Aihe: Hiljainen palsta
1 2 3 4 5 6
Juho L
11.12.2003 20:05:38
Miten löysitkään?

Askomiko laittoi samaiselta sivustolta Mahe/Turbo -häiriköijän lajityypin.
Lentävä krookus on tuhon lähettiläs!
Jami
12.12.2003 01:19:24

Kuluvan kauden hauskin mies-palkinnon saajaksi olet kyllä ykkössijalla.

Kiitos. Mukava että on jotain odotettavissa. Rankaisette tietysti julmasti ja annatte konemusaa kolme levyä. aaaarrrrgh.

Oliski tuollaanen kivipää. Ei varmaankaan tarttisi sairastaa. Nyt on kuumetta 39, tyyny kokoajan märkä kun nenä vuotaa jne. Mutta urheasti pistin tanassa käyn konepoikeroisten sankkaa kätyrlaumaa vastaan. häähähähh.

Eli sitä nyt olis sitä kantelemusaa demopalstalla. Lupaan kuunnella ja arvioida jonkun konebiisin jos käytte arvioimassa Auliksen esitystä. Vaikka tuo esitystapa ja osaaminen onkin teille vierasta niin koittakaa kuunnella. Eihän sitä koskaan tiedä vaikka sokea kanakin löytäis jyvän. Pitää kuitenkin nokkia sinne tänne. Ei se muuten löydy.

Juho ystävällisesti korjas tuon mun laittaman linkin. Toki se tuli väärin tavalla jota ei kaikki ymmärrä. Siitä ei mitenkäään voi tietää oikeaa linkkiä. Kiitos siis Juholle.

Paan virheen kuumeen piikkiin. Johan siitä mun edellisestä mokasta onkin aikaa. Tuos 70-luvun alkupäivinä tuli tyrittyä kun pääsin flikkoihin ja nukahdin. Vieläkin harmittaa.

Kyllä on raskas olo. Meenkin maate muistelemaan kultaista 70-lukua kun mä olin nuori ja vihainen. Ja tiesin kaiken. Kyllä kuulkaa keski-ikääset fossiilit sai huutia naurettavine ajatuksineen. hähähääh.
Aharistaa. Tämä saatanan lakeus. Ei sen vertaa puuta jotta sais ittensä hirtettyä.
Juho L
12.12.2003 02:01:17
Kiitos. Mukava että on jotain odotettavissa. Rankaisette tietysti julmasti ja annatte konemusaa kolme levyä. aaaarrrrgh.

Kolme levyä? Ehei! Annetaan vähintään tusina niitä levyjä.

Mutta urheasti pistin tanassa käyn konepoikeroisten sankkaa kätyrlaumaa vastaan. häähähähh.

Sven Tuuvan laillako meinasit pidätellä vihollisjoukkoa?

Eli sitä nyt olis sitä kantelemusaa demopalstalla. Lupaan kuunnella ja arvioida jonkun konebiisin jos käytte arvioimassa Auliksen esitystä.

Arvioitu on. Nyt pitäisi sitten jostain kehitellä tuonne demostudioon konemusiikkidemo.

Vaikka tuo esitystapa ja osaaminen onkin teille vierasta niin koittakaa kuunnella. Eihän sitä koskaan tiedä vaikka sokea kanakin löytäis jyvän. Pitää kuitenkin nokkia sinne tänne. Ei se muuten löydy.

Monikin täällä kuuntelee konemuiikin lisäksi myös "oikeaa" musiikkia, joten eiköhän tuo "oikeiden" ja koneiden ero ole kaikille selvä.

Juho ystävällisesti korjas tuon mun laittaman linkin. Toki se tuli väärin tavalla jota ei kaikki ymmärrä. Siitä ei mitenkäään voi tietää oikeaa linkkiä. Kiitos siis Juholle.

Ole hyvä.

Kyllä on raskas olo. Meenkin maate muistelemaan kultaista 70-lukua kun mä olin nuori ja vihainen. Ja tiesin kaiken. Kyllä kuulkaa keski-ikääset fossiilit sai huutia naurettavine ajatuksineen. hähähääh.

Ajat muuttuvat. Nyt meillä on Jami, joka on vanha ja vihainen, ja luulee tietävänsä kaiken. Hähähä. Kova kohtalo. Siitäs ota omaa läkettä, mokoma.

70-luku oli jees, kun silloin tehtiin paljon hyvää musiikkia.
sami_sumea
12.12.2003 13:54:56

70-luku oli jees, kun silloin tehtiin paljon hyvää musiikkia.

Jep! Esimerkiksi Pertti "Veltto" Virtasen materiaali on mitä suurenmoisinta tuotantoa :)

Suosittelen tutustumaan, Mohlalta vois löytyä mp3:sena muutama valikoitu biisi (esim. Clark Kent).

...
Jami
14.12.2003 20:29:27

Poikeroiset hiljeni mestarin edessä. Vai mistä on kyse. Juhoko oli ainut mies ja kävi arvioimassa kanteleensoittoa? Kovasti odottelen muidenkin kommentteja demopalstalle.

Ja sitten oon valmis arvioimaan vaikka nipun konesätkätyksiä. Ei lonkalta haukkuen vaan asiallisesti musan eri tekijöitä pohtien.

Nyt pitäis vaan ensin löytyä porukalta selkärankaa arvioida pelimannimusaa. Samoin asiallisesti arvioiden. Juholla on oikein ansiokas teksti demopalstalla.

Lisään sinne linkin Auliksen ja kanteleen kuvaan. Kyselin Aulikselta myös tuosta kanteleestaan.
Aharistaa. Tämä saatanan lakeus. Ei sen vertaa puuta jotta sais ittensä hirtettyä.
sami_sumea
16.12.2003 11:50:14

Poikeroiset hiljeni mestarin edessä. Vai mistä on kyse. Juhoko oli ainut mies ja kävi arvioimassa kanteleensoittoa? Kovasti odottelen muidenkin kommentteja demopalstalle.

Juu, kävinpä tuossa aamutuimaan imuttamassa biisit ja kuuntelin ihan oikein ajan kanssa kalsarit jalassa oikeaan tunnelmaan virittäytymiseksi :)

Ihan asiallista soitantaa, mutta kuten tuonne demopalstalle totesinkin, jotain pientä viilattavaa löytyy äänityspuolelta... Kanteleen soundi ei ihan päässyt mielestäni oikeuksiinsa.

Toki kannattaa muistaa että meikäläiselle on kehittynyt ehkä vähän turhankin puristinen näkemys tuon tuotantojäljen suhteen.

Mestari on kyllä arvonimensä ansainnut.

Laitan jossain välissä nettiin mielestäni laadukkaasta konemusiikista biisiklipin tai pari suomittavaksi.

...
krushing
16.12.2003 12:00:36

Minäpä kävin myös arvioimassa, en jostain syystä pariin päivään mnettiin päässytkään. Voisin laittaa omia biisejäni arvioitavaksi tähän, mutta eihän se käy kun, piru vie, niissä on oikeita soittimia ja koneita epäpyhässä liitossa! Oletko tullut Jami ajatelleeksi etteivät kaikki "konemuusikot" ole vannoutuneita koneita-ja-vain-koneita -fanaatikkoja? Minä soittelen kitaraa, bassoa, koskettimia (jopa sitä kamalan epädynaamista konserttiflyygeliä tai hammondia jos sellaiseen pääsen käsiksi), poikkihuilua ja vaikkapa huuliharppua ja laulankin vielä, ja silti teen musiikkia koneilla. Eikö ole iljettävää?
Jami
16.12.2003 13:31:22 (muokattu 16.12.2003 13:34:53)

Toki kannattaa muistaa että meikäläiselle on kehittynyt ehkä vähän turhankin puristinen näkemys tuon tuotantojäljen suhteen....

Mä taas koitan tapella tuota tuotantojälkeä vastaan. Että se tuotanto ei kuuluisi lopputuloksessa. Nykyään kun tuotetaan niin mahdottomasti että on sama kuka soittaa kun kaikki kuullostaa samalta. No tavoite tuotantojäljeksi on tietysti tuolla munkin yrityksellä. Lähtökohta ja tavoitteet on ehkä erilaiset kuitenkin.

Lupaukseni mukaisesti arvioin kyllä teidän konepläjäyksiänne kun ne demopalstalle ilmestyy. Tämä juttusarja siis kuitenkin saa jotain aikaan. Te kuuntelitte pelimannia ja mä kuuntelen konemusaa. Eikä sillä väliä vaikka seassa olis oikeitakin soittimia. Ootteko tulleet ajatelleeksi ettei se Jami ehkä niin puristinen ookkaan kun antaa ymmärtää. hähähh.

edit: jäi sanomatta että vielä on aika monta tähänkin juttusarjaan osaaottanutta jotka ei oo kanteletta arvioinu. No vielä ehtii kovasti.
Juho L
16.12.2003 13:46:47
Lupaukseni mukaisesti arvioin kyllä teidän konepläjäyksiänne kun ne demopalstalle ilmestyy.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &o=0&x=e3588bccfd&co=30

Laitoinpa nyt linkin tähän Krushingin demoviritelmään. Minusta ainakin ihan mainioita kappaleita olivat.
Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä
Mohla
16.12.2003 14:16:59

Mä taas koitan tapella tuota tuotantojälkeä vastaan. Että se tuotanto ei kuuluisi lopputuloksessa. Nykyään kun tuotetaan niin mahdottomasti että on sama kuka soittaa kun kaikki kuullostaa samalta. No tavoite tuotantojäljeksi on tietysti tuolla munkin yrityksellä. Lähtökohta ja tavoitteet on ehkä erilaiset kuitenkin.

Hyvin tuotettu ei pitäisikään kuulostaa samalta kuin kaikki muut, vaan siinähän on nimenomaan ideana, että kyseisestä jutusta saadaan paras irti. Minulla on myös lähes yhtä puritistinen näkemys tuotantoon kuin Samilla (paitsi ei nyt ihan sentään) johtuen hyvin pitkälti siitä, että opiskelemme samassa laitoksessa kyseistä asiaa.
Minä ehdin imuroida tuon kantele pätkän ajat sitten, mutten ehtinyt laittaa arvostelua minnekään, kun Mnet oli taas vaihteeksi jumissa pitkään...

Kävin muuten puolivahingossa tuolla tanssimusa palstalla, ja siellä lukaistuani jotain keskustelua ymmärsin, miksi Jamilla nousee karvat pystyyn koneiden takia niin helposti. Tanssimusiikin puolellahan noita nykyajan syntikoita väärinkäytetään syntisen paljon! En tajunnut ajatella koko asiaa aiemmin, mutta kun rupesin miettimään, niin olenhan minäkin joskus ollut miksaamassakin sellaista kahden miehen poppoota, jolla tuli kaikki muu syntikasta paitsi kitara ja laulu, ja oli NIIIN mahtavat orkestraatiot siellä taustalla. Tuollainen kyllä pitäisikin kieltää lailla. Tanssimusiikissa ei muutenkaan tätä koneellisempaa soundia kaivata ja niin kuin on aikoinaan kampanijoitukin: "Oikeissa tansseissa soittaa oikea orkesteri". Allekirjoitan tuon myös.
Että siis siinä mielessä ymmärrän Jamin vouhotuksen aiheesta.

Konemusiikissa ei todellakaan ole kuitenkaan kyse lainkaan samasta asiasta, niinkuin on tässä jo aika moneen otteeseen todettu, joten ei siitä sen enempää.

Ja sitten se "konemusa" pätkä Jamille vielä. En tiedä oletko tätä kuullut, mutta pistetään kuitenkin. Tässä on taas sitten yhdistelty akustisia- ja konesoittimia. Esim. rummut ovat ihan oikean rumpalin soittamat.
Biisi on nimeltään 1-eys, ja esittäjä on nimeltään Säätiö Organisaatio. Tässä linkki tonne demopalstalle. Arvioikaa sinne tai tänne:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 9&o=0&x=8a4e37c458&co=0
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Mohla
16.12.2003 14:18:37

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &o=0&x=e3588bccfd&co=30

Laitoinpa nyt linkin tähän Krushingin demoviritelmään. Minusta ainakin ihan mainioita kappaleita olivat.

Kyllä. Minä tykkään myös.
(Mainos) Ja Säätiöltä uutta materiaalia mahdollisesti viimeinkin tällä viikolla. (/Mainos)
-Charlie McCharty
sami_sumea
16.12.2003 14:47:05 (muokattu 16.12.2003 14:54:47)

Mä taas koitan tapella tuota tuotantojälkeä vastaan. Että se tuotanto ei kuuluisi lopputuloksessa.

Tuottaahan voi luonnollisesti monella eri tavalla, ja mielestäni tämäntyylinen materiaali on silloin hyvin tuotettu kun tuotantojälkeä ei huomaa (tälläisessä "oikeassa musiikissa" performanssi on kuitenkin se mitä haetaan).

Tässä tapauksessa nuo pari pikkuseikkaa jäivät millin verran häiritsemään, mikä on sinänsä epärelevanttia koska jälki on siedettävää ja esitys hyvä.

edit: Jamille tiedoksi, laitoin mielestäni laadukkaasti duunattua konematskua osoitteeseen www.tuhkimo.net/sami/pilgrim.mp3 .. Viitsitkö ilmoittaa kun olet kuunnellut niin poistan sen, koska kipale ei ole omaa käsialaa, valitettavasti

...
Notefix
16.12.2003 14:59:30

Jaahas, täällä on taas kunnon keskustelua...mä en tykkää purismista.
Mikael
16.12.2003 19:09:15 (muokattu 16.12.2003 19:09:43)

jäi sanomatta että vielä on aika monta tähänkin juttusarjaan osaaottanutta jotka ei oo kanteletta arvioinu. No vielä ehtii kovasti.

Esitykset olivat ihan hyvä, äänitysjälki vähän tumppu ja laulu ajoittain hieman turhan kovalla. 5- ja 39-kieliset kanteleet löytyy treenikseltä ja nuorena poikana viiksekkäänä Kaustisella helilailtuani tuli tehtyä lähempää tuttavuutta yhteen kanteleensoittajatyttöön, joten eipä tuo nyt aivan vieras soitin ole. Referenssiksi kuuntelin Seppo Sillanpään Moon Madness -plättyä joka mielestäni on hienosti äänitetty tällasen lajityypin edustaja.

Mäkin odottelen vielä vastuksia noihin aiemmin tässä keskustelussa esitettyihin kysymyksiin...
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
Jami
16.12.2003 23:31:06

Pitääpäs huomenissa perehtyä noihin biiseihin. En kuulokkeilla viitsi ja vaimo jo meni nukkumaan ettei kärsi nyt huudattaa.

Tuosta äänityksestä vielä vähän. Dynamiikkaa nykyään lytätään erittäin paljon. Tässä en halunnut sitä tehdä. Valittelin vähän suurta heittelyä kun vanhempani kuuntelivat nauhaa. Sanoivat heti kumpikin että se kuuluu asiaan. Ei sitä saa pois ottaa. Se on Auliksen tyyli ja hänen asiansa.

Sama juttu tuon avaruuden ja kuulauden kanssa. Sanoivat että tuo intiimi on paljon parempi. Kun se on kuivana lähellä niin se koskettaa. Tämä on heille suunnattua musaa. Teen sen mielelläni niin että lopputulos tuota vanhempieni ikäluokkaa miellyttäisi.

Oon monesti ennenkin törmännyt tähän mistääntietämättömänsukupolven ajatuksiin siitä kuinka joku musa pitäis olla ja miltä sen pitäis kuullostaa. Oon joskus tapellu ankarastikkin vastaan. Nykyään annan erittäin suuren arvon niiden mielipiteille joita ei tämä tekniikka kiinnosta pätkääkään. Vain se mikä on lopputulos ja miten se kuulijaan vaikuttaa. Heillä on erittäin herkät korvat tuohon miten se vaikuttaa-asiaan. He ovat aina kuunnelleet vain musikaalisuutta ja musiikin vaikutusta itsessään, ei koskaan taajuusvasteita, tilaefektejä, jne jne. Ainakin mulla on tuolla saralla vielä paljon opittavaa.
Mohla
16.12.2003 23:48:30

...mistääntietämättömänsukupolven ajatuksiin...

Sanoppas sitten mikä sukupolvi ei ole tällainen? Edellisten sukupolvien mielestä kaikki tulevat ovat kuitenkin aina näitä. Hoho.
Joo, mutta viitaten varsinaisesti tähän itse aiheeseen, niin käyppä lukasemassa kommenttini tuolta kantele-biisin arvosteluista.
-Charlie McCharty
Jami
17.12.2003 00:15:09

kävin, kiitän ja kumarran. Sanoit juuri sen villakoiran ytimen mikä mun mielessäni pyörii. Erittäin lohdullista että joku sen ymmärtää. En toki epäile etteivätkö nuo alan ammattilaiset myös ymmärrä. Hyväksyminen on sitten vähän eri asia.

Pitää vähän selittää ettei vaan tuu vääriä käsityksiä. Puhuin vanhemmistani ja heidän sukupolvestaan mistäänmitääntietämättömänä nimenomaan tekniikan suhteen. Eivät he ole perehtyneet mihinkään äänen taltioinnin asiaan. He vain kuulevat ja tuntevat. Ja kertovat monesti totuuden. Alan ammatissa monesti sokeutuu ja huimalla tahdilla uusiutuva tekniikka vie mennessään. Paluuta juurille tässä koitan, samalla itsellenikin, perustella ja toitottaa.
krushing
17.12.2003 10:46:38

Hehee...minä jo meinasin kirjoittaa tulikivenkatkuista julistusta kun luin tuon "mitääntietämättömiensukupolvi" -kohdan - siitä on vähän vaikea ottaa selkoa mihin se viittaa. Jätänpä kirjoittamatta. Tuo musiikkiesityksen "autenttisuuden" säilyttäminen vs. tuottaminen on aika monitahoinen juttu, oli kuulija tekniikasta tietoinen tai ei. Joihinkin asioihin se sopii, joihinkin ei. Hyvä äänitystekniikka harvemmin on kuitenkaan pahasta.
Jami
17.12.2003 14:36:28

Kävin häthätää kuuntelemas noita esimerkkejä. Jos Samilla on kiire saada tuo pois niin sanon nyt jotain siitä ensin.

Tuhkimo on pienimuotoinen, erittäin siisteillä, siis puhtailla ja tiiviillä soundeilla tehty tausta tarinalle. Eli sillä on selkeesti tarkoitus ja motiivi. Toimia tarinan kehyksenä ja elävöittää juttua. Tai tuoda siihen jotain sisältöä.

Tarina kerrotaan aneemisesti ja tuo tausta sopii hyvin kuvaan. Biisi on kuin maammelaulu. Ei laaksoa ei kukkulaa. Homma alkaa, jatkuu ja loppuu. Draaman eikä suurten tunteiden paloa en löydä. Tässä fiilistellään coolina. Niin on tietysti tarkoitettukin.

Kyllä tämä laadukas on. Mikään siinä ei häiritse eli kaikki istuu kuvaan. Taiteellisena nautintona se ei mulle oikein istu kun tykkäisin enemmän sellaisesta Tarmo Mannimaisesta tulkinnasta jossa välillä räjähtää ja välillä mennään oikein hiljaa.

Rupes oikein hymyilyttämään kun vertasin tätä ns. laulua Auliksen lauluun. Tässä hyvin tasainen puhe on kompressoitu voimakkaasti, Auliksen ryöppyilevä tyyli kompressoimattomana on tietysti aivan jotain muuta. eli ihan eri maailmoista puhumme. Molemmat paikkansa ansaitsevat ja tilansa ottavat. Toivottavasti.

Vielä tuosta saundimaailmasta kone vs. oikea soitin. Nämä konepläjäykset yleensä kuullostaa erittäin ykstoikkoisilta. Oon miettiny että onko ne sitä vai tuntuuko musta vain. Oon tullu tulokseen että kyllä ne sitä vähän on ja lisäksi musta voimakkaasti siltä tuntuu.

Kun on yhden riffin kuullut ja se toistuu yhä uudestaan loopattuna niin se ei anna mulle enää mitään. Eli jos soitossa ei tule mitään uutta eikä mielenkiintoista niin miksi sitä pitää toistaa ja toistaa. Tässä Tuhkimossa on vaihtelua ja sisältöä kyllä kiitettävästi. Joskin hyytyy loppupuolella vähän.

Päättelin että kun koneella tekee jonkun riffin eikä kuulija ihaile sitä riffiä eikä soundia jolla se tehtiin niin kyllä tulee aika pitkäksi. Mieleistä saundiaan kyllä kuuntelee vaikka kuinka pitkään. Varmaan siksi mä niin äkkiä kyllästyn koneella tehtyihin.
Mohla
17.12.2003 15:31:02

Kuunteleppa Jami vielä tämä Aurinkomerkkikin, kun sekin on ikäänkuin konemusaa:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 6&o=0&x=e8ff97f39a&co=0
-Charlie McCharty
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)