Aihe: Huonoja säveltäjiä/kappaleita
1 2 3 4 5 6 7 8
wrshredder
02.11.2005 21:56:53
ei hemmetti - mendelsohn!

siinä tekstialueella on sellanen muokkaus nappikin.. eri kätevä tuo.
Romantikkoitkijät#23 So, this dude, Sauron, made a big badass ring. He did some nasty shit with it, and then he got killed and this human took it. Then he did nasty shit, too. The ring made everyone an asshole and then Ian Holm got i
risto
02.11.2005 23:52:28

Bachin musiikki tukehtuu omaan kontrapunktiseen kaasukammioformaattiinsa, säveltäjän fokusoidessa harmonisen kontrapuntin kekseliäisyytensä polyfoniseen tekotaitoisuuteen ja sorminäppäryyteen. Musiikille ei jää tilaa hengittää vapaasti ja muodostaa avaruudellista universaalia tilantuntua ja kontrapuntin ahtaista säännöistä vapaasti sointuvaa atmosfääriä, joka heijastelisi Mozartin tavoin syvimmistä sydämen sopukoista kumpuavia sielun liikkeitä, vaan on rytmismetriikaltaan monotonisesti jumputtavaa motorista konemusiikkisatsia

Lyhyesti: uskomatonta p****a.

Melkein yhtä lyhyesti: suosikkini ovat Bach ja Bach vaikutteinen H. Villa-Lobos sekä tietysti Händel.
Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr.
gonza
15.08.2007 06:27:20
oho, mendehlson

Muistan , kun nuorena pidin Mendelssohnin jousisinfonioita naurettavina kontrapunktiharjoitelmina, kunnes kuulin että hän sävelsi niitä n. 16 vuotiaana. (olin tuolloin
n. saman ikäinen). Sittemmin aloin kuunnella niitä aivan eri kantilta, ja aloin "pitää" niistä, tai no, "pitää ja pitää", kamaliahan ne ovat.

Fuugan taidetta on puuduttavaa kuunnella tylsän cembalistin esittämänä (ei todellakaan iske), hauskempaa on kuunnella fuugaa vaikkapa Brandenburg 2:n allegro assai - osassa.

Oletteko koskaan yrittäneet säveltää Bach tyyliin? Tai improvisoida? Se on sikahauskaa...;D
Kohta 1,5 vuotta siitä kun opin laittamaan tietokoneen päälle, sammuttamisen kanssa yhä vaikeuksia...
Miuq
15.08.2007 12:56:37
Bachin musiikki tukehtuu omaan kontrapunktiseen kaasukammioformaattiinsa, säveltäjän fokusoidessa harmonisen kontrapuntin kekseliäisyytensä polyfoniseen tekotaitoisuuteen ja sorminäppäryyteen. Musiikille ei jää tilaa hengittää vapaasti ja muodostaa avaruudellista universaalia tilantuntua ja kontrapuntin ahtaista säännöistä vapaasti sointuvaa atmosfääriä, joka heijastelisi Mozartin tavoin syvimmistä sydämen sopukoista kumpuavia sielun liikkeitä, vaan on rytmismetriikaltaan monotonisesti jumputtavaa motorista konemusiikkisatsia

sinun postauksillasi on valitettavan usein taipumusta tukehtua omaan kielelliseen tekonäppäryyteensä sekä täysin tarpeettomaan lainasanojen käyttöön silloin, kun hyvä suomalainenkin vastine olisi olemassa, harvinaisen heikkoon välimerkkien käyttöön sekä turhaan itsekorostukseen ja jonkinlaisen ylemmyydentunteen alleviivaamiseen. tämä tekee monista teksteistäsi todella raskaita lukea. äikän ope olisi nyt hyvin, hyvin vihainen.

lisäksi en oikein pidä ylläolevasta mielipiteestäsi.

varsinaiseen otsikkoon minulla on vain yksi vastaus:
leif segerstam.
Virheitä tekemällä oppii tekemään parempia virheitä.
Miuq
15.08.2007 13:09:39
ei hemmetti - mendelsohn!

actually, mendelssohn. jakob ludvig felix mendelssohn bartholdy.

hebridit on hieno biisi. eikä viulukonserttokaan ole pöllömpi teos. hyviä liedejä monta. täytyy tosin myöntää, että sinfoniatuotantoa en ko. herralta tunne juuri yhtään. onhan se hittiveisukin kuitenkin aika hiano, loppuviimein (siis kesäyön unelma).

mutta nostipa bachin uudelleen musiikkimaailman tietoisuuteen - ei mikään väheksyttävä kulttuuriteko.
wrshredder
15.08.2007 16:10:22 (muokattu 15.08.2007 16:10:33)
mutta nostipa bachin uudelleen musiikkimaailman tietoisuuteen - ei mikään väheksyttävä kulttuuriteko.

Ei kyllä. Ja eikös herra vaikuttanut vielä jotenkin ratkaisevasti sinfoniaorkesterin kokoonpanoon.
Ja taisi olla eka joka käytti virallisesti tahtipuikkoa orkesterin johdossa. :D
TÖ MOUST SÄTISFAIN FIILIN JUU KÄN KET IN TÖ TSIM IS TÖ PAMP!!!1
Xardan
15.08.2007 16:12:23
Ihan hyvä idea kääntää tämä toisinpäin, joskin olen samaa mieltä että tällaisista on aika turhaa keskustella kun tämä perustuu kokonaan makuasioihin.

Itse inhoan kyllä "tekotaiteelista" nykymusiikkia jota mm. nauhamusiikin, koneklassisen sekä arpomismenetelmien säveltäjistä löytyy (pintapuolisesti nimettynä: Stockhausen ja Penderecki esim.) En kyllä pysty yhtään arvostamaan tällä hetkellä. Tekotaiteellisuus on kauheata. Sama pätee kuvataiteessa ja muussakin.

Mozartilla ärsyttävät monet kaavamaiset ja ylipirteät teokset, joista en saa millään mitään irti. Ne sopivat mielestäni vain juuri niille tarkoitettuihin tilaisuuksiin. Ja jos monissa teoksissa ei olisi käytetty joko hauskoja rytmejä tai molli-variaatioita olisivat ne suoraan sanottuna aika hanurista. Sama pätee moniin muihinkin wieniläisklassisiin teoksiin muillakin säveltäjillä. Mozart kuitenkin kokonaiseuutena mielestäni hohdokas säveltäjä.

Sitten en pidä liian perinteisistä viulukappaleista joissa vaan "vingutetaan". Kaikkea ei tietysti pidäkään ymmärtää eikä kaikista soittimista nauttia ;D

"Tavan kansan klassiset hitit" ovat monesti todella ärsyttäviä! "Hei tuohan on se Buranamainos biisi, ja hei tuo on se Wolkswagen biisi" Vitsi että on raivostuttavaa. Nyt menee jo kohta liian kauas.

Tiivistettynä siis tekotaiteellinen musiikki ja säveltäjät ärsyttävät (etenkin nykymusiikissa)
Music is my life, if not, then hell with me!
piiska2
21.09.2007 10:44:15
Tekotaiteellisuus ja siihen liittyvä "baskian" puhuminen aiheuttaa mussa allergisia oireita.
Mulle tylsiä säveltäjiä (ei siis huonoja) on aina ollut esim Haydn, Wagner, Hindemith ja Schönberg. Esim. viimeksi mainittua mielenkiintoisempana pidän Alban Bergiä.
Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones
Cliffies
21.09.2007 12:42:53
Mulle tylsiä säveltäjiä (ei siis huonoja) on aina ollut esim Haydn, Wagner, Hindemith ja Schönberg. Esim. viimeksi mainittua mielenkiintoisempana pidän Alban Bergiä.

Riippuu myös kovin teoksesta ja siitä miten soitetaan. Haydnia kuulee yleensä vain tylsänä pakkopullana konserteissa. Hindemith on kyllä hankala eikä ole koskaan mulle oikein avautunut, mutta esimerkiksi Schwanendreher ja konserttimusiikkia jousille ja vaskille on tutustumisen arvoisia. Alban Berg-kommenttisi allekirjoitan täysin.

Mun mielestä tylsiä kappaleita ovat virtuoosikappaleet joissa ei ole mitään muuta sisältöä kuin tekniikka. Venetsian Karnevaalit yms. Kimalaisen lento on tosin ihan mielenkiintoinen kappale mutta se on turmeltu niin monin tavoin että...
(Max Reger: Kirje kriitikolle) Istun taloni pienimmässä huoneessa. Arvostelunne on edessäni. Tuossa tuokiossa se on oleva takanani.
Xardan
14.10.2007 18:13:58
Niin tosiaan, huonosta ja tylsästä kappaleesta ja musiikista saa mielenkiinsoisaa hyvällä esityksellä. Monesti juuri esim. Mozartin musiikissahan piilee se vaikeus että monet tylsähkön oloiset kipaleet saa toimimaan vasta kun ne esittää "oikein" ja sen tunnesisällön mukaisesti.
Xardan
14.10.2007 18:14:01
Niin tosiaan, huonosta ja tylsästä kappaleesta ja musiikista saa mielenkiinsoisaa hyvällä esityksellä. Monesti juuri esim. Mozartin musiikissahan piilee se vaikeus että monet tylsähkön oloiset kipaleet saa toimimaan vasta kun ne esittää "oikein" ja sen tunnesisällön mukaisesti.
Cliffies
15.10.2007 08:09:01

...ja Haydn on vielä pahempi...
(Max Reger: Kirje kriitikolle) Istun taloni pienimmässä huoneessa. Arvostelunne on edessäni. Tuossa tuokiossa se on oleva takanani.
Miuq
16.10.2007 21:20:28
kaikille haydnin vihaajille suosittelen lämpimästi kuuntelemaan esim jacqueline du prén levytyksen haydnin d-duurisellokonsertosta. tai miksei c-duuristakin. du prén soitto d-duurin levytyksessä on paikoittain aivan ylimaallisen kaunista.
piiska2
19.10.2007 13:05:24

Eiköhän kaikki tylsästi esitetty musiikki ole vältettävää.
Olen samaa mieltä kanssasi Mozartin suhteen. Vasta kuultuani ilmeikkäitä esityksiä rupesin pitämään enemmän Mozartista.
Chemo
19.10.2007 13:53:52

Mulle tyypillisesti konserttiohjelman pakkopullaa ovat modernit "skaala-PLING-PLONG-KOPS"-kappaleet. Noin niinkuin yleistyksenä - mutta kaipa sen musalajin tosta useimmat tunnistavat.

Niin kivaa kuin se olisikin kivaa löytää uutta, vaikkapa kotimaista musaa, nämä tällaiset teokset kuitenkin herättävät mussa lähinnä semmoista vastakaikua että "Yeah, right. Loppuis jo niin päästäisiin taas asiaan".
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Sävis
21.10.2007 17:42:52
Mulle tyypillisesti konserttiohjelman pakkopullaa ovat modernit "skaala-PLING-PLONG-KOPS"-kappaleet. Noin niinkuin yleistyksenä - mutta kaipa sen musalajin tosta useimmat tunnistavat.

Minä en tunnista. Osaisitko nimetä vaikka jonkun esimerkin tällaisesta kappaleesta?
Helmiä sioille.
piiska2
26.10.2007 10:19:10
Minä en tunnista. Osaisitko nimetä vaikka jonkun esimerkin tällaisesta kappaleesta?

Oiskohan Chemo käynyt Viitasaarella Uuden musiikin festareilla liikaa ;)
Chemo
26.10.2007 12:06:13

No vaikka tän vuoden Kuhmosta, Matka Skandinaviaan-konsertista:

Mikko Heiniö: Puun Ääni-pianokvartetto
Miika Hyytiäinen: Lootus konsettikanteleelle ja ääninauhalle

En sano noita absoluuttisen huonoiksi, noi vain eivät ole yhtään mun juttuni.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Sävis
26.10.2007 12:09:05
No vaikka tän vuoden Kuhmosta, Matka Skandinaviaan-konsertista:

Mikko Heiniö: Puun Ääni-pianokvartetto
Miika Hyytiäinen: Lootus konsettikanteleelle ja ääninauhalle

En sano noita absoluuttisen huonoiksi, noi vain eivät ole yhtään mun juttuni.

Ok. Ei siinä mitään. Itseäni vaan ottaa päähän kaiken nykymusiikin kutsuminen tietynlaiseksi, ilman mitään esimerkkejä.
Helmiä sioille.
sakvaka
27.10.2007 21:17:54
En henk. koht. pidä OLLENKAAN Mozartin musiikista. Olen kasvanut barokkimusiikkia kuuntelemalla, ja minusta Mozartin musiikki on yksinkertaista ja lapsellista. Sibeliuksen pianomusiikki on toinen inhokki. En kyllä osaa perustella, miksi.

Mutta aika jännä juttu, vaikka pidän barokkimusiikista, en tykkää Bachista. Jos lähdetään hakemaan parasta säveltäjää, Buxtehude, Liszt ja Schubert ovat mielestäni ainoat oikeat säveltämisen mestarit. Pidän musiikista, joka parodioi jotain, tai on muuten vaan hauskaa kuunneltavaa.

Tässä suosikkiteoksiani:

Buxtehuden D -duuripreludi: http://www.youtube.com/watch?v=kEoJ85FNpsA
ja d -molli-toccata: http://www.youtube.com/watch?v=DROr7_YH7eo
ja F -duuri-toccata: http://www.silborg.net/vpg/buxwv156_sg.mp3
ja f# -mollipreludi: http://www.silborg.net/vpg/buxwv146_sg.mp3
Schubertin traaginen sinfonia, c-molli - 1. osa: http://www.kunstderfuge.com/_/symphony_4_1_%28c%29lucarelli.mid
3. osa: http://www.kunstderfuge.com/_/symphony_4_3_%28c%29lucarelli.mid
ja 4. osa: http://www.kunstderfuge.com/_/symphony_4_4_%28c%29lucarelli.mid
Lisztin transkriptio Rossinin Stabat Materista (katkelma, tarvitset RealPlayerin kuunnellaksesi): http://tinyurl.com/2mrl2v
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)