Aihe: mitä mieltä..?
1
Lauuraa
01.07.2003 16:06:43
Mitä mieltä te ootte Shostakovichin musiikista..? Ite en oikeen ymmärrä sitä ja aika monesti on hankaluuksia sen takia harjoitella esim. preludeja, kun melodiat ja säestykset poukkoilee minne sattuu.. mut juu.. :)
mklami
02.07.2003 17:03:28 (muokattu 02.07.2003 17:09:52)

Mielestäni Dmitri Shostakovich (1906-1975) on loistava säveltäjä. Olen itse tutustunut lähinnä hänen sinfonioihinsa, joten hänen kamarimusiikkinsa on jäänyt vähemmälle huomiolle. Pitäisi siihenkin kyllä tutustua paremmin :)

Shostakovich on monessa mielessä mielenkiintoinen säveltäjä. Hän kärsi suuresti Stalinin hallitseman Neuvostoliiton asettamista paineista, ja tunsi itse osittain tästä syystä epäonnistuneensa säveltäjänä. Stalin kun hyvin tarkkaan seurasi kulttuurin kenttää, ja kaikki pienetkin kritiikit Järjestelmää kohtaan johtivat helposti menolippuun Siperiaan.

Shostakovich oli toisinajattelija, mutta oman etunsa nimissä pyrki pitämään tämän salassa. "Minä olen huora!", hän kerran kirosi päiväkirjaansa omaa "pelkuruuttaan". Hän kärsi myös vaikesta sairaudesta ja masennuksesta. Kaikki nämä seikat huomioonottaen hänen tuotantonsa korkealaatuisuus ja määrä ovat huomattavia saavutuksia.

Ehdottomasti tutustumisen arvoinen säveltäjä!
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis --- Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen. --- Ei pidä yrittää perse edellä puuhun.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)