Aihe: Epävireisiä kappaleita?
1 2 3 4 5
Pitkavirta
09.03.2005 12:05:27
Työpaikalla soi radiossa aika pitkälti Suomipop, joka soittaa lähes päivittäin Yön kappaleen 'Yhden Illan Varietee'.

Onko se alun kitaraosuus ihan älyttömän epävireinen vai tuleeko allekirjoittaneen auditiiviseen havainnointikykyyn niin helkkarin vahva chorus-efekti aina kyseisen biisin soidessa? Muutenkin tuntuis olevan vähän ton vireen kanssa loppuun asti vähän haiskahtava veisu.

Tuleeko mieleen jotain muita ihan julkaistuja kappaleita joissa jonkin instrumentin epävireisyys kuuluu selvästi. Voiko siitä olla kenties biisin tunnelman kannalta hyötyä?
Oiva
09.03.2005 12:16:46
Tuleeko mieleen jotain muita ihan julkaistuja kappaleita joissa jonkin instrumentin epävireisyys kuuluu selvästi. Voiko siitä olla kenties biisin tunnelman kannalta hyötyä?

Jossakin Tom Waitsin veisussa on tremolo-baritonikitara, joka on epävireinen (tarkoituksella) muihin instrumentteihin nähden. En nyt muista sitä biisiä tahi levyä, mutta kitaraa soittaa muistaakseni Joe Gore (vanhoja Guitar Playerin kolumnisteja). Helvetin tehokkaaltahan se siinä kuulostaa!
...And Justice For All
09.03.2005 12:34:55
Metallican The Call Of Ktulun alku, rauhallinen puhdas näppäily, se on hivenen epävireessä.
© ...And Justice For All. Kaikki naiset pidätetään, muut saa mennä.
Kanjonit
09.03.2005 13:39:07

Voiko siitä olla kenties biisin tunnelman kannalta hyötyä?

Opethin Closure-biisin lopun kitaraliidi on jännän kuuloinen. Kitara ei ole siinä epävireessä, mutta siinä soundissa oli jotenkin kaksi samaa ääntä päällekkäin jotka ovat inan eri vireessä, tai jotain sinnepäin.
Lolz @ thou
Swan
09.03.2005 13:49:12
Metallican The Call Of Ktulun alku, rauhallinen puhdas näppäily, se on hivenen epävireessä.

Aika moni Metallican kasariajan biisi on epävireinen.
kalamies#26 >-)))>
...And Justice For All
09.03.2005 13:54:29
Aika moni Metallican kasariajan biisi on epävireinen.

Mitäs muita niitä on?
Ite en oo huomannu muuta kun ktulun.
© ...And Justice For All. Kaikki naiset pidätetään, muut saa mennä.
porcupine
09.03.2005 13:57:04
Hoho, Ahkerat Simpanssit!
Ei kukaan, tai kun kerran kaikki muutkin. -Tommi Liimatta
Swan
09.03.2005 13:59:54
Mitäs muita niitä on?
Ite en oo huomannu muuta kun ktulun.

On noita monessakin. Fade to Black, One, Sanitarium, Orion ym. Aika moni niistä tosin löytyy soolo-osuuksista. Etupäässä Hammettin hitaista, mutta parista nopeastakin.
kalamies#26 >-)))>
sellisti
09.03.2005 14:06:31
Jotkut livelevyt voivat olla kiusallisenkin epävireisiä, vaikka bändi periaatteessa olisi hyväkin ja osaisi asiansa.
Music: A complex organization of sounds that is set down by the composer, incorrectly interpreted by the conductor, who is ignored by the musicians, the result of which is ignored by the audience.
Huikki
09.03.2005 14:48:07

Työpaikalla soi radiossa aika pitkälti Suomipop, joka soittaa lähes päivittäin Yön kappaleen 'Yhden Illan Varietee'.

Onko se alun kitaraosuus ihan älyttömän epävireinen vai tuleeko allekirjoittaneen auditiiviseen havainnointikykyyn niin helkkarin vahva chorus-efekti aina kyseisen biisin soidessa? Muutenkin tuntuis olevan vähän ton vireen kanssa loppuun asti vähän haiskahtava veisu.

Juu, mie kuulin tuon kans ja ihmettelin samaa. Luulempa että kyseessä on kuitenkin liioiteltu chorus-efekti.

Itselle tulee mieleen ainakin Tehareiden Valonkantaja (onkohan se tää biisi?), missä kitara on muistaakseni aika lailla epiksessä tai sitten hienovirettä ei oltu säädetty. Myös meidän levyltä löytyy muutamia epävireisiä kitarapätkiä :) vahinkoja sattuu...

Amerikan fleimareilla eli Flaming lipsillä on epävireisiä jousia tai synajousia Soft bulletinin ekassa biisissä. Tässä tapauksessa epävire kuuluu olennaisena osana biisiin ja sen tunnelmaan. Myös Sparklehorse osaa käyttää epävirettä mahtavasti ikäänkuin efektinomaisesti.
Artist
09.03.2005 16:18:21
Demolition 23:n kipaleessa Scum Lives On kuulostaa Jay Heningin kitara paikoi hiukan epävireiseltä, ehkäpä intonaatio ei ole kunnossa. Voi toki olla tarkoituksellista. Eikä tuo nyt mitään haittaa.

En kyllä yleensä kiinnitä mitään huomiota siihen onko kappaleissa epävireisyyttä, niin kauan kun kuulostaa hyvältä. Taitaapi jotkut omatkin vedot olla vähän sinne päin joskus.
musa
09.03.2005 16:57:14
Itselle tulee mieleen ainakin Tehareiden Valonkantaja (onkohan se tää biisi?), missä kitara on muistaakseni aika lailla epiksessä tai sitten hienovirettä ei oltu säädetty.

Jep, kyseisen biisin kitaraintron vire on tosiaan aika järkyttävä :) Mutta ei se biisiä pilaa, loistava biisi!
miän vain
09.03.2005 17:04:29

Siouxie & the Bansheeshin Seven Year Itch -livelevy, se on kuuntelukelvoton. Menee niin pieleen että sattuu.
At least you have a grave to go to
Monochromatic - bändi
semisuper.tk - rumpusivut
Roberto
09.03.2005 17:08:52

Vire? Ähhh... 19- 17- vai 12-äänisen oktaavin vire?
lucbass
09.03.2005 18:40:05

mä oon huomannu et ku mä soitan bassolla for whom the bell tollsia niin mun basso kuulostaa epävireiseltä vaikka on ihan vireessä. et siinä biisissä taitaa olla koko bändillä epävireiset soittimet. en tiiä
god hates us all
Dr.El
09.03.2005 19:08:47
mä oon huomannu et ku mä soitan bassolla for whom the bell tollsia niin mun basso kuulostaa epävireiseltä vaikka on ihan vireessä. et siinä biisissä taitaa olla koko bändillä epävireiset soittimet. en tiiä

tai sitten....
R.I.P Dimebag Darrell 1966-2004
sellisti
09.03.2005 22:54:42
Vire? Ähhh... 19- 17- vai 12-äänisen oktaavin vire?

Ihan kuin jotain muutakin yleisesti käytettäisiin kuin 12-sävelistä. En ole hirmu moneen mikrointervalleja sisältävään populaaribiisiin törmännyt.
Music: A complex organization of sounds that is set down by the composer, incorrectly interpreted by the conductor, who is ignored by the musicians, the result of which is ignored by the audience.
Naama-amis
09.03.2005 23:01:27
Suomalaisella Children of bodom -nimisellä orkesterilla on eräästä Aces high -nimisestä kappaleesta cover, jonka alussa kitarat kuulostavat hienoisen epävireisiltä, muistaakseni. Kappaleen alkuperäinen esittäjä on Iron maiden.
Koreografia tekee bändin.
Mako
09.03.2005 23:03:00

Korvani on aika epätarkka.

Ekana tuli mieleen: Smakin laulajan korkeat nuotit? OC:n tunnari?
"Ollaann hilja!!!1"
-Unkarilaissyntyinen fasistimusiikinopettajani ala-asteella oppilailleen
toxic
09.03.2005 23:17:34

ride the lightingin kappaleethan on 1/4 korkeammalla kuin normaalisti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)