Aihe: Korkea virka ei ole tae hengensivistyksestä
1
megatherium
29.01.2022 11:24:23 (muokattu 29.01.2022 13:16:43)
Se, että ihminen on nimitetty esim. johonkin korkeaan valtion virkaan ei välttämättä merkitse sitä, että hän oman työnsä ulkopuolella, jossa hän saattaa olla hyvinkin etevä, omaisi samalla myös erityisen paljon hengensivistystä tai olisi jotenkin kirjallisesti tai musiikillisesti lahjakas sekä diletantti. Tästä oma isäni KHO:n ylim. hallintoneuvos, nyk. oikeusneuvos ja virkaylioikeuden tuomari, oli hyvä esimerkki ollessaan kova juomaan kaljaa ja katselemaan viihde-ja politiikkaohjelmia ja uutisia mutta ei juurikaan tuntenut tai ymmärtänyt syvällisesti taidemusiikkia saati että lakikirjoja lukuun ottamatta olisi lukenut ja perehtynyt kaunokirjallisuuteen vaikka saattoi äidin kanssa käydä teatterissa katsomassa Peter Schafferin näytelmän Amadeus jonka musiikista väitti pitäneensä tai muistanko väärin, en tiedä, mutta ei ainakaan kokenut katharsista ja korkeimmanasteisia psykofyysisiä tiloja Mozartin musiikista kuten minä olen kokenut ja tässä suhteessa velipuoleni joka niinikään oli korkeassa virassa EU:n ydinturvallisuus-ja koulutushankkeiden johtavana asiantuntijana lienee ollut perehtyneempi ja asiantuntevampi innokkaana oopperassakävijänä ja taidemusiikin kuuntelijana.

Se että jotkut jopa ministerit tms. kuuntelevat räppiä tai lukevat Aku ankkaa osoittaa sen ettei korkeassa asemassa oleva henkilö suinkaan välttämättä ole koskaan kokenut inhimillisen hengen korkeimpia huippuja korkeimmanasteisten transsinomaisten psykofyysisten tilojen muodossa ja nauttivat mielestäni siksi turhaa arvostusta ja palvontaa kun kuka tahansa tarpeeksi älykäs nuori mies kuten minä silloin koulussa hyvin pärjäävänä 16 vuotiaana koin lähes supernaturalistisen voimakkaita emotionaalisia kokemuksia nerojen kuten Mozartin ja Beethovenin hengen tuotteista ja sain sen hetken kokea ja tuntea sen minkä todellinen nero on kokenut teostaan luodessaan ja yltää niille inhimillisen hengen korkeimmille huipuille joille vain hengen valitut ovat yltäneet ja tohtori veljeni totesikin että minä olen kaikkein fiksuin meidän veljessarjastamme vaikka hän oli koulutuspesialisti ja ylitarkastaja kansainvälisessä atomienergiajärjestössä yk:n palveluksessa ja vieraili alan konferenmsseissa ympäri maailman ja tarkasti ydinvoimaloita mm. Pietarissa.

Korkea virka tai asema järjestäytyneessä yhteiskunnassa ei ole millään tavoin koskaan myöskään mikään edellytys sille että ihminen voisi myös kokea korkeimman ihmeen minkä ihminen kykenee psyykkiseltä ja älylliseltä kapasiteetiltaan kokemaan inhimillisen hengen korkeimmilla huipuilla nerojen tuotteista vaan sellaisesta lähes supernaturalistisista emotionaalisista kokemuksista saattaa olla jopa haittaakin ihmisen varsinaiselle työlle ja uralle Mozartin musiikin ollessa niin täydellistä ja korkealla tasolla että hän tuntuu olevan miltei erkaantunut elämästä ihmisen asettaessa sen johdosta elämän arvoja uuteen järjestykseen menettäessään kenties samalla kiinnostuksensa entistä elämäänsä ja titteleitä kohtaan mikä voi näkyä työmoraalin lipsumisena mutta voi vaihtoehtoisesti myös vahvistaa minuutta ja antaa uutta energiaa ja tarmoa töiden suorittamiseen jos ihminen osaa pitää taiteesta ammentamansa käsittämättömän voimakkaat psyykkiset ja emotionaaliset kokemukset erillään muusta elämästä ja arkisesta aherruksesta eikä anna niiden hallita liikaa elämäänsä ja häiritä velvollisuuksiaan eskapistisena todellisuudenpakoisuutena mutta ne voivat kuitenkin antaa osviittaa sille mikä elämässä ja maailmassa on kaikkein arvokkainta, ylevintä ja jalointa; ei raha, valta ja mammona vaan taide ja henkinen pääomamme.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)