uuden musiikin festivaaleilla göteborgissa, se oli muutama vuosi sitten, pianisti tarttui moottorisahaan ja pisti pianon kappaleiksi. sitten sahasi omaan jalkaansa vahingossa. kun häntä kannettiin paareilla pois, ukko yritti vielä sännätä moottorisahalle jonka kanssa olisi jatkanut taiteen tekemistään. Oliko kappaleena Beethovenin "Jäähyväiset pianolle"? What's there to live for? Who needs the peace corps? |
minusta myös jotkut john cagen teokset ovat eriskummallisia kommelluksia. mm. se 600 vuotta kestävä urkuteos jota par'aikaakin jossain päin eurooppa esitetään. Sehän on ihan inhimillisen mittainen pianoteos esitysohjeella mahdollisimman hitaasti. Joku muu halusi sitten soittaa uruilla ja laskettiin, kauanko urut pysyy pystyssä. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara |
Aika erikinen kommellus sekin kun Leevi Madetoja hukkasi 4. sinfoniansa käsikirjoituksen Pariisin rautatieasemalla. joku voro oli kai suuri musiikinrakastaja eikä voinut vastustaa kiusausta, vaan vei koko laukun. Ei ilmeisesti pitänyt teoksesta, kun ei ole tuonut sitä julkisuuteen. Musiikki on ylevämpää kuin kaikki viisaus, politiikka ja filosofia |
Laulajien omahyväisyys ja omavaltaisuus oli varmaan sellaiselle periaatteen miehelle kuin Händelille vaikea pala. Francesca Cuzzonia, kultalyyraksi kutsuttu, kohtasi Händelin kuuluisa mielialan ilmaisu, hän kun, Cuzzonin aikoessa kieltäytyä esittämästä erästä hänen mielestään epäkiitollista aariaansa, Falsa imagine, oopp. Ottone, tarttui kiinni niskoittelevaan primadonnaan, uhaten heittää hänet avoimesta ikkunasta ulos, ellei laulaja halunnut muuttaa mieltään: "Että te olette ilmetty piru, sen minä tiedän, mutta minäpä näytän, että minä olen Belsebub, kaikkien paholaisten ylipäällikkö!", jyräytti Händel uppiniskaiselle, joka taipui. Händel oli muutenkin melkoisen temperamenttinen persoona. Nyt tulee mieleen vain tapaus, jossa orkesterin virityksestä vastaava henkilö oli piruuttaan virittänyt soittimet epävireisiksi. Tästäkös Händel kimpaantui ja heitti virittäjää patarummulla=) Tiedän Händelistä muitakin tarinoita mutta nyt olen väsynyt enkä saa niitä millään mieleen. |
Louis Armstrong oli tulossa ulkomailta mukanansa salkullinen hasista. Tulliin sattui samaan aikaan silloinen amerikan pressa (tai olla Eisenhover), joka meni tervehtimään Satchmoa ja lupasi auttaa tätä kassien kanssa. Pressa käveli hasissalkun kanssa tullin läpi niin että hujahti. Semmosta se sitte tahtoo olla, sano. |