Aihe: Isojen nimien alkutaival?
1 2
Hannu H.
22.04.2006 18:41:59

Tuli tuossa mieleen, että mistä ovat nykypäivän bändit lähteneet liikkeelle?
Onko joku nähnyt livenä tai kuullut jonkin nykyään tunnetun bändin nauhoitteita ajalta, jolloin he eivät ole olleet tunnettuja? Mimmosta oli verrattuna nykyiseen materiaaliin?
Höm.. tämä aloitus nyt jäi vähän nysäksi mutta toivottavasti joku ymmärsi takana piilevän ajatuksen keskustelun suunnasta?
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Salon Seudun Bändit
MV
22.04.2006 21:31:01 (muokattu 22.04.2006 21:31:19)
No Kilvestä tuskin tiesi kukaan (en itsekkään) ennen 2003 Ruisrokkia jossa bändin siis näin. Mikäs siinä, perusvarmaa soittoa ja jeppis meininki...Olipa turha postaus tämä:)
"I've killed two people since midnight, i have not slept for over 24 hours, so maybe you should be a little more afraid of me than you are right now." -Jack Bauer
Curry
22.04.2006 22:19:12

Stratovariuksen Infinite Visions -DVD:llä on lyhyt pätkä Straton festarikeikkaa vuodelta 1989, näyttää aivan siltä että keikalla ei olisi ollenkaan yleisöä.
"Is life over? This life's over? / Or has it only just begun? /It grows colder, starts to moulder / Coming apart yet still not done / Forever one..."
timus
22.04.2006 22:26:16
"ei kaupallista potentiaalia" kertoo legenda sanotun eräästäkin kiteeläisbändistä alkuaikojen arvosteluissa.
Hello Cleveland!
Lurker
22.04.2006 22:30:53
"ei kaupallista potentiaalia" kertoo legenda sanotun eräästäkin kiteeläisbändistä alkuaikojen arvosteluissa.

Mut se eka demo oliki ihan leirinuotiokamaa, ei sillä oo myöhemmän hiiwituotannon kanssa mitn tekemistä.

HIMin demonhan heitti ö-mappiin mm. Pokon Torvinen ja Stupidojen Joose...
sellisti
22.04.2006 22:51:09 (muokattu 22.04.2006 22:51:46)
Idiootti-lehden arvio YUP:n Turpasauna! -ep:stä vuodelta -90(kokonaisuudessaan): "Paska levy. Suomen turhin bändi."

Onneksi ei tuohon motivaatio loppunut.

Legendaarisimpia tarinoita lienee se erään liverpoolilaisbändin alkutaipaleeseen liittyvä: "Herra Epstein, palatkaa takaisin sinne Liverpooliin ja jättäkää turhat haaveet managerin urasta. Minä tunnen levyjä ostavan yleisön maun ja ammattimiehenä voin kertoa teille, ettei tällä Beatlesilla ole tulevaisuutta. Kitarayhtyeiden aika on auttamatta ohi!" Noin sanoi aikanaan lontoolainen levy-yhtiömies, ja teki samalla viihdeteollisuuden historian kalleimman asiantuntijapäätöksen.

(lainattu pätkä Juice Leskisen Kautta Aikain -cd:n sisälehdestä)
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Marlowe
23.04.2006 01:59:28
Herra Epstein, palatkaa takaisin sinne Liverpooliin ja jättäkää turhat haaveet managerin urasta. Minä tunnen levyjä ostavan yleisön maun ja ammattimiehenä voin kertoa teille, ettei tällä Beatlesilla ole tulevaisuutta. Kitarayhtyeiden aika on auttamatta ohi!" Noin sanoi aikanaan lontoolainen levy-yhtiömies, ja teki samalla viihdeteollisuuden historian kalleimman asiantuntijapäätöksen.)

Kyseessä oli Dick Rowe, joka työskenteli Deccan A&R-miehenä. Lennonin murjaisun mukaan "kaveri potki itsensä hengiltä", mutta myöhemmin tämä kiinnitti kuitenkin yhtiönsä leipiin erään Muddy Watersin bluesbiisistä nimensä ottaneen yhtyeen - eli the Rolling Stonesin. Ei siis mikään täysin turha jätkä, vaikka historia hänet sellaisena muistaakin.
The unhappiest people I know, romantically speaking, are the ones who like pop music the most. (Nick Hornby)
Torniojaws
23.04.2006 02:16:31

Jossakin oli jonkinlainen artikkelikin suomalaisista nykybändeistä demoaikoina. Olikohan Soundissa. Muistaakseni oli ainakin Nightwish, Kotiteollisuus ja Him mainittu siinä.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Mika Antero
23.04.2006 09:01:07 (muokattu 23.04.2006 09:02:51)
YUP:n pari ensimmäistä omakustannetta olivat kova juttu aikoinaan. Kyllä niissä oli jo bändin lahjakkuus näkyvillä. Livenä näin yhtyeen joskus v. -90 varmaan, siitä ei kyllä jäänyt mieleen muuta kuin Martikaisen olemus. Taisivat vetää coverina Paul Simonin Call me Al -biisiä. Vai olenkohan nähnyt unta...

Soundin demopalstalla kehuttiin joskus Kingston Wall -nimisen yhtyeen demo. Mielenkiintoista muuten lukea vanhoja demopalstan juttuja nykyisin, tuttuja nimiä vilahtelee aina välillä. Tosin hyvin harvoin. Hullu Ukko & Kotiteollisuus siellä ainakin oli, kuten ylempänä muisteltiin. Levyhyllyni kätköistä löytyy Hynysen poppibändi Wanka-Tankan mini-lp 90-luvun alusta. Siitä ei mahdollinen myöhempi lahjakkuus juurikaan välity...
Juuho
23.04.2006 10:12:55
Stam1nan demoarvostelu nimellä Stamina löytyy Soundista 9/2003.
Kovin kehutaan, että biiseissä on imua ja melodiat ovat loistavia.
Tuolla demolla mukana ilmeisesti myös silloinen basisti.
Aimo
23.04.2006 10:19:02
Tuolla demolla mukana ilmeisesti myös silloinen basisti.

Ooh, kuinka poikkeuksellista, että silloinen basisti on soittanut demolla!
Selling coal!!! Lowest prizes!! Press 4678 to buy!!!!!
Johann Onn
23.04.2006 10:53:49
Ooh, kuinka poikkeuksellista, että silloinen basisti on soittanut demolla!

"Ehkä" tossa tarkoitettiin, ettei niitä bassokuvioita ole soittanu kitaristi, kuten "meillä" oli aikoinaan välillä tapana käydä.
vpjarvi
23.04.2006 11:46:39 (muokattu 23.04.2006 11:48:02)

http://www.hiljaiset.sci.fi/demo/demo9704.htm#RTFToC91

Tuossahan se Nightwishin legendaarinen demoarvostelu on.

Itsellä on tallessa joskus joltain sivulta lataamiani Smak-yhtyeen Ääni ja Vimma-livetallenteita ajalta ennen tähteyttä. Kyseiset livet sisältävät muun muassa melko köpöisiä spiikkauksia. "...ja tässä on meidän rumpali Markku joka on vähän kipeenä tänään mutta eisemitään vittutääonsiistii"

Lisäksi olen nähnyt Antti Tuiskun livenä silloin (älkää kysykö miksi), kun tämä tippui Idolsista, mutta Idols-kokelaiden parin käden sormilla laskettavia tv-finaaleja ei varmaankaan lasketa, kun puhutaan artistien ja yhtyeiden alkutaipaleista.

EDIT: Olihan siellä Idolsseissa ne kaks muutakin, se nainen ja sit se Elvis.
Lurker
23.04.2006 11:54:18
http://www.hiljaiset.sci.fi/demo/demo9704.htm#RTFToC91

Tuossahan se Nightwishin legendaarinen demoarvostelu on.

Edelleen, tolle naureskelu on musta vähän vammasta. Ei se ollu sama bändi. Ei ne soittanu yhtään samanlaista kamaa.

Mun mielestä bändin potentiaalin voi tajuta vasta sit, ku bändi on saanu kiinni siitä omasta jutustaan. Okei, jotain talenttia voi kuulla esim. biisintekotaidossa tai laulajan äänessä tai kundien soittotaidossa, mut... äh, tajusitte pointin.
vpjarvi
23.04.2006 12:14:11

Edelleen, tolle naureskelu on musta vähän vammasta. Ei se ollu sama bändi. Ei ne soittanu yhtään samanlaista kamaa.

Itse olen naureskellut lähinnä tuolle arvostelulle, en bändille niinkään. Kyllä varmaan jokainen ymmärtää tuon homman ironian (vaikka musiikki tuolloin olisi ollutkin erilaista), kun bändin, jolla ei yhdeksän vuotta sitten ollut kaupallista potentiaalia, nimellä myydään tänä päivänä kaljaa ja vuolukivikaiuttimia. Kyllä minä enemmän nauran Nightwishille vuosimallia 2006, kuin vuoden 1997 Nightwishille.
Ukko
23.04.2006 13:22:00

Epe pisti aikoinaan Dingon demon mappiin ö. Selitteli myöhemmin että pisti sen muka vahingossa väärään laatikkoon. Aika harvassa kai on menestyjiä joiden ura on lähtenyt nousuun heti kättelystä. Kyllä se on vaatinut kovaa duunia ja ennenkaikkea sitä että ollaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja oikeiden ihmisten kanssa tekemisissä.
Jokunen
23.04.2006 13:35:02
Stam1nan keikalla olin joskus ehkä -99, enkä edes muista millaista soittivat silloin. Lappeenrannan järjestötalolla muistaakseni 1998 olin kuuntelemassa HIM:in lämppäriä ilmaiskeikalla ja ennen pääaktia lähdin vetämään elämäni ensimmäiset kännit. HIM oli tosin jo julkaissut ensimmäisen albuminsa muistaakseni, joten ihan demobändistä ei enää ollut kyse.
"If vomit were a movie, this would be the soundtrack."
vpjarvi
23.04.2006 13:45:14

Alkuvaiheiden keikan olen nähnyt Poets of the Fallilta Pekilo-Rokissa Mäntässä alkuvuodesta 2005. Olihan bändiltä jo tullut levykin juuri tuolloin ja levy oli listaykkösenä, mutta kyseinen keikka on kuitenkin bändin kymmenen ensimmäisen keikan joukossa, joten alkuvaiheista voitaneen puhua. Oli melko hauskaa tapahtumassa oli POTFin lisäksi yksi isompi artisti, Technicolour, ja Jimi Sääpallon porukka oli pääesiintyjänä. Poetsit olivat kuitenkin sen kahden listaviikkonsa aikana varmaan myyneet enemmän levyjä Technicolour koskaan. Toisaalta esiintyjävaraukset oli tehty joskus edellisen vuoden puolella ja taisi Signs of Lifen menestys olla tapahtuman järjestäjillekin melkoinen yllätys.
melki kaikki dikkaa rock-musaa, niinku mä
salmivaara
23.04.2006 13:50:03

Mielenkiintoista muuten lukea vanhoja demopalstan juttuja nykyisin, tuttuja nimiä vilahtelee aina välillä. Tosin hyvin harvoin. Hullu Ukko & Kotiteollisuus siellä ainakin oli, kuten ylempänä muisteltiin.

Tätähän Junttilan Jukka muistaakseni hehkutti melko kovasti.
Against the grain, thats where Ill stay, swimming upstream, I maintain against the grain
Mika Antero
23.04.2006 13:56:13
Tätähän Junttilan Jukka muistaakseni hehkutti melko kovasti.

Joo, siinä taittiin kehua rankkuutta, ahdistusta ja sanoituksia, jos en ihan väärin muista. Herää kyllä kysymys, että miksi muistan tuonkin verran...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)