Aihe: Evential Music -genre
1
soundmodel
23.06.2025 02:31:13 (muokattu 23.06.2025 02:50:21)
Laitan tämän nyt kuitenkin tänne, jos joku innostuisi.

Olen pohdiskellut jo muutaman vuoden tällaista genre:ä kuin "Evential Music" eli "tapahtumallinen musiikki". Motiivina on se, että olen ainakin itse kyllästynyt kaikkiin muihin genreihin, joten ajattelin, että voisi kehittää jotain uutta.

Tyylilajin motiivit:

* Kaikki on taas jo tehty.
* Kaikkialla on samat trikit aina korkeintaan hieman jalostettuna.
* Haluamme kuulla uutta musiikkia.

Tyylilajia voi lähestyä esimerkiksi seuraavien kieltojen kautta. Kiellot ovat satunnaisessa järjestyksessä, mutta toiset niistä ovat huomattavasti vaativampia kuin toiset.

Esimerkkikieltoja (useampi * sisentää listaa):

* Älä käytä rumpuja vetävänä elementtinä.
* * Älä aloita rytmikuvioita bassorummulla.
* * Älä käytä snarea tai hi-hatinomaisia ääniä pitämään rytmiä kasassa.
* Älä tee fillejä rakenteiden loppuihin merkataksesi rakenteiden loppuja tai alkuja.
* Älä käytä minkään tyypin swoosh:eja siirtyminä.
* * Älä käytä minkään sortin dynamiikka-nousuja transitioneina tai filleinä.
* Älä käytä bassolinjoja, jotka tukevat tai seuraavat jotain päälinjaa.
* Älä tee monofonisia leadimelodioita.
* * Älä tee leadimelodioita.
(muitakin tulee, kunhan muistan)

Esimerkkejä (lisää tulee, kun keksin):

https://sambarker.bandcamp.com/album/stochastic-drift (jossain määrin, kompastuu joihinkin mainitsemiini säännönmukaisuuksiin, mutta esim. https://sambarker.bandcamp.com/track/positive-disintegration on ihan hyvä melodisen puolen esimerkki. Huomaa, että ei ole pakko käyttää melodisia elementtejä!)
wisack
18.07.2025 17:06:13 (muokattu 18.07.2025 17:35:58)
kokeile arpoa jokaiselle instrumentille uus paikka ja kesto per tahti niin sillähän nuo vaatimukset ehkä täyttyypi.
soundmodel
22.07.2025 10:04:44 (muokattu 25.07.2025 15:15:29)
wisack: kokeile arpoa jokaiselle instrumentille uus paikka ja kesto per tahti niin sillähän nuo vaatimukset ehkä täyttyypi.

Tällaista voi käyttää lähtökohtana, mutta tuo vaatii silti editoimista yleensä.

Eräs vanha trikkini oli tehdä ensin järkevä biisiaihio normaalisti, ja sen jälkeen vaihtaa raitojen MIDI-raidat, jotta eri instrumenteille sävelletty soittaa eri instrumenttia.

Eräs toinen trikki on shiftata koko MIDI-raita muutama puolisävel johonkin suuntaan, jolloin esimerkiksi rumpujen aloitus-soundi ja rakenne-elementit muuttuvat, mutta esimerkiksi rytmiraidan yleiskoheesio säilyy jossain määrin.

---

Genressä on sellainen vaara, että biisit typistyvät joko johonkin atmosointuihin elementteinä tai sitten trancegate:n variaatioihin. Muitakin mahdollisuuksia kuitenkin on.
slowdive
29.07.2025 09:40:00
Mielenkiintoinen ajatus ja silloin tällöin tulee löyhästi samansuuntaisia kokeiluja tehtyäkin. Olen vaan havainnut, että usein se itse tekeminen on innostavaa ja hauskaakin, mutta sitten se lopputuote on kuitenkin tietyllä tavalla kuriositeetti, jolla ei kuitenkaan ole oikein sitä kuuntelukestävyyttä. Johtuen toki omasta huonoudesta, mutta myöskin siitä että listaamistasi "kielloista" tai välteltävistä asioista löytyy yleensä kuitenkin ne elementit jotka ylipäätään kannustaa uudelleenkuunteluun.
Knobs to the southeast.
soundmodel
31.07.2025 12:11:45
slowdive: Mielenkiintoinen ajatus ja silloin tällöin tulee löyhästi samansuuntaisia kokeiluja tehtyäkin. Olen vaan havainnut, että usein se itse tekeminen on innostavaa ja hauskaakin, mutta sitten se lopputuote on kuitenkin tietyllä tavalla kuriositeetti, jolla ei kuitenkaan ole oikein sitä kuuntelukestävyyttä. Johtuen toki omasta huonoudesta, mutta myöskin siitä että listaamistasi "kielloista" tai välteltävistä asioista löytyy yleensä kuitenkin ne elementit jotka ylipäätään kannustaa uudelleenkuunteluun.

Psykologisia juttuja:

* musiikki on konventioita eikä ole olemassa yhtä oikeaa tapaa, vaan lähinnä konventioiden noudattamista, niistä poikkeamista ja/tai niiden muuttamista jollain aikavälillä
* koska musiikki on konventioita, niin ihmisten on luontevaa "pitää" musiikista, johon he ovat tottuneet. Tämä ei tarkoita, etteivätkö he voisi tottua myös muunlaiseen.

En ole samaa mieltä siitä, että tarvitaan tiettyjä konventioita, jotta musiikki voisi olla hyvää, mutta konventioiden rikkominen on riskimpää ja todennäköisesti se ei onnistu kaupallisessa mielessä ainakaan kovin lyhyellä aikavälillä. On siten sinänsä ilmiselvää, että tämä on taidemusiikin genre. Lisäksi tämä on huomattavasti radikaalimpaa kuin jokin "xyz-rock" aligenre. Aiempina vuosikymmeninä näitä nimitetään usein "avantgarde"-genreiksi, mutta en käytä tuota termiä, koska se on elitistinen. Annoin sen vain tähän historian valottamiseksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)