Aihe: Jarkko Martikainen-Aliarvostettu lyyrikko
1 2 3
Mr. Mustard
01.11.2004 21:40:46
Niinpä, ateisti kun on.

Ateistikin on uskovainen. Hän uskoo siihen, että Jumalaa ei ole.

Jos olisi todelllllla viisas niin olisi agnostikko, jonka vastaus Jumalan olemassaoloon on "en tiedä", joka on ainoa "oikea" vastaus kun ihmisiltä asiaa kysytään.
"Life is what happens to you when you´re busy making other plans" - John Lennon.
Tellervo
02.11.2004 10:57:54
Martikainen lienee uskonnollisempi kuin keskivertokristitty, ja käy taatusti kirkossakin useammin kuin moni. Moni ateisti kun tuntuu olevan kiinnostunut uskonnosta muutenkin.

Hmm, mikähän minä sitten olen? Olen pakana siinä mielessä etten kuulu kirkkoon enkä mihinkään muuhunkaan, mutta luulen olevani keskivertoa uskonnollisempi ja kiinnostunut ko. aiheista. Kuitenkaan en ole ateisti enkä agnostikko. Voin kyllä vastata kysymykseen Jumalan olemassaolosta "en tiedä", koska eihän yksikään ihminen voi ehdottomasti ja täydellisesti tietää elämän salaisuutta, mutta haluan myös lisätä: "mutta itse kuitenkin uskon niin". Mikä siis olen? Ihminen? :)
Turhanpäiväinen älykkyys syö ihmistä rotan lailla. – Dave Lindholm
Henko
02.11.2004 12:09:12

Jarkko Martikainen - Yliarvostettu artikuloija.
If it's too loud, you're too old.
aikavaikea
02.11.2004 12:27:52
Jarkko Martikainen - Yliarvostettu artikuloija.

Off-topicciin mennään, mutta tuosta artikulaatiosta tuli mieleeni kun lasten kanssa ajelin autolla ja soittimessä oli Yövieraat-lätty. Roswellin kattilaan! -biisissä Jarkko aloittaa lausumalla "Rock n' Rollin kuningas...jne." aika rouhealla ärrällä, oli se lapsosista vallan mainiota. Myös Jarkon tuore soolo on jostain syystä myös lasteni suosikkilevyjä tällä hetkellä.

Ja itse aiheeseen; en minä ole kyllä Martikaista huomannut kenenkään yliarvostavan. Korkeintaan arvostelleen paikoittaisesta vaikea- / moniselkoisuudesta.
Guess I'll have to break the news. That I got no mind to lose.
halodrummer
02.11.2004 12:35:41
Ja itse aiheeseen; en minä ole kyllä Martikaista huomannut kenenkään yliarvostavan. Korkeintaan arvostelleen paikoittaisesta vaikea- / moniselkoisuudesta.

Siitä olen itsekin kuullut arvosteluja, en kylläkään henk. koht pidä sitä huonona asiana. Tekee hyvää aina välillä pinnistellä saadakseen selkoa.
"Kuka ihmisten kuningas on tunteidensa valtias? Kuka viisauden rakastaja rakkautensa ruhtinas? Ei yksikään." A.W. Yrjänä
alanko
18.05.2006 10:46:48
Huom! Olet kirjoittamassa yli 561 päivää vanhaan ketjuun!

Oho!

No mutta tähän nyt kirjoitan sen, että jos joltain pääsi eilen vilahtamaan ohi YLE Teemalta mainio dokumentti "Ammattina Taide: Sanat ja sävel", joka kertoi herra Martikaisesta, niin sepä tulee uusintana sunnuntaina 21.5. klo 18:00 - 18:30.

Kannattaa katsoa, mukana myös pari livevetoa akustisena soolona; ainakin "Minä vien roskat pois" ja joku tanssitaidottoman valssi, jonka nimen jo unohdin. Itseltänikin jäi alusta 10 min. katsomatta. Jarkkoa jututettiin ihan omassa kotona, kuvissa myös vaimo ja kissoja. :-)

Ja uusinta vissiin kans Teemalta? Tässäkö se syy nyt sitten on sen digiboksin hommaamiseen...
Tapani L
18.05.2006 11:21:44
Huom! Olet kirjoittamassa yli 561 päivää vanhaan ketjuun!

Oho!

No mutta tähän nyt kirjoitan sen, että jos joltain pääsi eilen vilahtamaan ohi YLE Teemalta mainio dokumentti "Ammattina Taide: Sanat ja sävel", joka kertoi herra Martikaisesta, niin sepä tulee uusintana sunnuntaina 21.5. klo 18:00 - 18:30.

Kannattaa katsoa, mukana myös pari livevetoa akustisena soolona; ainakin "Minä vien roskat pois" ja joku tanssitaidottoman valssi, jonka nimen jo unohdin. Itseltänikin jäi alusta 10 min. katsomatta. Jarkkoa jututettiin ihan omassa kotona, kuvissa myös vaimo ja kissoja. :-)

Hyvä että nostit. Tuon 18:00-18:30 saatan jopa sunnuntaina olla kotona, loistavaa!
Olen ihan oikeasti fiksu tyyppi =)=)=) sooloprojekti.net
paavi
18.05.2006 11:36:17
Kuvauspaikkajärjestäjä elikkä location manager ennen kuvauksia. Kuvausten aikana apulaisohjaajana.

Siellä DVD:llä näkyy myös minun sekoilua making of -pätkässä. Jumalauta, Pikku-G -paita päälläni. Hörh.

Joo, ja meikäläisen kämppään tulitte sitten röytäämään joukolla!
"The higher we go / the lower we'll find ourselves in the end / the more we think we know / the more there is to learn my friend"
Jemo
18.05.2006 15:57:10

Aliarvostettu mielestäni. Suomessa kuitenkin nostetaan niin paljon kehnompiakin lyyrikoita kaanoniin. Tottakai jengi puhuu Martikaisesta, että hyvin se kirjoittaa, jne, mutta sillä ei ole vielä yhteiskunnan hyväksyntää. Se tullee varmaan sitten, kun sen hiukset alkaa harmaantua, niinhän siinä usein käy :)
Ja onkos Martikainen jossakin ihan avoimesti väittänyt itseään ateistiksi?

-Jemo
No, Donny, these men are nihilists, there's nothing to be afraid of!
sus
18.05.2006 16:06:48
Yliarvostettu
Kyllä skitsofrenia aina yksin olemisen voittaa!
carnation
18.05.2006 16:17:31
Off-topicciin mennään, mutta tuosta artikulaatiosta tuli mieleeni kun lasten kanssa ajelin autolla ja soittimessä oli Yövieraat-lätty. Roswellin kattilaan! -biisissä Jarkko aloittaa lausumalla "Rock n' Rollin kuningas...jne." aika rouhealla ärrällä, oli se lapsosista vallan mainiota. Myös Jarkon tuore soolo on jostain syystä myös lasteni suosikkilevyjä tällä hetkellä.

Musta on aina positiivista kuulla, että lapset tykästyvät YUP:n tai vaikkapa Tuomari Nurmionkin musiikkiin jonkun Nellyn tai Pinkin sijaan. Kyllähän näissä on paikoitellen sellainen nyrjähtäneen lastenlaulun meininki ja taatusti mielekkäitä ja hauskoja yksityiskohtia, esim. juuri tuo Martikaisen eläväinen laulutyyli.

Kun joku jossain tokaisi hyvin, että The Flaming Lips tekee lastenlauluja aikuisille niin tähän voisi lisätä, että myös Jarkko Martikainen tekee lastenlauluja aikuisille. Absurdeja ja hauskoja tarinoita arkipäivästä sekä teräviä yhteiskunnallisia pointteja runsaasti teksteissään viljelevä Martikainen saa kyllä usein hymyn karehtimaan hivenen aikuisemmankin ihmisen kasvoille.

Mitä tulee ketjun otsikon "aliarvostettu lyyrikko" -väittämään, niin en ole samaa mieltä, sillä eiköhän miehelle ole arvostusta liiennyt. Se ettei ole kovin populistinen rocklyyrikko tai suuren yleisön mieleen, ei tee taiteilijasta aliarvostettua.

Martikaiseltahan on ilmeisesti tulossa uusi sooloalbumi lähiaikoina (mitä tuo lähiaikoina nyt sitten ikinä tarkoittaakaan)? Mierolainen oli kotikutoisuudessaan mainio albumi ja pesee kyllä sellaisenaan monet YUP-levytkin.
"Mein Führer! I can walk!"

Osta levy
patonki
18.05.2006 16:22:52

Niin, se toinen biisihän on "Häävalssi tanssitaidottomille", itseasiassa Mannosen Jannen häihin tehty biisi. Hääpari ei halunnut valssata, joten se homma hoidettiin siten, että Jarkko esitti tuon kappaleen ja juhlakalut istuivat tyynesti paikoillaan. Kappale tullaan kuulemaan Jarkon toisella soololla.

Tämä ohjelmahan tuli jo joskus viime syksynä ensimmäisen kerran ulos, mutta se jäi silloinkin katsomatta. Pitää tsekata tuo sunnuntainen uusinta. Toivottavasti en itse vilahtele tuolla kuvissa, kun satuin pyörimään siellä Telakalla, niin keikalla kuin lämpiössäkin, kun tuohon kuvattiin matskua...
Tapani L
18.05.2006 19:06:51
Ja onkos Martikainen jossakin ihan avoimesti väittänyt itseään ateistiksi?

-Jemo

Mun mielestäni hän joskus radiossa puhui jotain aivan muuta. Taisi olla tuon uusimman YUP-levyn tiimoilta, kertoi kappaleesta "Kaksi lähtee, yksi palaa", jossa lauletaan siitä, että maailmassa on elämääkin tärkeämpiä asioita. Ja siis kertoi nähneensä televisiossa joskus jonkun fiksunoloisen muslimilääkärin kertoneen siitä, kuinka hän olisi valmis kuolemaan uskonsodassaa ja kuinka hän odottaa lapsiensakin niin tekevän. Että maailmassa on elämääkin tärkeämpiä asioita, Ja että Martikainen itse on täsmälleen samaa mieltä asiasta.

Tosin kaipa maailmassa sitten voisi jotain muutakin elämää tärkeämpää olla kuin jumalat. Ateisteiksi vain en ole tällaisia koskaan kuullut sanottavan.

Tuli kyllä nyt vaihteeksi kovin sekavasti.
W4R
18.05.2006 19:35:56
Tuossa kappaleessahan Martikainen toteaa "jotkut uskovat että on elämää tärkeämpiä asioita..." ja kysyy "uskotko sinä että on elämää tärkeämpiä asioita..." Ei taida mainita omaa mielipidettään. Hyviä lyriikoitahan se kirjoittelee. Kuten tuo esim.
Prog'n'Roll!
Jemo
18.05.2006 19:36:50

Nokun minä kanssa muistelen hänen vain lähinnä kierrelleen tuota kysymystä ja antaneen olettaa vaan jostain kryptisistä viittauksista sekä juuta että jaata.

-Jemo
No, Donny, these men are nihilists, there's nothing to be afraid of!
texjazz
18.05.2006 20:30:51

Martikainen on palauttanut uskoni riimeihin.
Surullisilla talonmiehillä on melankolia. Ja kohta on syksy.
Tapani L
18.05.2006 22:42:59 (muokattu 18.05.2006 22:45:38)
Tuossa kappaleessahan Martikainen toteaa "jotkut uskovat että on elämää tärkeämpiä asioita..." ja kysyy "uskotko sinä että on elämää tärkeämpiä asioita..." Ei taida mainita omaa mielipidettään. Hyviä lyriikoitahan se kirjoittelee. Kuten tuo esim.

Mutta siis tässä haastattelussa hän muistaakseni kommentoi tätä muslimilääkärin sanomaa "on elämääkin tärkeämpiä asioita" että myös hän uskoo asian noin olevan.

EDIT: Mikä ei siis tietenkään välttämättä tarkoita sitä, että Martikainen ei ateisti olisi. Minä itse vain teen tuosta ja kaikesta muustakin näkemästäni ja kokemastani sellaisia johtopäätöksiä.
elbowski
19.05.2006 18:23:41
Martikainen yhdessä Annalan kanssa on palauttanut uskoni suomalaiseen lyriikkaan ja riimeihin.
Raivo määrää nuotin
discominister
19.05.2006 19:07:54
Aliarvostettu? Minusta Martikainen on yksi arvostetuimmista lyyrikoista, Yrjänän jälkeen. Itse en pidä Martikaisen sanoituksista. Onhan ne hassuja, mutta se siitä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)