Aihe: Oletko noob vai guru?
1 2 3 4
Jami
04.12.2006 18:53:58

Kolumni Sontasiionissa eli Ilkka-lehdessä. Ihan hauska. Kopioin suoraan Ilkan nettisivuilta tekijätietoineen.

"Oletko noob vai guru?

Anne Puumala

maanantai 04.12.2006

On olemassa hyviä ja huonoja keskustelupalstoja. Ensiksi mainittuun ryhmään lukeutuvat erilaiset harrastusfoorumit, jonka jäsenistä saattaa kehkeytyä tiivis yhteisö - ainakin niin kauan, kun joukko pysyy tarpeeksi pienenä.

Harrastuspalstoilla pyörivä väki tuntee toisensa, mutta satunnainen vierailija ei välttämättä tunnista, millaista porukkaa piilee Marika72:n, lonewolf01:n tai sanipanin takana. On aika paljastaa foorumin tyypit.

* * *

GURU on foorumin arvostetuin jäsen. Hänellä on harrastuksesta useiden vuosien kokemus. Gurua on haastateltu harrastuksesta lehteen vähintään kerran, ja hän saattaa myös itse kirjoittaa artikkeleita. Yhdelle foorumille ei mahdu kerrallaan montaa gurua.

NOOB on harrastuksen juuri aloittanut. Saattaa esittää tyhmiä kysymyksiä ja punastuu myöhemmin lukiessaan vanhoja viestejään. Ei osaa välttämättä käyttää foorumin haku-toimintoa.

VAKAVA HARRASTAJA on GURUN paras kaveri. Vakava Harrastaja jaksaa vastata Noobin tyhmiin kysymyksiin, joihin Guru ei vaivaudu vastaamaan. Hänet bongaa usein harrastukseen liittyvästä seurasta tai yhdistyksestä. Toimii usein foorumin valvojana eli modena.

WANNA-BE-GULULLA on kova halu opastaa, mutta tietämys ei riitä juuri alkeita pidemmälle. Saattaa antaa vääriä neuvoja. Wanna-Be-Gurun tunnistaa usein nuoresta iästä ja ylenmääräisestä puuhakkuudesta.

LURKKIJA on foorumin kasvoton hahmo. Seuraa haamuna palstaa, mutta ei koskaan kirjoita itse. Lurkkijasta ei tiedetä paljon.

TROLLI, jota myös Häiriköksi voidaan kutsua, solvaa toistuvasti muita. Häirikkö kykenee vain harvoin kunnon keskusteluun ja menee usein henkilökohtaisuuksiin. Mitätöi ja provosoi. Bannataan foorumilta. Häirikköä vaivaa kateus tai kyynisyys. Usein molemmat.

TAVIS on keskivertoharrastaja, joka turvautuu foorumin apuun, kun jotain menee rikki. Taviksella ei ole erityistä kutsumusta esitellä asiantuntemustaan, vaikka sellaista löytyisikin.

RIKKAALLA on kaikki harrastukseen liittyvät viimeiset vermeet ja härpäkkeet. Hän ei välttämättä kuitenkaan leveile niillä. Rikasta saatetaan kadehtia.

TEE-SE-ITSE-TYYPPIi testaa, rakentaa ja kokeilee, vaikka valmiin ostaminen tulisi halvemmaksi. Laatii mielellään ohjeita muille ja esittelee foorumilla testauksiaan runsain kuvin ja tekstein. Saattaa ryhtyä jopa myymään tuotoksiaan.

PILKUNVIILAAJA tarttuu yksityiskohtiin ja kielioppivirheisiin. Asiavirheistä pilkunviilaaja suorastaan riemastuu. Hänen päivänsä on pelastettu, kun hän saa osoitetuksi virheen jonkun toisen viestissä. Pilkunviilaaja ei yleensä myönnä olevansa väärässä.

INNOSTUJA postaa 100 viestiä viikossa ja katoaa yhtä nopeasti kuin ilmaantuikin. Innostujalla on taipumusta aloittaa uusia harrastuksia vähän väliä.

VOUHOTTAJA muistuttaa innostujaa, mutta on pysyvää sorttia. Muodostuu usein palstan maanvaivaksi. Vouhottaja on ehdottoman omistautunut, mutta hieman yksinkertainen. Johtaa ahkerimpien postaajien listaa ja haaveilee pääsevänsä modeksi. Ei pidä sekoittaa Vakavaan Harrastajaan.

ADDIKTI roikkuu foorumilla koko valveillaoloaikansa ja lukee jokaisen viestin. Addikti ei enää mieti, pitäisikö hankkia elämä."

Tunnistatko itsesi?
Fletarehtaa ne häjyysemmäkki!
Wahi
04.12.2006 19:00:07
Hehehe, hyvä luokittelu.
"Kyllä pöyhkeä proge aina rehellisen rock 'n' rollin voittaa!"
Chemo
04.12.2006 19:00:32

Mainio juttu =D

Tunnistatko itsesi?

Kuvaus "Tavis" vastaa mielestäni itseäni parhaiten.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
wavelength
04.12.2006 19:03:39 (muokattu 04.12.2006 19:04:40)

Ensin olin NOOB, sitten LURKKIJA, TAVIS ja lopulta VAKAVA HARRASTAJA. Toki minussa on myös addiktoituneen ja vouhottavan wannabe-gurun piirteitä. :)
Juustonaksu
04.12.2006 19:03:47
Selvästi WANNA-BE-GULU :)
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
-Cale
04.12.2006 19:06:40
NOOB
WANNA-BE-GULU
TROLLI
TAVIS
INNOSTUJA
VOUHOTTAJA
ADDIKTI

Näitä kaikkia sopivassa määrin :)

Addikti ei enää mieti, pitäisikö hankkia elämä."
zuppermuhle
04.12.2006 19:09:05
Oon wanabi
M.A.C.H.O #18 "AI LAID!"
Magic Bullet
04.12.2006 19:09:07 (muokattu 04.12.2006 19:10:28)
Wannabe gulu. JA myös se no-life vaihtoehto

E: wannabee gulu osu liian nappiin. En enään ikinä kirjota mitään
Horatius-87
04.12.2006 19:11:55
Jotain Noobin, Lurkkijan ja taviksen väliltä.

Juu u
[..Tyhjää tilaa..]
Strutsi
04.12.2006 19:12:51
Ehkä lähinnä tuota vouhottajaa olen.
Pitää aina vouhottaa asioista kun luulee niistä jotain tietävänsä.
"Murhaajat ovat vain ulospäinsuuntautuneita itsemurhaajia" -Monty Python
DVD-SOITIN
04.12.2006 19:15:15
Wannabe-Guru ehdottomasti!
Anselmi83
04.12.2006 19:23:13
LURKKIJA. Joka päivä tulee käytyä täällä mutten juurikaan koskaan kirjoita mitään.
Feggy
04.12.2006 19:28:36

Mä olen vouhottaja. Paitsi mä olen jo mode (en täällä).
Lennu
04.12.2006 19:36:43

Hahhah, aika hyvä oli. Tunnistin itseni monestakin ja monta palsta-aktiivia tuli kuvauksista mieleen.
"Hunsvotti on vallaton pikkukersa; "on se aikamoinen hunsvotti tuo teidän Teemu". Sana tulee saksan kielen yhdyssanasta Hundsfott, joka tarkoittaa koiranvittua. Kiva tapa nimitellä lapsia."
Chemo
04.12.2006 19:38:27

monta palsta-aktiivia tuli kuvauksista mieleen.

Juu, ehdottomasti =D
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
PJS
04.12.2006 19:38:38

Addikted to m.net since 2000
www.mikseri.net/funkbone Funk-rockia suoraan ytimestä.
sus
04.12.2006 19:47:15
oon trolli
sen jälkeen en nähnyt enää nuorta miestä, joka puhui vanhan miehen sanoja.
Les Fender
04.12.2006 20:08:57
Olen itse me kaikki
ja muut pois lukitaan
unelmistani kotini teen
ja sen kukitan.

Monia puolia löytyy tarvittaessa...
ja valitettavasti myös tarpeettomasti.
"Living is easy with eyes closed!"
kimurantti1
04.12.2006 20:11:49
Hehe. Mä voisin vaikka jokaiseen noihin listata muutaman nickin - ja toki mustakin löytyi paljon noista piirteistä. :-)
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
valtse
04.12.2006 20:48:17
LURKKIJA. Joka päivä tulee käytyä täällä mutten juurikaan koskaan kirjoita mitään.

Sama, paitsi että tulee käytyä yleensä monta kertaa päivässä.
There's no truth...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)