sub zero 15.12.2004 16:03:52 | |
---|
Sen perusteella mitä olen kahvipöytäkeskusteluja esityksen jälkeen kuunnellut, yksikään heistä ei ollut esityksen kuultuaan erityisemmin innokas kuulemaan lisää Saariahon musiikkia. :) Siitäs saivat. Menee taas tovi ennen kuin koskevat 'taiteeseen'. "Alussa hyvä alkuvoima loi valon, järjestyksen ja miehen ja paha alkuvoima loi pimeyden, kaaoksen ja naisen" -Pythagoras |
Ostinaatio 15.12.2004 16:55:15 | |
---|
Tuli mieleen sellainen, että jos ihminen, joka ei pidä nykymusiikista, on musiikillisesti rajoittunut, niin onko myös ihminen, joka pitää nykymusiikista mutta ei siedä klassikkoja, musiikillisesti rajoittunut? ja näitä "periaatteen" ihmisähän riittää... Sellainen ihminen joka on valmis niputtamaan kaiken nykymusiikin taikka kaikki klassikot yhteen nippuun ja muodostamaan tälle nipulle ennakkoasennoitumista on lähinnä musiikillisesti rajoittunut. Mietin lähinnä sitä näkökulmaa tässä, että todella useat muusikot kuuntelevat kaikennäköistä nykymusiikkia, joten on aika yllättävää, jos onnistuu tekemään tuttavuutta ainoastaan niiden kanssa jotka eivät siitä ollenkaan pidä. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
Sävis 15.12.2004 20:55:18 | |
---|
Tuolla argumentilla ei muuten välttämättä kannata hirveästi elvistellä. Esim. omalla työpaikallani oli musiikkiin erityisemmin perehtymättömiä rouvasihmisiä (ns. "seurapiiriyleisöä") lähdössä porukalla teoksen esitykseen. Olivat lukeneet teoksesta ja Saariahosta Hesarista, ja täytyihän sitä lahjakasta, menestyvää jne. suomalaista NAISsäveltäjää mennä kuulemaan. Silloin kun Saariaho oli vielä opiskelija ja häntä kutsuttiin aina naissäveltäjäksi, alkoivat vastaavasti miehet kutsua itseään miessäveltäjiksi. Saariaho oli vain säveltäjä :) (Tämä vain anekdoottina. Luultavasti aika harva tietää, että Saariaho inhoaa nimitystä naissäveltäjä, kuten minäkin.) Sen perusteella mitä olen kahvipöytäkeskusteluja esityksen jälkeen kuunnellut, yksikään heistä ei ollut esityksen kuultuaan erityisemmin innokas kuulemaan lisää Saariahon musiikkia. :) Oopperassa käy paljon yleisöä, joka valitsee teokset aivan muilla kuin musiikillisilla perusteilla. Tottakai, mutta vaikea kuvitella, että kaikki teoksen katsomassa käyneet ovat samaa mieltä asiasta. Kyllä minä kuulin monien puhuvan teoksesta hyvinkin haltioituneena. Jopa oma äitini, joka ei todellakaan tunne kovin paljoa nykymusiikkia, oli todella vaikuttunut. Varoitus! akateeminen muusikko |
sub zero 16.12.2004 11:01:56 | |
---|
Kyllä minä kuulin monien puhuvan teoksesta hyvinkin haltioituneena. Jopa oma äitini, joka ei todellakaan tunne kovin paljoa nykymusiikkia, oli todella vaikuttunut. Pääsivät varmaan sisään teokseen jo ensi kuulemalta "Alussa hyvä alkuvoima loi valon, järjestyksen ja miehen ja paha alkuvoima loi pimeyden, kaaoksen ja naisen" -Pythagoras |
Sävis 16.12.2004 15:53:57 | |
---|
Pääsivät varmaan sisään teokseen jo ensi kuulemalta Ei siinä mistään "sisäänpääsemisestä" ole kysymys. Kyllä musiikin pitää voida saada kuulijansa haltioituneeksi yhden kuuntelukerran perusteella. Varoitus! akateeminen muusikko |
sub zero 16.12.2004 16:34:34 | |
---|
Ei siinä mistään "sisäänpääsemisestä" ole kysymys. Kyllä musiikin pitää voida saada kuulijansa haltioituneeksi yhden kuuntelukerran perusteella. Ei mun mielestä todellakaan. Silloinhan kappaleelle voisi sanoa jo hyvästit, jos se ei miellytä jo heti ensi kuulemalta. "Alussa hyvä alkuvoima loi valon, järjestyksen ja miehen ja paha alkuvoima loi pimeyden, kaaoksen ja naisen" -Pythagoras |
Karlsson 17.12.2004 14:35:02 | |
---|
Ei mun mielestä todellakaan. Silloinhan kappaleelle voisi sanoa jo hyvästit, jos se ei miellytä jo heti ensi kuulemalta. Öööh, et paskaa voi pitää pakosta kuunnella et jos ny jotai hyvää löytyy sieltä seasta? "Mie e vaan ymmärrä koko stereoajattelua. Munsta se o tyhymää kun toisessa kanavasta kuuluu eri kuin toisesta." -KMT |
sub zero 17.12.2004 14:55:53 | |
---|
Öööh, et paskaa voi pitää pakosta kuunnella et jos ny jotai hyvää löytyy sieltä seasta? Kyllä on fakta etten saa usein mitään irti kappaleesta heti. Ne melodiat ja muut avautuu vasta myöhemmin. "Alussa hyvä alkuvoima loi valon, järjestyksen ja miehen ja paha alkuvoima loi pimeyden, kaaoksen ja naisen" -Pythagoras |
Karlsson 17.12.2004 15:01:39 | |
---|
Kyllä on fakta etten saa usein mitään irti kappaleesta heti. Ne melodiat ja muut avautuu vasta myöhemmin. Nii nii, mutta sittenhän voi lokeroida "hyviin", "potentiaalisiin" ja "paskoihin" biisit. Kyllä sitä välillä paskan haistaa jo kauas. "Mie e vaan ymmärrä koko stereoajattelua. Munsta se o tyhymää kun toisessa kanavasta kuuluu eri kuin toisesta." -KMT |