Aihe: Käykää äänestämässä
1 2 3 4 5
Jami
15.03.2003 19:33:06

Joku sanoo että ei se mun ääni mitään ratkaise.

Toinen sanoo että ne systeemit missä yhden ääni ratkaisee ovat diktatuureja.

Demokratiassa äänestäjien äänet ratkaisee, ei yhden ääni.

Täyttäkää kansallisvelvollisuutenne.
Tmp
15.03.2003 19:40:28
Äänestäminen ei ole kansalaisvelvollisuus vaan kansalaisoikeus.

Äänestämään ei lähdetä äänestämisen takia. Sehän tätä oikeata demokratiaa tuhoaa. Isot puolueet voivat ajaa mitä tahansa linjaa ja kuitenkin niitä äänestetään, koska "pitäähän sitä äänestää".

Älkää ymmärtäkö väärin, olen äänestämisen puolesta. Minun mielestäni pitäisi ensin etsiä itselleen sopiva puolue ja äänestää sitä, jos sitä ei kirveelläkään löydy niin voi äänestää tyhjää. (Ja sopiva puolue ei sitten ole sellainen puolue joka on kaikista asioista samaa mieltä kanssasi, vaan puolue joka pääpiirteittäin vastaa omaa arvomaailmaasi).

Minun on vaikea ymmärtää että esim SDP:n tai Keskustan tai jonkun muun ison puolueen äänestäminen, pelkästään siksi että pitää äänestää, edesauttaisi demokratiaa.
jPekka
15.03.2003 19:43:48

Äänestäminen ei ole kansalaisvelvollisuus vaan kansalaisoikeus.

Ja äänestämättä jättäminen merkitsee Tony Halmeen tai vastaavien kurakikkareiden äänestämistä.

.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
Tmp
15.03.2003 19:44:35 (muokattu 15.03.2003 19:45:44)
Ja äänestämättä jättäminen merkitsee Tony Halmeen tai vastaavien kurakikkareiden äänestämistä.

Ja luit varmasti kaikki mitä sanoin?

Ei ollu pitkä viesti, varmasti jaksat.
lxi
15.03.2003 19:50:31
Kai se sitten täytyy. Annan ääneni parhaan näköiselle ehdokkaalle. Joka on vieläpä kaveri.
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
Fortune
15.03.2003 19:52:20
Ehdokas on valittu, löytyi peräti vihreä mutta oman ammattialan edustaja, jolla on järki tallella, bueno.

Huomenna pitäisi kävellä 50 metriä äänestämään.
BaariMikko
15.03.2003 20:00:05

Kävin jo maanantaina Hakaniemen postissa. Paavo Arhinmäkeä äänestin.
Taon yksin sieluni mustaa varjoa...
Cornflake
15.03.2003 20:04:37
Tmp:
Minun on vaikea ymmärtää että esim SDP:n tai Keskustan tai jonkun muun ison puolueen äänestäminen, pelkästään siksi että pitää äänestää, edesauttaisi demokratiaa.

Ymärrän jonkun ison puolueen äänestämisen ihan jo siitä syystä että haluaa pitää Kepun pois vallankahvasta=) Oikeasti. Siitä ei seuraisi *mitään* hyvää.

Eli käyttäkää ääntänne, taistelu pahaa Kepua vastaan on tiukka.

Itse en ole vielä ehdokasta päättänyt, mutta äänestämässä ajattelin käydä. Tyhjä lappuhan olisi toisaalta myös hyvä kannanotto. Nämähän listataan myös.

Toisaalta tilanne on vaikea. Järki sanoisi että äänestä Mustanaamiota, mutta fiilispuoli sanoo että Aku Ankka... Kele.
No ei se nyt niin justiinsa ole...
Juho L
15.03.2003 20:22:42 (muokattu 15.03.2003 20:23:24)
Äänestämättä jättäminen on välinpitämättömyyden huippu. Jos ette keksi, ketä äänestätte, niin äänestäkää vaikka tyhjää. "Mitä se yksi ääni ratkaisee" on huono tekosyy. Kumman hyvin sitä tulee eduskunta valittua äänien perusteella, joten jokainen ääni ratkaisee.

Joskus ihan hermoja käristää kun jotkut narisevat kaikkea verotuksesta yms. ja silti jättävät äänestämättä. Helkkuri! Älkää nysvätkö pahuksen pellet vaan menkää äänestämään!
Jätä eilinen menneeseen. Huominen on tulevaisuutta!
Jami
15.03.2003 20:23:16

Oikeus äänestää on tähän maahan saatu niin raskaan uhrin kautta että minä pidän sitä oikeutta ehdottomasti velvollisuutena.

Jos tämä nuori pullamössösukupolvi ei ymmärrä mistä heidän hyvinvointinsa on peräisin niin siitä saa syyttää meitä aikuisia jotka ei ole osannut asioita oikeassa valossa kertoa.

Koitan siis paikata tuota aukkoa kasvatuksessa ja kertoa että on velvollisuus osallistua tähän kalliiseen demokratiaamme äänestämällä.
Juho L
15.03.2003 20:26:38
Jos tämä nuori pullamössösukupolvi ei ymmärrä mistä heidän hyvinvointinsa on peräisin niin siitä saa syyttää meitä aikuisia jotka ei ole osannut asioita oikeassa valossa kertoa.

Kouluissa pitäisi ns. opettaa oppilaat äänestämään. Sekä lukioihin että ammattioppilaitoksiin politiikkaa.

Minua huolestuttaa tällä hetkellä esimerkiksi Halmeen suosio. Jos se helvetin ääliö pääsee eduskuntaan, niin toivon hartaasti, että joku ruuvaisi siltä pään irti, eli toisin sanoen tekisi isänmaalle palveluksen.
Jätä eilinen menneeseen. Huominen on tulevaisuutta!
noir
15.03.2003 20:28:53
Demokratia ei voi menestyä yleisen äänioikeuden takia. Ei sitä ihan ketä tahansa saa päästä vaikuttamaan, eikä valtaakaan tulisi antaa kenellekään, joka sitä haluaa.

Hulluutta, minä sanon, hulluutta.
No pain, no delight.
MacGyver
15.03.2003 20:47:31
Demokratia ei voi menestyä yleisen äänioikeuden takia. Ei sitä ihan ketä tahansa saa päästä vaikuttamaan, eikä valtaakaan tulisi antaa kenellekään, joka sitä haluaa.

Hulluutta, minä sanon, hulluutta.

Melkein totta. Kaikkia ei pidä päästää äänestämään. Varsinkaan niitä, jotka äänestävät Tony Halmetta koska "se on just kova tyyppi" tai muuta yhtä järkevää. Demokratian kannalta suurempi este on tosin se, että suomessa ei ole suoria henkilövaaleja. Suositaan suuria, sano.

-MacGyver
Si vis pacem, para bellum
Treeniohjelma
Oma rakkaani
Fortune
15.03.2003 21:03:23

Melkein totta. Kaikkia ei pidä päästää äänestämään. Varsinkaan niitä, jotka äänestävät Tony Halmetta koska "se on just kova tyyppi" tai muuta yhtä järkevää. Demokratian kannalta suurempi este on tosin se, että suomessa ei ole suoria henkilövaaleja. Suositaan suuria, sano.

-MacGyver

Ei näin, ei. Kuka sen päättää, kenellä on oikeus ja "tarpeeksi älliä" äänestää? Kyllä kansan syvät rivit osaavat ajatella kokonaisuutena vallan järkevästi eivätkä pari näennäisen turhaa ehdokasta pienen tietämättömän joukon äänestämänä mitenkään vaikuta järkevän valtionjohtamisen onnistumiseen. Pari epämääräistä edustajaa 200 joukossa on aika vähän.

Miten helvetissä sitä edes mitattaisiin, ketkä ovat tarpeeksi "hyviä" äänestämään? Kohta oltaisiin tilanteessa, jossa jokin helvetin markkinatalouden persettä nuoleva Kokoomus ostaisi äänestysoikeuksia ja antaisi niitä uskollisille kannattajilleen ja vasemmistopuolueet vaiettaisiin hiljaisiksi.

Eri politiisten suuntausten balanssin tulee vastata kansan mieltymyksiä, jotta maata pystyttäisiin johtamaan edes jotenkin siten, että täällä voi kuka tahansa suomalainen elää. Ja se edellyttää yleistä äänioikeutta kaikille täysi-ikäisille ihmisille.
BaariMikko
15.03.2003 21:08:07

Eri politiisten suuntausten balanssin tulee vastata kansan mieltymyksiä, jotta maata pystyttäisiin johtamaan edes jotenkin siten, että täällä voi kuka tahansa suomalainen elää. Ja se edellyttää yleistä äänioikeutta kaikille täysi-ikäisille ihmisille.

Kyllä. Lisäksi on syytä muistaa, että vaikka joku/jotkut poliittiset liikeet aiheuttavat pinnan kiristymisen, on yleensä ainoastaan hyvä että edustettuna on myös se vastavoima. Mitenkä se nyt menikään, teesi+antiteesi=synteesi ja niin edelleen.
Taon yksin sieluni mustaa varjoa...
Tmp
15.03.2003 21:11:13
Jami ei sit ollenkaan lukenut kirjoitustani vaan heitti surutta samat argumentit kun aloituskirjoituksessa.

Eli kysymys Jamille kuuluu: Mitä h*lvettiä se demokratiaa edistää että mennään äänestään jotakin sokossa/koska tutut äänestää/koska se on hyvän näköinen?

Siihenhän se johta jos aina toljotetaan sitä että "teidän on pakko äänestää!"

Demokratian varjeleminen olisi se että saataisiin ihmiset kiinnostumaan asioista ja ajattelemaan kriittisesti. Silloin äänestetään sen takia koska halutaan vaikuttaa, eikä sen takia kun tuntuu siltä et pitäisi äänestää ja äänestetään sitten jotakin tyyliin:
"Kai ne on ne asiat ihan hyvin sitte hoitanu..."
noir
15.03.2003 21:23:13
'Länsimaisessa demokratiassa kuka tahansa voidaan valita presidentiksi, mutta vain Amerikassa näin myös tapahtuu.'
-totuus.
No pain, no delight.
Tapani L
15.03.2003 22:02:20
Mitä tyhjän äänestämisellä tarkoitetaan? Siis eikö ole täysin sama jättääkö äänestämättä vai äänestää tyhjää? Huolestuttavaa, kun en tiedä tätäkään vertaa politiikasta, vaikka minulla on enää vajaa vuosi jäljellä siihen, että voin äänestää...
Anteeksi häiriö...
Cornflake
15.03.2003 22:23:18
Tapani86l:
Mitä tyhjän äänestämisellä tarkoitetaan?

Sitä että jättää tyhjän lapun. Tämä noteerataan. Kotiinjäämistä ei. Paitsi nukkuvan puolueen statseissa...

Samoin on eri asia jos äänestää vaikka kestosuosikki Juicea. Tämä lasketaan vain pilailuksi.

Eihän näillä mitään väliä ole. Suosittelisin äänestämään ihan normaalisti. Pakkohan tuolta on jokaiselle edes joku kaukaisesti omaa asiaa ajava löytyä. Ja jos ei löydy niin äänestää vähiten pahaa, ettei se pahin vaihtoehto (tässä tapauksessa siis KEPU=) pääse valtaan.
No ei se nyt niin justiinsa ole...
KooAa
15.03.2003 23:04:13 (muokattu 15.03.2003 23:04:43)
Ei siellä kukaan mun etuja aja. Uskonnonvapaus on perseestä, ne jotka sitä tukee kannattaa perustuslain rikkomista. Asia on fakta, kiduttaminen on kielletty perustuslaissa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)