Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Mare552
Alue:Muut soittimet
Aihe:Viulun säätäminen
Aika:25.05.2007 05:42
Ostin kiinalaisen viulun ja kaverin mielestä sitä kannattaisi säätää mm. laskemalla kieliä lähemmäs otelautaa.
 
Olen samaa mieltä, sillä kielet ovat kaukana otelaudasta, jolloin vähänkin ylempää, esim. D tai A kieltä painettaessa tahtoo väkisinkin soida kaksi kieltä samaan aikaan.
 
Eli miten aivan aloittelevan ja enempi leikimielellä tai lähinnä laulukorvan harjoittamista varten viulun hankkineen kannattaa soitin viritellä?
 
Tarkoitus siis vain joitain melodioita, samoin ihan laulamisessa käytettäviä solmisaatioharjoituksia saada esiin soittimesta.
 
Siis näin ainakin aluksi.
 
Jonkin verran jo laskin tallasta G (enemmän) ja D kieltä (tallan malli ei ollut tasapyöreä?), lienee syytä laskea kaikkia niin että jokainen kieli on yläpäästään yhtä lähellä otelautaa?
 
Mikä on oikea mitta kielistä otelautaan kielten yläpäässä?
 
Jos laittaa viivaimen D ja A kielen päälle, mikä olisi sopiva mitta G ja E kieleen?
 
Luulen että minulla aloittelijana saisi olla vähän korostunutkin tämä tallan "pyöreys", jotta tahaton kahden kielen yhtäaikainen sointi minimoitusi.
 
Samanlaisen viulun omistava kaveri oli myös laskenut kieliä virityskoneiston puolelta, mikä on tässä oikea mitta?
 
Ainakin kaverin viulu oli paljon herkempi soittaa, tosin siihen oli investoitu 35 euron kielet (soittimeni maksoi 77 €) mutta kelpaa minun käyttööni ihan hyvin. Ehkä kieliin vielä itsekin investoin.
 
Pystyykö muuten "oikealla" viululla soittamaan kolmea kieltä yhtäaikaa, itse en tätä tässä vaiheessa ainakaan katso tarpeelliseksi jos niin olisikin.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=14&t=148076