Aihe: Kaiuttimet ja äänikortti
1
tuomashoo
30.10.2007 04:39:39
Heti ensimmäiseksi sanon, että hakua on käytetty.

Ja kun siitä päästiin, niin kysyn näin täysin noob-tasolla liikkuvana tietokonemusiikin harrastajana, että mitkä olisivat hyvät kaiuttimet musiikin tekemiseen? Hintahaitari on todella surkean pieni ja alle 200€:llä pitäisi kaiuttimien irrota. Olen päätynyt päättelytyössäni kannattamaan Wharfedalen 9.1 -kaiutinparia. Luin niistä jonkun kolmen vuotta vanhan ylistävän arvostelun ja huomasin kyseisten kaiuttimien asettuvan juuri tuohon alle 200€:n hintahaitariin. Ovatko kyseiset kaiuttimet mistään kotoisin? Löytyiskö samaan hintaan jotain parempia?

Tarkoitus olisi muutenkin päivittää systeemiä ja äänikortin hommaaminen on nostanut esille muutamia kysymyksiä.

Ensinnäkin, tietokoneessani on ABIT AX8 emolevy (specsit: https://shop.bellmicro.com/exec/par … rt=ABIAX8&categoryid=&N=282). Voiko kyseiseen emolevyyn liittää nykyaikaisia äänikortteja vai onko aika jo jättänyt emolevyn? Mitä äänikorttia suosittelette? Aikaisemmin olen väsännyt musiikkia Soundblaster Audigyllä. Onko se riittävä äänikortti vai kannattaisko sijoittaa parempaan? Pyrkimys olisi tehdä soundeiltaan hyvälaatuista musiikkia ja haluaisin, että muutkin ihmiset pystyisivät kuuntelemaan sitä ilman irvistyksiä. Olen katsellut M-Audion Audiophile 2496 -korttia mutta suoraan sanottuna en ymmärrä äänikorttien päälle yhtään mitään. Vinkkejä ja pientä ohjastusta siis kaipaan.

Musiikkia teen Windows XP:n alle asennetulla Reason 3.0:lla ja ainoa mitä nauhoitan on omaa puhetta mikrofonilla. Sen kummempia nauhoituksia ei ole tarkoitus tehdä missään vaiheessa. Soittimia soittelen ja ohjailen midikoskettimistolla.

Kiitoksia avusta.

- Tuomas
t-termiitti
30.10.2007 11:31:11

Omalla vähäisellä harrastelijakäyttäjän kokemuksellani pistäisin kuuntelun järjestämisessä asioita tällaiseen tärkeysjärjestykseen: 1. kuuntelutila, 2. kaiuttimet, 3. äänikortti.

Onko nuo ehdottamasi kaiuttimet passiivit? Itse ostaisin budjetilla jotkut perushyvät aktiivit ja jättäisin muutenkin äänikortin päivittämisen myöhäisemmäksi. Kuuntelutilan ja sijoittelun olen huomannut monta kertaa tärkeämmäksi kuin kaiuttimien tai äänikortin merkin tai mallin. Betonibunkkerissa on varmaan aika sama millä kuuntelee - jos ne eivät ole kuulokkeet.
Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle.
tuomashoo
30.10.2007 13:15:53 (muokattu 30.10.2007 17:17:43)
Kuuntelutilan kanssa mahdollisuudet on rajattu tämän minun työpöydän ympärille. Eli kaksion olohuoneen nurkka on se paikka eikä siinä vaihtoehtoja ole. Kaiuttimetkin pitää sijoittaa tasan yhteen kohtaan ellen halua purkaa koko taloa. Se kauittimien paikka ei ole mikään akustiikan märkä uni, mutta kuten sanoin - vaihtoehtoja ei ole, koska en omista erillistä täysin muokattavissa olevaa studiohuonetta.

Aikaisemmin on ollut käytössä Creativen tietokonekaiutinpaketti ja Sennheiserin HD590 kuulokkeet. Kuulokkeet ovat hyvät mutta olen huomannut, että kun kuuntelen biisejäni muissa yhteyksissä (esim. tavallisella mankalla), niin soundit eivät vain kuulu. Esim. vokaaliosuudet saattavat jäädä kokonaan pimentoon.

Kuvittelin jotenkin mielessäni, että paremmat kaiuttimet voisivat ratkaista tämän ja voisin niiden kautta paremmin kuulla miltä mun tekemä musiikki oikeasti kuulostaa.

Wharfedalen 9.1 -kaiuttimet ovat passiivit. Ajattelin liittää ne kohtalaisen hyvään Harman Kardonin vahvistimeen ja sitten vahvistimen tietokoneeseen.

Aktiivikaiuttimien kohdalla on se ongelma, että niitä ei oikein tahdo saada tähän hintaluokkaan hyviä. Tai jos saa, niin kertokaa ihmeessä mitkä alle 200€:n aktiivit (siis 200€/2 kpl) olis hyvät.

- Tuomas

edit: kirjoitusvirheitä karsittu
t-termiitti
30.10.2007 14:26:21

En tiedä noista passiiveista, mutta eiköhän valtaosa jo tämän kokoisista hifi- tai studiokajareista kerro enemmän kuin pienet tietokonekajarit. En ota kantaa olisiko nuo vai samanhintaiset aktiivit parempi ostos - itse päätyisin mm. mukavuussyistä aktiiveihin vaikka löytyisikin jo hyvä vahvistin ennestään.

Itse jos olisin nyt ostamassa tuossa hintaluokassa, niin nämä tuntuisivat mielenkiintoisilta kokeilla:
http://www.dolphinmusic.co.uk/page/shop/flypage/product_id/8357 (noin 300 € pari postikuluineen). Ihan siis fiilispohjalta. Mm. Yamahalla ja Esi:llä on malleja alle 200 €/pari.

Odottele jonkun kokeneemman mielipide asiasta... Vaikka eiköhän jokaiselle ratkaisulle löydy kannattajia ja vastustajia.
JPQ
30.10.2007 21:08:39

ehdotus äänikortiksi emu 0404 parempi äänenlaatu kuin tossa m-audiossa ja parempi softapakettikin._ps. pitääkin muistaa kun itse olen emoa hakemassa että pci väylä löytyy kun en halua kortista USB versiota (maksaa enempi jne)
tuomashoo
30.10.2007 23:34:02
Hei - kiitti vinkeistä. Yamahan kaiuttimet vaikuttavat hyviltä ja ratkaisisivat järjettömän kaapeliongelman (pitäisi vetää kaapelia jotain 50 metriä pitkin nurkkia stereoiden vahvarin ja tietokoneen välillä).

Onko kukaan tilannut tavaraa tuolta Dolphinmusicista Englannista? Onnistuuko se ihan ilman ongelmia?

Toi Emu vaikuttaa myös hyvältä. En edes tiennyt, että tollainenkin äänikortti on.

Käyks toi Emu-äänikortti ihan tuollaiseen ihan normaaliin emolevyyn (abit ax8) eli yhdistyykö emo ja emu (heh)? Eli ei tarttee mitään ultramoderneja systeemejä alleen toisin sanoen?

Lisää vinkkejä ja neuvoja otetaan kiitollisena vastaan.

- Tuomas
JPQ
31.10.2007 03:10:07

Hei - kiitti vinkeistä. Yamahan kaiuttimet vaikuttavat hyviltä ja ratkaisisivat järjettömän kaapeliongelman (pitäisi vetää kaapelia jotain 50 metriä pitkin nurkkia stereoiden vahvarin ja tietokoneen välillä).

Onko kukaan tilannut tavaraa tuolta Dolphinmusicista Englannista? Onnistuuko se ihan ilman ongelmia?

Toi Emu vaikuttaa myös hyvältä. En edes tiennyt, että tollainenkin äänikortti on.

Käyks toi Emu-äänikortti ihan tuollaiseen ihan normaaliin emolevyyn (abit ax8) eli yhdistyykö emo ja emu (heh)? Eli ei tarttee mitään ultramoderneja systeemejä alleen toisin sanoen?

Lisää vinkkejä ja neuvoja otetaan kiitollisena vastaan.

- Tuomas

Kyllä sen pitäis en näe estettä tarkistin emossasi on pci väylä.

ps. katsoppa soundonsoundin testi sen äänenlaatu selviää siitä tosi hyvin lupaukset täyttävä oliko osin parempikin en ihan ulkoa muista et se softapaketti houkuttaa budjetilla kun liikun ja kaverin komenttien pohjalta suosittelen. tässä valmistajan
tietopaketti jollet tähän törmännyt:
http://www.emu.com/products/product.asp?product=10447
t-termiitti
31.10.2007 11:12:18

Jos arveluttaa, niin noita löytynee joistakin suomalaisistakin musakaupoista ja vaikkapa sieltä thomannilta, jossa ne taitavat olla vähän kalliimmat. Olen lukenut, että ihmiset on tuolta tilannut ja homma on niiden mukaan toiminut. Itse uskaltaisin tilata tuolta, mutta en ota vastuuta... :)
JPQ
31.10.2007 16:04:09

emussa en huomannu suomiliikeiden (2kpl) kohdalla juurikaan hinta eroa thomanniin. Sanoisin postikuluerot viimeistään muuttaa ja luultavasti toisesta tilaankin.
tuomashoo
31.10.2007 16:46:04 (muokattu 31.10.2007 16:46:58)
Kiitoksia edelleenkin.

Lueskelin SoundOnSoundin arvostelun. Emun kortti vaikuttaa arvostelun perusteella sen verran hyvältä, että taitaa olla tuo kortti myös minun valinta.

Tossa vielä linkki arvosteluun ja arvostelun ydin, jos joku muukin sattuu tätä viestiketjua joskus lukemaan:

EMU 0404 review:
http://www.soundonsound.com/sos/sep04/articles/emu0404.htm

...Running my audio tests using Rightmark's Audio Analyser v5.3, the 0404 turned in a truly superb performance for a _69.99 soundcard, with a frequency response that was +0.14/-0.13dB from 20Hz to 20kHz, and total harmonic distortion of just 0.002 percent. However, it's the dynamic range measurements that are most remarkable: at an astonishing 112dBA, this is an amazing 16dB better than M Audio's Audiophile 2496, 12dB better than their Firewire 410, and 4dB better than Echo's Mia. Only when you compare it with Emu's own 1212M and 1820M do its results fall behind by about 6dB.

Of course background noise levels aren't the whole story, and in listening tests the differences between the 0404 and my benchmark Echo Mia were extremely subtle, whereas to my ears the 1820M was noticeably more clear and focused. However, given that Echo's Mia MIDI currently sells for about _160, and apart from its balanced I/O provides roughly the same features as the 0404 minus the DSP effects, this is still an excellent result...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)