Aihe: Kommenttia kitaransoittotaidosta.
1
northern
15.05.2006 13:13:37 (muokattu 15.05.2006 13:15:09)

En oo koskaan ottanu mitään klassisenkitaran soittotunteja, enkä muutenkaan ole mikään kauhean hyvä, joten olisi kiva kuunnella kommenttia että missä menee eniten metsään ja mitä asiaa pitäisi ensimmäisenä lähteä parantamaan.

Saa myös kommentoida sävellystyötä ja miksausta.

http://www.mikseri.net/music/play.php?id=205111&type=hi

EDIT: Toi alku lähtee näköjään jostain syystä tollai töksähtäen liikkeelle, mutta älkää siitä välittäkö.
18is9
15.05.2006 15:45:00

Noin äkkikuulemalta olet samalla tasolla kuin Yngwie Malmsteen, jos verrataan siihen Ynkän ekan levyn ekaan biisiin ;).

Ihan hyvä biisi. Siinä oli ihan mukavia vaihtoja mukana. Outro oli vähän irrallisen oloinen.

Tekniikassa perusjutut ovat ne tärkeimmät, niin kuin lähes aina. Soundi ja dynamiikka ovat ne jutut joihin sinuna keskittyisin eniten. Sellainen kynsien diskanttinen kilinä pitäisi saada pois, ja soundia täyteläisemmäksi sekä ylhäältä että alhaalta. Dynamiikan hallittu vaihtelu rikastaisi tuota esimerkkibiisiäkin mukavasti, kun välillä soiteltaisiin hiljempaa ja välillä kovempaa.

Mitäs muuta? Siinä kait sitä jo olikin :).
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Psc. im Schach
19.05.2006 15:36:33
Letkeän kuuloista soitantaa.
Optinen pläjäys. Älä sano enempää.
Sharkman
19.05.2006 16:11:04
Ehkä tuohon kaipaisi vähän rytmistä vaihtelevuutta. Tuo tasainen sointuarpeggio alkaa vähän puuduttamaan ja vähän rohkeampia ratkaisuja jäin kaipaamaan. Olet saanut Ihan kivan joskin varsin perinteisen sävellyksen aikaiseksi.
Haluan vain päästä pätemään.
Joonas
19.05.2006 18:19:00
Mua jäi jotenkin erityisesti vaivaamaan tuo vikan osan basson ja melodian lähes kokonaan unisonossa meneminen. Se sai sen kuulostamaan vähän tönköltä. Ihan nätti kipale muuten. Tosiaan hieman "rohkeutta" tuohon äänenkuljetukseen kaikinpuolin muutenkin, ni sih on hyvä.

Ja soittopuolesta en osaa sanoa mitään, kun en mitään osaa soittaa.

Joonas.
Moon vanha kettu. Älä ammu mua.
Kapt. Bratislava
19.05.2006 19:52:58 (muokattu 19.05.2006 20:02:59)
En oo koskaan ottanu mitään klassisenkitaran soittotunteja, enkä muutenkaan ole mikään kauhean hyvä, joten olisi kiva kuunnella kommenttia että missä menee eniten metsään ja mitä asiaa pitäisi ensimmäisenä lähteä parantamaan.

Kiitoksia hienosta kappaleesta. Siihen tulkintaan voisi kyllä parantaa vähän, ihan oikeassa olet.

Eniten mua häiritsee noissa sointuarpeggioissa se viimeinen ääni joka katkeaa lähes aina. Sitä osaa sitten seuraavassa arpeggiossa taas odottaa ja alkaa kyllä häiritsemään.

Toinen korvaan soiva asia on basso. Välillä soi ja välillä taas tuntuu että hukkuu. Basson kuljetus on aika katkeilevaa niissä kohdissa missä sitä on, vaikka legatoon voisi tässä pyrkiä enemmän? Ihan sama juttu mikä tossa arpeggiossa, jos katkot sieltä välistä ääniä niin se kuulostaa aika ilkeältä.

Miten sä olet ajatellut ton arpeggiomelodian? Onko se koko arpeggio yksi soiva kenttä vai onko siinä esim. korkeimmalla kielellä laulava melodia mitä yrität saada esille? Välillä se tulee loistavasti esille, toisinaan taas katkeilee. Sitä voisi myös miettiä.

Asemien vaihdoissa ilmeisesti on vähän jotain pientä koska vasuri rutisee ylhäälle mennessä, myös niitä pahimpia "viuh"-ääniä asemanvaihdoissa voisi miettiä (nostaa vasuria aavistuksen kaulalta). Eivät ole mahdottomia soittaa ilman niitä ylimääräisiä ääniä.

Ehkä kokonaisuutena puuttuu sellainen "päätös" miten tämä soitetaan. Kovin tasaisesti menee, ei siinä mitään, mutta voisi myös tulkintaa ja korostuksia, äänenpainoja, ehkä ponticello/sul tasto-efektejä joihinkin kohtiin. Esim. ylöspäin kaulalla meno voisi saada kaverikseen crescendon tms. En mä tiedä. Ehdotan vain. :)

Soundi on ihan kelvollinen, vaikka aika lailla kynneltä kuulostaa. Voisihan se parempikin olla. Mutta kokonaisuutena eniten tuo äänten katkeilu ja epätasaisuus mua jäi vaivaamaan. Muuten tosi mukavan ja lupaavan kuuloista matskua!
Kritiikin tulee olla ei ainoastaan häikäilemätöntä vaan myös henkilökohtaista. -Wilhelm Peterson-Berger / Taiteilija ei harjoittele vaan kokee. -Charlie Christensen
northern
21.05.2006 13:07:49

Miten sä olet ajatellut ton arpeggiomelodian? Onko se koko arpeggio yksi soiva kenttä vai onko siinä esim. korkeimmalla kielellä laulava melodia mitä yrität saada esille? Välillä se tulee loistavasti esille, toisinaan taas katkeilee. Sitä voisi myös miettiä.

Tossa kappaleessa ei oo mun mielestä mitään sellaista selkeää melodiaa mitä sitten tuettaisiin muilla äänillä, vaan noi kaikki soinnut ja äänet on tavallaan sitä melodiaa.

Ehkä kokonaisuutena puuttuu sellainen "päätös" miten tämä soitetaan. Kovin tasaisesti menee, ei siinä mitään, mutta voisi myös tulkintaa ja korostuksia, äänenpainoja, ehkä ponticello/sul tasto-efektejä joihinkin kohtiin. Esim. ylöspäin kaulalla meno voisi saada kaverikseen crescendon tms. En mä tiedä. Ehdotan vain. :)

Toi tulkinta on kyllä sellanen asia mihin en oikein ole ehtinyt hirveästi panostaa, kun on tekniikka sen verran vielä heikko että menee melkein suurin keskittyminen soittamisessa siihen että soittaa oikein ja nuotilleen.

Toi kappaleen nauhoittaminen oli kyllä hyvä asia kehittymisen kannalta, sillä ensimmäinen versio minkä kuuntelin kuulosti mielestäni aika kauhealta, eikä siinä ollut yhtään tunnelmaa tai mitään. Sitten nauhoitin kappaleen uudestaan ja yritin keskittyä enemmän tulkintaan ja kun kuuntelin nauhalta niin tuntuikin menevän jo ihan yli :) Kaikki temmon muutokset olivat ihan liian suuria ja dynamiikka hyppeli miten sattui. Toi versio minkä nauhoitin viimeiseksi on sitten mun mielestä siltä väliltä ja tällä hetkellä en varmaan paljoa tota parempaa äänitystä saisi aikaiseksi.
Kapt. Bratislava
22.05.2006 17:18:43
Toi kappaleen nauhoittaminen oli kyllä hyvä asia kehittymisen kannalta

Se on oikeastaan paras keino kehittymisen kannalta (heti treenaamisen jälkeen...). Nauhalta kuulee asioita mitä itse ei soiton aikana ehkä aina tajua.
Kritiikin tulee olla ei ainoastaan häikäilemätöntä vaan myös henkilökohtaista. -Wilhelm Peterson-Berger / Taiteilija ei harjoittele vaan kokee. -Charlie Christensen
wrshredder
27.05.2006 16:38:27
Sen kyllä kuulee soitosta ,että et ole klasarikitaratunneilla käynyt mutta ällös masennu , mielestäni sävellys oli taasen rautaa, välillä tuli mieleen Rhoadsin Dee ;D

han hyvä biisi. Siinä oli ihan mukavia vaihtoja mukana. Outro oli vähän irrallisen oloinen.

Tekniikassa perusjutut ovat ne tärkeimmät, niin kuin lähes aina. Soundi ja dynamiikka ovat ne jutut joihin sinuna keskittyisin eniten. Sellainen kynsien diskanttinen kilinä pitäisi saada pois, ja soundia täyteläisemmäksi sekä ylhäältä että alhaalta. Dynamiikan hallittu vaihtelu rikastaisi tuota esimerkkibiisiäkin mukavasti, kun välillä soiteltaisiin hiljempaa ja välillä kovempaa.

Yhdyn tähen näkemykseen..
THV-Klubi#52 Romantikkoitkijät#23 S.M.A.K - perustajajäsen
J.Ahonen
28.05.2006 14:10:27
Biisissä oli pari kohtaa, jossa olisin itse pyrkinyt käyttämään enemmän sointuja. Joissakin kohdissa vaihtui sointu ehkä hieman turhan jyrkästi minun makuun. Mutta toisaalta....

Kynnet sielä tosiaan kuului, itsellä vähän sama ongelma. Toisaalta tossa soundas ne kynnet jotenkin ihan kivasti, ei kuulostanut niin perinteiseltä. Ainahan soundiin ja tulkintaan voi petrata. Ihan hyvin sä vedät anyhow.
northern
28.05.2006 19:52:15

Sen kyllä kuulee soitosta ,että et ole klasarikitaratunneilla käynyt mutta ällös masennu , mielestäni sävellys oli taasen rautaa, välillä tuli mieleen Rhoadsin Dee ;D

Soitin tämän kappaleen vähän aikaa sitten yhdessä "konsertissa" ja sielläkin yksi esiintyjistä sanoi että hänelle tuli tästä biisistä mieleen Rhoadsin Dee :)
Sharkman
29.05.2006 17:39:16
Olisi kyllä kivaa kuulla muidenkin täälä kirjoittelevien sävellyksiä. Ihan vaikka oma viestiketju perustettaisiin ja voisi antaa rakentavaa palautetta.
northern
29.05.2006 18:16:09

Olisi kyllä kivaa kuulla muidenkin täälä kirjoittelevien sävellyksiä. Ihan vaikka oma viestiketju perustettaisiin ja voisi antaa rakentavaa palautetta.

Itselläkin tossa käväsi mielessä että voisivat muutkin tänne lähetellä soittonäytteitään.
bluesteel
29.05.2006 20:58:36

http://www.mikseri.net/artists/?id=54916

Tuolla on mun räpellyksiä. Ei kyllä ole klasaria, mutta haitanneeko tuo... Akustista kuitenkin.
Sharkman
30.05.2006 00:25:26
Itselläkin tossa käväsi mielessä että voisivat muutkin tänne lähetellä soittonäytteitään.

Soittonäytteitään ja/tai sävellyksiään... Täältähän voisi saada asiantuntevaa palautettakin. Tuolta mikseristä on vähän turha toivoa mitään kovin näkemyksellistä kritiikkiä ainakaan klasarin suhteen kun sielä on nuorta kevyen musiikin edustajaa suurin osa.. Tai näin ainakin itse olen havainnut.

Sitten vaan jos joku uskaltaisi vielä perustaa sen ketjun =)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)