Aihe: Laulajan painoarvo bändeissä joita kuuntelet
1 2 3
author
21.02.2005 11:52:22
Kuinka tärkeänä pidät laulua bändeissä joita kuuntelet ?

Itse annan sille erittäin paljon arvoa, koska se on yksi tarkeimmistä ja vahvimmin erottuvista elementeistä bändin musiikissa. Monet yhtyeet joihin olen tutustunut ovat saattaneet soitoltaan olla loistavaa kuunneltavaa, mutta laulu on saattanut olla syy siihen, etten ole koskaan täydellisesti langennut kyseiseen bändiin.

Monet bändit, joissa on erikoisempi laulu on vienyt jonkin aikaa totutella, kuten Iron Maiden, SOAD ja Led Zeppelin. Sitten on muutamia bändejä joissa laulu ei vain millään tunnu iskevän kuten itseni kohdalla AC/DC. No ehkä minä tuohonkin vielä joku päivä totun. Saa nähdä.
If an animal control officer is in uniform, it signifies to the public that he is an animal control officer. -City Law in Alabama
paavi
21.02.2005 12:01:22
Oon huomannut, että itse pistän todella paljon painoarvoa laululle. En oo koskaan lämmennyt esim. bändeille, jossa laulussa ei ole melodiaa. Tahdon myös, että laulaja on kovan luokan tekijä tekniikaltaan...esim. joku Neil Young tai Bob Dylan ei vaan iske, vaikka tekevätkin hienoa musiikkia muuten.
karpela diem (tartu tanjaan)
Errorist
21.02.2005 13:14:23
Laulajalla on erittäin suuri osuus bändissä. Itse en oikein jaksa kuunnella bändejä, joissa on laulaja, jonka ääni tai laulutyyli ei kiinnosta minua. Laulu on kuitenkin yleisestikin musiikissa yksi selkeimmin erottuvista elementeistä.
"Aamulla vetäsin viiskyt hermesetasta samaan kahviin. Kaverit katto kun ajoin ilman autoa töihin." Pastilli?
Henko
21.02.2005 13:41:17 (muokattu 21.02.2005 13:42:08)

Laulun takia mää kaikkia Glenn Danzigin pändejä kuuntelen.
Vaikka kyllä esim. Danzigin alkup. kokoonpano oli muutenkin täydellinen.
Muusikoiden netin sääntöjen mukaan heviä ei voi soittaa yksikelaisilla mikeilä.
Torniojaws
21.02.2005 13:42:49

Laulua kuuntelen yleensä vähiten biiseissä, itselle merkitsee hyvä biisi enemmän.
So sweet the hour, so calm the time, I feel it more than half a crime, When Nature sleeps and stars are mute, To mar the silence ev'n with lute.
sellisti
21.02.2005 14:27:17
Kyllä hyvä vokalisti tuo musiikkiin valtavasti lisää. Loistava biisikin voi mennä pilalle, jos sitä tulkitsee tasapaksusti ja tyylittömästi. Ei sellaista bändiä jaksa kauaa kuunnella. Persoonallinen ja karismaattinen laulaja on bändille kullanarvoinen asia. Hienoja ja persoonallisia vokalisteja ovat mielestäni esim. Bon Scott (AC/DC), Eric Adams (Manowar), Mike Matijevic (Steelheart) sekä ehdottomasti Freddie Mercury.
Musiikista nauttiminen ei edellytä sen ymmärtämistä. Musiikin ymmärtäminen ei estä siitä nauttimista.
Hukka
21.02.2005 14:45:13
Pakko sanoa että laulaja on ehkä suurin vaikuttaja musiikissa mitä kuuntelen. Jos musa on hyvää siinä pitää olla toimivat ja musiikkiin sopivat vokaalit. Tietysti on vielä omat mielipiteet sen suhteen mikä on hyvää laulua, mutta anyhow...

Esimerkiksi eräs suomalainen metalliyhtye nimeltään Cryhavoc on loistava(?) esimerkki tapauksessa jossa vokalisti pilaa musiikin. En tosin tiedä mitä bändi nykyään touhuaa, mutta n. 3 vuotta sitten ensin kusin hunajaa kuunnellessa jotakin kys. bändin biisiä, mutta laulun alettua hunaja muuttui piikkilangaksi.

Mutta sitten on esim. Martti Servo, joka ensikuulemalta ihmetytti eikä varmasti ole monenkaan suosikkilaulaja, mutta loppupeleissä se ääni sopii Napanderin musiikkiin kuin nyrkki otsaan.

Eli painoarvo on HYVIN tärkeä.
Jos basismi on sairaus, mie olen rutto!
Wilbur80
21.02.2005 15:01:55
Oon huomannut, että itse pistän todella paljon painoarvoa laululle. En oo koskaan lämmennyt esim. bändeille, jossa laulussa ei ole melodiaa. Tahdon myös, että laulaja on kovan luokan tekijä tekniikaltaan...esim. joku Neil Young tai Bob Dylan ei vaan iske, vaikka tekevätkin hienoa musiikkia muuten.
Minä taas pidän monista teknisesti vähemmän lahjakkaista laulajista, kuten juuri Neil Young, Bob Dylan, Hendrix, Cobain jne.
L.Ruoska
21.02.2005 15:21:13

Kuinka tärkeänä pidät laulua bändeissä joita kuuntelet ?
Hyvä laulu antaa biisille sen sielun u know..miettikää esim. Faith No More, RATM, Helmet. Tärkeintä on se että laulu sopii biisiin, ei niinkään se taidollinen suoritus. Eipä tosin Pattonia voi huonoksi laulajaksi syyttää, mutta esim. Z-Roach ja Hamilton on varsin keskinkertaisia laulajia. Se niiden tyyli vaan sopii niin loistavasti bändien musaan.
ltg
21.02.2005 15:28:22
Riippuu bändistä. Ainakin Faith no moressa ja Alice in chainsissa pidän laulua miltei tärkeimpänä. Eihän fnm ole fnm ilman Mike Pattonia, minun mielestäni.
Varpunen lensi kuin paskaparvi.
Max-X
21.02.2005 17:54:08
Riippuu bändistä. Ainakin Faith no moressa ja Alice in chainsissa pidän laulua miltei tärkeimpänä. Eihän fnm ole fnm ilman Mike Pattonia, minun mielestäni.

tuohon on harvineisen helppo yhtyä!
toisaalta kaverini, joka on kitarista, kuuntelee taas ennen kaikkea hyviä kitaristeja.
itselleni laulajan osuus ja istuvuus yhtyeen musiikkiin on huomattavin tekijä.
"This is the best party I've ever been to... Don't let me die with that silly look in my eyes"
...And Justice For All
21.02.2005 18:00:33
En jaksa kahta sekuntia kauempaa kuunnella bändiä minkä laulu tökkii. Sama livejen kanssa.
© ...And Justice For All. Kaikki naiset pidätetään, muut saa mennä.
Defrayer
21.02.2005 18:17:13
En juurikaan kiinnitä laulajaan huomiota ellei hän ole todella mieleeni tai ei todellakaan mieleeni.

Mutta musiikki on etusijalla, mieluummin kuuntelen bändiä, minkä musiikki on hyvää mutta laulaja huono, kuin bändiä jonka laulaja on hyvä, mutta musiikki skeidaa.
"This is gonna suck for sure, so don't stress over Pastilli?" -kuultu eräällä foorumilla. IMIK #15, IHKK #16.
Jani The Rock
21.02.2005 18:58:05

Laulajanhan voi usein mieltää tavallaan bändin henkilöitymäksi (ja itse laulun ja lauluäänen koko meiningin kiteytymäksi), ja jo siitä syystä hän on ensiarvoisen tärkeä. Vrt. Glenn Danzig, Joey Ramone sekä Bon Scott - mitenkään bändien muita jäseniä väheksymättä. Leevi and the Leavingsissa tuo ajatus kiteytyi varmaankin diggailemistani bändeistä parhaiten.

Ja tämä toimii tietysti toisinkinpäin, selittäen varmaankin esim. Crashia ja Tehosekoitinta kohtaan tuntemani antipatiat. Huono tai epämiellyttävän lauluäänen omaava vokalisti torppaa hyvänkin bändin siinä missä viiksihevi romanttisen illanvieton.
The road never ends for me, kid.
komposti
21.02.2005 19:26:39
Kyl se laulajan arvo musiikissa on miulle aika iso, harvemmin jaksan kuunnella bändin musiikkia, jonka laulajasta en pidä. Esimerkkinä vaikka Death, musiikki olis muuten hyvää, mutta laulaja pilaa miusta kokonaisuuden. Sitten taas Tarot.. Musiikki ei ole mitenkään kummoista mutta Marcon Mahtavan Mölinän takia sitä kuuntelee mielellään.
muikkuja, perkele!
dakota
21.02.2005 19:42:41
Laulaja on A ja O. Ei tarvitse olla teknisesti huikea, mutta jonkinlainen taso on oltava. Kovimpia ovat tai ovat olleet Mick Jagger, Ian Anderson, Robert Plant, John Lennon, Ian Gillan ja - Tom Yorke.
Ostinaatio
21.02.2005 19:55:16
Kyllähän se vaikuttaa. Jos on joku kauhea kiekuja niin menee kaikenlainen arvo musiikilta, tälläisesta esimerkkinä joku Dream Theater tai vastaavat joissa on aivan kauheaa laulantaa.

Suht neutraali laulu mielenkiintoisilla lyriikoilla on ihan ok, kuten joku Absoluuttinen Nollapiste. CMX ja vastaavat. Mielummin normaalia neutraalia laulua kun kamalan kuulostaa kiekumista.

Sitten vielä sellaiset erikseen joita kuuntelee juuri sen laulutekniikan takia, näihin lukeutuvat itselläni itseasiassa aika harvat, jotkut naisjazzlaulajat ja sitten Björkin-tyyppiset minimalistiset ilmaisijat ovat lähellä sydäntä. Sen lisäksi sitten ne _erittäin_ harvat jotka hallitsevat sen uskottavan rock-huutamisen, kuten vaikkapa Robert Plant.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
Turmis
21.02.2005 20:12:01 (muokattu 21.02.2005 20:12:31)

Itse ajattelen laulua yhtenä instrumenttina musiikissa. Yhtälailla bändissä voi joku muukin kuin laulaja erottua hyvillä jutuilla.

Itseäni nykyajan (pop?)miksauskulttuurissa ärsyttää se, että usein laulu on työnnetty järjettömän kovalle, ihankuin piisissä ei mitään muuta olisikaan.
Sperm Donor
21.02.2005 20:14:26
En ole moista ikinä edes ajatellut. Kyllä se on kokonaisuus, hyvä laulajakaan ei pelasta huonoa bändiä. Laulu on mulle vaan yksi instrumentti. Mitenkään aliarvioimatta monia, monia loistavia laulajia. Toisaalta hyvä bändi tarvitsee karismaattisen ja taitavan vokalistin.
Ukko
21.02.2005 20:39:57

Laulajalla on erittäin suuri osuus bändissä. Itse en oikein jaksa kuunnella bändejä, joissa on laulaja, jonka ääni tai laulutyyli ei kiinnosta minua. Laulu on kuitenkin yleisestikin musiikissa yksi selkeimmin erottuvista elementeistä.

Toisaalta eipä jaksa kuunnella bändejäkään joissa keskeinen instrumentalisti ei kiinnosta minua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)