Aihe: Klassista teräskielisellä
1 2 3
Congi
03.03.2003 16:07:58 (muokattu 03.03.2003 16:08:21)
Tämän taiston lukeneena ei voi sanoa enää mitään muuta, kuin: patarummut on parempi soitin, kuin saksofoni.

Kaikkihan alkoi siitä kun joku väitti että X-soitin on Y-soitinta monipuolisempi. Alkuperäinen kysymys jonka esitin koski lähinä tekniikkaa. En kyllä yhtään arvanut miten ihmiset keksii ladata kaiken maailman tekstejä.

MKLAMI tietää klassisesta ja sen mahdollisuudesta. Plussat hänelle. Kitaratuntien ja muitten tietolähteitten kautta olen ymmärtänyt että klassisen puolella ollaan erittäin tiukkoja mm tekniikoitten kanssa. Mikäli en viime klasari tunnilla väärin ymmärtänyt niin ei mun tekniikka ihan metsään mennyt vaikka Dreadnough-tyylisellä kitaralla oon soitellut vuoden Romancea plus muuta yksinkertaista. Kynnellä en ole hirveästi soitellut (vihaan pitkiä kynsiä).

Klassinen kuulostaa hyvältä klassisella kitaralla. Tosin, omia säätöjäkin saa tehdä.
mklami
03.03.2003 16:11:32 (muokattu 03.03.2003 16:12:49)

älä jylpytä pilkkua vaikka siitä klassisen kihnuttelusta tykkäätkin (muulla musalla saa pilluakin paremmin)

Enhän mä "jylpytäkään"... Olis vaan ihan mukava että joskus tutustuisitte muuhunkin musaan sen iänikuisen sähkiksen ulkopuolella.

Ja tehdään nyt sekin vielä selväksi, että mä en mitenkään aliarvioi sähkökitaraa soittimena: päinvastoin, mun mielestä se on mielenkiintonen ja hyvä soitin. Tosin varsin harva soittaja osaa käyttää sitä omaperäisesti ja mielenkiintoisesti. Näitä tusinasoittajia onkin sitten suunnilleen joka toinen kadunmies.

Oon huomannu, että nää miljoonat kellaribändikitaristit ei tiedä klassisesta kitarasta tai kitaramusiikista (ja ylipäänsä mistään muustakaan musiikista) käytännössä mitään, mutta sitäkin suuremmalla äänellä sanovat klassista kitaraa paskaksi / sähkistä huonommaksi soittimeksi ja kaikkea muuta musiikkia turhaksi ja / tai "tylsäksi", asiaan yhtään sen enempää perehtymättä.

Ja mitä siihen saamiseen sitten tulee, niin aika huonosti on asiat jos sen mukaan pitää musiikki valita. On niitä muitakin keinoja...
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
hjukke
03.03.2003 17:10:28

Enhän mä "jylpytäkään"... Olis vaan ihan mukava että joskus tutustuisitte muuhunkin musaan sen iänikuisen sähkiksen ulkopuolella.

Ja tehdään nyt sekin vielä selväksi, että mä en mitenkään aliarvioi sähkökitaraa soittimena: päinvastoin, mun mielestä se on mielenkiintonen ja hyvä soitin. Tosin varsin harva soittaja osaa käyttää sitä omaperäisesti ja mielenkiintoisesti. Näitä tusinasoittajia onkin sitten suunnilleen joka toinen kadunmies.

Oon huomannu, että nää miljoonat kellaribändikitaristit ei tiedä klassisesta kitarasta tai kitaramusiikista (ja ylipäänsä mistään muustakaan musiikista) käytännössä mitään, mutta sitäkin suuremmalla äänellä sanovat klassista kitaraa paskaksi / sähkistä huonommaksi soittimeksi ja kaikkea muuta musiikkia turhaksi ja / tai "tylsäksi", asiaan yhtään sen enempää perehtymättä.

Ja mitä siihen saamiseen sitten tulee, niin aika huonosti on asiat jos sen mukaan pitää musiikki valita. On niitä muitakin keinoja...

Ok. Ihan asialinja sulla ja anteeksi hieman harkitsematon kommentti. Enkä missään nimessä hauku klassisen soittoa, mutta kyllä sähköpuolikin on ehdottamasti tutustumisen arvoinen!
mklami
03.03.2003 17:14:39

Enkä missään nimessä hauku klassisen soittoa, mutta kyllä sähköpuolikin on ehdottamasti tutustumisen arvoinen!

Aivan - ja sama myös toisin päin.
hörhö
03.03.2003 17:21:00

Sen lisäks, että ne ei tunne kitaramusiikkia, niin ne ei tunne myöskään musiikkia ilman kitaraa. Kummaa porukkaa.
totaali
03.03.2003 18:10:30 (muokattu 03.03.2003 18:21:10)
Joo, ei munkaan ollut tarkoitus mitään sotaa aloittaa. Eikä edes varsinaisesti semmosta hedelmätöntä väittelyä, että mikä on paras instrumentti. Jokainen on eri. Oli vähän harkitsematon toi mun kommentti, että sähkis on monipuolisempi kuin klassinen. Sehän on vain mun mielipide. Onhan pianokin monipuolisempi kuin nokkahuilu, mut ne on eri instrumentteja.

Ehkä mua nyppikin se ajatus, että klassisen kitaran soittaja ei sais soittaa teräskielistä/sähkistä, kun tekniikka muka menee pilalle. Oon nimittäin itte törmänny tohon samaan asiaan kaverin kohdalla. Sen klassisen ope kielsi aikoinaan soittamasta sähkistä!!! Ja must se on älytöntä. Voihan olla muutenkin useampia instrumentteja. Meneekö viulistin tekniikka pilalle, jos hän soittaa sivuaineena pianoa??? Arvatkaas vaan, kumman kaveri valitsi, kun pakotettiin valitsemaan. Toisella asenteella se ois voinu jatkaa molempia. Ja toinen juttu on toi kevyen musiikin ylenkatsominen - johon ilmeisesti mklami ei ole syyllistynyt, hyvä, hyvä! - et ei opeteta tai edes anneta opetella jotakin vapaata säestystä tms jammailua, kun pitää vaan tiukasti soittaa niitä nuotteja.

Mä väitän, että klassisenkin musiikin tulkitsijana vois kehittyä paremmax, jos soittelis myös tämmöstä vapaata musiikkia, jossa saa ite improvisoida enemmän tai vähemmän. Pääsis paremmin sisään musiikkiin niin, et se ei ois niin matemaattista. Ja mä muuten sit osaan soittaa myös nuoteista, sekä teräksellä että nailonilla...
Jyrzä
mklami
03.03.2003 19:25:03 (muokattu 03.03.2003 19:29:03)

Mä väitän, että klassisenkin musiikin tulkitsijana vois kehittyä paremmax, jos soittelis myös tämmöstä vapaata musiikkia, jossa saa ite improvisoida enemmän tai vähemmän. Pääsis paremmin sisään musiikkiin niin, et se ei ois niin matemaattista. Ja mä muuten sit osaan soittaa myös nuoteista, sekä teräksellä että nailonilla...

Mahdollisimman monentyyliseen musiikkiin perehtyminen avartaa tulkinnallisesti, se on aivan totta.

Klassinen maailmakaan ei ole niin ahdas kuin yleensä luullaan. Vai mitä sanot siitä, että esim. mun ammattiopintoihin (opiskelen siis vakavaa/klassista musiikkia) kuuluu mm. useampi kurssi vapaata säestystä, musan sovittamista "kevyille" bändeille jne...?

Lisäksi omassa opetuksessani käytän havaintomateriaalina huomattavasti enemmän kevyen musan biisejä kuin klassisia. Tämänkin vuoden opetuksessa on soinut mm. R.E.M.:iä, Springsteeniä, Stingiä, Las Ketchupia (itse en voi sietää kyseistä "bändiä", mutta siitä renkutuksesta on helppo tehdä muotoanalyysiä nuorempien kanssa), Bomfunkia jne... Klassisista oon käyttäny tähän mennessä vaan Sibeliusta, Rautavaaraa, Llobetia ja Shostakovichia, ei nyt ainakaan tuu muuta mieleen.

Sen lisäks tunneillani käydään itse musisoiden musiikin teoria-asioita läpi käyttämällä ihan oikeasti olemassa olevia biisejä. Tällöinkin painopiste on yleisesti tunnetuissa kevyen musan biiseissä, lähinnä moniääniset laulut on ollu tyypillistä enemmän tai vähemmän vakavaa kuoromusaa.
totaali
03.03.2003 21:57:42
...
Vai mitä sanot siitä, että esim. mun ammattiopintoihin (opiskelen siis vakavaa/klassista musiikkia) kuuluu mm. useampi kurssi vapaata säestystä, musan sovittamista "kevyille" bändeille jne...?
...
.

Mä nostan sulle hattua, (jos mulla vaan olis hattu). Toi kuulostaa tosi hyvältä. Mä oon vähän vanhempaa ikäpolvea, sitä, jonka klassisen musiikin opet oli kauheita tiukkapipoja. Semmosia, joille kaikki kevyt ja "vapaa" oli punanen vaate. Ne ei varmaan ite edes osannu esimerkiks vapaata säestystä, joka vaikkapa pianistille on yx kaikkein tärkeimpiä sosiaalisia aseita kaveripiirissä. Kitaralla on aika helppo oppia säestämään itekin, joten mä en kärsiny sen opin puutteesta, mut noi pianistikaverit...

Joo hei. Tsemppiä ja uraa! Sun oppilaat tulee varmaan oleen onnellisia!
Jyrzä
mklami
04.03.2003 00:34:32 (muokattu 04.03.2003 00:35:53)

Mä nostan sulle hattua, (jos mulla vaan olis hattu). Toi kuulostaa tosi hyvältä. Mä oon vähän vanhempaa ikäpolvea, sitä, jonka klassisen musiikin opet oli kauheita tiukkapipoja. Semmosia, joille kaikki kevyt ja "vapaa" oli punanen vaate. Ne ei varmaan ite edes osannu esimerkiks vapaata säestystä, joka vaikkapa pianistille on yx kaikkein tärkeimpiä sosiaalisia aseita kaveripiirissä. Kitaralla on aika helppo oppia säestämään itekin, joten mä en kärsiny sen opin puutteesta, mut noi pianistikaverit...

Joo hei. Tsemppiä ja uraa! Sun oppilaat tulee varmaan oleen onnellisia!

Kiitos :)

Joo, tuntuu siltä, että aika moni on joutunu aikanaan kärsimään näistä "fakki-idiootti-opettajista", joita klassiselta(kin) puolelta löytyy. Mutta samaan tapaan myös kevyen musan puolella on näitä fakki-idiootteja, jotka väheksyvät vakavaa musiikkia. Ja ei, en tarkoita nyt sinua :)

Molemmin puolin tämä tiettyjen tyyppien kapea-alaisuus johtuu vaan oman näkemyksen ja taitojen suppeudesta ja varsinkin tietämättömyydestä ja perehtymättömyydestä muihin asioihin. Tällaiset kun saisikin kitkettyä pois... :)
arcana
04.03.2003 00:56:23
Klassinen musiikki on muuten oikeasi mainiota. Olen tässä yksityistunteja ottanut klassiselle, niin ei tuo mitään hirveätä pilkunnussimista ole. Tekee vaan asiat siten, miten ne sanotaan tehtävän. Perustelutkin on tietysti hyvä saada. Turhaa niuhottamista jos sanotaan että on vittumaista mun mielestä :D Ehkä minä taekwondon puolella olen kai tottunut vähän määräilyyn tai johonkin sellaiseen. Noei. Mutta minusta niille pitkille kynsille, tarkoille asennoille sunmuille on kyllä ihan järkevä syy: saundi on vaan parempi, jos kaikki on kohdallaan. Ja yleisökin diggaa kun kuulostaa hyvältä, eikä ole mitään rätinöitä välissä.
Musta tuntuu että kevyen musiikin puolella (siis tarkoitan nyt jotain vaativampaa ns. "kevyttä musaa" jotain jazzia jne.) saa tehdä ihan yhtä paljon töitä sen saundin eteen kuin klassisella, jos ei enemmänkin. Soitan siis myös sähkökitaraa. Tai enemmän minä sitä olen soittanut kuin klassista.
Kannattaa pitää mielessä kuitenkin, että sähkökitara ja klassinen kitara ovat eri asioita. Klassisessa kitaroinnissa joutuu soittamaan useampaa ääntä kerrallaan ja sormituksetkin ovat melko paljon erilaisia kuin sähkökitaralla. Tukevathan ne toisiaan. Minusta hyvä olisi osata molempia. Toista sitten vähän paremmin. Vaikka.
Mitähän järkeä tässäkin nyt sitten oli.
Zarmo
05.03.2003 11:19:39

Hyvä tappelu kääntyi sovitteluksi.
Sadan euron sähkökitarani on ihan hyvä.
Congi
05.03.2003 22:02:26 (muokattu 05.03.2003 22:02:49)
Herra S.R. Oletko ajatellut jatkossa lyhentää tuota lainattun tekstin määrää? Helpottaa lukemista.
totaali
06.03.2003 17:08:39

Klassisessa kitaroinnissa joutuu soittamaan useampaa ääntä kerrallaan ja sormituksetkin ovat melko paljon erilaisia kuin sähkökitaralla. .

Soitatko sitten aina sähkökitaralla vain yhtä ääntä kerrallaan!?! Kyllä silläkin voi ja pitää soittaa monta ääntä kerrallaan. Ja pitää myös osata vaimentaa ne kielet, jotka eivät saa soida. Sähkiksessä kun ne niin helposti "lähtevät mukaan", toisin kuin akustisessa.
Jyrzä
arcana
08.03.2003 03:02:44

Soitatko sitten aina sähkökitaralla vain yhtä ääntä kerrallaan!?! Kyllä silläkin voi ja pitää soittaa monta ääntä kerrallaan. Ja pitää myös osata vaimentaa ne kielet, jotka eivät saa soida. Sähkiksessä kun ne niin helposti "lähtevät mukaan", toisin kuin akustisessa.

Yritin sanoa: Klassiselle kitaralle tehty musiikki poikkeaa sormituksiltaan melko paljon siitä tavarasta, jota sähkökitaralle yleensä tehdään.
totaali
08.03.2003 13:51:54

Yritin sanoa: Klassiselle kitaralle tehty musiikki poikkeaa sormituksiltaan melko paljon siitä tavarasta, jota sähkökitaralle yleensä tehdään.

OK. Paitsi että sähkökitaraa saa soittaa just sillä sormituksella, kuin haluaa. Sen kanssa ei ole niin tarkkoja sääntöjä kuin klassisessa. Mutta samaa mieltä olen sun kanssa siitä, että molempia voi hyvin soittaa. Ja että ne ennemminkin tukevat toisiaan kuin ovat haitaksi. Ainakin se on mun kokemus, kun olen molempia soittanut. Eli että ne klassisen opettajat, jotka kieltävät oppilailtaan sähkökitaran "turmiollisena" ovat yksinkertaisesti väärässä. En muuten ole koskaan kuullut, että kukaan sähkökitaran soittaja tai opettaja olisi kieltänyt soittamasta klassista kitaraa... ;-)
Jyrzä
arcana
08.03.2003 18:22:27

OK. Paitsi että sähkökitaraa saa soittaa just sillä sormituksella, kuin haluaa. Sen kanssa ei ole niin tarkkoja sääntöjä kuin klassisessa. Mutta samaa mieltä olen sun kanssa siitä, että molempia voi hyvin soittaa. Ja että ne ennemminkin tukevat toisiaan kuin ovat haitaksi. Ainakin se on mun kokemus, kun olen molempia soittanut. Eli että ne klassisen opettajat, jotka kieltävät oppilailtaan sähkökitaran "turmiollisena" ovat yksinkertaisesti väärässä. En muuten ole koskaan kuullut, että kukaan sähkökitaran soittaja tai opettaja olisi kieltänyt soittamasta klassista kitaraa... ;-)

saahan klassisessakin soittaa millä sormituksilla haluaa, jos se tuntuu paremmalta kuin nuottiin merkitty. Sanoo vain opettajalle että "minä soitan tän näin." Ei se nyt niin tiukkapipoista meininkiä ole kuitenkaan.
mklami
08.03.2003 18:26:07 (muokattu 08.03.2003 18:26:56)

saahan klassisessakin soittaa millä sormituksilla haluaa, jos se tuntuu paremmalta kuin nuottiin merkitty. Sanoo vain opettajalle että "minä soitan tän näin." Ei se nyt niin tiukkapipoista meininkiä ole kuitenkaan.

Nimenomaan. Ei ne nuoteissa sillon tällöin valmiina olevat sormitukset mitään Raamattutekstiä ole. Jokainen voi soittaa juuri niillä sormituksilla kuin parhaalta tuntuu.

Kun näitä kirjoituksia seuraa, alkaa tosissaan ihmetyttää miksi niin monella ihmisellä on täysin vääristynyt kuva klassisen musiikin soittamisesta, tulkitsemisesta, opettamisesta jne...

Johtuuko tämä vain siitä, että sokeasti uskotaan kaverin kaverin kaverin huhupuheita, vai onko kaikilla muka käynyt niin pirun huono tuuri että ovat aikanaan kenties olleet huonolla ja epäpätevällä opettajalla...?

Outoa.
totaali
08.03.2003 22:22:38
No, muiden kokemuksista ja huhujen uskomisista en tiedä, mutta itte oon aikoinaan - siis tosi kauan sitten - ollut jonkin aikaa silloisessa Helsingin konservatoriossa (nimi kuulostaakin museolta, heh) klassisen kitaran tunneilla ja se oli kyllä aikamoista niuhotusta. Toi sähkökitaran soittokielto taas perustuu yhden työkaverin pojan omakohtaiseen kokemukseen parin vuoden takaa.

Ehkä se on sit huonoo tuuria - tai opettajakunta on takavuosina ollu vit..... öh.... niuhompaa.
Jyrzä
mklami
09.03.2003 10:46:19

mutta itte oon aikoinaan - siis tosi kauan sitten - ollut jonkin aikaa silloisessa Helsingin konservatoriossa (nimi kuulostaakin museolta, heh) klassisen kitaran tunneilla

kuka sulla oli opettajana? vai haluatko edes paljastaa tämän huonon opettajan nimeä? ;)
totaali
09.03.2003 22:21:52
Siitä on niin kauan, etten edes muista opettajan nimeä. Tää on ihan rehellistä, mulla on sitä paitsi huono nimimuisti... ;-)
Jyrzä
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)