Aihe: Kotiaudiolaitteistot
1 2 3 4
Sahanpurija
25.09.2003 18:09:37
Millaisilla laitteilla kuuntelette kotona musiikkia? Olen harkinnut panostamista kunnon stereoihin. Nykyään tuossa on vain nuo 'markettistereot'. Ihan hyväthän nuokin ovat, mutta miten paljon on äänenlaadussa eroa jos hankkisin vähän kalliimmat. Kenties erikseen vahvistimen, soittimen ja kaiuttimet? Suositeltelkaa jotain vaihtoehtoja. Mitenkään hirveitä summia en olisi valmis maksamaan.

Olen aivan ulalla näistä audioasioista. En siis todellakaan tarvitse mitään amishuudatusvehkeitä vaan mahdollisimman erottelukykyisen paketin.

En saa kumminkaan ostettua, mutta olisi kiva vähän tietää näistä asioista.
Keep your Eyes Wide Open, Moonchild. We're going to Level Five to see One More Red Nightmare. But first you must eat your Cat Food.
Nixzar
25.09.2003 18:12:29
No mulla on vaan sonyn mini-hifi vehkeet tietokoneessa
kiinni ja hyvin pelittää :)
*Keep on rocking in the free world*
KooAa
25.09.2003 18:15:04
Koo(Aa)lla ei ole väliä !
Bonham
25.09.2003 18:23:28 (muokattu 25.09.2003 19:14:40)
Kyllä se nyt niin tuppaa olemaan, että hyvä ääni maksaa... ainakin jonkin verran.

Cd soitin ei tarvitse olla hirveän kallis, joku 400€ riittää kunnon pyörittäjään.

Vahvistin hintaluokkaan 500€.

Kaiuttimet onkin jo vaikeampi pala... Itse suosin ihan perinteisiä pönttöjä, enkä mitään subbasia sun muita. Kuuntelemaan liikkeisiin, mikä miellyttää korvaa. Joskus "halvemmatkin" soi mukavasti omaan korvaan... Kyllä sellanen 200€ kipale antaa jo hyvät peruskajarit...

Nämä on sitten sallaisia juttuja, että kohta alkaa tulemaan viestiä puolesta ja vastaan (näin kävi ainakin edellisellä kerralla stereoista puhuttaessa).

Itselläni on työhuoneessa "pikkusetti"; cd ja vahvistin Harman/Kardonilta ja Wharfedalen pienet kirjahyllykajarit. Hintaa paketilla about 1300€ (jos oikein muistan).

Olohuoneessa jämerämpää osastoa Infinityn kaiuttimet, Denon cd ja Sonyn DVD, Technicsin esi- ja päätevahvarit. Tällä paketilla hintaa uutena ehkä reilut 5000€...

Joten sieltä vaan valkkaamaan, taivas on rajana ja ikinä ei ole oikein tyytyväinen:)
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Bonham
25.09.2003 18:23:58
Tuolla on keskustelua aiheesta:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=31714

No sieltä se tuli, en jaksanut itse kaivella:)
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Sahanpurija
25.09.2003 18:45:44
Lisäys: En ole rikas. Siis EN ole :D Pystyisin ehkä 500? sijoittamaan. Ja laitteisto tulisi kerrostaloon. Ehkä n. 20 neliön huoneeseen. En tarvitse mitään studioluokan laitteita, mutta kyllähän nuo nykyiset ovat aivan perseestä.
Keep your Eyes Wide Open, Moonchild. We're going to Level Five to see One More Red Nightmare. But first you must eat your Cat Food.
Vilhelmus
25.09.2003 18:56:41

Lisäys: En ole rikas. Siis EN ole :D Pystyisin ehkä 500? sijoittamaan. Ja laitteisto tulisi kerrostaloon. Ehkä n. 20 neliön huoneeseen. En tarvitse mitään studioluokan laitteita, mutta kyllähän nuo nykyiset ovat aivan perseestä.

Behringer Truth -aktiivimonitorit irtoaisivat tuolla.
Nuuskamuikkunen
25.09.2003 18:58:42
En minä ainakaan ole ikinä ostanut kaikkia tarvitsemiani laitteita kerralla. Pikkuhiljaa olen "pakettiani" päivitellyt.

Vahvistimia saa käytettynä ja soittimia myös, mutta sen olen ottanut ihan periaatteeksi, että kaiuttimet ostan uutena. (On mukava seurata miten uusi kaiutinpari "avautuu" alkuvaiheessa.) Jos tässä nyt täytyy alkaa mainostamaan, niin esim. OR valmistaa ihan musiikkia palvelevia budjetti kaiuttimia. Itselläni on 160-Hi malliset. Toinen suomalainen on Chorus. Hintoja voi kysellä kaupasta.
Kaikkea (musiikkia) pitää kokeilla aina(kin) kerran.
Shaft
25.09.2003 19:29:49
Millaisilla laitteilla kuuntelette kotona musiikkia? Olen harkinnut panostamista kunnon stereoihin. Nykyään tuossa on vain nuo 'markettistereot'. Ihan hyväthän nuokin ovat, mutta miten paljon on äänenlaadussa eroa jos hankkisin vähän kalliimmat. Kenties erikseen vahvistimen, soittimen ja kaiuttimet? Suositeltelkaa jotain vaihtoehtoja. Mitenkään hirveitä summia en olisi valmis maksamaan.

Pakettistereoidenkin laatu on hieman parantunut, joten niistäkin voi saada ihan siedettävää ääntä. Ero erillislaitteisiin on kuitenkin yleensä varsin selvä. Vaihtoehtoja on edullisemmassakin hintaluokassa aika paljon. Edullisia peruslaitteita on tarjolla lähes kaikilta japanilaismerkeiltä ja esim. NAD:lta. Soundierot eivät ole niin keskeisiä vielä tässä hintaluokassa. Astetta parempana pidetään usein esim. Denonia, Marantzia ja H/K:a.

Kaiuttimien valintaan kannattaa satsata, sillä ne ovat käytännössä suurin äänenlaatuun vaikuttava tekijä. Kaiuttimia kannattaa aina kokeilla ennen ostopäätöksen tekemistä. Esimerkiksi audio prolla on hyviä peruskaiuttimia. Myös Suomessa valmistetaan monia laadukkaita hifikaiuttimia, joista arvostettuja ovat esimerkiksi Amphion ja Gradient. Nämä ovat hyviä valintoja, mikäli mahtuvat budjettiin.
kivi
25.09.2003 19:48:55 (muokattu 25.09.2003 19:49:51)
Mulla on kasa erillislaitteita, joista itse asiassa ei taida olla kahta samaa merkkiä.

Normaalistereoissa on Radiotehnikan vanhat isot testivoittajat, kolmitiekaapit blokkien päällä, varsinainen pino on seuraavien valmistajien laitteita:
Dual
Pioneer
Hitachi
Technics
Sony
Denon
Mitsubishi
JVC
Mark

Kaikki paitsi video ja DVD on ostettu käytettynä ja halvalla, ja monet mun alunperin hinnakkaat laitteet ovat aivan obskuureja nykyään - kuka muka tarvitsee kasettidekkiinsä dbx-kohinanvaimennusta?

Kakkoskuuntelussa on JPW:n minimonitorit kustomoituina, Korvetten etuaste ja Yamahan studiopääte 2x250W.

Kolmoskuuntelussa on Saloran Ortoperspekta ja Bang&Olufsenin kaiuttimet.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
hemmo
25.09.2003 20:15:57

Korvetten etuaste

Corvette, beibi, Corvette. Aitovenäläinen hi-end-laite.

Minäkin olen kasannut nykyisen omituisen kuuntelulaitteistoni miten mistäkin, pikkuhiljaa:
- Dualin levari
- Spirit pikkumikseri RIAA-korjaimella
- Sonyn kannettava cd-soitin
- Pro Audio aktiivikaiuttimet
- Yamaha kasettidekki

Nykyisin hifi-laitteet voi kasata niin monella tavalla, että olisi vaikeaa ostaa "uudet", jos olisin aloittelija.
Säröä beibi!
Sahanpurija
25.09.2003 20:29:53
Nykyisin hifi-laitteet voi kasata niin monella tavalla, että olisi vaikeaa ostaa "uudet", jos olisin aloittelija.

Sehän tässä on ongelmana. Ja se että ei oikein ole varaa panostaa kunnon laitteisiin, mutta kumminkin haluaa ihan menevän soundin. Vaikka enhän minä kunnon soundista edes tiedä kun olen aina joutunut noita huonoja laitteita käyttämään.
KooAa
25.09.2003 20:39:35
Tuolta kannattaa käydä kattelemassa:
http://www.hifilehti.fi/webtori/

Samoin:
http://huuto.net/fi/
Koo(Aa)lla ei ole väliä !
Basismi
25.09.2003 22:38:34
Eniten kannattaa satsata sinne missä se äänenlaadun erokin on suurin, eli kaiuttimiin. DVD/CD -pyörittimen saa satasella ja vahvistimeen loput. Aika tiukkaa on 500 euroon... jotain 300e täytyy hyviin kajareihin laittaa, chorukselta luulisi löytyvän ihan kelpoja.

Toisaalta se betonikämppä pilaa äänen jokatapauksessa...
It's hard to be humble when you're so fucking big!
welho
25.09.2003 23:25:32

Olen harkinnut panostamista .

Jee.

Ei muuta kuin pikkuhiljaa hyvä tulee. Laatuvehkeisiin saa tässäkin tapauksessa menemään omaisuuden ja jos hommaan kilahtaa täysin niin paluuta ei ole ja stereot maksaa miljuunan=)

Omat kamat on kertynyt kanssa tuossa ajanmyötä. Keväällä panostin ja päivitin uuden vahvistimen ja pääkajarit. Nyt on taas ilo popittaa=)

Käytettynä liikkuu myös paljon hyvää tavaraa joten ei muuta kun seuraamaan hintatasoa.

Merkkejä omassa hyllyssä: Yamaha(vahvistin, kasettidekki, md), LG(dvd/cd) ja kaiutinpuolella: Genexxa, JPW, Yamaha ja JBL
Setit kuntoon, setit kunnossa!!
poppamies
26.09.2003 08:15:41

No kaikkien näiden muovipaskojen jälken päätin joitain vuosia sitten hankkia suhteellisen hyvät laitteet ja halvalla. Rupesin kiertämään kirpparit ja pidin silmät auki. Ensimmäisenä löysin kasettidekin; Sony TC-K22 keraamisella äänipäällä = 50 mk. Seuraava löytö olikin vinyylisoitin Kenwood KD-2070 suoraveto moottorilla = 60 mk. Cd soittimeksi löytyi vanha Pioneer PD-X530 tosin vähän arvokkaampi = 350 mk. Vahvistimesta olen eniten mielissäni. Vaikka paneelissa lukeekin "Expert TA 960 Qadraphase" niin kyseessä on Marantz'in kunnon peli n. 25 vuoden takaa = 350mk. Mahtava potku! Kunnollisia kaiuttimia en löytänyt mistään joten päätin rakenta n. 70 litraiset 3-tie kaiuttimet itse. Hinnaksi tuli n. 1000mk. Viimeisin hankinta on CD-RW/mp3 soittavat uutena hankitut korvalappustereot joita käytän paljon =80€.
"G-strings are for strippers"
Mikael
26.09.2003 09:13:00 (muokattu 26.09.2003 09:19:59)

Mulla on kotikuuntelussa Tandbergin Sølvsuper 11 -viritinvahvistin ja siihen kuuluvat 2-tiekauittimet (jostain '70-luvulta), jotka muuten syrjäyttivät Rega Elex/Genelec 1049 -parivaljakon. Hintaa näille kertyi kokonaista 0 ihan mitä tahansa yksikköä - tyttöystävän naapuri kun ajatteli hankkia muuttaessa oikein "kunnon stereopaketin" näiden vanhojen romujen tilalle : )

Kuvakin löytyi: http://www.nrhf.no/TR-ss-11-71.html

Tätä sitten ruokitaan Rega Planar 3 -pyörittimellä joka on varustettu Roksan Chorus Black -rasialla tai sitten DVD-soittimella.
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
Karlsson
26.09.2003 09:13:33
Omat poppivehkeeni olen aikaa myöten kasannut lähinnä divarilöydöistä. Joukossa on aika laadukasta tavaraa, jota on ihan hyvällä onnellä sattunut saamaan halvalla. Lisäksi mainittakoon, että itselläni on jonkin sortin heikkous desing- tai muuten vaan hieman erikoisiin tuotteisiin.

Kajarit ovat Dali-merkkiset 2,5-tie lattiapöntöt, jotka ovat ainoat osat laitteistossa jotka olen ostanut uutena. Pitkä penni tuli teininä säästettyä näitä varten, mutta eipä ole kaduttanut.

Etuvahvistin on Nakamichin hauskan näköinen desinghenkinen vehje, jossa ei ole sävynsäätöjä laisinkaan, mutta kaiken maailman testikohinat ja vaiheenkäännöt löytyy. Samaa sarjaa on myös kasettidekkini. Tuosta kuvaa:

http://www.hi-fiworld.co.uk/hfw/oldeworldehtml/nakamichi600.html

Ovat hienon näköinen pari hyllyssä rinnakkain. Tosin etunen on musta ja dekki tuommoinen hopean värinen.

Päätevahvistimena Vanhempi Techicsin 2x100W.

Älppysoitin on nykyisellään Pioneerin 80-luvun malliston paremmasta päästä ja jokseenkin mietityn ulkonäön omaava. Aikaisemmin käytössä oli kaksi B&O:n levaria 70-luvulta, mutta neuloja niihin ei oikein saa enää, joten piti siirtyä uudempaan kalustoon.

Viritin on Akain huippumalli jostain 70-luvun lopusta. Järeä peli.

CD-levyjä kun kuuntelen aika vähän, niin sen vähän hoidan DVD-soittimella, joka on niitä Citymarketin halpoja etukorttibonusvehkeitä.
"I don´t want you to play that chinese music in my orchestra!" -Cab Calloway be-bopista innostuneelle Dizzy Gillispielle joskus 40-luvulla
jPekka
26.09.2003 09:25:49

Omat poppivehkeeni olen aikaa myöten kasannut lähinnä divarilöydöistä.

Itsekin olen harrastanut parempien hifi-kauppojen käytettyjen osastoja - tosin viime aikoina aika vähän, kun laitteet ovat kestäneet aika mainiosti. Ainoastaan kymmenen vuotta aikaisemmin kuudellasadalla ostettu Philipsin kannettava cd-soitin (jota ei voinut kantaa, koska imaisi kuusi patteriaan jo yhden levyn mittaan) hajosi pari vuotta sitten, jolloin divarista löytyi asiallinen ei-kannettava Sansui tilalle.

Vinyylipyöritinosastolla harrastin suuren osan 1980-lukua sadanviidenkympin käytettyjä hihnavetoisia: kun vehkeestä parin vuoden kuluessa aika jätti, kannoin roskikseen ja hain Kruunu-Radion käytettyjen puolelta uuden. Äänirasia (Ortofonin Concorde Pro) pysyi soittimesta toiseen. Lopulta kyllästyin ja sijoitin peräti neljäsataan Technicsin SL-D3 -suoravetoiseen, joka on edelleen täydessä iskussa.

Mielenkiintoista sinänsä, joku aika sitten ruotsalainen keräilijä sähköpostitti ja ilmoitti kiinnostuksensa vahvistimeeni. Denon PMA-707, uutena tarjouksesta ostettu n. v. 1988, on kuulemma nykyään keräilykamaa.

.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
Leikari
26.09.2003 09:29:35 (muokattu 26.09.2003 11:36:28)

Olen aivan ulalla näistä audioasioista. En siis todellakaan tarvitse mitään amishuudatusvehkeitä vaan mahdollisimman erottelukykyisen paketin.

Sitten kun ostat niin laita keskivertolaadukkaat. Niillä pärjäät pitkään & voit nauttia musiikista. Halvoilla vehkeillä jää paljon musiikista kuulematta & soundi on rasittava. Surrondviritinvahvistinten watit on p...stä. Niillä ei pysty luukuttamaan - - muutenkaan ei ole uskottavaa, että 300,- eurolla saisi mitään asiallista. (ottakaapa joskus ylpeänä vehkeitään luukuttavalta kotisurroundistilta subbari pois ja kuunnelkaa musiikkia 2-kanava stereona ... mitä jäi??)

Hanki asiallinen vahvistin - luokkaa 500,- - uutena. Käytetyt yleensä ylihintaisia - paitsi jos saat audiofiilivahvistimen oikeasti halvalla (silloin jo pitää tietää mitä on ostamassa). Ellet ole intohimoinen radionkuuntelija käy mikä vaan räpsy viritin - ja senhän voi sitten vaihtaa jos rahaa on enemmän. Kaiuttimiin tuntumani mukaan kannattaa laittaa vähintään 1500,- euroa ---2000 - kuuntelet niilä vielä 20 vuoden päästäkin sujuvasti ellet varsinaiseksi hifistiksi ala.

Käy oikeassa hifi-liikkeessä (so. ei kodinkonekaupassa) - myös vahvistimet soivat eri tavoin, mutta etenkin kaiuttimet poikkeavat huomattavasti toisistaan. Varminta on ostaa samasta liikkeestä vahvistin ja kaiuttimet - kuuntelet omilla levyilläsi. Mieti mitä haluat - "nuorille" tuputetaan ainakin kodinkoneliikkeissä "hyviä bassoja" - jotka oikeasti ovat surkeita kuminoita. Kun kuuntelet kunnon vehkeitä niin huomaat eron. NEUVO: käytä liikkeissä vertailukohtana kuuntelussa esim 2-n? kertaa kalliimpia kaiuttimia kuin mihin sinulla on varaa. Kuuntele analyyttisesti - so. sointitasapainoa eri äänialoilla - soittimilla! - tulevatko äänitteeltä musiikin ja soinnit piirteiltään niin kuin niiden pitäisi tulla - onko särmässä särmää, onko pehmeä ja täyteläinen todella sellaista, onko basso matalalle menevää vai 70hz kovaa kuminapiikkiä jne. Onko kirkas ja kuulas naislaulu sellaista - honottaako joku laulu tai akustinen instrumetti, erottuvatko yksityiskohdat - esim. akustisen kitaran näppäilyäänen yksityiskohdat, soivatko haitsu yms. kauniisti (on äänitteissäkin eroja so. älä käytä mitään remasteroimattomia 70-80-luvun äänitteitä vertailussa). Musiikkimakusikin vaikuttaa - akustisesta jatsista ja säröhevistä saa parhaat irti eri laitteistoilla.

Kaipasit erottelevuutta - se ei mielestäni ole avainkriteeri musiikin kuuntelussa. En suosittele monitoripönttöjä. Liika erottelevuus ei ole "musikaalista" (äänitys- ja miksaustilanne on aivan eri asia - mielestäni - siinä pitää pystyä erottelemaan kaikki tarkkaan) ( - yhdellä kaverilla on jotkut alle 10 v- vanhant gradientit - semmoset, joissa on soikea alaosa ja rivissä päällä keskiääni-diskantti-elementtejä - aika kylmän/karun kuuloista liiasta erottelevuudesta johtuen - minuun makuun). Musiikinkuuntelussa kaiuttimen tulisi _soida_ hyvin- soundata - kaiutin on tärkeä, että syntyy musiikillinen elämys, johon voi tempautua mukaan. En myöskään kannata pikkupönttö-subbari -linjaa. Tuollainen pitäisi laittaa kuitenkin kerralla. Asiallisissa lattiakaiuttimissa bassoa löytyy tarpeeksi omasta takaa. Bassotoistoa korostetaan muutenkin liikaan - myönnän kyllä, että esim. dub-reggaen kuuntelussa joskus itsekin enemmän töminää kaipaisin + funkynrytistyksessäkin silloin tällöin (yleensä minulla säätimet nollassa/ohitettu) - bassosäätimellähän ei käytännössä pääse yhtään alaspäin vaan ainostaan joku matala taajuus korostuu.

Jos budjetti ei veny uusiin laitteisiin vaan tsekkailet käytetyistä niin: hintapyynnöt ovat yleensä kohtuuttomia - ei ole väliä mitä laite on uutena 80-luvulla - 90-luvun alussa maksanut. Hinnat ovat tulleet todella rankasti alaspäin (kun kaikki tehdään lapsityövoimalla kiinassa?). Satanen vanhasta viritinvahvistimesta on mielestäni maksimi - silloinkin pitää kokeilla, että on ulkoisesti moitteeton, säätimet ja nappulat toimivat sähköisesti (so. kytkevät päälle rutinoitta ja pysyvät päällä, eivät rutise, säätimet toimivat "portaitta") sekä ovat mekaanisesti ehjän tuntuisia. Liittimet eivät saa rutista - heiluttele testataksesi. Liki loppuun käytettyjä ritsoja ei kannata ostaa kuin kympillä. Ja taas: hyvin tehdyt audiofiililaitteet on erikseen, mutta niitä ei halvalla saakaan kun niillä on kaikenlaista mystistä kulttiarvostusta.

CD-soittimetkin ovat erilaisia - 200-300-eurolla saa toimivan tai pyörittää dvd-soittimella. Parempaa äänilaatua ja kestävyyttä saa jos ryhtyy satsaamaan jonkun satasen myös tuohon. Ensin satsaisin kuitenkin kaiuttimiin.

Ja vaikka et vielä heti olisi ostamassakaan, niin ryhdy vaikka kirjastossa seuraamaan hifi-lehteä (Teknarille pitkä pee tässä asiassa) ... tulee aihepiiri tutuksi ja opit tietämään laitekirjoa & mihin asioihin kannattaa sitten kiinnittää huomiota.

Ekat omat stereoni olivat 70-luvulla hankitut salora-ortoperspektat (edelleen kellarin "kakkostereona") - 80-luvun alkupuolella hankin 2*60W yamaha vahvistimen (radion kuuntelin salorasta) + kef-104b -kaiuttimet + kunnon levarin (dual suoraveto). 80-luvun lopulla laitoin Denonin cd-soittimen (silloin 2400,- fim). Noilla pärjäsin viime talveen, jolloin erilaiset kytkentäongelmat ja epäherkkä esivalinnaton viritin (kaverilta 50,- fim ostettu 80-luvun alun pioneer) alkoivat kyllästyttää. Hifi-krugilta hain Marantz PM 7200? (vai oliko joku 6???) (2*100w - 2*25W A-luokassa ....käy kuumana vaan ei säröäkään) + viritin Marantz st-6000. Kaiuttimet vaihdan kunhan vähän saa säästettyä - - parempaan pitäisi vaihtaa, mutta tsekkailemiini amphioneihin - ehkä jopa gradientiin, infinityyn jne... pitää varata 3000-4000,-. Ei vielä tämän talven asia. Vaimon hyväksyntäkin asialle jo on ;-). Yamaha on vanhemmalla pojalla. Vaimon 70-lukuinen philips stereoyhdistelmä on työpaikkaradionani, vaimon uudempi jvc-yhdistelmä (hankittu myös ennen tapaamistamme) toisessa tietokoneessa kotona satunnaisessa pelikäytössä. Makuuhuoneessa 250,- euron philips yhdistelmä (vain viritin ja cd). Mökillä Tandberg (2030?) viritinvahvistin - ostettu käytettynä + technics kasettidekki (ostin vuonna 1979) + kaverin siskon vanhat philips -kaiuttimet 70-luvulta (sain ilmaiseksi). ...ja vielä on kellarin kotiteatteri... huh - mutta sehän ei olekaan musiikinkuuntelua ;-)
EDIT: ja onhan se MD-soitinkin (ns. pöytämalli) , jolla tallennan radio-ohjelmia myöhemmin kuunneltavaksi (ja jopa kuuntelen)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)