corno 29.03.2006 19:22:05 | |
---|
Olen kuunnellut oikeastaan kaiken olennaisen tuotannon Mozartilta,oopperat mu- kaanlukien.soittanut myös koska olen muusikko,mutta ei vain kolahda!koen Mozar- tin jotenkin liian pinnalliseksi,kevyeksi ja ennakoitavaksi.totta kylläkin,että sen ajan sävellystapa oli sellainen,hyvin kaavoihin sidottu.Mutta se nyt lähinnä kiinnostaisi mikä Mozartissa jotakuta kiinnostaa.Jospa pystyisin sitä kautta itse lähestymään kys.säveltäjää ja saisin niin sanotusti uuden näkökannan asiaan.Olen nyt pysähty- nyt miettimään asiaa syvemmin kun juhlavuoden takia Mozartia suorastaan tulvii jo- ka tuutista. torvi suoraksi! |
J.Ahonen 29.03.2006 19:28:14 | |
---|
Minullakaan ei Mozart kolise. Jännä juttu että miestä arvostetaan ihan perkeleesti. Ainut mitä miehen tuotanosta kuulen on äärimmäinen osaaminen/nerous. Sen musa on jotenkin naiivin kuuloista. Mulla tulee mieleen idiootti joka hymyilee peruukissa ja mielistelee jotain markiisitarta tee kutsuilla Wienissä. Minuakin kiinnostaa kovasti mikä Mozartissa viehättää. Jyväskylän Sinfonian ohjelmistokin on tämän näköinen; Mozart, mozart, mozart, mozart, beethoven, mozart, bach, mozart,mozart, tsaichovsky. |
corno 29.03.2006 19:43:19 | |
---|
Nyt tiedän miksi me kaksi olemme turhautuneet.....sama kotiorkesteri! torvi suoraksi! |
Herra-X 29.03.2006 19:47:38 | |
---|
Zappahan taisi sanoa asian jota olin sisällä mielessäni hautonut jo pitkään. Kaikki klassismin musiikki on tiluliitä. Minullekkaan ei Mozart ja kumppanit (toistaiseksi) oikein kolahda. Beethovenin ensimmäinen sonaatti sellolle ja pianolle lienee ainut tuon aikakauden teos, joka on oikeasti tehonnut. "Ai Beethoven?"
kalamies#39 >-)))> |
diletantti 29.03.2006 20:22:31 | |
---|
Tunnen Mozartin musiikkia parhaiten oopperapuolelta. Minusta Mozartin musiikki on nerokasta ja parhaimmillaan ylimaallisen kaunista. Mutta se ei ole mukavaa laulettavaa. Oopperoiden hahmot ovat pinnallisia eikä laulaessa todellakaan pääse ilmaisemaan mitään suuria tunteita tai dramatiikkaa. Pikku hiljaa olen itse asiassa alkanut pitämään Mozartin oopperoista yhä vähemmän ja vähemmän. Ehkä siksi, että niitä on "pakko" laulaa vuodesta toiseen. Äänityypillisesti en sovi minkään Mozartin oopperan rooliin ja silti niitä vaan laulatetaan. Joskus olen ajatellut, että oliko Mozart luonnehäiriöinen. Ei mikään ihme sillä taustalla. |
jacofin 29.03.2006 20:40:14 | |
---|
Mozart saattaa kuulostaa pintatasolla 'naiivilta' ja 'kevyeltä' mutta esimerkiksi myöhäisemmät pianokonsertot, Gran Partita ja Requiem kolahtaessaan todellakin pärähtävät! Minulle Mozartin teoksissa lymyilevät draama ja tunne vahvoina pintatason alla. |