Aihe: Prelude I - Villa Lobos
1
Congi
08.03.2004 18:50:46 (muokattu 09.03.2004 23:41:25)
Prelude I - Villa Lobos

Kuinka vaikea kappale kyseinen teos on? Millainen "pohjaosaaminen" vaaditaan että pystyy soittaa koko kappaleen?

Edit: Puolessa välissä ollaan... .. vaativuus kasvaa.... .. .
T.Congi
18is9
11.03.2004 15:22:29 (muokattu 11.03.2004 15:23:11)

Soitin sen tolppa-I:ssä, joten ei se mikään mahdottoman paha ole. Se a-osa ei ole mitenkään kauhean hankala, mitä nyt muutamia pikaisia sointujen siirtoja asemasta toiseen joutuu suorittamaan, mutta se b-osa onkin sitten teknisesti paljon kinkkisempi (yllättäen).

Ikuinen ihmetyksen aihe on, että mikä on sen b-osan nopean nousun sormitus oikealle kädelle ja kuinka nopeaa se pitää soittaa. Vaikeushan tulee siitä että samalla pitää ottaa vapaa e sekä ylimmältä että alimmalta kieleltä ja sitten vetää nopea tasainen arpeggio heti perään. Itse soitan sen pa-i-p-i-m-a koska pa-p-p-i-m-a:lla en saa tarpeeksi vauhtia.

Kokonaisuutena I Preludi on erittäin mukava soitettava, ja vasinkin dramaattista a-osaa on mukava soittaa oikein olan takaa nautiskellen!
"Snoochie boochies, or whatever the fuck we use to say" - Jay
Kapt. Bratislava
12.03.2004 14:07:21
Siis onhan tuo hankala soittaa. Siitä väliosasta saa helposti todella repäistyn ja huonon kuuloisen. Sehän on B-kurssin biisi. Itse piti soittaa se C-tutkinnossa, mutta päädyttiin opettajan kanssa Villa-Lobosin Mazurka-Choroon joka mielestäni on paljon helpompi saada teknisesti ja tulkinnallisesti tehtyä. Pelkästään se melodia bassolla - ilman että kuulostaa monotonisen tylsältä - on jo tarpeeksi vaikea saada elämään, väliosasta puhumattakaan.

Kyllähän tuon pystyy huonommallakin tekniikalla tekemään, mutta mikä sitten on lopputulos, on täysin eri asia. Keskinkertaisia tai jopa huonoja levytyksiä kuunnellessa tulee miettineeksi miksi ottaa selkeästi liian vaikeita biisejä ohjelmistoon? Mutta kokonaisuudessaan ihan mahtava kappale, Villa-Lobosin tuotanto on muutenkin ihan must. Valitettavan vähän sävelsi kitaralle, mutta sitäkin parempia kappaleita. :)
Parempi kuolema kuin tappio.
Congi
25.03.2004 22:16:09 (muokattu 25.03.2004 22:16:26)
Olen teidän kanssa samaa mieltä. Soitetaan toi nyt ensiksi joten kuten läpi ja mietitään sitä tulkinnallista puolta jälkeen päin.
T.Congi
mklami
27.03.2004 08:46:49

Olen teidän kanssa samaa mieltä. Soitetaan toi nyt ensiksi joten kuten läpi ja mietitään sitä tulkinnallista puolta jälkeen päin.

Tulkinnallisia (musiikillisia) asioita ei pitäisi missään vaiheessa harjoittelua unohtaa. Vaikka biisiä ei olisi ennen soittanut, pitäisi harjoittelu aloittaa ja tehdä aina musiikillisista lähtökohdista. Pelkkä kappaleen tekninen "suorittaminen" ei ole järkevää ja mitenkään toivottavaa. Jos biisi on vielä liian vaikea, parempi jättää se sitten soittamatta toistaiseksi.
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis --- Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen. --- Ei pidä yrittää perse edellä puuhun.
Congi
27.03.2004 12:06:40
Tulkinnallisia (musiikillisia) asioita ei pitäisi missään vaiheessa harjoittelua unohtaa. Vaikka biisiä ei olisi ennen soittanut, pitäisi harjoittelu aloittaa ja tehdä aina musiikillisista lähtökohdista.

Olen samaa mieltä. Mietitään sittenkin sitä musikaalista puolta.

Ps. Toisaalta en harrasta julkista esiintymistä, joten kovin pahaa vahinkoa en voi saada aikaan. ;)
T.Congi
mklami
27.03.2004 12:52:10

Ps. Toisaalta en harrasta julkista esiintymistä, joten kovin pahaa vahinkoa en voi saada aikaan. ;)

Teet lähinnä vahinkoa itsellesi. Se, miten kappaleeseen lähtee tutustumaan, vaikuttaa alitajuisesti myöhemmin jossain määrin myös siihen, miten kappaleen tulkitsee. Jos sitä vaan hinkkaa läpi, ja vaikka saisikin biisin teknisesti ongelmattomaksi, saattaa soitto kuulosta nimenomaan vain suorittamiselta. Totutuista tavoista kun on vaikea päästä irti, varsinkin jos ne tapahtuvat osittain tiedostamattomalla tasolla, kuten musiikin parissa tapahtuu.

Mutta en tietenkään kiellä sinua soittamasta kyseistä biisiä :) Yritä kuitenkin kokoajan lähestyä sitä myös itse musiikin ja sisällön kautta.
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis --- Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen. --- Ei pidä yrittää perse edellä puuhun.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)