Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:LautaJaFoni
Alue:Koskettimet
Aihe:Soittotekniikkaa, soittotekniikkaa..
Aika:10.01.2020 19:12
Tulin miettineeksi perjantai-iltapäivän kunniaksi, että miten kosketinsoittajat harjoittelee tekniikkaa tai sormiketteryytta noin yleisesti? Itse olen soitellut aluksi kymmenen vuotta kolme vuotiaasta lähtien täysin ilman mitään "oikeaa" opetusta, jos niin voi sanoa. Menin siis ensimmäiselle piano/kosketin -tunnille vasta kolmetoistavuotiaana. (Täytän tänä vuonna 17). Tällä hetkellä soitan kavereiden kanssa suht. tasokkaassa ja aktiivisesssa bändissä, kun ajoittain isojakin keikkoja on ollut viime vuonna yli 10.
 
Ennen kuin määrätietoisesti aloin harjottelemaan myös tekniikkaa, oma soittaminen oli lähinnä sointuja ja tekniikka ylipäätään oli hanurista. Rytmit ei koskaan ollut ongelma rumpujen harjoittelun takia (tosin kapulaTekniikka oli vielä enemmän hanurista), mutta sormet oli yksiä perunoita.
 
Englannin kielinen piano-opettaja sanoi suunnilleen, että "your head is fine, but your fingers are holding it back". Tarkoitti siis, että päässä on aika hyvin kaikki käytännöllinen musiikin teoria ja sisäinen korva, mutta tekniikka puuttuu. Tämän hetkinen opettaja on lähdössä eläkkeelle ja mietin, pitäisikö mennä klassisen tunneille, kun ainakin itse olen saanut semmoisen kuvan, että klassinen opetus antaa paljon tekniikkaan.
 
NOPEA LISÄKYSYMYS: Miten ihmeessä pyörittelen sormet eri blues-skaaloihin, kun mistään ei löydä mitään ohjeistuksia?
 
Kuhan kirjottelen.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=36&t=241549