Aihe: Schubertin Monent Musicaux?
1
megatherium
24.10.2005 19:48:19 (muokattu 24.10.2005 20:18:56)
Tsekatkaas vähän Schubertin Moment musicaux D 780, numerot 4 ja 5, mitäs tykkäätte?

Aika rajuja kipaleita, vai mitä? Edellinen on aivan kuin Bachin Das Wohltemperierte klavierin preludien hengessä kirjoitettu haaveellisine monofonisine keskijaksoineen, ja jälkimmäisen ekstaattisen kiihkeät rytmit jyskyttävät nytkin koko ajan päässäni.

Soittakaa ihmeessä noitakin eikä aina sitä kolkkia, jolla eräs haitaristi kieltämättä lumosi minut kadulla soittaessaan jo aikapäiviä sitten, enkä osannut jatkaa tallustamistani, vaan jäin sijoilleni kuuntelemaan tätä ihanuutta kuin lumottuna.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
etnopoju
25.10.2005 15:13:28

tuli mieleen eräs modernimman musiikin edustaja tässä: erik satie. onko hän sinulle liian "brutaali"?
gaad
26.10.2005 11:02:42 (muokattu 26.10.2005 11:03:42)
Tsekatkaas vähän Schubertin Moment musicaux D 780, numerot 4 ja 5, mitäs tykkäätte?

Aika rajuja kipaleita, vai mitä? Edellinen on aivan kuin Bachin Das Wohltemperierte klavierin preludien hengessä kirjoitettu haaveellisine monofonisine keskijaksoineen, ja jälkimmäisen ekstaattisen kiihkeät rytmit jyskyttävät nytkin koko ajan päässäni.

Soittakaa ihmeessä noitakin eikä aina sitä kolkkia, jolla eräs haitaristi kieltämättä lumosi minut kadulla soittaessaan jo aikapäiviä sitten, enkä osannut jatkaa tallustamistani, vaan jäin sijoilleni kuuntelemaan tätä ihanuutta kuin lumottuna.

Pidän kyllä. Omat suosikkini ovat 3 ja 5 ja niitä olen myös itse soitellut.

Jostain syystä tulee tuosta kolmannesta ja viidennestä hieman unkarilaisuus mieleen. Varmaan juuri mainitsemasi kiihkeähköt rytmit, joita unkarilaiset mustalaismuusikotkin renkuttavat.

Muutenkin Schubertin pienemmät työt pianolle, kuten impromptut ja saksalaiset tanssit D.783/D. 790 ovat todella mukavaa kuunneltavaa ja tällainen amatööripianistikin pystyy osan niistä soittamaan.

Täytyy myös kysyä itse megatheriumilta, että mikäs on suosikkisi Schubertin pianosonaateista?

Omiin suosikkeihini lukeutuu A-duuri D959, varsinkin tämän hidas osa.
LLL
megatherium
26.10.2005 20:33:03 (muokattu 27.10.2005 21:50:52)
Pidän kyllä. Omat suosikkini ovat 3 ja 5 ja niitä olen myös itse soitellut.

Jostain syystä tulee tuosta kolmannesta ja viidennestä hieman unkarilaisuus mieleen. Varmaan juuri mainitsemasi kiihkeähköt rytmit, joita unkarilaiset mustalaismuusikotkin renkuttavat.

Muutenkin Schubertin pienemmät työt pianolle, kuten impromptut ja saksalaiset tanssit D.783/D. 790 ovat todella mukavaa kuunneltavaa ja tällainen amatööripianistikin pystyy osan niistä soittamaan.

Täytyy myös kysyä itse megatheriumilta, että mikäs on suosikkisi Schubertin pianosonaateista?

Omiin suosikkeihini lukeutuu A-duuri D959, varsinkin tämän hidas osa.

Aika mahdoton tehtävä lähteä nimeämään yhtä ainoaa suosikkia niin monesta omalla tavallaan vaikuttavasta ja omien sisäisten musiikillisten lainalaisuuksiensa mukaan orgaanisesti kehittyvästä sonaattikonseptiolle perustuvasta ja rakentuvasta teoksesta. Tulee pikewminkin hetken mielijohrteesta kuunneltua milloin mitäkin sattuu, joskus vain osan tai pari sieltä täältä, tai joskus, kuten vimeksi kokonaisen sonaatin f-molli D 625, kolmiosaisessa muodossaan ilman hidasta osaa, ts. lievästi keskeneräisen sonaatin, kuten niin usein Schubertilla, jonka jälkeen siirryin D 575, H-duuri-sonaattiin, erikoisessa sävellajissa, aiheuttaen varsin erikoisen kirkastuneen sieluntilan.

Olen pikemminkin sellaisten rariteettien ja uudelleen löytämisen riemua tarjolevien kuriositeettien perään, joita saa hakea kiven alta. kuten vaikka allegretto D 346 tai D 900 c-moli, lievästi keskeneräisinä, ja olen syvästi harmissani jättäessäni erään nämä kappaleet sisältäneen levyn aikoinaan ostamatta. Tanssit kuuluvat ehdottomasti suosikeihin, ja niitä löytyy aivan valtavasti.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
wrshredder
05.11.2005 22:29:34
Moment Musical in F minor, Op.94 No.3
tämä on hyvä.
Romantikkoitkijät#23 So, this dude, Sauron, made a big badass ring. He did some nasty shit with it, and then he got killed and this human took it. Then he did nasty shit, too. The ring made everyone an asshole and then Ian Holm got i
megatherium
07.11.2005 20:58:40 (muokattu 07.11.2005 21:01:54)
Moment Musical in F minor, Op.94 No.3
tämä on hyvä.

Air Russe, lisänimeltään. Harmonikkataiteilijoidenkin suosiossa. Numero 6, pianosonaatin hidasta osaa muistuttaessaan, on tunnelmiltaan moniselitteisin, lyyrisessä herkkyydessään ja ekspressiivisyydessään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)