goofy 28.01.2007 23:06:35 | |
---|
Näin talviaikaan ilma on aika kuivaa, joten kostutusta tarvitaan jotta soittimet voisivat hyvin, sikäli kun olen oikeassa. Suurin huolenaiheeni on piano (kitaraan on pieni kielten väliin laitettava kostutin mutta viulu tosin elää kyllä sitten ihan vaan kuivana kotelossaan..). Löysin sukulaisten nurkista heille tarpeettoman ufon mallisen kostuttimen niin onko se riittävä parantamaan pianoni elämänlaatua? Miten se tulisi sijoittaa pianoon nähden? Ihan viereen vai vähän kauemmas? Entä kärsiikö viuluni kun siille ei ole kostutinta vaan se on ihan siltään kotelossaan?? |
Wiitala 28.01.2007 23:40:57 (muokattu 28.01.2007 23:41:57) | |
---|
Miten ajankohtainen aihe. Perjantaina autoa keikkareissulle pakatessani huomasin että Djemben kalvo oli räksähtänyt kahtia. Ottaa päähän, mutta onneksi sen saa kuitenkin vaihdettua... Ei kuitenkaan ilmaiseksi. Kiitos tästä, talvi. Ja kyllä ainakin viululle hommaisin hetimiten kostuttimen. Ei ole suuri investointi verrattuna siihen turvallisuuden tuntuun minkä se tuottaa... "Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin." |
Numb 29.01.2007 07:19:59 | |
---|
Ihan noin yleisenä huomiona: soittimia on Suomessa ollut pidempään kuin ilmankostuttimia. Yleensä soittimille on tärkeämpää niiden sijainti asunnon lämmönlähteisiin nähden kuin ilmankosteus. Esimerkiksi sitä pianoa ei kannata sijoittaa patteria vasten... Minulla on kotosalla tällä hetkellä viisi kitaraa, kolme viulua ja epälukuisa määrä muita soittimia, eikä missään niistä ole näkyvissä ilman kuivuudesta/kosteudesta johtuvia muutoksia. Gattubi ö skugi, bing bang bong -Remu Aaltonen |
Vainhaalee 29.01.2007 10:45:20 | |
---|
Jos oma terveys on kallis, niin tiloissa joissa asutaan, ei kannata käyttää noita vanhoja ufo-kostuttimia! Ne ovat todellisia bakteeripesiä ja aiheuttavat hengitystievaurioita, siksi niiden käytöstä luovuttiin... Nykytekniikalla toteutetut kostuttimet ovat sitten jo eri asia... The Flashing Psychedelic Kid |
Karlsson 29.01.2007 10:58:01 | |
---|
Kannattaa huomioida, että jos kostutat kämppäsi ilmaa ja painelet soittimen kanssa pihalle, on ilmankosteuden muutos vielä suurempi kuin ilman sitä kostutinta. Snap, kräks ja poks. Ja soittimissa se vaaratekijä on nimenomaan suuret ja äkkinäiset ilmankosteuden vaihtelut, ei niinkään lämpötilamuutokset. "Oon vain KMT. Legenda jota yliarvostetaan liikaa" -KMT
"Kun emmä paskaa osta. Jätän kauppaan." -Niskamies |
Teijo K. 29.01.2007 11:16:02 | |
---|
Jos oma terveys on kallis, niin tiloissa joissa asutaan, ei kannata käyttää noita vanhoja ufo-kostuttimia! Ne ovat todellisia bakteeripesiä ja aiheuttavat hengitystievaurioita, siksi niiden käytöstä luovuttiin... Nykytekniikalla toteutetut kostuttimet ovat sitten jo eri asia... Tämähän kyllä on totta. Lisäksi taannoin kun hankin kontran kyselin tuosta kostutinasiasta viulunrakentaja Lahtiselta, ja hän sanoi omana mielipiteenään että ei ole varsinaisesti suositellut. Joka talvi tulee korjattavaksi kuulemma jokunen jousisoitin jotka ovat olleet kostutetussa tilassa normaalisti, mutta sitten on tullut joku yllättävä tapahtuma, esim. parin päivän poissaolo kotoa soittimien kanssa tai on unohtunut täyttää kostutin ja se on päässyt kuivumaan tjms. ja sitten sanoo puut vain snap crakle pop kun kosteus heittää laidasta laitaan. Bass Playerin kontrapalstalta lueskelin taas taannoin, että se korjaaja on nähnyt kontria jotka ovat kostutinmadon takia lahonneet sisältä. Ei kuulostanut kivalta sekään. Ilman siis menen ja jos halkeaa niin liimataan, niin yksinkertaista se on. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona. |
midprice 29.01.2007 11:17:29 | |
---|
Kannattaa huomioida, että jos kostutat kämppäsi ilmaa ja painelet soittimen kanssa pihalle, on ilmankosteuden muutos vielä suurempi kuin ilman sitä kostutinta. Snap, kräks ja poks. Tästä hyvänä esimerkkinä aikoinaan opiskelijakämpässä, kun meluttiin pyykkituvassa (=kosteaa) ja sieltä sitten pihalle pakkaseen, niin kaverin akustisen lakkapinta pamahti kertaheitolla hämähäkinseittiä muistuttavaksi verkoksi. |
sellisti 30.01.2007 23:02:33 | |
---|
Mä oon kans kuullut noista jousisoitinten kostuttajista ainakin yhtä paljon varoittavia kuin myönteisiä esimerkkejä. Joku kyllä suositteli jotain kosteuskiveä, joka pidetään kotelossa ja soittimella on ainakin kotelossa ollessaan suotuisat olosuhteet. En osaa kyllä tarkemmin kuvailla kyseistä tavaraa. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
StJerky 31.01.2007 10:37:22 | |
---|
Tästä hyvänä esimerkkinä aikoinaan opiskelijakämpässä, kun meluttiin pyykkituvassa (=kosteaa) ja sieltä sitten pihalle pakkaseen, niin kaverin akustisen lakkapinta pamahti kertaheitolla hämähäkinseittiä muistuttavaksi verkoksi. Sama tapahtui minun Landolalle joskus 80-luvulla, kun se oli lainassa kaverilla. Ei se kyllä onneksi siitä yhtään huonontunut. Tulipahan relicoitu malli kerralla. |
varakeef 31.01.2007 12:00:00 | |
---|
Näin talviaikaan ilma on aika kuivaa, joten kostutusta tarvitaan jotta soittimet voisivat hyvin, sikäli kun olen oikeassa. Suurin huolenaiheeni on piano (kitaraan on pieni kielten väliin laitettava kostutin mutta viulu tosin elää kyllä sitten ihan vaan kuivana kotelossaan..). Ei se piano suoranaisesti tuhoudu ilmankosteuden muutoksista, mutta se ei oikein pysy vireessä (kesällä viritetty on vireesssä kesällä, talvella viritetty talvella). Pianoihin saa sisälle asetettavia kostuttimia, jollaisen pianonvirittäjäsi mielellään asentanee paikoilleen. Joitakuita satasia lysti maksaisi, muistaakseni alta viidensadan kuitenkin... Jos viritys maksaa suuruusluokkaa satkun ja jos nyt virität pari kertaa vuodessa se lienee hyvä investointi viritystarpeen vähentyessä. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |