Aihe: Klassisia kitaralevyjä
1
EelisHyvarinen
17.06.2009 20:31:36
Olen jotenkin viime aikoina innostunut klassisesta kitaroinnista, se on vaan jotenkin niin helkkarin hienoa. Aloin soittaa kitaraa puolisen vuotta sitten ja ostin sähkökitaran, viime aikoina olen soittanut sillä melkein pelkästään klassista. Hassu juttu sinänsä, että samalla olen klarinetilla siirtynyt melkein kokonaan blues/jazz/klezmer/rock/jne-linjalle.

Multa on tilattu sävellys 100 kitaran orkesterille ja siksi kävin katsomassa konsertin, jossa kyseinen orkesteri lämppäsi Ricardo Gallénia. Oli kyllä hieno konsertti, ja nyt haluaisin omistaa jotain tällaista CD:llä ja pyytäisin teitä antamaan minulle ja muille palstan lukijoille suosituksia. Tiedän Googlen ja kirjastojen olemassaolosta, nyt haluan teidän mielipiteitänne. Voi löytyä vaikka jotain harvinaisempaakin herkkua.

Kiitos.
"Kaikki palvokaa Eelis-setää!" -Pessi, 10
Kapt. Bratislava
17.07.2009 16:08:42
EelisHyvarinen: Olen jotenkin viime aikoina innostunut klassisesta kitaroinnista, se on vaan jotenkin niin helkkarin hienoa. Aloin soittaa kitaraa puolisen vuotta sitten ja ostin sähkökitaran, viime aikoina olen soittanut sillä melkein pelkästään klassista. Hassu juttu sinänsä, että samalla olen klarinetilla siirtynyt melkein kokonaan blues/jazz/klezmer/rock/jne-linjalle.

Multa on tilattu sävellys 100 kitaran orkesterille ja siksi kävin katsomassa konsertin, jossa kyseinen orkesteri lämppäsi Ricardo Gallénia. Oli kyllä hieno konsertti, ja nyt haluaisin omistaa jotain tällaista CD:llä ja pyytäisin teitä antamaan minulle ja muille palstan lukijoille suosituksia. Tiedän Googlen ja kirjastojen olemassaolosta, nyt haluan teidän mielipiteitänne. Voi löytyä vaikka jotain harvinaisempaakin herkkua.

Kiitos.

Luulenpa että tuo Siegelin "Domino Pieces" (viittaamasi kappale, nauhoitukset pyöri kyseisessä vedossa, innolla odotan itsekin josko sitä saisi joskus ostaa) toimii parhaiten livenä audion lisäksi visuaalisena kokemuksena. Aikaisempana vuonna TGF:ssä orkesteri veti Brouwerin Kuubalaista maisemaa, tosin kolme kertaa pienemmällä kokoonpanolla, mutta hieno sekin oli :)

Akustiikka vaikuttaa niin maan valtavasti tuollaisen erilaisissa äänikentissä seikkailevan musiikin kuuntelukokemukseen. Joku Vivaldi kuulostaa "hyvältä" vaikka sitä kuuntelisi kaverin vanhan Saab 90:n matopurkeista, mutta itse olen kokenut tuollaisen modernimman äänillä leikittelyn tarvitsevan melkeinpä autenttisen livetilanteen. Tai sitten oikeasti hyvät laitteet joista itsekin haaveilen..

Mammuttilevytyksistä en osaa auttaa.. kerro mullekin jos löydät jotain makeita levytyksiä :)
Kritiikin tulee olla ei ainoastaan häikäilemätöntä vaan myös henkilökohtaista. -Wilhelm Peterson-Berger / Taiteilija ei harjoittele vaan kokee. -Charlie Christensen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)