![]() 17.11.2008 10:29:24 | |
---|---|
monet maailman parhaimmista kitaristeista käyttää ohuita kieliä. Niille ei kai kerrottu, että pitää laittaa paksut kielet ja soittaa telecasterilla. Hittolainen, hyvä pointti muuten! Pitääkin soitella tossa myöhemmin tänään niille... Ynkälle ei tartte soittaa, se on tulossa kaffelle kahelta. Hymiö. | |
![]() 17.11.2008 14:09:57 | |
Jokin tässä kuulostaa kovasti väärältä. Meinaan, monet maailman parhaimmista kitaristeista käyttää ohuita kieliä. Niille ei kai kerrottu, että pitää laittaa paksut kielet ja soittaa telecasterilla. Eiköhän nää tämmöset jo riittäis. Kyseessä oli nimimerkki Tinde, eikä Jimmy Page. Tinde varmasti kokee eripaksuiset kielet sopiviksi itselleen kuin Jimmy Page. Ei tää enää oo mitään keskustelua, jokainen oksentaa omaa näkemystään kilpaa muita edes lukematta. Ajatella, että tää vääntö tavallaan lähti musta.... :) | |
![]() 17.11.2008 16:39:49 | |
Eiköhän nää tämmöset jo riittäis. Kyseessä oli nimimerkki Tinde, eikä Jimmy Page. Tinde varmasti kokee eripaksuiset kielet sopiviksi itselleen kuin Jimmy Page. Ei tää enää oo mitään keskustelua, jokainen oksentaa omaa näkemystään kilpaa muita edes lukematta. Ajatella, että tää vääntö tavallaan lähti musta.... :) Tää lähti siitä, että aika harva osaa kuitenkin aikuisten oikeasti säätää kitaraansa, vaikka luulee osaavansa. Hyvissä säädöissä oleva kitara ei ole sen raskaampi soittaa .014-setillä kuin .010-setilläkään, mikä oli mulle melkoinen yllätys kun kokeilin erään näistä maamme paremmista todella paksuilla seteillä soittavista kitaristeista kitaraa. Kaikki kitarat eivät kuitenkaan hyödy paksummista kielistä, eikä se kaikeen musaan käykään. Joissakin musiikin lajityypessä on tärkeää se, kuinka vakiovireessä oleva paksumpi kieli artikuloi selvemmin, toisissa musalajeissa taas tuolla ei ole juurikaan väliä. Joillakin kitaroilla paksut kielet saattavat vaurioittaa kitaraa. (22. Pistepirkon PK Keräsen kitarat ovat enimmäkseen Gretsch Corvetteja juuri siksi että ne kestävät hyvinkin paksuja kieliä, PK:n Rickenbacker meni jousipyssyksi heti ja muutamassa vuodessa täysin pilalle.) Joidenkin kitaroiden mikit menevät tukkoon paksuista kielistä. Ja mitä tulee siihen, millaisilla kielillä kukakin soittaa, niin Hendrixistä, Claptonista ja muista sen ajan sankareista puhuttaessa nousee usein esiin termi "Rock'n'roll strings" joka tarkoittaa osapuilleen settejä .009 ja .010, eli settejä jotka tehdään siirtämällä silloista .012 tai .014 normisettiä kielen verran alaspäin ja laittamalla ylä-E:ksi banjonkieli. Sitä kuinka tutkalla keskustelussa voi olla, kuvastaa sekin, kuinka jotkut sotkevat vakiovirettä alempia vireitä keskusteluun. Tietenkin alemmilla vireillä pitää vastaavasti paksuntaa settiä, jos haluaa kitaran soivan sillä tavalla kuin se on tarkoitettu. Paksumpi setti alemmassa vireessä ei kuitenkaan tee kitarasta raskaampaa tai muutenkaan vaikuta kitaran käytökseen, koska kielten veto ei kasva. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 17.11.2008 16:40:00 | |
Minusta yksinkertaisesti väärä oletus, että tarvittaisiin vahvempia kieliä tatsin parantamiseen. Ei, vaan soittotaitoa ja sitä ei saa kuin harjoittelemalla. Kielten vahvuus on sivuseikka, mutta kuten on jo moneen kertaan todettu niin jos (jos!) paksuilla kielillä soittaminen tuntuu hankalalta, niin ei niillä kannata soittaa. | |
![]() 17.11.2008 16:42:21 | |
Hyvissä säädöissä oleva kitara ei ole sen raskaampi soittaa .014-setillä kuin .010-setilläkään Nyt tulee kyllä sellaista huttua, että tuo vaatii jo lisää selittämistä. Hyvissä säädöissä? | |
![]() 17.11.2008 16:49:43 (muokattu 17.11.2008 16:50:56) | |
Nyt tulee kyllä sellaista huttua, että tuo vaatii jo lisää selittämistä. Hyvissä säädöissä? Joo. Sillä tavalla hyvissä säädöissä, että joka ikisen nauhan kohdalta kielen korkeus nauhaan nähden on rakotulkilla mitaten juuri optimi, että tallapalojen ja satulan urat ovat tarkalleen kielen mentävät ja sopivan liukkaat, ja että kielet menevät satulasta virityskoneistoon juuri oikeassa kulmassa, ja virikoneistossa on tasan se kolme kierrosta kieltä. En mäkään uskonut ennen kuin kokeilin. Ei todellakaan sattunut sormiin soittaminen, vaikka varsinkin bendit oli ehkä hiukan miehekkäämmät. Mutta en mä silti kokenut tarpeelliseksi vaihtaa omiin kitaroihini .010-settiä raskaampia kieliä - poikkeuksena nuo kolmipalatallalla olevat skebani eli yksi Telecaster (muissa teleissä on 6-palaiset tallat) ja yksi Musicmaster, joiden hienovire vaatii punottua G:tä, ja joissa pidän siksi .012-settiä. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 17.11.2008 20:08:37 | |
En mäkään uskonut ennen kuin kokeilin. Ei todellakaan sattunut sormiin soittaminen, vaikka varsinkin bendit oli ehkä hiukan miehekkäämmät. Ei ole varmaan sitten ihan noin hyvissä säädöissä olevia sattunut kohdalle. Kaikki muu on ollut aika lailla yhtä helppoa (itseni kyseessä ollessa vaikeaa) paitsi juuri bendit. Ei vain lähde bendit .13 -setin punotulla g:llä... A waist is a terrible thing to mind. | |
![]() 17.11.2008 21:10:12 | |
Hyvissä säädöissä oleva kitara ei ole sen raskaampi soittaa .014-setillä kuin .010-setilläkään. Paskapuhetta. :) | |
![]() 17.11.2008 21:12:03 | |
Kitaran (ja erityisesti kaulan) säätäminen on erittäin tärkeä ja tarkka operaatio kun siirrytään käyttämään paksuja kieliä. Mittailin juuri omasta kitarastani kaulan suoruutta ja kaularautaa piti hieman kiristää (edellisestä mittauksesta pari vuotta). Jostain syystä kaula oli taipunut vähän liian koveraksi, vaikka olen käyttänyt samaa kielimerkkiä jo sen pari vuotta. En kiristänyt kuin 1/8-kierroksen ja tatsi muuttui heti kevyemmäksi. Annan kitaran huilia yön yli (kun pitää käydä välillä myös töissä) että kaula asettuu ja huomenna tarkistan vielä kielien korkeuden ja intonaation. Eiköhän sillä sitten taas haiweistaarit ym. irtoa vielä kevyemmin,hehee... Tässä vielä oivaa infoa: http://www.kinman.com/html/toneWorkshop/tone.htm#stringsetup | |
![]() 17.11.2008 21:47:04 | |
Paskapuhetta. :) Niin, mäkin luulin osaavani totta kai säätää kitaran, kun oon niitä työkseni säädellyt ja soittanutkin sen 30 vuotta tosissani. Silmät hieman avautui, kun annoin kerrankin oikean hyvän kitaranrakentajan säätää ja hienosäätää joukon mun kitaroita oikein ajan kanssa. Siinä säätämisessä ei riittänytkään, että kielen ja otelaudan väli mitattiin yhdestä kohtaa. Hieman oli tatsi parantunut niin että aluksi piti kysyä, oliko muutos edes hyvään suuntaan? Silloin tajusin mitä toinen soitinrakentaja oli mulle kertonut päästyään säätämään oikein ison maailman blues-äijien kitaroita: "On kitarat ja on pelimiesten kitarat." Eli monen oikean soittajan kitarat on aina poissa säädöistä, ja kun niitä katsoo läheltä niin järki sanois ettei niillä voi soittaakaan, mutta jotenkin ne vaan aina soi, ja uskomattoman kauniisti vielä. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 17.11.2008 21:56:13 | |
Niin, mäkin luulin osaavani totta kai säätää kitaran, kun oon niitä työkseni säädellyt ja soittanutkin sen 30 vuotta tosissani. Silmät hieman avautui, kun annoin kerrankin oikean hyvän kitaranrakentajan säätää ja hienosäätää joukon mun kitaroita oikein ajan kanssa. Siinä säätämisessä ei riittänytkään, että kielen ja otelaudan väli mitattiin yhdestä kohtaa. Hieman oli tatsi parantunut niin että aluksi piti kysyä, oliko muutos edes hyvään suuntaan? Silloin tajusin mitä toinen soitinrakentaja oli mulle kertonut päästyään säätämään oikein ison maailman blues-äijien kitaroita: "On kitarat ja on pelimiesten kitarat." Eli monen oikean soittajan kitarat on aina poissa säädöistä, ja kun niitä katsoo läheltä niin järki sanois ettei niillä voi soittaakaan, mutta jotenkin ne vaan aina soi, ja uskomattoman kauniisti vielä. Fysiikan lait ei siitä mihinkään muutu vaikka itte Jeesus säätäis sun kitaras. Samalla skaalalla eri määrä massaa tuntuu erilaiselta käsitellä jos on samassa vireessä. (tekis mieli laittaa tähän niitä String King: Dean Farleyn artikkeleja, mitkä on ittekkin helppo todeta "todenperäiseksi" mutten viitti kun ei huvita.) Hyvä esimerkki siitä miten kielten paksuudet vaikuttaa on: Et sä tee samaa vibraattoa 018:n G-kielellä, mitä pystyy tekemään vaikka 015:lla. Kokeile jos et usko. :) | |
![]() 17.11.2008 22:28:05 | |
ja soittanutkin sen 30 vuotta tosissani. Miksi sinulle pitää sitten selittää, että paksummat kielet on jäykemmät? Eri asia sitten jos soittajalla on jotkut putkimiehen ranteet eli ei huomaa mitään eroa kielien vahvuudessa. Kaiken lisäksi alat puhumaan jostakin kitaran säädöistä ja väität, että tavalliset ihmiset ei osaa säätää kitaroitaan oikein. Joopa joo. Joku tässä kyllä mättää nyt pahasti. Et kai trollaa? | |
![]() 17.11.2008 22:28:50 | |
Fysiikan lait ei siitä mihinkään muutu vaikka itte Jeesus säätäis sun kitaras. Samalla skaalalla eri määrä massaa tuntuu erilaiselta käsitellä jos on samassa vireessä. Tottahan toki se tuntuu erilaiselta, sehän on itseasiassa yksi syy (saundin lisäksi) miksi jotkut tykkää käyttää ohuempia ja toiset taas paksumpia kieliä! Olen Kiven kanssa samaa mieltä siitä että paksummat kielet ei silti ole juurikaan "raskaammat soittaa" jos kitara on säädetty kunnolla. Tietysti esim. punottua G-kieltä joutuu taivuttamaan enemmän jos meinaa saada sen kokosävelaskeleen bendin tehtyä, mutta ei se silti välttämättä ole sen raskaampi bendata, ainoastaan liikerata on pitempi. | |
![]() 17.11.2008 22:33:13 | |
Hyvä esimerkki siitä miten kielten paksuudet vaikuttaa on: Et sä tee samaa vibraattoa 018:n G-kielellä, mitä pystyy tekemään vaikka 015:lla. Kokeile jos et usko. :) Totta kai noissa on hemmetinmoinen ero jännitteessä, mutta oikein säädetyllä kitaralla ne käytännön erot on aika vähäisiä (ja tosiaan se ero tuntuu lähinnä bendeissä ja vibraatoissa). Ja vaikka .009 tai .010 -kielillä se kitara on ihan soitettava vaikka se ei olisi missään säädöissä, niin .014-kielilläpäs ei olekaan. Mut tää on ihan juupas-eipäs -linjaa. Nautitko sä sellaisesta, kutsutko sitä keskusteluksi? En minäkään, joten voidaanko sopia että lopetetaan jankkaaminen? "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 17.11.2008 22:36:56 | |
Itse en ole kenenkään kanssa samaa mieltä, enkä aio ollakkaan...vaikka muka olisinkin. ;p Jotenkin tuntuu vaan että täällä ei välillä tiedetä mistä puhutaan... Itte oon ainakin runkannu kielten paksuuksien kanssa niin paljon että tiedän mikä on mulle hyvä, muut vetäkööt millä tykkää...ei oo multa pois, mutta rajansa kaikella jos ruvetaan kyseenalaistamaan fysiikanlait jollain ihme stringipalstalla. ;D | |
![]() 17.11.2008 23:00:19 | |
Itse en ole kenenkään kanssa samaa mieltä, enkä aio ollakkaan...vaikka muka olisinkin. ;p Tää on kyllä huomattu :-D Mitäs jos löysäisit vähän sitä piponnauhaa? Leben und Leben Lassen, niin kaikilla on nastempaa. Ei tartte olla samaa mieltä, mutta ei myöskään tarvi väkisin kulkea ensin terävä kulma edellä, ja sitten pyydellä anteeksi. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 18.11.2008 08:42:18 | |
Minusta yksinkertaisesti väärä oletus, että tarvittaisiin vahvempia kieliä tatsin parantamiseen. Ei, vaan soittotaitoa ja sitä ei saa kuin harjoittelemalla. Kielten vahvuus on sivuseikka, mutta kuten on jo moneen kertaan todettu niin jos (jos!) paksuilla kielillä soittaminen tuntuu hankalalta, niin ei niillä kannata soittaa. ...mutta ei myöskään heti kannata hylätä ajatusta / lopettaa kokeilua puolen tunnin testin jälkeen. Paksummista kielistä _saattaa_ olla hyötyä / ne voivat helpottaa oman soiton kehittymistä. Puhun omasta kokemuksesta, treenasin aikanaan ohuella setillä, ja mun ongelma oli se, että soolosoitossa "kaivoin" plekulla kieltä aivan liian syvältä. Se ongelma ei perustreenauksessa mulla koskaan kadonnut, mutta kun vaihdoin paksumpaan settiin, siihen oli pakko kiinnittää niin paljon huomiota, että pysyviä tuloksia syntyi. Kyllä, treenaamisestahan tässäkin on kyse, mutta kun tuo kitaransoitto on tarpeeksi vaikeata jo ihan sellaisenaan, niin mä ainakin otin tämän avun kiitollisena vastaan. | |
![]() 18.11.2008 09:55:21 | |
Tää on kyllä huomattu :-D Mitäs jos löysäisit vähän sitä piponnauhaa? *Yrittää löysentää* ;D Pitäs olla hassuhymiöoptio, joita voisi lisäillä kasapain, ettei alunperinkään kukaan ottaisi tosissaan kaikkia sanomisiani, ja siten välttyisin mahdolliselta anteeksipyytelyltä, koska ei nyt tarkoitus ole mielipahaakaan muille pelimanneille tuottaa. Toi mun allekirjoitus täytyis saada jotenkin ihan pirusti suuremmalla. ;D | |
![]() 20.11.2008 19:09:05 | |
Itsehän meinasin C -vireen takia pistää .60 setin, mutku se oli loppu, myyjä ehdotti että ota tosta .70 ja mähän otin. (kumma ku ei oo katkennu :D) No, nyt jytää rässiriffit niin että gainiakin saa vähentää neljäsosalla entisestä. Ja sormenpäihinki on tullut ihanasti paksua nahkaa. | |
![]() 20.11.2008 20:11:15 (muokattu 20.11.2008 20:12:45) | |
Katkeaako muuten paksummat kielet helpommin vai vaikeammin samassa vireessä? Tuli vain mieleen, kun olen aina ajatellut paksumpien kestävän paremmin, mutta nyt kun siirryin paksumpaan settiin, olen saanut neljä kieltä poikki 2,5 viikossa... eli paljon enemmän kuin normaalisti. Erityisesti punotut kielet katkeavat tallasta. It ain't fast enough 'till the fretboard is on fire. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)