![]() 08.12.2003 15:19:43 | |
---|---|
Kyllähän minkä tahansa Casion tai Technicsin voi tyrkätä putkistyrkkarin tai putkietusen läpi jos se siitä putkesta on kiinni... Vaan eipä taida olla - kyllä se edelleenkin on siitä soittajasta kiinni eikä niistä välineistä. Ja alkuperäisaiheeseen palatakseni: Mikäli kirjoitusten määrästä mitään voi päätellä niin Klassisnen musa on täysin kuollutta ja Roots-hommatkin saattohoidossa, laulamisesta puhumattakaan. Turhuus ja ei-musiikki sentään voi hyvin, joten tällä perusteella musahommat kandee lopettaa kokonaan. miten käy Kekkoselta rock'n'roll? | |
![]() 08.12.2003 15:20:34 | |
Vaikka se on melko tunnoton värkki soittajan tatsille niin siinä on joitakin hienoja efektejä. Hitaasta leslistä nopeaan, paisutukset voimakkuuden suhteen ja se kaikkein hienoin kun nopea pudotetaan hitaaseen. Kirkkouruissa ei ole noitakaan ja nekin on hienot soittimet. Mutta eihän tuo nopeuden säätö ja efektointi ole soittajan nyansseista pohjautuvaa. Voihan esimerkiksi syntikankin laittaa leslien läpi ja sitä nopeutta säädellä. Siitäkö se musikaalisuus sitten kumpuaa? Hammond ei ole yhtään sen enempää tai vähempää musikaalinen laitos kuin syntikkakaan. Jamilla taitaa olla vain periaatteena vastustaa syntikoita loppuun asti. Yks syy on varmasti siinä että mulla on studiossa tuollaiset vermeet. Pitäähän niistä vähän retostaa. Ja haukkua vähän väliä kaikki korvikkeet. Eihän ne edes haise miltään! hähähäh. Totta. Mistä muuten johtuu, että kaikilla vanhoilla putkiviritelmillä on sama ominaishaju? Television, radion, vahvistimen ja muiden vanhojen putkivermeiden sisukset haisee aina samalle. Lentävä krookus on tuhon lähettiläs! | |
![]() 08.12.2003 15:35:31 | |
Niin Jami. Kerro mitä se musikaalisuus meinaa. Mun tietääkseni koneillakin voidaan tuottaa täysin nautittavaa musiikkia. Koneet toimivat eri tavalla kuin akustiset soittimet, sen takia ne reagoivat musikaalisuuteenkin eri tavalla. Mutta kuitenkin reagoivat. Että hähä itelles. Mut provoaminen näköjään onnistuu. Toista sivua on jo menossa. Tällä menolla otetaan Off-Topic kiinni... Joo? | |
![]() 09.12.2003 13:35:46 | |
Vimpelin Väinämöisen poika Aulis Kivinen on todellakin mestaripelimanni kuulostaapa hyvältä :D onko sillä haitari? | |
![]() 09.12.2003 13:37:29 | |
siis jami, tälle vuosisadalle nyt jo :D öö, tai itseasiassa viime vuosisadalle nyt vähintään...nonni, nyt jami sekoitti pienen pääni pelottelemalla pelimanni musiikilla :/ | |
![]() 09.12.2003 16:34:10 | |
Jamille soittimien musikaalisuudesta. Cembalo on myöskin erittäin dynamiikkaköyhä soitin(pieniä eroja kosketusnopeudella saa, mutta ainakin minulla on vaikeuksia kuulla niitä) ja klavikordi samaan kategoriaan kuten myös urut ja harmonikka(volumesäädön saa synaankin). Nykyaikaiseen konserttipianoon ei soittajalla ole muita tulkinnallisia parametrejä käytettävissään, kuin aika(löytyy synasta täydellisenä), lyönnin nopeus ja vasaran kiihdytysmatka. Sointiväriin eli yläsävelsarjaan ja aaltomuotoon(okei kaikki on siniä eri spektreillä, mutta näin ajattelua helppootaakseni)ei voida vaikuttaa. Synasta jää siis puuttumaan vasaran kiihtymismatkaan vaikuttaminen ja kosketusnopeus on portaallinen verratessamme sitä konserttipianoon. Sen sijaan voidaan vaikuttaa aaltomuotoon ja portaattomasti yläsävelsarjaan niin monipuolisesti, kuin halutaan, mikä akustisesti on mahdotonta. Voimme myös efektoida niinkuin haluamme, emmekä elä vain tilan armoilla. Minusta tämä on aika hienoa. Lisäksi, jos pianolla on teknisesti mahdotonta soittaa jotain(vaikkapa oikea glissando tai yhdellä kädellä kolmesta oktaavista yhtäaikaa). Mahdollisuudet vain laajenevat. Eivät mene akustisten soitinten reviirille. Miksi siis seisoa kehityksen tiellä. Vertaappas Jami muuten ihan vaikkapa tämän konserttipianon herkkyyttä esim. tarkan radiovastaanottimen herkyyteen(olen tekemässä kamarimusiikkiteosta, jossa radio on lisätty akustisten soitinten joukkoon). Tai kokeile vaikka sitä viritysnappulaa. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara | |
![]() 09.12.2003 20:25:19 | |
Mut provoaminen näköjään onnistuu. Toista sivua on jo menossa. Tällä menolla otetaan Off-Topic kiinni... Että tavoite saavutettaisiin niin on aika heittää bensaa liekkeihin: Poikeroiset puhuu oikein porukalla potaskaa. Konserttiflyygelikään ei ole mitään kun poikeroiset väsää koneita. No munattomat on aina pitäny naimista yliarvostettuna juttuna. hähähähähähäh. Ps. Kohta rävähtää näyte jossa Aulis laulaa: "Enkä mä ryyppää paloviinaa." Säestää itseään kanteleella. Oletko valmis? Aharistaa. Tämä saatanan lakeus.
Ei sen vertaa puuta jotta sais ittensä hirtettyä. | |
![]() 09.12.2003 20:42:55 | |
Tehkääpä mulle muuten sellanen syna, jolla voi ilmaista itseään samassa määrin kuin vaikka flyygelillä. Okei, kontrolleja on vähemmän, mut kyse on ehkä siitä, millainen soundi vekottimesta lähtee ja miten se oikeasti reagoi soittajaan. Sellaisen soittimen kun saisi, jota voisi soittaa molemmilla käsillä sekä puhalluksella, ja se oikeasti reagoisi niin että se tarjoaisi jotain kunnollista mahdollisuutta ilmaisuun. Synat (varsinkaan softa-) ei siihen oikein pysty, jos siis nyt vaikka pianoon verrataan. Ja minun mielestäni siis. Joo? | |
![]() 09.12.2003 21:56:27 | |
Tuli tästä koneiden ilmaisun köyhyydestä mieleeni Shine on you Crazy Diamondin intro ja Moog-soolot. Minusta yksi hienoimpia teoksia kautta aikojen. Lentävä krookus on tuhon lähettiläs! | |
![]() 10.12.2003 08:25:09 | |
Tehkääpä mulle muuten sellanen syna, jolla voi ilmaista itseään samassa määrin kuin vaikka flyygelillä. Okei, kontrolleja on vähemmän, mut kyse on ehkä siitä, millainen soundi vekottimesta lähtee ja miten se oikeasti reagoi soittajaan. Sellaisen soittimen kun saisi, jota voisi soittaa molemmilla käsillä sekä puhalluksella, ja se oikeasti reagoisi niin että se tarjoaisi jotain kunnollista mahdollisuutta ilmaisuun. Synat (varsinkaan softa-) ei siihen oikein pysty, jos siis nyt vaikka pianoon verrataan. Ja minun mielestäni siis. okei, mä voin tehdä | |
![]() 10.12.2003 08:35:04 | |
Myllylä on edelleen sekaisin. miten käy Kekkoselta rock'n'roll? | |
![]() 10.12.2003 09:14:01 | |
Jaahas, mitä pointtia on väitellä konemusiikin ja muun musiikin eroista? Hittolainen, kummasakin tuotetaan jollain tavalla ääntä, joita ihmiskorvan (useimmiten) on tarkoitus ottaa vastaan. Ja sitten niistä äänistä joko pitää tai ei. Mitä merkitystä sillä on, että tuottaako ääntä kiristetyillä kielillä vai elektronisilla ihmevempaimilla? Esim. Japanin noise-pojat luo ääntä hajonneilla kelanauhureilla ja pistää eetteriin jotain hidastettua veden solinaa. Ja kyllä sitäkin joku kuuntelee ja tykkää! Lopetan ennen kuin jatkan. | |
![]() 10.12.2003 11:41:50 | |
Jaahas, mitä pointtia on väitellä konemusiikin ja muun musiikin eroista? Hittolainen, kummasakin tuotetaan jollain tavalla ääntä, joita ihmiskorvan (useimmiten) on tarkoitus ottaa vastaan. Ja sitten niistä äänistä joko pitää tai ei. Eipä tässä pointtia juuri olekaan. Jami aina silloin tällöin manaa nämä iänikuisen jääräpäiset argumenttinsa esille, ja sitten niistä nahistellaan pääsemättä mihinkään, suurimpana syynä ehkä "keskustelun" aloittajan vastaanottamattomuus ja merkityksettömiin seikkoihin takertuminen. Puhutaan vaikka oskillaattoreista ja aaltomuodoista, se on paljon jännempää. | |
![]() 10.12.2003 11:56:49 | |
ja sitten niistä nahistellaan pääsemättä mihinkään, suurimpana syynä ehkä "keskustelun" aloittajan vastaanottamattomuus ja merkityksettömiin seikkoihin takertuminen. Tämä on ikävä kyllä ihan totta ja snadisti säälittävää. Aina kun löytyy argumentit joihin ei löydy mitään vastaansanomista niin ne vaan ignoorataan ja takerrutaan epäolennaisuuksiin tai sit päädytään tälle "pikkupojilla-on-niin-pienet-pippelit-ja-ne-ei-edes-osaa-niitä-käyttää-joten-ei-ne-musastakaan-mitään-tajua-häh-häh-hää"-tasolle. miten käy Kekkoselta rock'n'roll? | |
![]() 10.12.2003 13:10:49 | |
Mitä merkitystä sillä on, että tuottaako ääntä kiristetyillä kielillä vai elektronisilla ihmevempaimilla? Juuri tuon asian ymmärtämättömyydessä on se syy miksi teitä aina välillä kiusaan. Mä oon monta kertaa sanonu että koneet on määrätyiltä osin ja määrätyissä paikoissa hyviä. Täällä vain ei tunnuta ymmärtävän koneen ja soittimen eroa ja eron merkitystä. Että kukahan se ohittaa tämän tärkeimmän pointin tässä ns. keskustelussa? Oon vaihteeksi opettamassa. Vain tämän päivän mutta kuitenkin. Lukiolaisille historiaa. Ja onhan mulla noita bändikoululaisia vakituisesti. Että kyllä tietysti opettajamaisuus antaa leimaa mun kirjoituksiini. Onhan täällä suuri osa kirjoittajista mun oppilaiden ikäisiä. Joitakin tuo tosiasia tuntuu vaivaavan. No nyt on mentävä. Luokka odottaa. Aharistaa. Tämä saatanan lakeus.
![]() 10.12.2003 13:47:15 (muokattu 10.12.2003 13:47:55) | |
Täällä vain ei tunnuta ymmärtävän koneen ja soittimen eroa ja eron merkitystä. Minkäänlaista pätevää määritelmää sille, mikä mielestäsi on kone ja mikä soitin ei ole vielä nähty - eli ongelma on mielestäni se, että et itse ymmärrä tätä eroa. Novation Superova on soitin siinä missä Tuubakin, vaikkakin aika lailla erilainen. Onhan täällä suuri osa kirjoittajista mun oppilaiden ikäisiä. Joitakin tuo tosiasia tuntuu vaivaavan. Mulle kenenkään kirjoittajan iällä ei ole merkitystä - kirjoituksilla ja mielipiteillä on. Luulen kuitenkin ettei siellä oppilaittesi joukossa ole ketään mun ikäistä... vaik eihän sitä koskaan tiedä : ) miten käy Kekkoselta rock'n'roll? | |
![]() 10.12.2003 16:30:04 | |
Juuri tuon asian ymmärtämättömyydessä on se syy miksi teitä aina välillä kiusaan. Mä oon monta kertaa sanonu että koneet on määrätyiltä osin ja määrätyissä paikoissa hyviä. Täällä vain ei tunnuta ymmärtävän koneen ja soittimen eroa ja eron merkitystä. Että kukahan se ohittaa tämän tärkeimmän pointin tässä ns. keskustelussa? Kerropa se pointti. Mitä tässä nyt ei ymmärretä? Koneet on koneita ja akustiset soittimet akustisia soittimia. Molemmat on soittimia, molemmilla tehdään musaa ja molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Mitä ihmeellistä siinä nyt on? Oon vaihteeksi opettamassa. Vain tämän päivän mutta kuitenkin. Lukiolaisille historiaa. Ja onhan mulla noita bändikoululaisia vakituisesti. Että kyllä tietysti opettajamaisuus antaa leimaa mun kirjoituksiini. Onhan täällä suuri osa kirjoittajista mun oppilaiden ikäisiä. Joitakin tuo tosiasia tuntuu vaivaavan. No nyt on mentävä. Luokka odottaa. Mitä väliä vaikka mä olenkin sun oppilaiden ikäinen? Joo? | |
![]() 10.12.2003 17:59:56 | |
Pistäkää nyt tähän vaikka lukko tai jotain, kun ei tämä mihinkään johda. Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charlie McCharty | |
![]() 10.12.2003 18:04:21 | |
Pistäkää nyt tähän vaikka lukko tai jotain, kun ei tämä mihinkään johda. Älä nyt. Tyhmäähän tämä on. Joo? | |
![]() 10.12.2003 18:19:16 | |
Pistäkää nyt tähän vaikka lukko tai jotain, kun ei tämä mihinkään johda. Pitäiskö tämän johtaa johonkin? Laulua mukaellen: Mä toisia kiihdytin ja itseäni viihdytin. hähähäh. Poikeroiset tinkaa että näytä speksit missä sanotaan mitä on musikaalisuus. Ymmärtämättä että se ei spekseistä näy. Kyllä iällä, sukupuolella, koolla, värillä jne on väliä. Just niinku Jussilan äitee sanoo: Poijat on poikia mutta meirän Jussi on miäs. Ettekä te siitä mihinkään pääse. Aharistaa. Tämä saatanan lakeus.
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)