Dr Dominant 31.01.2011 11:37:41 | |
---|
damn u: edit: jos sinne mezzopianon ja mezzoforten väliin lisätään jotain niin miten se muuttaa asiaa? Oikeasti ei yhtään mitenkään. No oishan se mp:n ja mf:n välissä oleva termi "one louder than mp" 8P "Dr. Dominant, I presume?" |
velipesonen 31.01.2011 11:38:04 | |
---|
damn u: Niin, mutta Veli hyvä, tiedät varmasti hyvin, että mezzojotakin on vain kielen tapa esittää suhteellista voimakkuutta. Minusta haluat vain kikkailla kielellisesti. Jos meillä on asteikko, sanotaan nyt vaikka yhdestä viiteen, jossa yksi on hiljaisin ja viisi voimakkain, miksi kaksi olisi väistämättä menossa hiljaisen suuntaan ja neljä voimakkaan suuntaan. Jos kerran kyseessä on kielellinen tapa ilmaista suhteellisuuksia? Lue mitä yllä kirjoitin. Kyse on siitä, että läntisesti omaksuttu asioiden nimitystapa edustaa, representoi, selkeää suuntautumista dynaamisuuteen yleensä, dynaamisuus ymmärrettynä laajemmin kuin vain suhteelliseen äänenvoimakkuuteen liittyen. Olen audioskeptikko - en voi uskoa korviani |
rkellu 31.01.2011 11:41:41 (muokattu 31.01.2011 11:42:29) | |
---|
|
damn u 31.01.2011 11:44:19 | |
---|
velipesonen: Lue mitä yllä kirjoitin. Kyse on siitä, että läntisesti omaksuttu asioiden nimitystapa edustaa, representoi, selkeää suuntautumista dynaamisuuteen yleensä, dynaamisuus ymmärrettynä laajemmin kuin vain suhteelliseen äänenvoimakkuuteen liittyen. Ai niin kuin "hiljaa"? "Hitaasti"? |
damn u 31.01.2011 11:59:37 | |
---|
velipesonen: Lue mitä yllä kirjoitin. Kyse on siitä, että läntisesti omaksuttu asioiden nimitystapa edustaa, representoi, selkeää suuntautumista dynaamisuuteen yleensä, dynaamisuus ymmärrettynä laajemmin kuin vain suhteelliseen äänenvoimakkuuteen liittyen. Tavallaan olen samaa mieltä kanssasi tuosta ajattelutavasta, mutta et silti oikein vakuuta minua ajatuksillasi, sori. Nykyisin varsinkaan kun ei ole yhtä yhtenäistä länsimaista ajattelutapaa musiikissa. |
velipesonen 31.01.2011 12:01:27 (muokattu 31.01.2011 12:04:25) | |
---|
damn u: Ai niin kuin "hiljaa"? "Hitaasti"? Lue mitä yllä kirjoitin. Dynaamisuus on käsite jota käytetään hyvin monenlaisissa merkityksissä, kaikille on tuttua esimerkiksi puhe talouselämän dynaamisuudesta. Tavallaan olen samaa mieltä kanssasi tuosta ajattelutavasta, mutta et silti oikein vakuuta minua ajatuksillasi, sori. Nykyisin varsinkaan kun ei ole yhtä yhtenäistä länsimaista ajattelutapaa musiikissa. Tekisipä mieleni vastata että onpas. Tässä kohtaa valtavirta on erittäin voimakas ja valtavirran ulkopuolisuus merkitsee marginalismia. En esimerkiksi usko, että tänä päivänä "siitä keskeltä" menevä säveltäjä onnistuisi saamaan diplomia juuri mistään länsieurooppalaisesta akatemiasta tai konservatoriosta, tai ehkä saisi mutta huonolla arvosanalla ja alanvaihtokehoituksin. Olen audioskeptikko - en voi uskoa korviani |
damn u 31.01.2011 12:11:13 | |
---|
velipesonen: Lue mitä yllä kirjoitin. Dynaamisuus on käsite jota käytetään hyvin monenlaisissa merkityksissä, kaikille on tuttua esimerkiksi puhe talouselämän dynaamisuudesta.
Tekisipä mieleni vastata että onpas. Tässä kohtaa valtavirta on erittäin voimakas ja valtavirran ulkopuolisuus merkitsee marginalismia. En esimerkiksi usko, että tänä päivänä "siitä keskeltä" menevä säveltäjä onnistuisi saamaan diplomia juuri mistään länsieurooppalaisesta akatemiasta tai konservatoriosta, tai ehkä saisi mutta huonolla arvosanalla ja alanvaihtokehoituksin. Yritä vielä vähän kovemmin, ei pelkkä inttäminen riitä...Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa, en silti niele väitettäsi musiikin osalta, mikäli todella haluat yleistää noin rajusti. Jos on kerran marginaalia, niin sehän juuri tarkoittaa että ei ole yhtä yhtenäistä. Väiteesi sävellysdiplomin saamisesta on varmasti melko lähellä totuutta ja olen samaa mieltä valtavirrasta. Kuitenkin marginaalit mielestäni voimistuvat koko ajan. Yrityksestä huolimatta myöskään länsimaisuus ei ole aivan yksiselitteinen käsitys, vaikka länsimaisuuden käsitteestä koetetaan pitää kiinni ja siinä varmasti vielä onnistutaankin jonkin aikaa. |
rkellu 31.01.2011 12:14:07 (muokattu 31.01.2011 12:16:58) | |
---|
mielestäni kuitenkin tämän ketjun ja kenties koko länsimaisen musiikin tulevaisuuden suuntaviivausten kannalta oleellisin ja keskeisin kysymys odottaa edelleen vastausta... |
damn u 31.01.2011 12:17:21 | |
---|
velipesonen: En esimerkiksi usko, että tänä päivänä "siitä keskeltä" menevä säveltäjä onnistuisi saamaan diplomia juuri mistään länsieurooppalaisesta akatemiasta tai konservatoriosta, tai ehkä saisi mutta huonolla arvosanalla ja alanvaihtokehoituksin. Sävellysdiplomin saamisella ei sitäpaitsi ole nykyään niin suurta merkitystä säveltäjän uralle kuin voisi luulla. Mutta kyllä! Se kertoo valtavirran arvoista ja ajattelusta. Olen samaa mieltä, olet oikeassa. Onneksi musiikkia ei tehdä kovinkaan paljon akatemioiden ja konservatorioiden luokissa ja sävellystunneilla. Siis suhteellisesti kaikkeen tehtyyn musiikkiin. Itse asiassa LUULEN että aika marginaalisesti. Perustan tämän omaan kokemukseen käymistäni konservatorioista ja akatemioista. Opetus (alasta riippumatta) voi pahimmillaan saada oman ajattelun lukkoon, mutta siitäkin voi päästä irti. Ajat ja opettajat muuttuvat, ovat jo muuttuneet ja akatemioiden kiviseinien sisällä länsimainen kaanonkin on otettu kriittisen suurennuslasin alle jo aikaa sitten, vaikka kuvia ei vielä raastetakaan. |
velipesonen 31.01.2011 12:17:25 | |
---|
rkellu: mitäs olette muuten jazzmiehet mieltä tästä biisistä? http://www.youtube.com/watch?v=ld1eDfaZDm0&feature=related Täyttä timanttia, umpirautaa. Muotorakenne joka on mielenkiintoinen ja täysin epämielenkiintoinen, tönkköjä modulaatioita jotka uppoavat kuin sula veitsi kuumaan voihin, dynaamista epädynaamisuutta, melodista kekseliäisyyttä, huippuorkesteri. Soitannollisesti parempi esitys on Last Supper dvd:llä. Jos tämä oli ketjun olennaisin kysymys niin tässä on sitten sen kysymyksen olennaisin vastaus. Olen audioskeptikko - en voi uskoa korviani |
damn u 31.01.2011 12:17:59 | |
---|
rkellu: mielestäni kuitenkin tämän ketjun ja kenties koko länsimaisen musiikin tulevaisuuden suuntaviivausten kannalta oleellisin ja keskeisin kysymys odottaa edelleen vastausta... ... ja saa jäädäkin odottamaan. Minä tiedän, mutten kerro! |
rkellu 31.01.2011 12:18:49 | |
---|
damn u: ... ja saa jäädäkin odottamaan. Minä tiedän, mutten kerro! anteeksi, mutta oletko sinä jazzmies? |
velipesonen 31.01.2011 12:20:50 | |
---|
damn u: Ajat ja opettajat muuttuvat, ovat jo muuttuneet ja akatemioiden kiviseinien sisällä länsimainen kaanonkin on otettu kriittisen suurennuslasin alle jo aikaa sitten, vaikka kuvia ei vielä raastetakaan. Pointti on siinä että silloin kun "ei pointtia" hyväksytään ja opetusmenetelmiä rukataan sen mukaan, muutos on todellinen. Olen audioskeptikko - en voi uskoa korviani |
damn u 31.01.2011 13:09:15 | |
---|
rkellu: anteeksi, mutta oletko sinä jazzmies? En onneksi! |
damn u 31.01.2011 13:17:02 | |
---|
velipesonen: Pointti on siinä että silloin kun "ei pointtia" hyväksytään ja opetusmenetelmiä rukataan sen mukaan, muutos on todellinen. Joo, ei meillä Suomessa vielä varmaan. Jenkeissä oli mielestäni ihan eri meininki. |
rkellu 31.01.2011 14:04:30 | |
---|
|
damn u 31.01.2011 14:16:48 | |
---|
|
rkellu 31.01.2011 17:25:29 | |
---|
|
damn u 31.01.2011 18:12:54 | |
---|
|
rkellu 31.01.2011 18:16:33 | |
---|
damn u: Jees piis änd luv! mökin pihan kiikkutuolissa vitun pajareissa haistelemassa omia pieruja ja kaveri vittuilee taustalla kybällä: "vitun etnohippi! alternative emo etnoboy!" |