Aihe: Kuulo 1 2 | |
---|---|
![]() 16.11.2006 21:53:17 | |
Heipähei. Onko täällä missään keskustelua muusikoiden kuuloasioista? Jos, niin voisikohan sen laittaa pysyväksi (ylläpito..?)? Musta ainakin olisi tervetullutta palsta, jossa puhuttaisiin muusikon kuulosuojaimista, tulpista, kuulonhuollosta jne.. Kuitenkin lisäkseni täällä varmasti todella monella muullakin korvat tinnittaa ja humisee. Ja asialliset tulpat on niin kalliita, että niistä olisi hyvä olla tietoa täälläkin, missä meitä kuuloaan rasittavia liikkuu. Itse hankin FinnFonicin korvaan valetut suojaimet, ja toimii tosi hyvin. Vaimennus on tosin vain 12, ja se ei aina riitä. | |
![]() 16.11.2006 22:05:44 (muokattu 16.11.2006 22:06:21) | |
Voisin tähän kysyä että voiko esim. reeneissä käyttää ihan tavallisia korvatulppia, sellaisia mitä käytetään mm. työmailla (niitä keltasia, kyl te tiiätte)? Tai sitten kuulosuojaimia joita voi käyttää myöskin työmaalla tai vaikka ampumaharjoituksissa? Kaveri sanoi että jos ne vaimentaa liikaa niin joku juttu tuolla pääkopassa voi vaurioitua, voi olla että puhu paskaa tietämättään... Pääasia kai on että saa itse selvää soitosta ja ettei ota korviin, tai ääni ei tule korvaan niin kovana että se vaurioittaisi kuuloa? Yleensä käytän sellasia tavallisista korvatulpista halkastuja puoliskoja, ei vaimenna liikaa... Onko tämä hyvä menetelmä? Edit: Ohhoh... Olipas sekavaa tekstiä, toivottavasti joku saa selvää. | |
![]() 16.11.2006 22:26:24 | |
Voisin tähän kysyä että voiko esim. reeneissä käyttää ihan tavallisia korvatulppia, sellaisia mitä käytetään mm. työmailla (niitä keltasia, kyl te tiiätte)? Riippuu tietenkin, kuinka kovaa treenikämpällä mättää. Jos pitää keltasia tulppia, niin ei kuule välttämättä virettä ja soundia kunnolla. Toki johonkin kunnon kitaramättöön keltaiset tulpat käy ihan hyvin, mutta jos on esim. akustisia soittimia, niin kannattaa miettiä, miten paljon kuulokuvasta tahtoo erottaa. Keltasten tulppien ongelma on se, ettei ne leikkaa taajuuksia tasaisesti, niinkuin hyvät tulpat, joten voi käydä niin, että soiton soundimaailma jää aika köyhäksi.. Jos tulpista käyttää vaan puolikkaita, niin pitää tarkistaa, että ne on kunnolla korvassa. Ongelma huonojen tulppien käytössä on myös se, että tulee helposti soitettua liian lujaa - voi mennä muun bändin korvat pilalle, ja yleisökään harvemmin nauttii, jos korviin sattuu. Keltasille tulpille jo vähän parempi vaihtoehto on mun mielestä apteekin silikonitulpat, jotka istuu korvaan todella hyvin. Jos tulppiin tahtoo vähän panostaa, niin kannattaa ostaa jostain esim. musiikkiliikkeestä "joulukuusitulpat", eli ne muoviset kuusen muotoiset (apteekissakin myydään niitä sinisiä jollain 8 eurolla, mutta mun korvaan ne ei kyllä sopineet), joissa on yleensä vielä kaksi tappia, jolla voi säätää vaimennustehoa. F-musiikissa maksaa kai jotain 20e. Sitten jos todella tahtoo panostaa, niin paras vaihtoehto tulpiksi on mun käsittääkseni omiin korviin yksilöllisesti valetut tulpat. Omani maksoi 150euroa, ja se oli meidän opiskelijaryhmätarjous. Eli kyllä hyviin tulppiin menee helposti rahaa. | |
![]() 16.11.2006 23:10:02 | |
Ite ostin justiin toissapäivänä MAIDENIN keikalta sellaset "joulukuuset". Makso keikkapaikalla 5€ ja yllättävän hyvät oli. Oikeen teki pahaa kattoa kun jotku porukat oli siellä ilman tulppia. Meinaa viis euroo ei oo kyllä paha hinta hyvästä saundista ja kuulosta. DNA Finland: Vitun halvat hinnat ja paska kenttä! | |
![]() 16.11.2006 23:12:13 | |
Aika paljon täällä on ollut jo kuulo-aiheesta ja desibeleistä keskustelua. Tanssimusiikki-, live-, sekä muut soittimet-palstoilta niitä kannattaa etsiskellä. Siellä on ollut esillä aika paljon hyviä pointteja. Tässä nyt ainakin jotain: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=14&t=125265&oo=30 http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=6&t=119278&oo=30 http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=12&t=69343&oo=90 http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=1&t=50338&o=40&oo=90 | |
![]() 17.11.2006 18:22:36 | |
Käsittääkseni on olemassa sellaiset korvatulpat (jos sellaiseksi voidaan luokitella) kuin "muusikon korvatulpat". Blokkaavat muistaakseni 80dB ylittävät äänet ja muut pääsevät läpi. Tai sitten ne vaimensivat voluumin tuohon kahdeksaan kymppiin. Semmoiset vois olla kätsät, mutta en mene vannomaan onko tosi vai urbaanilegenda. | |
![]() 19.11.2006 12:39:23 | |
Aloittessani bändihommat joskus vuonna 1 ei ollut puhettakaan korvatulpista (kyseessä oli siis vekottimet, joista mainitseminen aiheutti lähinnä hervottomia naururipulikohtauksia ja vatsanväänteitä), säädettiin sekä rumpali että vahvistimet sellaiselle äänenvoimakkuustasolle, ettei melu välttämättä aina haitannut. Nyttemmin olen havainnut soittajasukupolvessa, jotka näitä tulppia käyttävät, että volyymin kontrollointi ei aina toimi. Soitetaan ihan h**vetin kovaa, jolloin liki sama äänenpaine kuormittaa korvia kuin mitä itse olen tottunut soittamaan ilman tulppia. Kyseisen ilmiön huomaa myös joskus keikoilla. Paitsi että rumpali soittaa kaikin voimin, niin myös bändien backline on usein uskomattoman kovalla. Tällöin PA:sta tuleva saliääni alkaa toimia vasta hyvä jos miksauspöydän kohdalla. Joskus pitää tiskin liuista laittaa puolet kiinni ja siltikin esim. pellit tulee kaiken yli. Mikä sitten voisi olla viisasta, jos tähän on menty? Kenties opetella soittamaan ilman tulppia tai ainakin hakemaan se optimaalinen volyymitaso näin. Ja kun se on löydetty, niin sitten vasta tulpat korviin lieventämään jatkuvaa kuormitusta. Soitettaessa keskeisintä kun ei ole rankkuuden tai minkään saavuttamiseksi vola, vaan se ote jolla soitetaan. En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan | |
![]() 19.11.2006 12:42:06 | |
ejhfi puhuu asiaa. Kaippa sitä yleisöäkin pitäis ajatella, jopa treeneissä... Biisintynkää: Nails in the neck | |
![]() 19.11.2006 12:59:02 | |
En ole koskaan käyttänyt bändin treeneissä kuulosuojaimia, vaikka ihan hiton kovaa soitammekin. Ainakin luulisi, jos minä olen ainoa bändimme jäsenistä, joka ei lainkaan suojaa korviaan harkoissa. Muilla on yleensä metsurin kuulokkeet mukana sen takia. En tiedä mistä johtuu, mutta ilmeisesti korvani ovat immuuneja kovalle melulle. Siitä ei toki johdu, että minulla olisi huono kuulo, sehän on vallan mainio. | |
![]() 19.11.2006 13:37:13 | |
Ite ainakin bändin treeneissä pitää pitää metsurin kuulosuojaimia. Rumpali paiskoo niin kovaa, että meiän soitto kuuluu ympäri kaupunkia. Vaikka rummut on kuinka dempattu mikään ei auta. Ja vielä kaiken lisäks pienessä kämpässämme kaikuu todella pahasti. Siellä ei ilman korvasuojaimia selviä. | |
![]() 19.11.2006 14:08:42 | |
Ja vielä kaiken lisäks pienessä kämpässämme kaikuu todella pahasti. Siellä ei ilman korvasuojaimia selviä. Kannattaa harkita, että laittaa treenikämpän seinälle/kattoon kaikua vähentäviä akustiikkalevyjä/mattoja/kankaita ja lattialle ison maton, niin kyllä vain auttaa. Kierrätyskeskuksesta ainakin saa vaikka ilmaseksi jotain vanhoja mattoja ja riepuja. | |
![]() 19.11.2006 14:30:31 | |
Rumpali paiskoo niin kovaa, että meiän soitto kuuluu ympäri kaupunkia. Vaikka rummut on kuinka dempattu mikään ei auta. Rumpalille risut kouraan, niin vaimenee kummasti vaikka miten huhkisi. En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan | |
![]() 19.11.2006 18:47:07 | |
Rumpali paiskoo niin kovaa, että meiän soitto kuuluu ympäri kaupunkia. Vaikka rummut on kuinka dempattu mikään ei auta. Rumpali harjoittelemaan klassista virveliä, niin vaimenee kummasti. :) | |
![]() 20.11.2006 00:02:15 | |
Itse käytän kuulosuojaimia jo vähänkin kovemmassa melussa, sillä haluan nauttia musiikista vielä vanhanakin. Joskus ajattelin, ettei se ole niin justiinsa, mutta tinnituksen myötä olen ruvennut ajattelemaan toisin. Samaan korvaan on tullut kuulon alenema, joka hieman vaikeuttaa välillä jo kommunikointia(Esim. jos joku puhuu ko. korvan puolella, jne). Ärsyttävintä on, ettei tinnitus ja kuulonalenema ole itse aiheutettu vaan ne tulivat korvatulehduksen yhteydessä. Elämä off. | |
![]() 20.11.2006 11:13:13 | |
Tulppia tulee käytettyä aina treeneissä ja keikoilla riippumatta volyymista. Siitä on vaan tullut semmonen periaate mulle, kun en todellakaan halua tuhota kuuloani yhtään. Eihän niitä aina keikoilla tarvisi välttämättä, mutta mielummin tulee vähän liian hiljaa se musa korviin kuin vähän liian kovaa. Keltaisia perustulppia olen käyttänyt lähinnä. Musaliikkeestä ostin joskus semmoset 20 euron joulukuuset, mutta tuli korvat kipeiksi kun niitä piti. Treeneissä semmoset keltaset on aika hyvät, kun ne suodattaa noita ikäviä alataajuuksia aika paljon ja saa omasta soitosta selvän. Treenikämppä on semmonen helvetin pieni luukku ja rumpujen volyymin mukaan mennään. Hiljempaa soitettaisiin mielellään jos tilat antaisivat myöten. Kovaa luukuttaminen ei ole mikään itseisarvo vaikka metallia soitetaankin. | |
![]() 21.11.2006 21:47:55 | |
Soitettaessa keskeisintä kun ei ole rankkuuden tai minkään saavuttamiseksi vola, vaan se ote jolla soitetaan. Toi ei muuten ainakaan yleisesti ihan täysin taida pitää paikkaansa. Muistan joskus jossain Prismadokumentissa tai vastaavassa ohjelmassa nähneeni pätkän, jossa yleisön "mukanaoloa" oli tutkittu äänenvoimakkuutta laskemalla ja nostamalla. Bändinä siinä oli muistaakseni Status Quo, mut saatan muistaa väärinkin. Joka tapauksessa yleisö oli selvästi paremmin messissä, kun äänenpaine ylitti jonkun tietyn desibelirajan, jota en sitäkään enää muista. Jotain semmosta siinä tais olla selityksenä, että tarpeeks kova melu aiheuttaa tasapainoelimissä vastaavan tunteen kuin putoaminen/painottomuus, mikä tietysti tuntuu hienolta, ainakin jonkin aikaa. Kuulo siinä varmaan kyllä pitemmän päälle kärsii kumminkin. Vitt0 kun saiskin ees kaikki soittokaverit aina ymmärtämään, että pidetään ne volat niin pienellä, ettei kellään satu korviin. On mulla semmoset kuusitulpat kyllä itelläkin, mutta en kauheesti niistä tykkää. Kyllähän ne vaimentaa ihan hyvin, mut kun yrittää laulaa jotain ne päässä, niin eihän siitä ainakaan meikäläisen sävelkorvalla tuu yhtn mitn, kun sitten ei kuule muuta kuin sen oman mölinänsä, ja mä ainakin tarvin aina laulaessa jonkun "vertailusävelen" jostain soittimesta, että pysyisin ees suunnilleen nuotissa. Semmosia oman korvan mukaan valettuja tulppia oon joskus kyllä harkinnut, mut aika kalliilta ne kyllä tuntuu, enkä sitten tiedä onko niistäkään mitään apua tohon mainittuun ongelmaan. Keikoilla sen vielä jotenkin ymmärtää, että volyymit saattaa nousta vähän liian korkeelle, mut kun ees treeneissä pärjäis ilman tulppia. Vaikka rumpalin melutason mukaanhan siinäkin yleensä on kaikki vahvistimet säädettävä, jos samassa huoneessa ollaan... "Truth is stranger than fiction, because fiction has to make sense." - Mark Twain | |
![]() 22.11.2006 11:39:33 (muokattu 22.11.2006 12:27:38) | |
En ole koskaan käyttänyt bändin treeneissä kuulosuojaimia, vaikka ihan hiton kovaa soitammekin. Ainakin luulisi, jos minä olen ainoa bändimme jäsenistä, joka ei lainkaan suojaa korviaan harkoissa. Muilla on yleensä metsurin kuulokkeet mukana sen takia. En tiedä mistä johtuu, mutta ilmeisesti korvani ovat immuuneja kovalle melulle. Siitä ei toki johdu, että minulla olisi huono kuulo, sehän on vallan mainio. Ei kenenkään korvat ole immuuneja melulle; jonkinasteista yksilöllistä vaihtelua tietenkin on, mutta tarpeeksi monta vuotta kun soittaa treeneissä/keikoilla lujaa ilman suojausta, luukuttaa himassa kuulokkeilla jne. kuulonalenema on aika varma - kenelle tahansa. Jos olet vielä nuorempi soittaja niin voit tosiaan vielä luulla että "kyllähän ne mun korvat kestää kovaa melua", mutta kun soittovuosia ja -tunteja on enemmän takana niin tervetuloa tinnituskerhoon ja se vallan mainio kuulo voi olla enää muisto vain. Itse olen kohta nelikymppinen ja oman ikäluokan soittajista aika helvetin monella on tinnitus ja/tai kuulonalenema. Ja voin omasta kokemuksesta kertoa että sama piiiiip korvassa kellon ympäri, kuukaudesta ja vuodesta toiseen ei todellakaan ole kiva asia, ajattele asiaa näin: kun tinnitus jää päälle niin et koskaan enää elämäsi aikana voi kokea täydellistä hiljaisuutta. Vielä v***umaisempaa on kuulovaurio johon liittyy hyperacusis, joka tarkoittaa sitä että melualtistus on aiheuttanut kuuloaistin luonnottoman herkistymisen siten että aiemmin normaalisti siedetyt äänenvoimakkuudet tuntuvat liian kovilta ja kovat äänenpaineet voivat tuntua suoranaisena kipuna. Tunnen erään rumpalin joka joutui laittamaan lopullisesti kapulat pussiin kun hänellä todettiin hyperacusis, soittoura siis loppui kuin seinään kuulovaurion takia. Kaikkihan nämä asiat tietävät - tai pitäisi tietää - ja aiheesta on puhuttu mnetissä vaikka kuinka monta kertaa mutta pieni kertaus ei haittaa. EDIT: Kurkkasin bändisi sivuille ja siellä lukee että olet syntynyt 1991! Ei siis mikään ihme että vielä tuntuu siltä että korvasi ovat "immuuneja kovalle melulle". LOL "It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976 | |
![]() 22.11.2006 14:04:31 | |
Ite ainakin bändin treeneissä pitää pitää metsurin kuulosuojaimia. Rumpali paiskoo niin kovaa, että meiän soitto kuuluu ympäri kaupunkia. Vaikka rummut on kuinka dempattu mikään ei auta. Ja vielä kaiken lisäks pienessä kämpässämme kaikuu todella pahasti. Siellä ei ilman korvasuojaimia selviä. Itselläni oli täysin samanlainen asennevamma mikä myöhemmin muuttui pysyväksi kuulovaurioksi. Kätä hyvä mies suojia! Tinnitus on erittäin V-mäinen. Minulla oli mielestäni helvetin hyvä kuulo ja tinnituksen myötä korvalääkäri totesi keskialueiden hukkuneen -20dB:tä. Teetä itsellesi 200€ tulpat, se on pitkällä juoksulla paras investointisi. | |
![]() 22.11.2006 14:16:22 | |
Itselläni oli täysin samanlainen asennevamma mikä myöhemmin muuttui pysyväksi kuulovaurioksi. Kätä hyvä mies suojia! Tinnitus on erittäin V-mäinen. Minulla oli mielestäni helvetin hyvä kuulo ja tinnituksen myötä korvalääkäri totesi keskialueiden hukkuneen -20dB:tä. Teetä itsellesi 200€ tulpat, se on pitkällä juoksulla paras investointisi. Mahoitkohan lukea viestiäni kovin tarkkaan? Tottakai kaikilla meillä on kuulosuojaimet. En maininnu mitään etteikö kuulosuojaimia pidetä. Ei ole asennevammaa, eikä korvalääkärin mukaan kuulossa ole mitään vikaa. | |
![]() 22.11.2006 14:33:32 | |
Esimerkiksi minä kuulen tinnitukseni jopa Helsingin keskustassa neljän ruuhkassa. Että käyttäkäähän niitä tulppia... Karisma on esiintyjän protools | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)