Aihe: Keikkailu
1 2
Load proud
21.03.2008 08:19:03
aikoinaan soitettiin paljon keikoilla,jo silloin "ärsytti"lavan edessä "ns"arvostelijat ,jotka vaan seurailivat kunkin yksilö suoritusta,että tuliko biisissä jokin väärä sävel,tms.Ei nähty bändin kokonais suoritusta,ja"..Fiilistä!Voisin vieläkin käydä soittamassa "esim"Ilovaarirokissa parit zipaleet jos kyseisiä henkilöitä ei lavan reunalla olis,muussa mielessä kuin musan kuuntelussa..piste!
-Cale
21.03.2008 09:12:56
Heh, itse olen enemmänkin tuota tyyppiä, enkä niinkään heilu porukan mukana vaan seuraan esimerkiksi juuri kitaristien työskentelyä. Eikä siinä minusta ole mitään pahaa.
Umas
21.03.2008 09:45:05

Heh, itse olen enemmänkin tuota tyyppiä, enkä niinkään heilu porukan mukana vaan seuraan esimerkiksi juuri kitaristien työskentelyä. Eikä siinä minusta ole mitään pahaa.

Samat. Ja sitten pitää myös arvioida laitteistoa ja sitä kuinka hyvät soundit on saatu.
Hirveetä nähdä jollakin kallit laitteet jos soundi on ihan pepusta. Tietysti tarkkaillaan myös sitä miten soittajat käyttäytyy lavalla... ...tällanen poliisi olen, että varokaa vain.
"En mä ole sika... olen rakastunut!" -rumpali
-Cale
21.03.2008 10:45:04
Samat. Ja sitten pitää myös arvioida laitteistoa ja sitä kuinka hyvät soundit on saatu.
Hirveetä nähdä jollakin kallit laitteet jos soundi on ihan pepusta. Tietysti tarkkaillaan myös sitä miten soittajat käyttäytyy lavalla... ...tällanen poliisi olen, että varokaa vain.

Totta, unohdin mainita tuon saundihomman.
Jokapaikanapina
21.03.2008 10:53:32
Mä myös usein oon siellä seuraamassa miten kitaristit hommansa hoitaa. Mutta kyllä mä myös silkan musiikin kuuntelun ilosta paikalle raahaudun.

Mutta vielä siitä yksilön seuraamisesta, eihän niitä tarkkailla koko ajan sillä meiningillä että "sit ku toi tekee virhee ni vittu mä repeeen!11" vaan, ainakin minä teen niin, vertaillakseen omaan soittotyyliin tai oppiakseen jotain uutta. Eli mun mielestä näissä tarkkailijoissa ei oo mitään vikaa.
superfly
21.03.2008 11:00:05
Mä taas en ymmärrä sitä että keikkaa mennään katsomaan ja heilutaan+jorataan hulluna siellä. Mikä järki siinä on? Itse tykkään juurikin tuosta "rokkipoliisin" hommasta. Kuuntelen ja katselen mieluummin tarkkaavaisena, siten keikasta saa paljon enemmän irti.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
JussiKoo
21.03.2008 16:24:58
Sehän on livemusiikin parhaita puolia, kun saa ihailla bändikamoja ja parhaassa tapauksessa soittajien suoritusta. Soundit on tietty tosi tärkeä juttu.

Kun muusikot tulee lavalle, on myös mukava bongata jokin harvinaisempi instrumentti.

Mikään poliisi en ole, mutta toki kokonaisuutta ja yksityiskohtiakin tulee vahdattua :) Normihommaa tällainen sanon minä.
Load proud
21.03.2008 16:52:35
Sit`vielä kun muutamat muusikot hyppäs lavalle pienessä siiderissä esttämään omia sävellyksiään ,niin johan aukes!Et´silleesä.Soittelin muuten joskus seiskyt`luvulla.Nykyisin säveltelen omia biisejä omassa kotistudiossa,ja silloin tällöin soitellaan vanhan porukan kans`...osan porukan trio. Maryam..yes!
sellisti
21.03.2008 18:27:01
Mä taas en ymmärrä sitä että keikkaa mennään katsomaan ja heilutaan+jorataan hulluna siellä. Mikä järki siinä on? Itse tykkään juurikin tuosta "rokkipoliisin" hommasta. Kuuntelen ja katselen mieluummin tarkkaavaisena, siten keikasta saa paljon enemmän irti.

Riippunee tyypistä ja keikasta, ehkä jotkut saa enemmän irti siitä että menee sinne pitämään hauskaa ja bailaamaan ja nauttimaan siinä sivussa musiikin synnyttämistä fiiliksistä eikä niinkään tarkkailemaan bändiä ja analysoimaan näkemäänsä/kuulemaansa..? Itse coverbailubändissä soittavana olen kokenut että parhaat keikat niin yleisön kuin omastakin puolesta on olleet sellaisia, missä on riehakas tunnelma ja mieluummin iloinen, rento meininki kuin sellainen kyttäilymentaliteetti. Kyllä tuntu aika oudolta eräälläkin keikalla kun eturivissä oli rokkipoliiseja, joista eräs katsoi vielä aiheekseen tulla huomauttamaan allekirjoittaneelle kesken biisin, että "soitit väärin..!" Mitä siinä voi todeta takaisin muuta kuin että no vittu anteeks. Enkä tarkoita tällä sitä etteivätkö ne poliisitkin voisi bailata ja pitää hauskaa, tai etteivätkö ne bailaajat voisi kuunnella musiikkia tarkastikin.
"Musiikki ei ole sitä mikä soi. Musiikki on sitä, miksi se mikä soi, soi niin kuin se soi silloin kun se soi." (Leif Segerstam) --- "Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." (en muista kuka)
Load proud
21.03.2008 19:47:51
Hyvä,sellisti!Näin pitää olla.Kuunnellaan ja katsellaan ja ennenkaikkea fiilistellään kyseisen musan parissa.Olen itekkiin katsellut mm.Juicen bandin edesmennyttä kitaristia Petteri Salmista heidän keikoilla paljonkin,silloin joskus.Jostakin se oppi jakikat piti ammentaa.Että eiköhän lähetä poijaat keikoille!
ganesha
21.03.2008 23:52:59
kerronpa oman keikkakokemukseni Tavastialta vuosien takaa.

Diggailin erästäkin helsinkiläistä taidelukiobändiä, ja keikan jälkeen kun soittajat olivat jalkautuneet sinne baarin puolelle, tavallisten kuolevaisten joukkoon, käväisin nykimässä kitaristia hihasta ja kehuin tyypin oivaltavaa soittoa (soitin silloin vielä itsekin kitaraa) - mutta: musikantti ottikin kehuiksi tarkoitetut kommentit vittuiluna ja alkoi ynisemään jotain ihme scheisseä. mutta vuosien saatossa olen kyllä pannut merkille, että bändeissä juuri kitaristit ovat kaikista herkimpiä arvostelulle ja vetävät pussillisen pakasteherneitä sieraimiin lähestulkoon mistä vain palautteesta.

ehkäpä se omakin kitaristin taival tyssäsi siihen, etten ole pohjimmiltani tarpeeksi narsistinen taiteilijasielu. vaikka voisi äkkiseltään luulla että laulajat ovat pahimpia spedejä, mikin varressa kun on enemmän esillä ja joutuu panemaan enemmän omaa persoonaansa peliin. (laulua koskevat arvostelut siis voisi kuvitella helpommin kohdistuvan suoraan omaan persoonaan) mut itse asiassa useimmat tuntemani laulajat ovat varsin leppoisia ihmisiä - muutamaan hevikukkoon toki olen minäkin törmännyt mutta heavy-porukka nyt muutenkin on ihan oma rotunsa tällä planeetalla :D

seuraavan kerran kun menen katsomaan jotain rankempaa orkesteria, yritän muistaa moshata koko keikan enkä varmasti kommentoi yhtyeen ulosantia sanallakaan, enkä varsinkaan kitaristien suoritusta. (anteeksi, eihän kitaransoittaminen tietenkään ole suorittamista, hölmö minä! sehän on tietenkin taiteellista tulkintaa sielun syvimmistä tunnekuohuista, sori...)
viina. hanuri. ja naiset.
Seba
22.03.2008 00:06:42

Rokkipoliisina on kiva olla, tosin en kyllä juurikaan keikan jälkeen ketään lähde arvostelemaan soittajia, ihan itsekseen tai kavereiden kanssa vaan arvostelen.

Eipä ole tullut koskaan syytä edes lähteä ketään morkkaamaan "väärin" soitetuista covereista, nehän on vaan erilaisia sovituksia, ja muutenkin pikku mokailut kuuluu aina asiaan :)

Silloin kun rummut ja basso vetää hyvin yhteen, on helppo nautiskella ja fiilistellä keikkaa kun keikkaa, ja yleensä onnistun silti nauttimaan keikoista vaikka soittajia tarkkailenkin, enkä siellä eturivissä ole pomppimassa.

Omista harvoista esiintymisistä koen ehkä oloni enemmänkin vaivautuneeksi kun joku tulee kehumaan omaa soittoa.
Mieluummin sitä kuulee että oli hyvä keikka kun "vittu jätkä veti hyvin xxxx ja yyyy biiseissä, kysellään soittohistorioita ym ym.
Vittu mä oon pasisti, en mä tollaseen osaa suhtautua :)

Negatiivista palautetta ei kukaan ole tähän mennessä viitsinyt tulla sanomaan, vaikka on kyllä syytä siihenkin tullut annettua :)
Load proud
22.03.2008 09:44:37
Olen samaa mieltä,että kun basso ja rummut vetää tiukkaan yhteen ,niin siinä on jo hyvä pohja vedellä sooloja fiiliksellä,ja kuin myös kuunnella muita bändejä,jotka soittaa hyvin yhteen,että silleen,
Bentley
22.03.2008 13:37:21

Jos bändillä on hauskaa niin yleisölläkin on :)

Sit siitä onkin erikseen kaikki nämä rokkipoliisit ja hauskanpitäjät yms. Tottakai rokkipoliiseja näkyy keikoilla koska siellä on yleisössä varmasti alan harrastajia jotka kiinnittävät luonnollisesti eri asioihin huomiota.

Onhan se sama asia missä muussa asiassa tahansaki. Kyllä varmasti jokanen sohvaperuna ajattelee jokasesta formula / lätkäpelistä et pitäis taas ite olla näyttääs tuolla ku ei ne mitään osaa ja sit kun ne onnistuu tekemään siistin kuvion niin kyllä silloin hurrataan niiden puolesta ja lujaa :) Ja näissäkin yleisössä on rasvanäppejä jotka itte tuunailee autoja yms niin kyllä ne varmasti odottaa niitä varikkokäyntejä enemmän kuin sellaset jotka haluavat vain aiheuttaa naisille ihmetystä että miksi se mies tuolla nyt taas huutaa noin kovaa, sehän on vain peliä :D
For those who can't be without the music!
jusaman
23.03.2008 20:23:50
Itse en näe tarkkailua ja sitä heilumista mitenkään toisiaan pois sulkevina asioina. Keikoilla ollessa on usein tullut siellä eturivin lähettyvillä oltua ja on tullut tarkkailtua soittamista ja samalla heiluttua. Käsien heiluttaminen tai muu vastaava eläytyminen/liikkuminen ei kuitenkaan poista näköäni tai kuuloaistiani. Jokainen on tietysti keikalle miten tykkää, mutta jos suurin osa yleisöstä seisoo kädet ristissä osoittamatta mitään muuta elon merkkejä kuin paskan hajun, saa se aikaan melkoisen häpeän tunteen. Jos esim. bändi on raahautunut toiselta puolelta maapalloa tänne pohjolan perukoille asti niin jotenkin sitä kai voisi osoittaa suosiotaan. Kai se bändillekin on mukavampaa katselle joraavaa porukkaa kuin paskassa seisoavia tikkuja.
No, kuule...
Keppis
23.03.2008 20:40:35
Sehän tuottaa suuren nautinnon saada joku helvetin kuuluisa soittaja kiinni soittovirheestä.
Joees
23.03.2008 22:40:25
Itse ainakin soittajana nautin siitä tilanteesta, jos yleisö sattuu pääsemään fiilikseen, siinä samalla sitä joutuu itsekin nostamaan tasoaan välttämättä että sama fiilis pysyy keikan loppuun saakka tai jopa mahdollisesti nousee entisestään. Toki ei mua rokkipoliisit häiritse, täytyyhän jonkun sekin duuni tehdä. Kyllä mä itsekin tsekkailen, yleisössä ollessani, jotta kuinka hemmot soittaa ja muuta semmosta ilman että se vie multa sitä keikan fiilistä pois.

Jos mä maksan rahaa päästäkseni katsomaan bändiä, niin en mä aio sitä käyttää soittovirheiden tai muiden kyttäämiseen. Ennemmin mä yritän ottaa siitä sitten kaiken ilon irti ja nauttia meiningistä ja hyvästä musasta. Musa on mulle edelleen semmonen juttu jolla voi päästä hetkeksi irti todellisuudesta. Oli kyse sitten soittamisesta tai kuuntelemisesta.

Taitaa tuo rokkipoliisin duuni olla yleensä juurikin niille, jotka myös itse soittavat. Sen sijaan he, jotka eivät soita, voivat saada siitä musasta jotain muuta irti, mikä taasen on mun mielestä erittäin hienoa. Luojan kiitos mä en ole soittamisen myötä menettänyt sitä ominaisuutta. Toki jos olen katsomassa jotain ihannoimaani artistia, yritän myös samalla oppia siitä jotain sen fiiliksen ja muun ohella.

Itseäni ei siis kiinnosta yhtään tekeekö joku virheen, niitä kun sattuu kaikille ja sille ei mitään voi. Luulen kyllä jotta lähes aina itse soittaja huomaa jos on jonkun virheen tehnyt. Siksipä mä en näe järkeä mennä toitottamaan kyseiselle soittajalle jotta hei, sä teit virheen siinä ja siinä kohdin sitä ja sitä biisiä. Mulle näin tultaessa sanomaan, totean vaan jotta niin tein, mitä sitten?
Ja antaapahan virheet viitteitä siitä, jotta sitä musaa soittaa joku elävä olento...

Olikohan mulla pointtia tässä, jos oli niin se taisi kadota tovi sitten. Noh, virheitä sattuu.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
superfly
23.03.2008 23:25:16
Tais ihmiset ymmärtää huolella väärin mun sanat rokkipoliisihommista... Pointti oli se että joku varmasti pitää minua rokkipoliisina koska seuraan bändiä tarkkaavaisen näköisenä ja nautin siitä omalla tavallani ja heilumatta sen ihmeemmin. Kädetkin saattaa olla puuskassa joskus :) Kukin tyylillään.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Load proud
24.03.2008 14:57:02
Sama juttu,en välitä itsekkään pätkän vertaa pikku soittovirheistä.Ei ihminen ole kone,joka on ohjelmoitu tekemään kaikki just`prikulleen.
south_of_heaven
26.03.2008 02:56:40
Saa riehua ja saa tarkkailla, mutta se pistää vituttamaan kun joku nilli seisoskelee suu mutrussa ja katsoo pahasti jos vähän päin lentää keikalla. Suurimmat idiootit ryhtyvät väkivaltaisiksi. Ymmärrän lähtökohtaisesti tällaisen asenteen, mutta keikalle mennessä se on väärä.
Annetaan vain kaikkien nauttia keikasta ihan kaikkien omalla tavalla.
Guitars are like assholes; Everybody has one.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)