Aihe: Paha ongelma Fender Deluxe Stratin kanssa!
1 2 3
Keefster
27.01.2009 10:37:09
Kieli katkeaa aina samasta kohtaa, eli tallan juuresta. Mielestäni ei sieltä reiän kohdalta, vaan tallapalan kulman kohdalta. Koitin mittailla tuolla katkenneella palalla, ja kyllä se tuli selkeästi ulos reiästä ja kohti tallapalaa.

Lähtisin ratkaiseman pulmaa jollain toisella (laadukkaalla)kielimerkillä, jotka ovat samaa paksuutta kuin katkeilevat Fenderit. Jos ja kun kielet vielä katkeilevat, niin sitten kitara vaikka kaverille lainaan ja siellä uusilla kielillä ja uudella soittajalla testiä, vieläkö katkeilu jatkuu. Varmuuden vuoksi kysyn, että onhan kitara varmasti viritetty oikean vireeseen?

Uskoisin Paasosen tarkkaan tallan ja reiät katsoneen - ainakin kun kitara pajallansa on kahdesti käynyt.
Don't be fatuous, Jeffrey
ReBeat
27.01.2009 10:40:30

Kieli katkeaa aina samasta kohtaa, eli tallan juuresta. Mielestäni ei sieltä reiän kohdalta, vaan tallapalan kulman kohdalta. Koitin mittailla tuolla katkenneella palalla, ja kyllä se tuli selkeästi ulos reiästä ja kohti tallapalaa.

Vaikuttava keino olisi vaihtaa tallapalat Graph Techin string savereihin. Metalliset palat on aina metalliset, oli ne sitten kuinka hiotut tahansa. Se on ihan fakta että graph techit on kielelle terveellisemmät, mutta samalla soundi muuttuu hiukan.
blaekie
27.01.2009 10:42:29 (muokattu 27.01.2009 10:48:25)

Mulla loppu stratosta kielien katkeilu kertaheitolla, kun vaihdoin Graphtecin tallapalat. Ne teräspalat ainakin vanhemmiten urittuneena on ikuisuusongelma.
Tuskin sen parempia nuo peltisetkään

EDIT: ReBeat oli nopeempi :-)
EDIT2: Soundi muuttuu ehkä hieman pehmeämmäksi, jos sitä voisi niin kuvata. Mutta ei mitään radikaalia muutosta. Toisaalta kieliä tulee vaihdettua vähemmän, eli menevät tukkoiseksi , eli vaihtaa kannattaa jo ennen katkeamista.
Nii onkii ... vai oliko sittenkään ..
aalataur
27.01.2009 10:43:08 (muokattu 27.01.2009 10:49:42)

Lähtisin ratkaiseman pulmaa jollain toisella (laadukkaalla)kielimerkillä, jotka ovat samaa paksuutta kuin katkeilevat Fenderit. Jos ja kun kielet vielä katkeilevat, niin sitten kitara vaikka kaverille lainaan ja siellä uusilla kielillä ja uudella soittajalla testiä, vieläkö katkeilu jatkuu. Varmuuden vuoksi kysyn, että onhan kitara varmasti viritetty oikean vireeseen?

Uskoisin Paasosen tarkkaan tallan ja reiät katsoneen - ainakin kun kitara pajallansa on kahdesti käynyt.

Jep, eli oli tarkasti normaalissa E-virityksessä. Ja vaihdan aina kielet yksi kerrallaan, että jännitys säilyy tasaisena. Täytyy varmaan kokeilla parempia kieliä aluksi. 9-kielet täytyy kuitenkin olla, en pysty soittamaan mitään ns. tiluja 10-46-kielillä kun on standardi E-vire. D-vireisessä kitarassa 10-46 on sopivan helpposoittoinen, mutta E-vireessä tulee hieman liian tiukaksi kielet. Eikös kuitenkin 9-kielet ole ihan peruskamaa rock-kitaristeilla?
HeavyMachinery
27.01.2009 12:22:17

Eikös kuitenkin 9-kielet ole ihan peruskamaa rock-kitaristeilla?

Jaa a eräs kaveri sai loppu elämäkseen lisä nimen 09sivonen kun kankku kuuli sen vetävän 9 setillä :D

Aika jären kaikki vetää paksummilla kielillä. Omasta mielestä paksumpi kieli tottelee paremmin käskyä ja soundi on paremi kun jää se kuminauha efekti pois. 46-10 strato skaalassa on vielä kevyt soittaa e-vireessä jos vain kitaran säädöt on muuten kohdallaan.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
wilo
27.01.2009 13:04:35
Moro!

Mua vaivasi vastaava ongelma vuosien ajan. Kieliä katkeili kompatessa silloin tällöin milloin mistäkin kitarasta, toisissa useammin kuin toisissa. Oli gotohin perinnetallaa, ibanezin edgeä ja fenderin modernia 2-point -vibraa. D-kieli ja ohut E sekä H katkeilivat useimmin. Olen käyttänyt pelkästään Elixirin 10-46 -settiä jo melkein kymmenen vuotta, ne sentään ovat omien kokemusten mukaan kestävimpiä yhdessä DR:n kanssa.

Mulla kielten turha katkeilu katosi kokonaan, kun tein kaksi asiaa. Ensinnäkin aloin vaihtamaan plekua paljon useammin (Dunlop Tortex 1,14) ja hioin hienolla kynsiviilalla käytetyt plekut taas sileäksi. Dunlop tortexit kun tuntuivat mun soittotyylillä ottavan aika paljon itteensä ja reunoihin tuli pykäliä. Kieli tarttui toisinaan kompatessa pykäliin ja eihän sitä mikään kestä.
Toiseksi otin vahvarista enemmän irti kaikkein korkeimpia taajuuksia: pikkasen lisää trebleä ja paremmat välikaapelit pedaalilautaan. Saundin paranemisen lisäksi tämä vaikutti yllättävästi: kieliä ei katkeile, koska enää ei tartte lyödä niin lujaa saadakseen tietynlaisen saundin kitarasta.

Lisäksi siirryin vähän aikaa sitten Dunlop Tortexista saman vahvuiseen Ultexiin, eikä enää ole tarttennu viilata plektrojakaan. Ultex tuntuis olevan sen verran lujaa tekoa, että kestää minunkin soiton.

27.01.2009 13:08:10
Jos sulla kerran on noita kieliä isompi satsi, niin voi olla että koko erä on tehty maanantaiaamuna.
Lätkämailan irtolapaa kannattaa taivuttaa esim. kuuman lämmityspatterin välissä.
kiriminni
27.01.2009 14:37:54 (muokattu 27.01.2009 14:38:19)
Toki Ynkällä on taloudellisempi tekniikka kuin mulla, teen aika isoja liikkeitä kädellä. Mutta 4 tuntia ja 2 kieltä :/
Soitellut 30v ja saanut venyttämällä ehkä 3 kieltä poikki.Ja voimaa on enemmän kuin laki sallisi.Ylä-E:n saisin kyllä helpoiten poikki. Siihen tulee jyrkin kulma kun venyttää.Nyt ei ole katkeillut kun on lyhytskaalainen kitara kielet ovat
löysemmällä.
pekurides
27.01.2009 15:57:51

Ennyt tiiä kuinka kauan olet harrastellut mutta kovin ohkaisilta tuntuvat nuo setit, että en sen puoleen ihmettelisi yhtään jos katkeilee varsinkaan jos aloittelija kyseessä.? (ja fender kielet)

Mulla ja monella muullakin josta asiasta keskustellut niin vuosien varrella kielikoot kummasti vain kasvaneet vireestä riippumatta ja vuosi vuodelta samaan tahtiin taitojen (ehkä?) kasvaessa myös tuntuvasti kielirikot vähenneet.

Että olisiko noilla asioilla kuitenkin yhteyttä jos nyt oletetaan että kitara täysin iskussa.

samalla sitä sormet vahvistuu ja tekniikka kehittyy kun antaa itselle haastetta paksumpien kielien suhteen eikä ota sitä helpointa reittiä tilutukseen ohkasten kielten avulla.

Minusta ainakin paksumpi kirasaundi on nannaa kuin ohkanen ja kielet vaikuttaapi paljon tähän

Mutta, makuasioita ja tottumuskysymyksiähän nämäkin mutta tottumuskysymyksiin pystytään vielä vaikuttamaan jos saa ylipuhuttua,mutta saundihommiin sitten aika turhia omia näkemyksiään ruveta tyrkyttämään:=)

ps. voipi olla vielä jos olet tottunut floikallisessa enemmän soittaman niin tällä fenkulla kätesi ei välttämättä fenkulle parhaassa asennossa? ..painaa liikaa kieliä kämmenellä tai jotain..??

tiädä näistä......
Tunteella päin vittua.
McNulty
27.01.2009 16:14:58 (muokattu 27.01.2009 16:20:46)
Moni on höpissyt tallapaloista, vaihdoista erilaisiin GraphTecheihin, hiomista yms. Mie veikkaan ettei ongelma ole tallapaloissa itsessään, vaan siinä tallan pohjalevyssä jonka pienestä reiästä kieli tulee tallapalalle. Sen reiän reuna jos sattuu olemaan terävä, niin se leikkaa ohuemman kielen katki kuin veitsi. Eli, tallapalojen lisäksi kannattaa tarkistuttaa sen pienen pohjalevyssä olevan reiän reunat, etteivät ole teräviä.

En myöskään usko, että vika olisi yksistään kielissä tai kielivahvuuksissa (vaikka toki ohuempi kieli napsahtaa terävää reunaa vasten helpommin). Ei nuo Fenderin kielet tietysti kauhean kehuttuja ole, mutta samaa peruskauraa kuin moni muu merkki. Kyllä niillä on soiteltu ilman jatkuvaa katkeilua tms. Joku isompi firmahan ne Fenderin kielet kuitenkin valmistaa heidän speksejään vastaaviksi. Kyllä Stratocasterin ja synchrotallan saa toimimaan kivasti 9-42 setilläkin. Kielten paksuushan on täysin soittajasta kiinni eikä meistä kukaan voi sanoa millä jonkun muun pitäisi soitella (tai ettei saisi soitella ohuemmilla)... hienon uranhan sitä on Steve Vait, Yngwie Malmsteenit ja Iommit tehneet ohuemmillakin langoilla.
Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
bluehippie
27.01.2009 17:28:15
Vaikuttava keino olisi vaihtaa tallapalat Graph Techin string savereihin. Metalliset palat on aina metalliset, oli ne sitten kuinka hiotut tahansa. Se on ihan fakta että graph techit on kielelle terveellisemmät, mutta samalla soundi muuttuu hiukan.

Tätä suosittelen itsekin lämpimästi, jos nimenomaan tallapalan kohdalta katkeaa, ja tuon summan säästää aikas nopeasti katkeamatta jääneissä kielissä (puhumattakaan hermoista).

Itselläni oli yhden straton kanssa sama ongelma (ilmeisesti messinkiset Gotohin vintage-tallapalat), ja String Savereihin vaihdon jälkeen ero oli huikea.
Les Paul
27.01.2009 20:55:35
Juccizia lainaten:Alkuperäiseen kysymykseen: mulla ei jostain syystä kielet katkeile, vaikka yhdessäkään kitarassa ei ole Graphtechejä tai muita erikoistallapaloja. Käytän ihan normaaleja hyvissä säädöissä olevia kitaroita eikä mulla kielten katkeamattomuuteen ole antaa mitään taikakonstia.

Mä en ole ikinä seitsemän vuoden soittourani aikana saanut yhtäkään kieltä poikki. En ikinä! Olen kyllä soittanut kovallakin kädellä, mutta en ole vielä ikinä onnistunut kieltä poikki saamaan. Saas nährä koska se ensimmäinen kieli poikki menee. Todennäköisesti heti kun tästä tuolista nousen ja otan kitaran käteen.

-kimi-
humppahanuristi
28.01.2009 10:34:56

Eipä ole itsellänikään mennyt tämän 9 vuoden kitaraharjoittelun aikana soittamalla yhtään kieltä poikki. Silloisen rumpalin kanssa päätettiin aloittaa kitaran soitto (minä siis pääasiallinen haitarin soittaja) vuonna 2000.
Nykyään kaveri soittaa komppikitaraa ja hoitaa solistin hommia, hänelle on aika tyypillistä, että kielet katkeavat kesken keikan.
Aiemmin oli alvares(vai alvarez) strato, josssa wilkinsonin talla ja viilattiin sekä hiottiin tallapaloja. Ei auttanut, parhaimmillaan taisi parikin kertaa saman keikan aikana katketa kieli.
Vaihtoi straton gretshiin reilu vuosi sitten mutta kielten katkeiluun se ei vaikuttanut. Tai no aiemmin meni ohkaisia E tai H/B kieliä mutta nyt on mennyt G ja jopa D kieliä. Bigsbyn tallalla siis vielä tämä gretsch.

Ei kai siinä voi paljon muuta ongelmaa olla kuin vääränlainen ja liian rankka ote kitaraan.

Minulla on stratoissa ollut/ja on vintage tallaa peltisillä "paloilla" ja 2-piste talla valetuilla. Ei kummillakaan ongelmia ja Fender-kieliä käytän. Tosin en niitä superbulletteja vaikka niitä ohjeen mukaan sanotaankin vaan olikohan 1550-sarjaa, 11-52 ja punottu G.
Humpasta rautalankaan...
Pluto
28.01.2009 10:50:03
Eipä ole itsellänikään mennyt tämän 9 vuoden kitaraharjoittelun aikana soittamalla yhtään kieltä poikki. Silloisen rumpalin kanssa päätettiin aloittaa kitaran soitto (minä siis pääasiallinen haitarin soittaja) vuonna 2000.
Nykyään kaveri soittaa komppikitaraa ja hoitaa solistin hommia, hänelle on aika tyypillistä, että kielet katkeavat kesken keikan.
Aiemmin oli alvares(vai alvarez) strato, josssa wilkinsonin talla ja viilattiin sekä hiottiin tallapaloja. Ei auttanut, parhaimmillaan taisi parikin kertaa saman keikan aikana katketa kieli.
Vaihtoi straton gretshiin reilu vuosi sitten mutta kielten katkeiluun se ei vaikuttanut. Tai no aiemmin meni ohkaisia E tai H/B kieliä mutta nyt on mennyt G ja jopa D kieliä. Bigsbyn tallalla siis vielä tämä gretsch.

Ei kai siinä voi paljon muuta ongelmaa olla kuin vääränlainen ja liian rankka ote kitaraan.

Minulla on stratoissa ollut/ja on vintage tallaa peltisillä "paloilla" ja 2-piste talla valetuilla. Ei kummillakaan ongelmia ja Fender-kieliä käytän. Tosin en niitä superbulletteja vaikka niitä ohjeen mukaan sanotaankin vaan olikohan 1550-sarjaa, 11-52 ja punottu G.

Sama homma. Entisellä bändikaverilla meni kieliä poikki tasaiseen tahtiin, oli kitara sitten mikä tahansa. Iteltäni on tainnut 16 vuoden aikana mennä kerran tai kaksi soittaessa, nekin ihan alkuaikoina.
Dillon, you son of a bitch!
bluehippie
28.01.2009 11:06:26
Katkeiluun tai katkeamattomuuteen vaikuttaa soittotyyli + kitara (ja tässä lähinnä talla). Jos palataan alkuperäiseen kysymykseen, niin siihen tuskin oikea vastaus on: "Ei mulla ainakaan katkee!"

Jaa-a, sanoikohan joku joskus SRV:lle, että sullahan on "vääränlainen ja liian rankka ote kitaraan"?
ReBeat
28.01.2009 11:30:18

Jaa-a, sanoikohan joku joskus SRV:lle, että sullahan on "vääränlainen ja liian rankka ote kitaraan"?

SRV:llä tunnetusti ei kovin ohuet kielet ollu :)

No omana kokemuksena itellä tossa muutama päivä sitten katkesi stratosta ohuin kieli Eb-vireessä (taisi olla 0.011). Laitoin uuden 0.011 kiinni ja virittelin vähän aikaa vireeseen. Sitten muutama venytus ja naps, poikki samaten tallapalan tienoilta. Oli juuri soittoinspiraatio meneillään niin en viitsinyt mihinkään toimenpiteisiin ryhtyä, vaan iskin kiinni 0.012. Se sitten alkoi kestämään normaalisuuruiset venytykset, ongelman aiheuttajasta riippumatta.
HeavyMachinery
28.01.2009 12:16:47

SRV:llä tunnetusti ei kovin ohuet kielet ollu :)

Eikä kovin matala äksöni :D
HeavyMachinery
28.01.2009 12:33:46

Katkeiluun tai katkeamattomuuteen vaikuttaa soittotyyli + kitara (ja tässä lähinnä talla). Jos palataan alkuperäiseen kysymykseen, niin siihen tuskin oikea vastaus on: "Ei mulla ainakaan katkee!"

Siitä kovasta soitto tatsista voi olla myös niin montaa mieltä mikä on kova. Townsend henkinen tuulimylly vs Steve Vai ja lennokas kitaran pyörittely.
Teppo2
28.01.2009 14:43:50

Saattoi sanoa.

SRV käytti Number Onessa kielten suojana muoviputkia, jotka olivat siis sähköjohdosta revittyjä eristeitä, siinä kielten "ulostuloaukon" kohdassa.

Mut joo, soittotyyli vaikuttaa ja Graph Tech pelastaa, jos niistä tykkää.
"Vakosametti - sopii sulle, ei mulle."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)