Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:RockFanatic
Alue:Media ja viihde
Aihe:Spede Pasasen parhaat leffa- ja TV-tuotannot
Aika:10.07.2015 22:58   (muokattu 17.07.2015 12:50)
Ainakin itse olen sitä mieltä, että Pertti Olavi Pasanen (1930-2001) oli suomalaisen komedian suurin nero kautta aikojen. Miehen ideoimat elokuvat ja TV-sarjat olivat ehdottomasti suomiviihteen parhaimmistoa (no, Uuno Turhapuron veli-leffa erittäin suurena poikkeuksena), ja tässä topicissa olisikin tarkoitus keskustella "Speten" parhaimmista elävää kuvaa sisältävistä tuotannoista.

Aloittakaamme vaikkapa elokuvasta Pikkupojat. Leffan juonihan on sinällään sivuseikka ja sen myötä melko lailla yhtä tyhjän kanssa, mutta ei jumalauta, että 4-, 5-, ja 6-vuotiaiden Väken, Kaken ja Maken toilailut jaksavat repeilyttää huolella kerta toisensa jälkeen. Erityisesti Maken (Vesku) toimiminen välihuutajana keksijä Yskäsen (Simo kaksoisroolissa) ja upseeri Jäpälän (Vesku kaksoisroolissa) välillä on kotimaisen komedian ehdoton klassikko.
Yskänen: "Minä haluaisin vaan kohteliaimmin ilmoittaa Jäpälälle, että sen katiska on kakskymmentä senttiä liian lähellä rantaa."
Make: "Yskänen käski sanoa, että sä oot Jäpälän jätkä taas tunkenu katiskas melkein sen rantahietikolle!"
Jäpälä: "No, tuo nyt ei pidä paikkaansa alkuunkaan! Minulla on vesialuekartta. Katiska on tarkalleen ohjesäännön mukaisessa paikassa!"
Make: "Jäpälä sanoi, että et sä jätkä tätä järvee omista! Se panee verkkonsa ihan minne se haluaa!"
Yskänen: "Minä ymmärrän kyllä, että Jäpälä käyttää tuommoista kieltä, mutta minä haluan ilmoittaa kohteliaimmin, että hän veisi katiskansa vähän kauemmaksi."
Make: "Yskänen sanoi, että se panee sun katiskan täyteen kiviä, vie sen keskelle ulappaa ja upottaa sen sinne, jollei se katiska hävii siitä alta aikayksikön!"
Jäpälä: "Minä ymmärrän kyllä, että Yskänen käyttää tuollaista kieltä, koska hänellä ei ole upseerin koulutusta, mutta jos se katiska tosiaan sattuu olemaan liian lähellä, minä siirrän sen kyllä."
Make: "Jäpälä käski sanoa, että pidä sä Yskäsen tyräpää turpas kii, tai hän tulee vetään verkot sun talos ympäri - saadaan kerrankin verkkoon kunnon kännikala!"
Yskänen: "Vai sanoi Jäpälä niin? Mutta ennen kuin minä suutun, niin minä haluan kerran vielä huomauttaa, että asia on kunnossa, jos hän siirtää katiskansa puoli metriä kauemmaksi."
Make: "Yskänen sanoi, että vedä sä helvetin alikessu naru kaulaas ja hyppää kaivoon!"

Ei perkele! Pahin huutonaurukohtaus ikinä.. kerta toisensa jälkeen. Kaiken kaikkiaan Pikkupojat onkin ehdottomasti Speden paras leffa ja yksi kaikkien aikojen parhaimmista suomalaisista komedioista. *****
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=26&t=228465