylipäätään on. Aamen |
Tmp 12.02.2006 13:56:33 | |
---|
Tavallaan, joo. Jos absoluuttisen korvan omaavalle sanoo, että "laulapa dis", niin se pystyy sen tekemään mutta vain jos tietää mikä "dis" ylipäätään on. Mutta absoluuttinen sävelkorvahan ei vaadi teorian tuntemusta. Sen omaa jos omaa. Sen että sävelet saa nimet jotta pystyy muiden kanssa keskustelemaan on vain pelisäännöistä sopimista. Kyllähän sinä tiedät mikä lapio on vaikka et tiedä miksi sitä kutsutaan. Tämä kirjoitus ei ollut mikään vastaväite sellistin kirjoitusta vastaan vaan kai nyt joku tarkennus. |
sellisti 12.02.2006 17:11:52 | |
---|
Mutta absoluuttinen sävelkorvahan ei vaadi teorian tuntemusta. Sen omaa jos omaa. Sen että sävelet saa nimet jotta pystyy muiden kanssa keskustelemaan on vain pelisäännöistä sopimista. Kyllähän sinä tiedät mikä lapio on vaikka et tiedä miksi sitä kutsutaan. Tämä kirjoitus ei ollut mikään vastaväite sellistin kirjoitusta vastaan vaan kai nyt joku tarkennus. Joo, en tarkoittanutkaan etteikö absoluuttista korvaa voi olla ellei tunne teoriaa, mutta ei siitä paljon käytännön hyötyäkään ole, jos ei nyt ainakin sävelten nimet ole hallussa. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
Os 13.02.2006 18:42:21 (muokattu 13.02.2006 18:55:20) | |
---|
Onkohan tällasessa mitään perää? Mutsi kerto mulle muinoin kokemuksistaan musiikin saralla, ja määritteli omien kokemusten pohjalta absoluuttisen sävelkorvan siten, että se on kyky kuulla oman korvan resonansseja eri taajuuksilla. Ts. oma korva antaa resonoinnillaan referenssitaajuuksia, joihin kuulemaansa voi verrata. (Epäilijöille mainittakoon, että mutsin kuulossa ei ole vikaa ja korvat ovat ehjät. :D) Tämä tukisi aikaisemmin tässä ketjussa mainittua meditointia ja ärsykkeille vielä hyvin herkän lapsen nopeaa oppimista. Tarpeeksi kun keskittyy ja havainnoi kuulokokemuksiaan, niin varmaankin siinä jotain oppii korviensa toiminnasta. :D Mulla ei ole absoluuttista sävelkorvaa, mutta kuultuani mutsin määritelmän, muutamat omat kokemukset saivat mahdollisesti selityksen ja perustelut. Toisinaan jotkin puhtaat äänet kuulostavat jotenkin epävireisiltä. Samoin, ne harvat kerrat, kun avaan suuni laulaakseni, g:n ja d:n tunnistaminen ja tuottaminen on muita nuotteja helpompaa. |
Sinap 14.02.2006 10:01:34 | |
---|
Onkohan tällasessa mitään perää? Mutsi kerto mulle muinoin kokemuksistaan musiikin saralla, ja määritteli omien kokemusten pohjalta absoluuttisen sävelkorvan siten, että se on kyky kuulla oman korvan resonansseja eri taajuuksilla. Ts. oma korva antaa resonoinnillaan referenssitaajuuksia, joihin kuulemaansa voi verrata. (Epäilijöille mainittakoon, että mutsin kuulossa ei ole vikaa ja korvat ovat ehjät. :D) On. Tuen äitisi väitettä. |
Lonnie 14.02.2006 19:05:41 | |
---|
onko tietoa Albert Einsteinin sävelkorvasta? viuluahan hän soitteli ja kertoi, ettei olisi ollut yhtä älykäs ilman musiikkiharrastusta. Tästä oli Tieteen Kuvalehdessä juttua. Kuulemma hyvin nuorena aloitettu musiikkiharrastus vaikuttaa älykkyyteen. Rakko hiertä jalassain, beibi jättää mut ain.
THV #22 |
Jimi Henri 14.02.2006 21:27:46 | |
---|
Muutama, tuntemanikin, muusikko on kertonut opetelleensa absoluuttisen sävelkorvan vielä "vanhalla" (n.16v->) iällä. Larry Carlton sano yhdessä haastattelussa että päätti opetella itselleen kyseisen taidon ollessaan collegessa ja kerto että kovalla duunilla saa mitä tahansa aikaseksi. Samaan uskon mäkin. Hassua muuten, että useilla, joilla on jo lapsesta ollut abs. korva, ovat soittaneet viulua. Liittynee varmaan siihen intonaation tarkempaan hallitsemiseen verrattuna useimpiin soittimiin. Mä en tajuu tota nimilistaa. Miten abs. sävelkorva sitten sellasten ihmisten kohdalla määritetään, jos listassa on nimiä kuten jimi ja frank sinatra, jotka ei käsittääkseni osanneet nuotteja tai notaatiota? Talk Less Play More |