Aihe: C-kasetista digitaaliseen formaattiin?
1
Sähköjumala
08.11.2008 21:57:08
Joo pitäis saada pari tärkeetä juttua kasetilta esim rompulle suht hyvällä laadulla. Tietäiskö kukaan jotakuta joka tekee tollasta? Kiitti jo etukäteen.
Hyvinvointia rakentamassa jo vuodesta 1979.
Henkka370
08.11.2008 22:01:44 (muokattu 08.11.2008 22:03:34)
Mä.

Stereoissa on kasetti paikka ja mahdollisuus tallentaa tavaraa USB:n kautta esim kännykään. Noin olen isukille muuteman kasetin laittanut CD-muotoon.

Laadusta en kyllä sano yhtään mitään...
WinterMad
08.11.2008 22:06:19
Kasettinauhurin line outista tietokoneen line in:iin sopivan johdon avulla ja nauhoitat jonkin softan avulla nauhurista tulevan äänen.
Poltat syntyvän audiopätkän CD:lle tai mille haluatkaan.
sellisti
08.11.2008 22:16:40
Kasettinauhurin line outista tietokoneen line in:iin sopivan johdon avulla ja nauhoitat jonkin softan avulla nauhurista tulevan äänen.
Poltat syntyvän audiopätkän CD:lle tai mille haluatkaan.

Ja jos ei oo erikseen line outia niin kuulokeplugiin vaan. Helppoa.
"Musiikki ei ole sitä mikä soi. Musiikki on sitä, miksi se mikä soi, soi niin kuin se soi silloin kun se soi." (Leif Segerstam) --- "Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." (Kari Suomalainen)
Sähköjumala
08.11.2008 22:22:22
Ja jos ei oo erikseen line outia niin kuulokeplugiin vaan. Helppoa.

No mut tuskin silleen saa kovin hyvää laatua vai? Siis kyllähän siinä tulee teknologia vastaan mut tää ei oo mikään musajuttu ku avoimessa tilassa kirkossa nauhoitettu random-etäisyyksillä oleva puhe mikä on tosi tärkee.
Hyvinvointia rakentamassa jo vuodesta 1979.
sellisti
08.11.2008 23:06:16
No mut tuskin silleen saa kovin hyvää laatua vai? Siis kyllähän siinä tulee teknologia vastaan mut tää ei oo mikään musajuttu ku avoimessa tilassa kirkossa nauhoitettu random-etäisyyksillä oleva puhe mikä on tosi tärkee.

No jos on line out niin tietenkin käytetään sitä. Tarkotin vaan että kuulokeliitäntääkin voi käyttää jos ei erillistä linjalähtöä ole.
"Musiikki ei ole sitä mikä soi. Musiikki on sitä, miksi se mikä soi, soi niin kuin se soi silloin kun se soi." (Leif Segerstam) --- "Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." (Kari Suomalainen)
jazzmies
08.11.2008 23:10:32
No mut tuskin silleen saa kovin hyvää laatua vai?

C-kasetista tuleva signaali on joka tapauksessa yhtä kohinaa tai vaihtoehtoisesti Dolby C:n tumppua, etenkin jos kasetit ovat lojuneet 10+ vuotta sammiossa. Saundi ei juurikaan heikkene alkuperäiseen verrattuna kuulokeulostulostakaan. PS. kokemusta on!
Mul tällanen kikotusmusa aiheuttaa aina valtavaa sisäistä raivoa. Sama merenque-hommat, verenpaine nousoo. -Roberto -
tiukkapipo
09.11.2008 01:52:35
C-kasetista tuleva signaali on joka tapauksessa yhtä kohinaa tai vaihtoehtoisesti Dolby C:n tumppua, etenkin jos kasetit ovat lojuneet 10+ vuotta sammiossa. Saundi ei juurikaan heikkene alkuperäiseen verrattuna kuulokeulostulostakaan. PS. kokemusta on!

Näin on. Imuroi esim. vapaasti netissä jaettava, helppo ja kätevä Audacity-ohjelma jolla, siirto c-kasetilta tietokoneelle onnistuu Wav, mp3 ja ties miksii muuksikin tiedostomuodoksi. Onnistuu varmasti, koska minäkin siinä onnistuin.

Ohjelmaan saa imuroitua yksinkertaisia eq-pluginejakin, joten jos kyseessä on pelkän puhekasetin siirto (ilman musiikkia), niin silloinhan voit ronskisti eq-ta käyttäen yrittää ottaa turhat suhinat pois korviasi käyttäen, ja muistaen sen, että puheen eri äänteiden erottelevuutta ajatellen tärkeimmät taajuudet ovat 500-3000 Hz. Yli 5 kHz:n taajuudet saanee surutta leikata vaikka kokonaan pois, eikä se vie puheinformaatiosta mitään merkitsevää, mutta voi vähentää suhinoita.

Itse en ole saanut Audacityn kohinan-poistoa toimimaan tyydyttävästi, vaan paremman tuloksen olen saanut eq:lla.
jazzmies
09.11.2008 08:36:27
Itse en ole saanut Audacityn kohinan-poistoa toimimaan tyydyttävästi, vaan paremman tuloksen olen saanut eq:lla.

Sama homma. Jotkut sirinät ja kuminat on saanut myös taajuuskorjaimella poistettua.
Mul tällanen kikotusmusa aiheuttaa aina valtavaa sisäistä raivoa. Sama merenque-hommat, verenpaine nousoo. -Roberto -
Gardiner
09.11.2008 08:51:09

Hyvät neuvot on annettu jo edellä.
C-kasetti dekissä on todennäkösesti siellä takana se line out RCA liittimillä. Sellanen piuha missä on 2XRCA-3,5mm plugi, mikä sopii tietsikan line-in liitäntään toimii hienosti. Audacity on hyvä mut eikös microsoftin Winnetoosassa oo recorder ihan itessäänkin jopa?
Ite oon jotain kasetteja laittanu cd:lle sellasella äänittävällä cd levarilla. Helppoo, ei tarvii kun Rec-Buttonia painaa ja se on siinä. Jos asut lähelläkään niin saat Philipsin lainaan kyl.
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
Kimmo72
09.11.2008 12:38:12
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
Murgo
09.11.2008 19:36:50

Olen myös siirtänyt ihan kasettidekillä suoraan äänikortin line-iniin. Uskoisin myös että äänenlaatuun vaikuttaa paljon enemmän kasetin ja sitä toistavan dekin laatu ja kunto kuin esim. äänikortin laatu, tietysti mitä parempi sen parempi :)

Kasetti kannattaa kelata kertaalleen edestakaisin päästä päähän ennen äänitystä, estetään nauhan tahmaamisesta/epätasaisesta tiukkuudesta johtuva huojunta. Dekin äänipää ja nauharata on myös hyvä putsata ellei ole äskettäin tehty, onnistuu joko pumpulipuikolla ja tenulla jos tietää mitä tekee tai sitten "märällä" puhdistuskasetilla, tosin en tiedä vieläkö moisia jostain saa ostaa?
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
sellisti
10.11.2008 10:58:32
Tämmösellä tietysti

http://www.coolest-gadgets.com/20061217/pc-cassette-deck/

Voi hyvä tavaton. Mulle tollanen ja heti. Hirvee läjä musaa vanhoilla kaseteilla joista ei oo raaskinu luopua vuosikausien jälkeenkään. Aikamoinen savottahan siinä olis mutta kätsympää ehkä noin kuin kehnon dekin ja stereokaapelin kanssa...
krushing
10.11.2008 13:44:42

Voi hyvä tavaton. Mulle tollanen ja heti. Hirvee läjä musaa vanhoilla kaseteilla joista ei oo raaskinu luopua vuosikausien jälkeenkään. Aikamoinen savottahan siinä olis mutta kätsympää ehkä noin kuin kehnon dekin ja stereokaapelin kanssa...

En silti välttämättä usko että 1) toi dekki ois kovinkaan kummonen, ainakaan verrattuna wanhoihin hyviin hifidekkeihin (tosin äänipäät varmaan perusvermettä paremmassa kuosissa) tai 2) se laatu ois sen kummempaa kuin normaalilla piuhaviritelmällä, varsinkaan jos on vähänkään parempi äänikortti käytössä. Tossahan täytyy ottaa huomioon että hintaan sisältyy myös jotkut paskat a/d -muuntimet ja USB ei sinänsä tee mitään muuta kuin hoitaa sitä piuhan virkaa, samalla tavalla edelleen joutuu silti nauhoittamaan tavaran sisään.
artope
10.11.2008 15:13:43

MikroPC-lehdessä 11/2006 on aika hyvä artikkeli aiheesta.
"Pelimanni kolmannessa polvessa. Toisessa polvessa kuluma"
Kimmo72
11.11.2008 20:41:08
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
Mika Kangas
12.11.2008 18:14:36
Tämmönenki on

http://www.digishop.fi/index.php?tu … age=0&kategoria=189&sub=102

Kattelin tota samaa hobby hallin kuvastosta.Samaten tota joka olis itselleni tarpeellinen.

http://www.digishop.fi/index.php?tu … age=0&kategoria=177&sub=102
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)