Aihe: Luuttu
1
Jethroh
06.07.2004 17:32:20
Olen siis kiinnostunut kyseisestä instrumentista - en taloustarvikkeesta :). Kuinka paljon suhteellisen tasokkaat soittimet maksavat ja mistä niitä saa? Onko luuttu teknisesti hyvinkin erilainen instrumentti kuin klassinen kitara?
Congi
06.07.2004 18:58:21 (muokattu 06.07.2004 18:58:51)
Arto Wikla :lla on paljon kerrottavaa luutuista
http://www.cs.helsinki.fi/u/wikla/mus/Me.html

Timo Kontio rakentaa suomessa luuttuja
puh. 050 466 2092 timo.kontio@pp2.inet.fi

Tehdasvalmisteisista luutuista mulla ei hirveästi ole tietoa.
T.Congi
Kapt. Bratislava
06.07.2004 19:20:48 (muokattu 06.07.2004 19:23:39)
Kyllähän klasarikitaran tekniikalla luuttua soittaa. Oikean käden asento nyt ei aivan samanlainen ole, ja soundia joutuu kaivamaan enemmän esille. Ja täytyy melkein pitää sylissä luutun alla jotain maton liukuestettä tms.. muuten se ei pysy paikallaan. Se että luuttu ei välttämättä soundaa yhtä vahvasti kuin kitara tekee soitosta mielenkiintoista. Kitarasta luuttuun siirtyminen ei ole vaikeaa, mutta kun on soitellut pari tuntia luuttua niin kitaran kielet tuntuu jotenkin kireiltä:) On se sen verran herkempää. Ja g-kielen fis-vire hämää välillä.. tottumiskysymys. Hassuna yksityiskohtana mulla menee esim. kitaralla vanhan musiikin soitossa ihan automaattisesti kädet melkein aina fis-vireen mukaan vaikka soittaisin normaalivirityksellä. Ja luutun virittäminen.. no kuten entinen opettajani tapasi sanoa; luutun soittaja virittää elämänsä aikana enemmän soitintaan kuin ehtii sitä soittaa:)
"Parempi kuolema kuin tappio." -Bilal
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)