Aihe: Plagiointiraja
1 2
Bentley
30.01.2007 21:01:39 (muokattu 30.01.2007 21:53:10)

Noniin. Ajattelinpas sitten ihan piruuttani laittaa oman tekeleeni tänne ja kysyä teiltä viime päivien plagiointi tapauksen nojalla että onko tämä "minun" tekeleeni vai onko tämä plagio? En ole aikaisemmin tätä levitellyt mihinkään kyseisen laulumelodian takia mutta nyt ajattelin kysyä että mitä mieltä te oikein olette :)

Kyseessä on siis minun säveltämäni "Renkutus" -työnimellä kulkeva sävellys jossa on melodiakitaralla tehty laulumelodia. Tämän olen joskus vuosi - kaksi vuotta sitten väsännyt ja saanut valmiiksi joskus viime kesän puolella.

Kerran systerit olivat kylässä ja kuunnellutin heille tämän biisin niin he sanoivat että onpas tutun kuulonen. Sitä selviteltiin ja huomattiin että laulumelodia menee läheltä Blondien "My way or another" -biisiä.

Tässä linkki minun "Renkutus" biisiin: http://koti.mbnet.fi/bentley/renkutus.mp3

Edit: Tässähän on se blondien biisi: http://www.youtube.com/watch?v=2uW_ … pO1IAI&mode=related&search=
For those who can't be without the music!
Lesko
31.01.2007 10:27:31
No niin, onhan nuo melko lailla samanlaisia, mutta ei kyllä missään nimessä plagiaattirajan ylitse mene, minusta ainakaan.
Ihan kiva toi "renkutus" =)
"Mitä takoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
Teijo K.
31.01.2007 16:46:30

Eihän tuota nyt kuulemalla voi tietää. Täytyy verrata nuottikuvista.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
Lesko
31.01.2007 17:09:13

Aivan, ja eihän noissa ole yhtään samaa nuottia! Muahhhahahha..... =)
"Mitä takoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
Mohla
31.01.2007 17:16:35

Noniin. Ajattelinpas sitten ihan piruuttani laittaa oman tekeleeni tänne ja kysyä teiltä viime päivien plagiointi tapauksen nojalla että onko tämä "minun" tekeleeni vai onko tämä plagio?

Onks viime päivien sisällä paljastunut joku plagiointi vai?
Adamantium Studios
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Lesko
31.01.2007 18:03:04
Onks viime päivien sisällä paljastunut joku plagiointi vai?

Ei!

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
Bentley
31.01.2007 22:20:10 (muokattu 31.01.2007 22:23:09)

*reps!* Sori, ehän mä tota hokannu. Joku asiantunteva tekeköön nuotitukset? Tunteeko ketään alan ammattilaista? Saatais verrata paperilla oikee.. ja tietty si PDF-muotoon se kiitos.

EDIT: Nyt kun oikein viralliseksi ruvetaan kerta...
sellisti
31.01.2007 23:47:44
Tuosta viime päivien kiivaasta Katra vs. WT -väännöstä päätellen voisi olla aiheellista kysyä, ollaanko nykyään ylipäätään vähän liian kärkkäitä kutsumaan jotain "plagiaatiksi"..? Tuntuu että kun biisissä on riittävän samankaltainen tunnelma, taustat, soundit tms. niin melodian, rytmin tai harmonian vähänkin samankaltaisia juttuja taitaa ilmeisen helposti erehtyä luulemaan silkaksi kopioinniksi, mistä plagioinnissa kirjaimellisesti on kysymys, ei samankaltaisuudesta. Tuostakin Katran biisistä oli hirveä haloo pitkin tiedotusvälineitä, ja kun ammatti-ihmiset niitä biisejä sitten tutkivat, niin lopulta tutkinnan kohteena oli pääasiassa vain yksi tahti, jonka sisällä samankaltaisuutta oli havaittavissa, ja siinäkään ei melodiakulku ollut identtinen. Siihen nähden syytökset tuntuvat aika yliampuvilta. Toki iltapäivämediat parhaansa mukaan paisuttelivat asiaa, mutta ymmärtääkseni nekin tarttuivat juttuun vasta sitten kun internet alkoi olla YouTubea myöten pullollaan väittelyä aiheesta. "Vaikutteiden ottaminen" on eri asia kuin plagiointi, toki senkin voi tehdä hyvällä tai huonolla maulla. Ja suorat, törkeät plagiaatit ovat luonnollisesti ns. perseestä, niistäkin ikävä kyllä on saatu esimerkkejä. Nuo kaksi asiaa on kuitenkin syytä erottaa toisistaan asioista puhuttaessa.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Bentley
01.02.2007 00:27:33 (muokattu 01.02.2007 00:30:26)

Tuosta viime päivien kiivaasta Katra vs. WT -väännöstä päätellen voisi olla aiheellista kysyä, ollaanko nykyään ylipäätään vähän liian kärkkäitä kutsumaan jotain "plagiaatiksi"..?

Mä oon samaa ruvennu kans miettimään koska jotkut tutut on ollu sitä mieltä että nyt ollaan plagioitu ja toiset on ollu taas sitä mieltä että ei olla. Nykyään on vaikea välttyä siltä kyllä etteikö vahingossa tule tehtyä jotain jo olemassa olevaa.

Eri asiana voisi pitää moraalista plagiota jota voisi soveltaa varsinkin tähän meikäläisen "renkutus" -biisiin. -Onko se kuinka paha kuulokuva kopio? Papereilla se näyttää ihan toista kuin mitä kuulokuva on, mutta edelleen olen sitä mieltä että musiikkia ei kuunnella papereista, vaan niistä ääniaaltoja tuottavista ämyreistä. Nuotit paperilla vaan ovat ohjeita muusikoille, miten se biisi soitetaan. (korjatkaa joku jos oon ihan hulabaloolla)

Mitä voisi sitten pitää moraalisen plagioinnin rajana? Tässä tapauksessa Blondien biisi on tehty koska? Se on kuitenkin paljon vanhempi, mitä Katran ja WT:n tapauksessa on kyse. Entäpä esiintyykö Blondie enään? Jos ei, niin ehkä se voisi olla moraalisen plagioinnin yksi sääntö joka ei toteudu taas em. K / WT kohdalla.

Itse olen kuitenkin joskus joutunut oikein tappelemaan sävellyksestäni (ei tässä keskustelussa mainittuja) että sopiiko siihen sovittajan sovitus koska kuulokuva oli sen sovituksen jälkeen jo olemassa olevalta biisiltä kuulostava, joka oli muistaakseni vielä alle vuoden vanha ilmestys.

Ehkä nykyään pitäisi puhua moraalisesta plagiointirajasta ja määritellä sille liikkuvuusalue, eikä enään plagioinnista.

EDIT: virhelyönnit
Super-Jari
01.02.2007 06:02:18
Kun tuo hevi on nyt muotia niin ajattelin itsekin hakea euroviisuihin. Tosin vasta pääriffi on valmis. http://kotisivu.suomi.net/vasara/euroviisu.mp3
kid ego
01.02.2007 07:15:46
Kun tuo hevi on nyt muotia niin ajattelin itsekin hakea euroviisuihin. Tosin vasta pääriffi on valmis. http://kotisivu.suomi.net/vasara/euroviisu.mp3

Olet voittaja jo etukäteen.
Markku. Laita nyt se paita päälle.
Sinap
01.02.2007 08:39:48

Hiekkamies. Sanat lähtee: lausu rukoukses pienoinen...
Kiusantekijät sahasivat Kouvolan rautatieasemalla vanhan puun - Meitä on moneen junaan, kommentoi VR:n puutarhuri.
jyrki_i
01.02.2007 20:58:21
Tuosta viime päivien kiivaasta Katra vs. WT -väännöstä päätellen voisi olla aiheellista kysyä, ollaanko nykyään ylipäätään vähän liian kärkkäitä kutsumaan jotain "plagiaatiksi"..?

Kyllä ja ei. Kyllä noissa tunnetuissa oikeustapauksissakin on kiinnitetty huomiota muuhunkin kuin nuotinnosten identtisyyteen (http://ccnmtl.columbia.edu/projects/law/library/caselist.html). Riippuu käytetyistä asiantuntijoista, asianajajista ja tuomareista, mikä on lopputulos.

Ns. tavalliset musiikinkuuntelijat varsinkin sortuu pitämään plagiaatteina biisejä, jotka on vaan härskiä matkimista. Sitten jos vielä osaa vähän soittaa, niin kuvitellaan jo, että tiedetään kaikki musiikista.

Suomi24:ssä oli linkki varsin tutunkuuloiseen biisiin:
http://putstuff.putfile.com/43389/9570683

Semmosta se nykysäveltäminen monasti on - tuunaamista. Otetaan valmis aihio ja kustomoidaan eri asuun.
saha
01.02.2007 23:15:35

Miksi se pinch tulee jokaisessa kuulemassani sun klipissä oikeanpuoleisesta raidasta?
Lennu
01.02.2007 23:22:41

Miksi se pinch tulee jokaisessa kuulemassani sun klipissä oikeanpuoleisesta raidasta?

Jos se on trigattu vaan oikealle.
"Toi katu-uskottavuus läppä on oikeesti niin loppuun hinattu lehmä et ei oo tosikaan." -Roberto
sellisti
01.02.2007 23:51:26
Ns. tavalliset musiikinkuuntelijat varsinkin sortuu pitämään plagiaatteina biisejä, jotka on vaan härskiä matkimista.

Siltä tosiaan tuntuu. Ja kun plagiointi terminä tarkoittaa nimenomaan suoraa kopiointia eikä pelkkää samankaltaisuutta, niin jopa tiedotusvälineetkin tuntuvat (ilmeisesti tietämättömyyttään?) aika hanakasti tarttuvan tuohon termiin vaikka kyse olisi pelkästään korvin havaittavasta samankaltaisuudesta. Sillä voi aiheuttaa musiikintekijälle vähintäänkin ikävää mainetta, kun heitellään lööppeihin termejä joita ei tunneta ja joista ei loppujen lopuksi ole edes kysymys.

Semmosta se nykysäveltäminen monasti on - tuunaamista. Otetaan valmis aihio ja kustomoidaan eri asuun.

Sillä perusteella onkin varmaan ihan aiheellista pohtia pitäisikö muustakin kuin ihan suorasta kopioinnista tehdä rajoitettua. Rajojen asettaminen ja niiden valvominen voi vaan olla aika työlästä. Kuinka pitkälle samankaltaisuudessa voidaan mennä ennen kuin ollaan liian lähellä jotain toista teosta..?
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
jyrki_i
02.02.2007 00:24:34
Eipä taida rajojen asettamisesta tulla mitään. Kuitenkin eri intressiryhmät ensin lobbaa parhaansa mukaan ja sitten joku Tanja Saarela laittaa vielä lusikkansa soppaan. Sitten joka valtiossa on vielä oma lainsäädäntönsä asiasta. Kaipa tästäkin asiasta joku idioottimainen direktiivi vielä joskus väännetään.
Super-Jari
02.02.2007 05:54:32

Skene vaatii.
sikanaama
02.02.2007 09:39:32
Huu keers. Nuo tekijänoikeudet jollakin tasolla vaan rajoittaa luovaa toimintaa. Ei aina tartte keksiä mitään "uutta". Lainaus on kunnianosoitusta, ei lainaajan häpeään saattamista.
lindo
02.02.2007 11:09:19

Kerran systerit olivat kylässä ja kuunnellutin heille tämän biisin niin he sanoivat että onpas tutun kuulonen. Sitä selviteltiin ja huomattiin että laulumelodia menee läheltä Blondien "My way or another" -biisiä.

Tässä linkki minun "Renkutus" biisiin: http://koti.mbnet.fi/bentley/renkutus.mp3

Edit: Tässähän on se blondien biisi: http://www.youtube.com/watch?v=2uW_ … pO1IAI&mode=related&search=

En ois ehkä edes tunnistanut jos et ois maininnu One Way Or Another -biisiä, joka on mulle erittäinkin tuttu. Onhan sulla tossa vähän sama meininki mutta ei se mitään plagiaatiota ole.
Rok rok
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)