Aihe: Sibelius-lukio
1 2
Master of reality
14.10.2003 19:49:42
Onko kukaan tässä lukiossa. Kokemuksia? Millaiset pääsykokeet? Millainen taso? mitä kannattaa osata kun pyrkii? Kertokaa ihmeessä.
Rock´n´Roll ain't noise pollution!
Booligan
14.10.2003 20:13:07

Kiitos täältäki päin jos joku tietää :)
tuskin kannattaa Enter Sandmania soittokokeessa soittaa... hoho. hyvä biisi se on, mutta aika kulunu. mitä mä tässä höpisen ku en itekään tiiä.
Doesn´t matter what you see Or into it what you read You can do it your own way IF IT`S DONE JUST HOW I SAY
Numbie
14.10.2003 20:17:02

Keskiarvorajat tietääkseni aika helvetilliset, ja muutenkin jonkinlainen "eliittikoulu". En mene vannomaan, mutta tälläinen kuva minulle on välittynyt.
http://www.lunatia.tk
Ville81
15.10.2003 14:42:45
Keskiarvorajat on aika ohjeelliset. Mulla oli sibiksessä luokan huonoin keskiarvo päästessäni sinne sisään, eli 8,2.

Hyvä koulu musan opiskeluun. Soitajien taso on suhteellinen käsite, mutta kyllähän soittajat on siellä varmasti parhaimmat koko pääkaupunkiseudulla. Soiteltiin jazzia, poppia, bluesia ym. Mukavaa treenailla hyvien soittajien kanssa. Koulu on vielä remontoitu joku aika sitten, että hyvät tilat siellä on nyt.

Pääsykokeissa oli laulua, soittonäyte sekä muistaakseni teoriakoe.

Joo älkää mitään Metallicaa siellä kokeessa soittako.
Booligan
15.10.2003 14:42:54 (muokattu 15.10.2003 14:43:48)

tässä sulle faktaa:
keskiarvo yleislinjalle: 8.2
keskiarvo musalinjalle: 7.1

että silleen. noi huomioon ottaen mullakin vois olla mahiksia ;)

EDIT: kappas, joku ehtikin jo 9 sekuntia mua ennen
Doesn´t matter what you see Or into it what you read You can do it your own way IF IT`S DONE JUST HOW I SAY
Palantir
15.10.2003 16:00:03
Mun kokemusten mukaan jengi on ns. taitelijasieluista porukkaa, ts. kummaa jengiä. Tai minkäs minä siitä tiedän, makunsa kullakin sano kissa kun persettä nuoli.

Soittokoe taas on suorastaan epä-eettinen (ainakin kun minä 2 vuotta sitten hain): kolme ammattimuusikko-opettajaa(?) tuijottaa vierestä soittoasi. Siinä menee kylmähermoisimmaltakin sormet solmuun, eli kannattaa sitten harjotella mahdollisimman paljon sitä sinun esityskappaletta.

En muuten päässyt sinne. Oli varsin silmiä avaava kohtalo, se motivoi harjottelemaan, vaikkei se nyt mikään elämää suurempi asia minulle ollutkaan päästä Sibelius-lukioon. Tänäpäivänä soitan läpi malmsteenin tuotannon tuonne 1995 asti, jos se nyt on mainitsemisen arvoista.
hörhö
15.10.2003 16:23:49

Mun kokemusten mukaan jengi on ns. taitelijasieluista porukkaa, ts. kummaa jengiä. Tai minkäs minä siitä tiedän, makunsa kullakin sano kissa kun persettä nuoli.

Yllätys, että taidelukiossa on taiteilijasieluista porukkaa. Kumma jengi on aika ikävä käsite. (luultavasti itse lukeudun näihin, eli pitää yrittää pitää heidän puolia. Tosin eri koulusta)

Soittokoe taas on suorastaan epä-eettinen (ainakin kun minä 2 vuotta sitten hain): kolme ammattimuusikko-opettajaa(?) tuijottaa vierestä soittoasi. Siinä menee kylmähermoisimmaltakin sormet solmuun, eli kannattaa sitten harjotella mahdollisimman paljon sitä sinun esityskappaletta.

Tuohan on ihan tavallistakin tavallisempaa. Millaisia muita soittokokeita sitten yleensä pidetään? En ole kuullut ainakaan toisen muotoisista, paitsi konserttitutkinnot. Niissä on yleensä vielä isommat paineet.

Tänäpäivänä soitan läpi malmsteenin tuotannon tuonne 1995 asti, jos se nyt on mainitsemisen arvoista.

Ei ainakaan musikaalisuuden puolesta. Teknisen runkkauksen, jos kauniisti ja hyvin menee.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
Ukko
15.10.2003 17:19:20

Tänäpäivänä soitan läpi malmsteenin tuotannon tuonne 1995 asti, jos se nyt on mainitsemisen arvoista.

Ai levyltä vai ? Näitä Malmsteenin tasoisia soittajia kun tuntuu löytyvän joka oksalta. Kumma juttu.
Palantir
15.10.2003 20:59:28
No ei se nyt mitään brassailua oo, mutta fakta on että on se kai saavutus jos jotain ynkän tapaista osaa soittaa. En väitä että ne ihan putkeen aina menee, mutta toisaalta ikääkään tässä ei ole karttunut kuin kohta 18 vuotta. Eikä se nyt siihen rajaudu että ainoastaan ynkkää soittaisin levyltä, tottakai omaa kamaa yritän vääntää minkä käsistä irtoo.
kid ego
15.10.2003 22:48:02
Kaikki kliseisyys kannattaa jättää soittokokeesta pois, veikkaan.
Tiluttaja on harvinaisen ruma lintu Afrikasta.
KMT
15.10.2003 23:29:35

Meidän kosketinsoittaja oli Sibeliuslukiossa, pääsi vaikka on vähän huono rytmitaju...
Kenkkunen: Online-verenpaineseuranta olisi ihan kiva. Siinä pitäisi sitten myös näkyä, että kenen kirjoittamaa viestiä "uhri" on parhaillaan lukemassa. Eniten kuolemantapauksia aiheuttanut kirjoittaja sitten vuoden lopussa palkittaisiin
kid ego
16.10.2003 11:18:07
Mun pikkuserkku kirjoitti Sibelius-lukiosta keväällä. Ei tosin ole kitaristi vaan erään harvinaisemman soittiminen edustaja (en viitsi tähän pistää, ettette osaa yhdistää), ja yläasteen päättökeskiarvo taisi olla melkein 10.

Jonkin verran sukulaisia on tuolla ollut, kaikki hikareita. Tosin soittoansioitakin löytyy.
Tiluttaja on harvinaisen ruma lintu Afrikasta.
hörhö
16.10.2003 13:52:16

Jonkin verran sukulaisia on tuolla ollut, kaikki hikareita. Tosin soittoansioitakin löytyy.

Tämähän on melkoinen ongelma nykyään. Taidelukioihin pääsyyn nimittäin pääsykoe vaikuttaa vain 50% ja yläasteen päättötodistuksen ka. 50%, mikä on aika paljon.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
Oz
16.10.2003 14:56:48

Opiskelijat valitaan vertailuluvun mukaisessa paremmuusjärjestyksessä, maksimipistemäärä on 20 pistettä.

Vertailuluku muodostuu seuraavasti:

1) Peruskoulun päättötodistuksen lukuaineiden keskiarvo, enintään 10 pistettä
2) Musiikki ja soveltuvuus, enintään 10 pistettä, jotka määräytyvät seuraavasti:
a) musiikkiopiston, -koulun soitin-, teoria- ja säveltapailututkinnot
b) harrastuneisuus
c) musiikkiopintojen, -harrastuksen kesto
d) soveltuvuus

tämä ei ole tosin sibeliuslukion valinta kriteerit mutta toisen musiikkilukion kyllä.
Kätkijän tiet ovat sumuiset...
Ville81
17.10.2003 01:04:32
Soittokoe taas on suorastaan epä-eettinen (ainakin kun minä 2 vuotta sitten hain): kolme ammattimuusikko-opettajaa(?) tuijottaa vierestä soittoasi.

Siis niinq iiikkk!!!11
Vakavasti ottaen: Onko olemassa muunlaisia pääsykokeita?

Hieno homma. Sibiksessä kuitenkin suhtaudutaan musan tekoon vähän vakavemmin ja akateemisesti, haetaan muuta kuin hevitilutusta, monipuolisuutta.
Tupuna
18.10.2003 01:07:38
Hieno homma. Sibiksessä kuitenkin suhtaudutaan musan tekoon vähän vakavemmin ja akateemisesti, haetaan muuta kuin hevitilutusta, monipuolisuutta.

No ei kai tässä ollut kysymys Sibelius-Akatemiaan pääsemisestä, vaan Sibelius-lukiosta? Outoa.

Tuli muuten mieleen. Mulla itselläni on klassinen soittotausta ja olen pienestä pitäen joutunut esiintymään/soittamaan/laulamaan sekä yleisöjen ja tuomaristojen edessä (mm. kaikki kurssitutkinnot, pääsykokeet sun muut), ja se on soittoalalla ihan normi. Kuinka voi osata esiintyä -musiikkihan on myös hyvin pitkälle esiintymistä- jos ei ole uskallusta soittaa edes pääsykokeissa. Pieni jännitys kuuluu asiaan, mutta silti. Olen itse lukion jälkeen pyrkinyt Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuspuolelle, ja siellä ne vasta rankat, 2-osaiset pääsykokeet olivatkin. Huhhutihuijaa. Onneksi en päässyt enää toisesta vaiheesta läpi - opettajuus olisi kauhiaa.
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
JulGubbe
18.10.2003 11:42:39
tuskin kannattaa Enter Sandmania soittokokeessa soittaa...

...mutta Stairway to heaven toimii aina!
"On olemassa kaksi asiaa, jotka ovat äärettömiä: universumi ja ihmisten typeryys - Ja universumin äärettömyydestä en ole täysin varma' -A.Einstein
Supernaut
18.10.2003 13:20:58
...mutta Stairway to heaven toimii aina!

...ainakin jos haluaa vaikuttaa mahdollisimman tavalliselta, eikä ollenkaan erottua muista rämpyttelijöistä.

Pääsykokeessa monipuolisuus on kova sana. Mahdollisimman erilaisia kappaleita kannattaa olla, eikä tosiaankaan sitä kaikista tyypillisintä Stairway to Heaveniä. Paitsi että kyllä se vähän on kiinni siitä soittotavastakin. Musikaalisuuden ja innostuksen täytyy tulla esiin.
Funk you!
Lauri Saastamoinen
18.10.2003 14:59:18
fakta on että on se kai saavutus jos jotain ynkän tapaista osaa soittaa.

"fakta on että on se kai"

hihihii
"Elämä ei ole aina ruusuilla tanssimista, mutta silloin kun se on, ota siitä kaikki irti!"
Lauri Saastamoinen
18.10.2003 15:01:04
Tämähän on melkoinen ongelma nykyään. Taidelukioihin pääsyyn nimittäin pääsykoe vaikuttaa vain 50% ja yläasteen päättötodistuksen ka. 50%, mikä on aika paljon.

niinpä, olisi paljon mukavempaa jos soitto vaikuttaisi enemmän. toisaalta ymmärtää, jos ottaa hirmu hyviä soittajia mutta jotka on rakkareita eikä käy koulua ja joudutaan erottamaan niin ei sekään oo kivaa..
"Elämä ei ole aina ruusuilla tanssimista, mutta silloin kun se on, ota siitä kaikki irti!"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)