Aihe: Hiljainen palsta
1 2 3 4 5 6
Notefix
17.12.2003 15:46:08

Kuunteleppa Jami vielä tämä Aurinkomerkkikin, kun sekin on ikäänkuin konemusaa:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 6&o=0&x=e8ff97f39a&co=0

Vaikka en ole Jami, niin pitää nyt kommentoida tuota.

Diggasin...itseasiassa diggasin paljon. Hyvä fiilis..makee biisi. Ei ehkä vielä ihan valmis? Piti ihan kahteen kertaan kuunnella. Pieniä seikkoja tuli mieleen, mutta yleisesti ottaen parasta mitä olen mnetissä vähään aikaan kuullut.
Mohla
17.12.2003 15:47:02 (muokattu 17.12.2003 15:53:06)

Pieniä seikkoja tuli mieleen

Kuten?

EDIT: Niin, joo. Olis mukavaa jos kommentoisitte myös tonne demopalstalle, niin biisi hypää taas pintaan ja useampi kuuntelee sen. Ihan puhtaasti vaan omaa takamustani ajattelen, että voi sitten fiilistellä palautteesta (tai masentua... hoho.)
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Jami
18.12.2003 13:20:03

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &o=0&x=e3588bccfd&co=30

Laitoinpa nyt linkin tähän Krushingin demoviritelmään. Minusta ainakin ihan mainioita kappaleita olivat.

Näitä ei vissiin demopalstalla olekkaan. No arvioin tähän.

Täs oli kyllä liian paljon kerralla sulateltavaksi. Ei millään jaksa niin kauan keskittyä että nämä kaikki yhdellä kertaa tulis arvioitua. Koitan saada jotain irti ihan klimppinä näistä.

Kun itteltä saattais irrota kolmensoinnunhumppa jos oikein puristais niin on helppo myöntää että näissä on kyllä ollut rakentamista. Erityyppisiäkin ovat että paljon on pitänyt ideaa löytyä. Ja kokonaisia ynnä ajateltuja biisejä ovat.

Saundimaailmat on kliinejä ja puhteita. Ei turhia tilaheijastuksia eikä soittimen resonointeja. Moni katsoo sen eduksi, moni myös pitää juuri tuon takia koneita kuolleina ja sävyttöminä. Kuinka vaan mutta koskettavuus mun kohdalla jää kyllä lähes täysin puuttumaan. Näin tunnen ja se ei oo kenenkään "vika".

Materiaalina tämä on nyt sitä minkä konemusana miellän. Ja törmään taas sen motiiviin ja tarkoitukseen. Yritän aina sijoittaa sitä johonkin elävään ja olemassaolevaan. Esim. elokuvaan, kuviin jostain, jonkun toiminnan taaksi jne. Ja aina mä näen vain psykedeelisen huumehäröilyn. Playerin näytössä vilistävät kuviot vielä lisää tuota tuntemusta. Minkään kauniina pitämäni taakse en sitä millään saa.

Oon vilpittömästi pahoillani. Oon kuitenkin yrittänyt. Kovasti tunnustan näitten biisien laadukkuuden ja ansiot. Kuulaita saundeja, sävellyksellisesti mielenkiintoisia juttuja, jne. Mutta kun ne vaan jättää mut täysin kylmäksi. Niissä ei mikään kosketa.

Musiikki josta pidän voi olla huonosti soitettua, äänimaailma saa olla vaikka suttuinen yms. mutta sen pitää vaikuttaa mun tunteisiin. Positiivisesti.

Juuri edesmennyt Veikko Sinisalo luki uutissa runoa josta jäi pätkä mieleen: "Kaunein runo syntyy kun ihminen kohtaa ihmisen". Koneiden välityksellä tuota kohtaamista ei mulle synny.
Aharistaa. Tämä saatanan lakeus. Ei sen vertaa puuta jotta sais ittensä hirtettyä.
Juho L
18.12.2003 13:30:59 (muokattu 18.12.2003 13:32:24)
Materiaalina tämä on nyt sitä minkä konemusana miellän. Ja törmään taas sen motiiviin ja tarkoitukseen. Yritän aina sijoittaa sitä johonkin elävään ja olemassaolevaan. Esim. elokuvaan, kuviin jostain, jonkun toiminnan taaksi jne. Ja aina mä näen vain psykedeelisen huumehäröilyn.

No jopas Jami näkee herkästi huumehäröilyt. Jamin ei ilmeisesti sitten kannata kuunnella mitään hirveätä koneräimettä, kun ties millaisia komplikaatioita tulee.

Minusta nuo Krushingin kappaleet olivat ihan mukavaa musiikkia rentoutumiseen. En minä siinä nähnyt mitään huumehäröilyitä. Ehkä Jamista mikä tahansa musiikki on huumehäröilyä, jos se tehdään koneella. Kyllä konemusiikista voi nauttia ilman huumehia (itseasiassa pystyisi täysin vaivatta, mutta heikkomielisiä löytyy aina).

Edit: Sanotaan vielä, että hyvin tehty konemusiikki tarjoaa huomattavasti enemmän kuin moni perinteinen musiikkiteos.
Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä
Jami
19.12.2003 18:35:29

Edit: Sanotaan vielä, että hyvin tehty konemusiikki tarjoaa huomattavasti enemmän kuin moni perinteinen musiikkiteos.

Hyvin tehty oikea musiikkiteos tarjoaa huomattavasti enemmän kuin moni tavallinen koneilla tehty.

Lisätäänkö kumpaankin väittämään että: minulle. Oltais lähempänä totuutta. Kumpikin.

No nyt mä oon arvioinu nuo esimerkiksi tulleet biisit. Osan tuonne demopalstalle.

Oon mä näitä koneilla tehtyjä ennenkin kyllä kuullu. Ja niistä se mielikuva paikallaanjunnaavasta ja särmättömästä fiilistelystä on peräisin. Toki nämä kaikki kuuntelemani tälläkertaa oli hyvälaatuisia. Monellakin lailla. Mielikuvaani ja mielipidettäni ne eivät kuitenkaan muuttaneet.
Aharistaa. Tämä saatanan lakeus. Ei sen vertaa puuta jotta sais ittensä hirtettyä.
krushing
19.12.2003 19:12:47 (muokattu 19.12.2003 19:13:45)

Saundimaailmat on kliinejä ja puhteita. Ei turhia tilaheijastuksia eikä soittimen resonointeja. Moni katsoo sen eduksi, moni myös pitää juuri tuon takia koneita kuolleina ja sävyttöminä. Kuinka vaan mutta koskettavuus mun kohdalla jää kyllä lähes täysin puuttumaan. Näin tunnen ja se ei oo kenenkään "vika".

Pakko vähän itse ihmetellä mihin ne tilaheijastukset ja resonoinnit ovat hävinneet, sillä

* Poikkuhuilu on soitettu keskellä olohuonetta. Varmasti heijastuu ja resonoi.
* Melodika on soitettu samaisessa huoneessa, huuliharppu myös.
* Kitarat on suurimmaksi osaksi soitettu kaverin keittiössä, sähkösellaisista osa on kyllä suoraan linjaan vedetty.
* Rhodeskin on ihan oikea, ja se jos joku resonoi kuin eläin.
* Basso. Kumma se on jos se ei resonoi kun niitä kieliä rämppää.

Loppujen lopuksi koneelta tulee vain osa syntetisaattoreista, sekä rummut, joista osa on tarkoitus korvata livesoitolla lähitulevaisuudessa. Onko se sitten edelleen sellaista joka "mielletään konemusiikiksi"?

Materiaalina tämä on nyt sitä minkä konemusana miellän. Ja törmään taas sen motiiviin ja tarkoitukseen. Yritän aina sijoittaa sitä johonkin elävään ja olemassaolevaan. Esim. elokuvaan, kuviin jostain, jonkun toiminnan taaksi jne. Ja aina mä näen vain psykedeelisen huumehäröilyn. Playerin näytössä vilistävät kuviot vielä lisää tuota tuntemusta. Minkään kauniina pitämäni taakse en sitä millään saa.

Ikävää. Noista yhdeksästä kappaleesta seitsemän kertoo, yllätys yllätys, rakkaudesta, ja ne kaksi muuta (Strangelands ja Freefall Funeral Fanfare) lähinnä tulevaisuuden epävarmuudesta. Nauhoituksetkin on tehty melkein selvin päin.

Musiikki josta pidän voi olla huonosti soitettua, äänimaailma saa olla vaikka suttuinen yms. mutta sen pitää vaikuttaa mun tunteisiin. Positiivisesti.

Kaikki musiikki vetoaa mun tunteisiin tavalla tai toisella. Eipä siinä muuten mitään ideaa olisikaan. Taisi kuitenkin olla eniten tunnustusta mitä olen Jamilta "konemusiikille" (lainausmerkeissä, koska en itse menisi omia juttujani ko. nimikkeen alle laittamaan; joku voisi vielä pettyä kun ei siellä TR-808 jumputakkaan) lukenut. Kiitos siitä.
sami_sumea
19.12.2003 20:37:47

Oon mä näitä koneilla tehtyjä ennenkin kyllä kuullu. Ja niistä se mielikuva paikallaanjunnaavasta ja särmättömästä fiilistelystä on peräisin. Toki nämä kaikki kuuntelemani tälläkertaa oli hyvälaatuisia. Monellakin lailla. Mielikuvaani ja mielipidettäni ne eivät kuitenkaan muuttaneet.

Pakko kommentoida tähän jotain...

Uskon että tuo mainitsemasi "särmättömyys" tai sieluttomuus johtuu tietyllä tavalla kehittymättömästä musiikkimausta. Uskon, ettet osaa kuunnella konemusiikkia oikein. Johtunee varmasti ikä/kulttuurierosta; et ole ollut ko. lajityypille altistuneena. Konemusiikkia kun tavallaan "kasvaa" kuuntelemaan, samoin kuin mitä tahansa muutakin musiikkia. Sen nyanssien ymmärtäminen ei "valaistumattomalle" ole taatusti helppoa, koska sen luonne on niin erilaista puhtaaseen instrumentaalimusiikkiin verrattuna. Luomiseen käytetty energia on suunnattu eri asioihin kuin instrumentaali/"oikeassa" musiikissa.

Pari vuotta sitten en ehkä olisi vielä sanonut näin, mutta huomasin tuossa päivänä muutamana Virroille musaa opiskelemaan muutettuani oppineeni tietyllä kierolla tavalla "pitämään" metallimusiikista (jota olen aina ennen pitänyt naurettavana mökellyksenä jonka tekeminen ei sitäpaitsi vaadi minkäänlaista taitoa) ja oppineeni erottamaan siitä erilaisia fiiliksiä, siis tarkemmin ottaen niitä nyansseja ja "energioita" joista ko. musatyypin diggaajat vääntävät kättä.

Suosittelen siis kuuntelemaan lisää konemusaa, sellaista jota lajityypin vankkuneet harrastajat kehuvat, koska uskon että muutosta tulee tapahtumaan. Itse saan kiittää pääasiassa Mohlaa siitä että nykyään kovalevyltä löytyy mitä erilaisinta öykkämöykkää jolle olisin pari vuotta sitten vielä nyrpistellyt nenääni ja vääntänyt sterkkoja hiljempaa.

Kurjaa havaita ettei olekaan täydellinen ja kehittyä voi itse kukin :)

...
krushing
19.12.2003 22:00:47

Joo. Lisää vaan niin että napa rutisee. Kaikkien ihmisten tulisi kuunnella Polen kolme ensimmäistä levyä läpi. Monta kertaa.
Notefix
22.12.2003 20:40:58

joo, ei nuo krushingin biisit munkaan mielestä mitään "konemusaa" ole, mitä se sitten lieneekään...eikä ainakaan steriiliä. Tosin mun käsitys steriilistä voi olla aika erikoinen...hmpf. Kiinnostavaa, luovaa musiikkia se mun mielestä on, jossa selkeästi ollaan valtavirrasta sivussa. hyvää stuffia.
notefix spelar inte hällre och inte bra
Jami
26.12.2003 17:55:50

Pakko vähän itse ihmetellä mihin ne tilaheijastukset ja resonoinnit ovat hävinneet

Kun soitin miksataan suht hiljaiseksi ja siihen lisätään huima kaiku niin kyllä siinä aidot tilaelementit karisee.

Loppujen lopuksi koneelta tulee vain osa syntetisaattoreista, sekä rummut, joista osa on tarkoitus korvata livesoitolla lähitulevaisuudessa. Onko se sitten edelleen sellaista joka "mielletään konemusiikiksi"?

Olet kuitenkin miksannut nuo koneet aika hallitseviksi. Ja oikeat soittimet mahdollisimman konemaisiksi dynamiikaltaan ja kaiutuksiltaan. Hienoa jos näet aiheelliseksi korvata koneita livesoitannolla. Minä rajallisen genrentuntemukseni johdosta leimaan kaiken koneilla tehdyn tai koneiden hallitseman musan konemusaksi.

Taisi kuitenkin olla eniten tunnustusta mitä olen Jamilta "konemusiikille" lukenut. Kiitos siitä.

Ole hyvä vaan. Kyllä noilla ansionsa on kuten olen todennutkin.
att0r
07.01.2004 08:50:44
Kun on yhden riffin kuullut ja se toistuu yhä uudestaan loopattuna niin se ei anna mulle enää mitään.

harmillista että jamin konemusa mielipiteet perustuvat juuri näihin 2 riffin darude paskoihin.

Tottahan konemusiikkikappaleessa voi olla vaikka 100 riffiä jos niikseen tulee :D
Gandhi
07.01.2004 14:53:44
harmillista että jamin konemusa mielipiteet perustuvat juuri näihin 2 riffin darude paskoihin.

Ja harmillista on myös se, että moni täällä kirjoitteleva ei myöskään arvosta konemusiikin tärkeyttä ihan vain juhlinnan merkeissä.
Lopetan ennen kuin jatkan.
Jabbe
07.01.2004 15:27:37
Ja harmillista on myös se, että moni täällä kirjoitteleva ei myöskään arvosta konemusiikin tärkeyttä ihan vain juhlinnan merkeissä.

Niin. Darudehan on loistavaa diskomusaa.
My name is Baron, Jabbe Baron.
fuc
09.01.2004 16:06:13

Tässä nyt aloin tätä topikkia selata ja tuli mieleeni että pitäisikös minun nyt sitten olla iloinen kun Jami kehu biisejäni vaikka ne ovat koneilla tehty (lukuunottamatta laulua ja kitaraa)?

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &o=0&x=7fb633df0f&co=30

En kyllä sitä mitenkään konemusaksi mainostanut, ja koneet on mulle vain välttämätön pakko musiikin tekemisen prosessin ja itseni välissä, koska olen huono soittamaan instrumentteja eikä mulla ole bändiä :D

Keskusteluun lisäisin vielä sen verran että mua ei kiinnosta vaikka muusikko tekisi teoksensa pahvilaatikolla jos sen sisältö vain minua jotenkin liikuttaa. Ei Pianoakaan alunperin pidetty "oikeana" soittimena koska äänet tulevat "nappia" painamalla ja äänen sävyä ei juurikaan voi muutella.

Digitaali vs. Analoogi Vinyyli vs. CD, ei kiinnosta.
Ihokas
09.01.2004 18:43:19

yhdyn edelliseen mielipiteeseen.

eiköhän näitä "keskusteluja" ole käyty ihan tarpeeksi.

jos ei konemusiikki miellytä niin turha tänne on siitä tulla ruikuttamaan.
luumurecordings.com - diy.luumu.biz
Jami
10.01.2004 03:11:55

En kyllä sitä mitenkään konemusaksi mainostanut, .

Ansaitsemiasi kehujani lainaten: "biisissä on vahva tunnelma ja oot vissiin paljonkin tehny hommia noihin äänimaailmoihin. Ja ne kyllä toimii. Hienoa tuotantoa."

Ei oo suu tuohesta. Kyllä mä hyvän erotan. Ja kehtaan sen kovasti sanoa. Oli nyt sitten tehty millä vaan.

Täällä vaan on taas melkein sata juttua kirjoitettu mun provoon jossa valitin että hiljainen palsta. Että ei tämä vissiinkään aivan turha keskustelu ole ollut vaikka joku näyttää jo kyllästyvän. (oikeesti mä vaan mainostin kanteleen soittoa. hähähähäh).
krushing
10.01.2004 14:34:18

Juu, oli tässä ihan asiaakin. Suurin osa tästä keskustelusta oli vaan sitä iänikuista junnausta, jota on ennenkin nähny, hieman mutkia suoristaen tiivistelmä voisi olla seuraavanlainen:

"kaikki koneilla tehty on kylmää ja sielutonta"
"eihän oo"
"onhan"
"eihän oo"

...ad infinitum.
Mikael
27.01.2004 14:22:10

Nyt löytyy vihdoin meidänkin musasta ääninäytettä, jota tonne demopalstalle ei tekijänoikeusjuttujen vuoksi ole voinut laittaa. Koneita on käytetty ja soittimia kans. Arviot tervetulleita.... (myös Jamilta).

http://www.volume.fi/
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
Mohla
27.01.2004 15:00:41

No, mutta!
Tämähän on loistavaa.
Tulee mieleen etäisesti vähän Nollapiste, mutta sitten ei kuitenkaan. Ihan sama.
Soundeissa ei mitään valittamista, livenä haluttaisi nähdä tätä. Pitää kattoa jos pääsen tonne Turkuun kattomaan.
Ainakin yksi levyn ostaja tiedossa!

Ai niin, jos jotain negatiivista haetaan, niin nuo sivut pyörii helvetin hitaasti jopa mun yhteydellä, ja on muutenkin jotenkin tahmeat, vaikka näyttävätkin yksinkertaisilta...
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Mikael
28.01.2004 11:56:27

Tämähän on loistavaa.
kiits kiits!

Ainakin yksi levyn ostaja tiedossa!
tämä ei haittaa : )

..niin nuo sivut pyörii helvetin hitaasti jopa mun yhteydellä, ja on muutenkin jotenkin tahmeat, vaikka näyttävätkin yksinkertaisilta...
joo.. huomasin saman - prkl. jostain syystä muuttuivat hitaammaksi pienen päivityksen (heh) jälkeen. sivujen tekijää on informoitu asiasta ja korjausta on luvassa toivottavasti huomenissa...
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)