Aihe: Muusikoille enemän iloa musiikista?
1
mie
22.01.2005 14:00:07

Olen itse ollut soittotaitoinen n. puolitoista vuotta, ja olen saanut musiikista paljon enemän irti verrattuna siihen, mitä siitä jäi käteen ennen musisoinnin aloittamista. Aikaisemmin en pystynyt erottelemaan kaikkia soittimia toisistaan kunnolla ja kaikki tulikin korvaan yhtenä läjänä, ja erotin sieltä yleensä vain laulun ja taustan.

Nykyään, etenkin silloin kun keskittyy pelkkään musiikkiin eikä se ole pelkkää taustamölyä, kaikki soittimet ovat omissa "lokeroissaan" ja tulevat sieltä kaikki erikseen täydentämään toisiaan. Voihan monet ei-soittajatkin ymmärtää musiikin samalla tavalla, mutta itse koin tämä "valaistuksen" vasta kun opin soittamaan.

Tässä on kuitenkin huonojakin puolia, kuten se, että liian usein jää kuuntelemaan yhtä soitinta ja muut unohtuvat kokonaan pois ja sitten pitää kuunnella biisi uudestaan. Nopeaa tai muuten vain vaikeasti soitettavaa musiikkia kuunnellessa taas ärsyttää se, ettei sen soittaminen onnistu itseltä.

Itse suosittelen kaikille soittotaidottomille edes hieman soiton opettelemista, jos siihen vain on mahdollisuus. Musiikista tulee aivan uudenlainen elämys kun tietää mielessään ainakin suurinpiirtein miten se on soitettu.
Kamakaavio

Älä ajattele. Pää sekoo.
SF3YLO
22.01.2005 14:27:11

Tässä on kuitenkin huonojakin puolia, kuten se, että liian usein jää kuuntelemaan yhtä soitinta ja muut unohtuvat kokonaan pois ja sitten pitää kuunnella biisi uudestaan. Nopeaa tai muuten vain vaikeasti soitettavaa musiikkia kuunnellessa taas ärsyttää se, ettei sen soittaminen onnistu itseltä.

Itse koen enemmän huonoja kuin hyviä puolia. Joskus toivoisikin, että voisi kuunnella musiikkia "kokonaisuutena".

Melkein aina kun kuuntelee, niin keskittyy johonkin, yleensä bassoon jota soitan, tai sitten studio puolesta kiinnostuneena saundeihin ja kompurointiin ja muihin toteutustapoihin.

Nytkin ku rupesi oikeen kirjottamaan tästä aiheesta, niin rupes miettiin tota soivaa musiikkia, eikä pysty keskittyyn tähän kirjottamiseen. Muutenki ku netissä surffaa tai kirjottelee koneella tjsp, niin joskus on ärsyttävää ku on pakko sammuttaa musa, et pystyy tekeen sitä mitä oli tekemessä ;P...
Emplate
22.01.2005 14:27:25

Kyllähän muusikot, tai musiikkia harrastavat tosiaan saavat tuossa mielessä enemmän irti musiikista, mutta kaikki eivät välttämättä sitä edes kaipaa. Varmasti monet ihmiset nauttivat musiikista ihan tuollaisenaan ja ovat tyytyväisiä. Sitä paitsi, mielestäni bändi ja sen soittajat on tarkoitettu kokonaisuudeksi, joten mitä vikaa siinä on, että kuulee sen semmoisena?
Lisää ahdistustasi - http://www.stoi.tk
mie
22.01.2005 14:39:06

Sitä paitsi, mielestäni bändi ja sen soittajat on tarkoitettu kokonaisuudeksi, joten mitä vikaa siinä on, että kuulee sen semmoisena?

Eihän siinä mitään vikaa mielestäni olekkaan. Minä vaan pystyn nauttimaan enemmän musiikista kun pystyn ikäänkuin samaistumaan soittajiin.
Kamakaavio

Älä ajattele. Pää sekoo.
anttipi
22.01.2005 16:34:57

Mulla kuuntelu lipsahtaa monesti nykyään puoliautomaattisesti musiikin tuotannollisten ja kulttuuristen seikkojen erittelyyn ("mitä tällä haetaan, kenelle suunnataan" jne.) Rockmusiikista hatioituminen ei tule kovinkaan usein puhtaana tunne-elämyksenä, vaan lähinnä innostun siitä, kuinka hienosti jokin juttu on toteutettu tai jotain vastaavaa.

En minä tiedä onko se hyvä vai huono juttu. Joku käsikirjoittaja sanoi joskus, kuinka se ei voi katsoa elokuvia "pelkkinä" elokuvina. Ehkä se on vaan jonkinasteinen ammattitauti.
Kaska ajaa mopolla.
Aerodactev
22.01.2005 16:42:31 (muokattu 22.01.2005 16:42:51)
Mulle on tapahtunut joku regressio, musiikki kuulostaa taas aika yhdeltä kokonaisuudelta enkä ihan heti erota kaikkia soittimia erikseen.

EDIT: mikäli en ala niitä ihan urakalla tarkkailemaan
Long = progressive = good
sikanaama
22.01.2005 16:48:44
Riippuu mitenkä sitä keskittyy. Pystyn kyllä kuuntelemaan kokonaisuutena musiikkia, tälläkin hetkellä. Toisinaan tutuissa piiseissä keskittyminen saattaa kohdistua siihen seuraavaan hienon kuullloiseen kohtaan ja vaihtua taas kokonaisuuden kuuntelemiseen.
No empä tiijä!
Morris on acid
22.01.2005 17:07:57
Toisinaan kyllä kaipaan sitä fiilistä, minkä hyvästä musiikista sai silloin, kun ei vielä itse osannut soittaa.
Ne olivat yksinkertaisempia aikoja.
Nykyään tulee jotenkin mietittyä liikaa sitä soitannollista puolta.
Hieroglyfi
22.01.2005 19:11:23
Miulla sama. Nykysin musiikissa jota kuuntelen pitää olla paljon liikkuvia osia, jotta kappaleen jaksaa kuunnella useamminkin kuin kerran. Siinä yksi syy miksi popin kuuntelu on jäänyt vähemmälle.
"Kappale ilman melodiaa on kuin kappale ilman melodiaa" Tuomas Kantelinen
Amy
22.01.2005 20:06:43
Toisinaan kyllä kaipaan sitä fiilistä, minkä hyvästä musiikista sai silloin, kun ei vielä itse osannut soittaa.
Ne olivat yksinkertaisempia aikoja.
Nykyään tulee jotenkin mietittyä liikaa sitä soitannollista puolta.

juu..se kappale tavallaan menettää sen -jonkin- ku sen osaa soittaa..että kai sellaisia kappaleita on kiva kuunnella joita ei itse osaa mitenkään soittaa..

kyl sitä kappaletta nyt eka kuuntelee kokonaisuutta, jos on mahdollisuus että voi kuunnella sen monta kertaa niin miä ainakin kiinnitän niihi muihin soittimii huomiota omalla kuuntelukerroollaan..tai jotaki sinne päin..^__^
I love u more than life itself, but ur fucking mad..
kattila
22.01.2005 21:50:30

Liikaa kuuntelen biiseissä rumpuja. Kestää usein useita viikkoja ennen kuin tajuan kuinka hyvästä kappaleesta on kyse, koska olen pelkkiä komppeja kuunnellut.
Dust to dust
Exhausted
22.01.2005 22:15:06

kyllä itsekin tulee usein mietittyä musiikkiin suhtautumista muusikko vs. ei-muusikko - asettelun kannalta. Itse olen soittanut pienestä saakka niin en muistakaan millaista musiikki oli kun ei osannut soittaa, mutta uskoisin että nimenomaan erottelukyky on se mikä ensimmäisenä tulee, tietää miten mitkäkin äänet tehdään ja mitä soittimia kuuluu. lisäksi osaa erottaa laulusta sanat, melodian ja laulajan äänen. monet puhuvat esimerkiksi hyvässä duetossa että "niiden äänet sopii hyvin yhteen", vaikka oikeasti kyse on vain siitä että stemmat on sävelletty hyvin. itse en ole kyllä mitään haittaa koskaan löytänyt siitä että kuuntelen musiikkia muusikkona. korkeintaan se, että musiikkimausta on tullut niin elitistinen ettei radiota voi kuunnella...
Exhausted
22.01.2005 22:15:53

Liikaa kuuntelen biiseissä rumpuja. Kestää usein useita viikkoja ennen kuin tajuan kuinka hyvästä kappaleesta on kyse, koska olen pelkkiä komppeja kuunnellut.

taidat olla rumpali? monet rumpalit jotka tunnen arvostelevat biisejä lähinnä rumpuosuuksien perusteella
kattila
22.01.2005 22:41:11

taidat olla rumpali? monet rumpalit jotka tunnen arvostelevat biisejä lähinnä rumpuosuuksien perusteella

Rumpali olen, mutta näistä poikkeus. Arvostelen biisit kokonaisuuksien perusteella kunhan olen päässyt biisiin sisään. Rummut kyllä saavat arvostelussa erikoismaininnan.
Dust to dust
author
22.01.2005 23:19:21 (muokattu 22.01.2005 23:19:41)
Samastuin aika paljon aloittajan kirjoittamaan tekstiin mutta näen asian myös hyvältä kantilta niin että kappaletta voi kuunnella useamman kerran keskittymallä sen osiin eri tavalla ja kuuntelemalla eri asioita. Näin saa kappaleesta kaiken irti.
If an animal control officer is in uniform, it signifies to the public that he is an animal control officer. -City Law in Alabama
sellisti
22.01.2005 23:32:30
En minä ainakaan koe, että musiikin rakenteiden ymmärtäminen tekisi mahdottomaksi kuunnella musiikkia kokonaisuutena ja nauttia siitä ilman jatkuvaa analysointitarvetta. Musiikin suoraan tunteisiin vetoava ominaisuus ei häviä mihinkään, vaikka olisikin musiikinteorian tuntemusta ja soittotaitoa. Samaan hengenvetoon täytyy tietysti toisaalta todeta, ettei musiikin rakenteiden tunteminen ole mikään edellytyskään, jotta siitä voisi nauttia täysipainoisesti.
"Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net
Ostinaatio
22.01.2005 23:56:16
Välillä kyllä tulee sellainen olo, että olisi hauska osata kuunnella musiikkia soittamattoman kannalta. Syy on lähinnä siinä, että osaisi arvostaa varmaan paremmin "yksinkertaisempaa" musiikkia ja ei innostuisi niin kovasti, mahdollisen normaalikuulijan mielestä tylsään muusikkokikkailuun.

Mielestäni kyllä pystyn kuitenkin nauttimaan yksinkertaisesta rokkailusta tai vastaavasta, kunhan homma on hyvin toteutettu. Silloin se musiikki vain vie mennessään, eikä sitä ajattele soittosuorituksen tai sävellyksen kannalta.

Tietysti soittajana on mielenkiintoista myös eritellä ja kuunnella mielenkiintoisia ratkaisuja, mutta kyllä meielstäni parasta on nauttia musiikista vain musiikkina, eikä minään soittotaidon näytteenä tai muuna.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
FlatOutFucked
23.01.2005 00:14:42 (muokattu 23.01.2005 00:15:03)
Minä hommasin eilen ekan akustisen kitarani. Syy siihen oli (Beat Happeningin vaikutuksen lisäksi) se, että ehkä pääsisin ikäänkuin "syvemmälle" musiikkiin, jossain määrin analyyttisemmaksi kuuntelijaksi. Ei ole muuta tavoitetta, kuin oppia jotain perusjuttuja, enempään tuskin motivaatio riittää. Toivottavasti edes siihen.
"We´ve been playing along and they´ve been the song we wanted to hear...
But the melody´s meaningless, it´s wasted on my ears.
Surprise, surprise...Surprise, surprise!
The government lies!"
SF3YLO
23.01.2005 10:31:09

Mielestäni kyllä pystyn kuitenkin nauttimaan yksinkertaisesta rokkailusta tai vastaavasta, kunhan homma on hyvin toteutettu. Silloin se musiikki vain vie mennessään, eikä sitä ajattele soittosuorituksen tai sävellyksen kannalta.

Joskus pystyy keskittyyn, mutta varsinkin jos jotain on vähän pielessä, niin rupee arvosteleen, et ompa kompura tiukalla ku kuuluu hengitysäänet tjsp...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)