Aihe: Bootlegit
1 2
rockitsb
02.03.2005 20:20:48
Näistähän on satunnaisesti ollutkin keskustelua, mutta halusin nyt aloittaa kuitenkin tämmöisen yleisen ketjun näistä.

Eli: Hyväksytkö? Harrastatko? Kerro lisää.

Kerron nyt lukonkin uhalla, että olen noita pikkuisen lataillut ja en näe bootleggien keräilyssä mitään pahaa tai rikollista. En ole kylläkään täysin selvillä, onko bootlegit laillisia vai ei, joku voisi kertoa tästäkin lisää. Artistin hyväksyntäkö piti olla vai miten?
...
Phobophile
02.03.2005 20:26:20
Jonkun verran olen noita warettanut koska ostaminen ei onnistu ja vaikka onnistuisikin niin eipä se minun rahani kuitenkaan bändille menisi joten tuskin ostaisin siltikään. Huomannut olen kuitenkin että ei noita tule pahemmin koskaan kuunneltua vaikka jokunen aluksi mielenkiintoiselta tuntunut vetäisy koneella onkin.
Spitallica - Dismembered Fingers
Artist
02.03.2005 20:28:18 (muokattu 02.03.2005 20:29:09)
En ole kylläkään täysin selvillä, onko bootlegit laillisia vai ei, joku voisi kertoa tästäkin lisää. Artistin hyväksyntäkö piti olla vai miten?

Eivät ole laillisia, vaikka artisti kuinka hyväksyisi, ellei artisti sitten satu omistamaan kustannus/levytysoikeuksia koko tuotantoonsa.
Yleensä kuitenkin eniten bootlegatut bändit/artistit omaavat levytyssopimuksen sekä kustannussopimuksen jonkun yhtiön kanssa, jolloin on lain mukaan yksi hailee hyväksyykö artisti bootlegit vai ei.

Näin olen ainkin itse ymmärtänyt, korjatkaa toki, mikäli olen väärässä.

Edit: myönnettäköön toki, että itse omistan jotain bootlegejä, ja sen verran voin sanoa, että mistään netistä niitä en ole imuttanut.
Torniojaws
02.03.2005 20:30:27

Edit: myönnettäköön toki, että itse omistan jotain bootlegejä, ja sen verran voin sanoa, että mistään netistä niitä en ole imuttanut.

Eihän ne ole yhtään sen laillisempia latasit netistä tai ostit divarista.
So sweet the hour, so calm the time, I feel it more than half a crime, When Nature sleeps and stars are mute, To mar the silence ev'n with lute.
Jokunen
02.03.2005 20:39:01
Omistan muutaman bootlegin ja netistä oon ladannu. Waretan jotain muutakin musiikkia tutustumismielessä hyvällä omatunnolla. Miun mielestä se nyt on vaan niin, että kuluttajan oikeus on tietää, mitä ostaa. Kumma homma, että muilla tuotteilla on vähintään 14pv:n palautusoikeus, jos ei ole tuotteeseen tyytyväinen, mutta sinetöimättömiä cd-levyjä ei voi palauttaa. Ei ole tällä hetkellä rahaa ostaa yhtään huonoa levyä.
HA!
Artist
02.03.2005 21:59:00 (muokattu 02.03.2005 22:00:28)
Eihän ne ole yhtään sen laillisempia latasit netistä tai ostit divarista.

Missäs niin olen väittänyt, että olisi?

Tarkoitin lähinnä sitä, että ne eivät ole mitään netistä imutettuja tiedostoja, vaan ihan painatattu levy kansineen ja kaikkineen. Ja senkin vaan mainitsin. Laittomiahan ne totta helvetissä on, mutta mainitsin koko asian vaan siksi ettei kenenkään tarvi leimata jeesustelijaksi, kun kerran bootlegit laittomiksi tuomitsin.
Voi tosin olla, että ilmaisin ajatukseni hiukan epäselkeästi.

Happy now?
MV
02.03.2005 22:43:28
No onhan noita itselläkin joitain enkä koe sitä yhtään vääräksi jos niillä ei rahasteta...Ja vaikka niin tehtäisiinkin niin ei se välttämättä olisi artistilta pois...Siis en ihan semmosta tarkoittanut että niillä aletaan oikeen itseään elättämään tai koitetaan saada oikein kunnolla niistä rahaa...

Netistä olen omani imuroinut...
mitä tähän pitäis laittaa perkele?
anagram3
02.03.2005 23:35:02
Missäs niin olen väittänyt, että olisi?

Tarkoitin lähinnä sitä, että ne eivät ole mitään netistä imutettuja tiedostoja, vaan ihan painatattu levy kansineen ja kaikkineen. Ja senkin vaan mainitsin. Laittomiahan ne totta helvetissä on, mutta mainitsin koko asian vaan siksi ettei kenenkään tarvi leimata jeesustelijaksi, kun kerran bootlegit laittomiksi tuomitsin.
Voi tosin olla, että ilmaisin ajatukseni hiukan epäselkeästi.

Happy now?

Minusta puolestaan nuo painetut ja tehdasmaisesti tehdyt bootlegit on niitä pahimpi. Käytännössä ammattirikollisuutta.
mr_b
03.03.2005 00:03:42 (muokattu 03.03.2005 00:04:33)

Minusta puolestaan nuo painetut ja tehdasmaisesti tehdyt bootlegit on niitä pahimpi. Käytännössä ammattirikollisuutta.

Nojaa, bootlegien kohderyhmällä lienee kyllä artististien kaikki virallisetkin julkaisut, sinänsä eihän tuo ole keneltäkään välttämättä pois. Tietysti bootlegejähän on monia eri kasteja: Livebootlegit tai epävirallisesti ilman lupaa tehdyt remix-levyt ovat mielestäni aika "vaarattomia". Ikävämpiä artistin ja levy-yhtiöiden kannalta ovat ehkä koosteet julkaisemattomasta (lue: yleensä varastetusta) materiaalista ja koosteet vaikeammin saatavissa olevista b-puolista ja harvinaisuuksista (menee jo aika lähelle piratointia).

Laitontahan tuo tietysti on, mutta tuskin edes kovinkaan kannattavaa bisnestä nykyään. Kyllä se todellinen ammattirikollinen vaihtanee nopeasti piraattilevytuotantoon. Toisinaan on ikävää miten piratti- ja bootleg-käsitteet tuntuvat nykyään menevän mediassa vähän sekaisin.

Minulla on muutamia bootlegejä sekä äänitteinä että netistä imuroituina. Kivojahan ne ovat fanille.

Ohimennen: joskus 90-luvun alussa kävin monta kertaa Lontoossa ja siellä Camdenissä kojut möivät kasapäin yksivärillisillä paperikansilla varustettuja kasettilivebootlegejä. Tietääkö joku ovatko vaihtaneet nykyään cdr:ään vai mikä on meininki, saakohan noita enää?
We have ways of making you think.
Juntunen
03.03.2005 00:21:17 (muokattu 03.03.2005 00:21:51)

Esim Dave Matthews Band hyväksyy keikoillaan audiotallentamisen. Niillähän on oikein oma sivu bootleggejä varten. http://www.antsmarching.org/

Taisi koko bändin maine alkuvaiheessa levitä juuri bootlegien ansiosta. Porukka tiesi keikoilla biisit vaikkei bändi ollut levyäkään julkaissut vielä.
Dianin uusi demo purkissa! Kuuntele. Kommentoi. Kiitos.
jannu
03.03.2005 02:50:16 (muokattu 03.03.2005 02:54:19)
Ohimennen: joskus 90-luvun alussa kävin monta kertaa Lontoossa ja siellä Camdenissä kojut möivät kasapäin yksivärillisillä paperikansilla varustettuja kasettilivebootlegejä. Tietääkö joku ovatko vaihtaneet nykyään cdr:ään vai mikä on meininki, saakohan noita enää?

Ainakin itse törmäsin pari vuotta sitten Camdenissa juurikin cdr-bootteihin. Sikamaista rahastusta.

EDIT:
Mun käsityksen mukaan artistia lukuunottamatta tekijänoikeusjärjestöt ovat periaatteessa ainoita, joilla saattaa olla sanomista livebootlegeista.
"Paa vattalles, röhnö! Mä tarviin sua!"
-vanttera
Angus
03.03.2005 03:14:50

Minusta bootlegit ovat semmoinen juttu, että silloin kun sulta löytyy hyllystä jonkun bändin jokainen albumi ja muutenkin kaikki mahdolliset viralliset julkaisut ja semmonen fiilis, että lisää on täysin pakko saada, niin tuolloin bootleggien hankkiminen on minusta "oikeutettua". Laitontahan tuo tietenkin periaatteessa on, mutta kyllä minua ainakin vituttaisi kun AC/DC:ltäkin löytyy jokaisesta levystä pari painosta vinyylillä ja pari cd:llä ja kaikki muutkin mahdolliset viralliset julkaisut, että en voisi esim. kuunnella tältä suuresti rakastamaltani bändiltä kuin noita neljää virallisesta julkaistua live-albumia sekä katsella vain noita neljää virallisesta julkaistua livevideota. Tuo ei yksinkertaisesti riitä mulle, niin suuresti olen ko. bändiin rakastunut että jopa erittäin paskalaatuisiakin bootleggejä kuuntelee/katselee aivan innoissaan, puhumattakaan sitten niistä hyvälaatuisista. Varsinkin Bon Scottin ajalta, josta virallisesti vain yksi livevideo on julkaistu, on ollut mahtavaa löytää noita bootleggejä. Periaatteeni on aina ollut, että itse kyllä voin maksaa vaikka mitä jostain bootlegistä, mutta ikinä en itse mitään bootleggejä myy.
"AC/DC:tä koskevissa hätätapauksissa ottakaa välittömästi yhteys nimimerkkiin Angus"! 8-) - JaniTheRock
Lue Motörhead-keikkatunnelmat
scribbling
03.03.2005 07:32:51
Vähän samoilla linjoilla kuin Angus. Ja sitä paitsi jos koko hommassa ei liiku rahaa ollenkaan, vaan fanit vaihtavat niitä keskenään, ei se minun oikeustajuni mukaan mikään hirveä rikos ole. Fanit ostavat kuitenkin kaiken, mitä artisti julkaisee ja bootlegit varmaan harvemmin tekevät kenestäkään vähemmän fanin. Korkeintaan artistin taiteellisia oikeuksia saattaa loukata, että fanit kuulevat jonkun ikävän lipsahduksen konserttitaltioinnista ja huomaavat, että puolijumala onkin inhimillinen. Toisaalta kylläpä se sana sieltä konsertista leviää suusta suuhunkin ja kaikkihan tietävät miten noille kuulopuheille on tapana käydä.
Artist
03.03.2005 08:09:37
Periaatteeni on aina ollut, että itse kyllä voin maksaa vaikka mitä jostain bootlegistä, mutta ikinä en itse mitään bootleggejä myy.

Jep, tämä ihan hyvä periaate, itsekin noudatan. Vaikka bootlegistä joutuisi vähän maksamaan, niin harvemmin se raha menee järjestäytyneelle rikollisuudelle. Kuitenkaan, ei se bootlegin tekeminenkään ilmaista ole, jos siis kyseessä ei ole mikään cd-r johon on kynällä kirjoitettu biisilista.
...And Justice For All
03.03.2005 10:36:29
Myönnän, että lataan bootlegit dc++:lla. En niistä viitsi maksaa, laittomia joka tapauksessa. Metallican livejä mulla lähinnä on bootleggeina.
© ...And Justice For All. Kaikki naiset pidätetään, muut saa mennä.
HaloOfFlies
03.03.2005 13:19:46

Lataan bootlegeja, mutta en käytä mitään ohjelmia enkä torrentteja. bootleg.freakin.nl-sivulta saan kaiken mitä tarvitsen ilman rekisteröitymistä. Ja tyytyväinen olen ollut.
Give the monkey a brain and he'll swear he's the center of the universe
sormunen
03.03.2005 17:48:20
Esim Dave Matthews Band hyväksyy keikoillaan audiotallentamisen. Niillähän on oikein oma sivu bootleggejä varten. http://www.antsmarching.org/

Taisi koko bändin maine alkuvaiheessa levitä juuri bootlegien ansiosta. Porukka tiesi keikoilla biisit vaikkei bändi ollut levyäkään julkaissut vielä.

Niin, tuossa tapauksessa kyse ei ookaan bootlegeistä.
Exhausted
03.03.2005 17:49:02 (muokattu 03.03.2005 17:50:00)

netti on kyllä varsin oivallinen peli bootlegien levittämiseen siksi että siinä ei pääse ainakaan mikään ylimääräinen taho rahastamaan niillä. aiemminhan bootleggarien keskuudessa oli vaihtaminen on hyvä, myyminen paha.

Itse joskus keräilin etenkin Nirvanan bootlegejä, mutta eipä varsinkaan audiobootteja jaksanut moneen kertaan kuunnella, jos edes kertaakaan kokonaan. Videot olivat mielenkiintoisempia, mutta niissä oli yleensä ongelmana huonolaatuisuus
vincent
03.03.2005 18:40:37
Minusta bootlegit ovat semmoinen juttu, että silloin kun sulta löytyy hyllystä jonkun bändin jokainen albumi... ...jostain bootlegistä, mutta ikinä en itse mitään bootleggejä myy.

täyttä asiaa! plussa kolahti.
hevi määrää... ...mutta ketä?
paranoid android
03.03.2005 18:54:51
Harrastan. Haen siis netistä keikkoja. Muutamalta bändiltä vaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)