Aihe: Halpoja/hyviä Vintage synia, saa mistä..?
1
Dr. Lazer
14.11.2002 15:18:59
Niin, onko suomessa joitain tiettyjä paikkoja, jossa voisi suht helposti törmäillä vanhoihin, avaruudellisia ääniä päästeleviin härpättimiin..?

Musiikillisessa mielessä etsiskelen uusia soundimaailmoita, ja joku/jotkut vanhemmat ja uniikimmat synat kiinnostaa, vaikka heavymies taidan aika pitkälle ollakin =)

Mutta oikeesti, jos joku tietää joitain "sourceja" mistä tollasia vempeleitä voisi löytääkin ( miksei tietty suomen ulkopuoleltakin ), niin kertokaapa ihmeessä.
"The message is; 'THERE IS NO MESSAGE'" D.Townsend
Joni
15.11.2002 08:51:40
noita halpoja/hyviä et löydä mistään. paras tapa löytää se oma laite on 1. laita paikalliselle kirpputorille ilmoitus 2. levitä sanaa 3. tämän paikan tori ja huuto.net 4. keltainenpörssi ja palsta
MUTTA... etsitkö laitetta ulkonäön vai ominaisuuksien takia? jos teet musiikkia niin varmaankin tärkeämpää on laitteen soundi ja muokkausmahdollisuudet. jos olet halukas levittelemään maallista omaisuuttasi lavalla niin sitten toki. eli: tämän päivän synat ovat aivan loistavia instrumentteja. niiden kyvyt tuottaa ulinoita,sihinöitä ja avaruussoundeja ovat todella mahtavat. jos kuuntelee näitä uusimpia VA-synia niin tuskin erottaa perusmuusikko soundia esim. ARP ja MOOG soundista. lisäksi vehkeet pysyvät vireessä, sisältävät paljon muistipaikkoja, oskilaattoreita enemmän yms.. itse suosittelisin vanhoja kauniita analogisynttyjä makuuhuoneen ja olohuoneen kaunistukseksi(omassa olohuoneessani lepää MiniMoog). noita VA synttyjä saa lisäksi todella halvalla aina kun uusi malli ilmestyy. katselepa Access Virus, Waldorf Q, Nord Lead, Korg....
Dr. Lazer
15.11.2002 09:32:28
noita halpoja/hyviä et löydä mistään. paras tapa löytää se oma laite on 1. laita paikalliselle kirpputorille ilmoitus 2. levitä sanaa 3. tämän paikan tori ja huuto.net 4. keltainenpörssi ja palsta
MUTTA... etsitkö laitetta ulkonäön vai ominaisuuksien takia? jos teet musiikkia niin varmaankin tärkeämpää on laitteen soundi ja muokkausmahdollisuudet. jos olet halukas levittelemään maallista omaisuuttasi lavalla niin sitten toki. eli: tämän päivän synat ovat aivan loistavia instrumentteja. niiden kyvyt tuottaa ulinoita,sihinöitä ja avaruussoundeja ovat todella mahtavat. jos kuuntelee näitä uusimpia VA-synia niin tuskin erottaa perusmuusikko soundia esim. ARP ja MOOG soundista. lisäksi vehkeet pysyvät vireessä, sisältävät paljon muistipaikkoja, oskilaattoreita enemmän yms.. itse suosittelisin vanhoja kauniita analogisynttyjä makuuhuoneen ja olohuoneen kaunistukseksi(omassa olohuoneessani lepää MiniMoog). noita VA synttyjä saa lisäksi todella halvalla aina kun uusi malli ilmestyy. katselepa Access Virus, Waldorf Q, Nord Lead, Korg....

Soittelen kitaraa ja sävellän biisejä, joten soundit ovat ensisijaiset...
Toistaiseksi kun kaikki vanhemmat vempeleet on kuulostanut niin karuilta, ne soundit on jotenkin miellyttänyt.
+ Tietty ajattelin että niitä voisi saada paljon halvemmalla kun tuo miun budjetti ei ole mitenkään kovin suuri...

Tuo Clavia Nordlead, Waldorf Micro Q ja Access Virus Indigo II lepäilisi varmaan tuolla pöydällä, mutta kun ne maksaa vähän liikaa. Tiedän kyllä että laatu maksaa, mutta kun miula ei juuri tuollaista 500 egeä enempiä ole juuri synaan laittaa.

Kitarakamat nielevät sen verran paljon rahaa =)

Ajattelin että joku työasema-tyyppinen syna olis kanssa loistava. Kuulin että tuo Yamaha S30 olisi kuulemma hinta/laatu -suhteeltaan aikas pätevä laite tuollaiseen työasema meininkiin.

Tartteis varmaan säästää siihen. Tai johonkin käytettyyn Yamaha Motif:iin.

Ajattelin vaan että jonkun vanhan karun kuuloisen avaruuspulputtimen saisi hyvällä mäihällä paljon halvemmalla, jos vaan sellaisen löytäisi. Eihän ne nyt varmaan niin hyviä olekaan, mutta kun pikkurahalla löytäisi jotain edes erikoista, ni se ois kiva.

Mitään syntikkaleadeja en tarvi, sellaisten taustavallien tekeminen ja yleisatmosfäärin synkistäminen/piristäminen olisi noihin sävellyksiin ihan tervetulleita ( oli ne saundit sitten hyviä, tai erikoisempia tai minkälaisia vaan, kunhan ei ihan perseestä/hengettömiä ).

Eli osaisitko/osaisitteko suositella jotain tuollaista hyvää 500 egeen, millä pystyisi edes keskinkertaista/monipuolista jälkeä saamaan aikaan?

Ehdotukset lämpimästi tervetulleita!
Mac Hine
15.11.2002 10:15:01
>Eli osaisitko/osaisitteko suositella jotain tuollaista >hyvää 500 egeen, millä pystyisi edes >keskinkertaista/monipuolista jälkeä saamaan aikaan?

500e:tä. Vintage analogi synista pyydetään yleensä maltaita
joten tuolla 500e:llä et saa mitään. Tosin aina kuulee uskomattomia tarinoita kuinka joku on löytänyt 20e:llä
kirpputorilta jonkin huippuvehkeen. Hah, eipä ole osunut
minun kohdalleni.

Mutta asiaan, kuten tuossa joku jo totesikin niin uudet
VA-synat ajaa saman asian ja enemmän kuin vanhat vintage
syntikat. Komeita hökötyksiä nuo vanhat ovat ja jos edullisesti törmään jossain niin heti sellaisen hommaan
koristamaan asuntoani.

Jos kuitenkin et vain koristele asuntoasi vaan aiot tehdä
musiikkia niin vähän yli 500e:llä saa VA-synia tällä
hetkellä. Kaksi ekaa mitkä tulee mieleen:
Waldorf microq lite 580e sisältäen päivitysoption täydeksi
microq:ksi. Toinen vaihtoehto mikä tulee mieleen on Nord:in
micromodular minkä saa hintaan 635.00. Micromodularissa
on vain neljä voice:a mutta sekin on jo kolme enemmän kuin
useimmissa vanhoissa vermeissä. Ja pörinää irtoaa taatusti.
Nuo on rack:i versioita eikä niin komeita kun keyboard
versiot mutta hinta on kohdallaan.

Mac Hine
Hannu
15.11.2002 10:52:44
Tartteis varmaan säästää siihen. Tai johonkin käytettyyn Yamaha Motif:iin.

Mainostaisin täss hiukan :) Mulla ois Motif 6 myytävänä, et jos kiinnostaa.
Joni
15.11.2002 11:29:10
tuo Motiffi on aika kallis laite. jos halvalla haluaa jotain käytettyä niin nuo Yamahan An1X + muut ovat ihan kohtuullisia hintaansa nähden. ja noista ihan oikeista vanhoista laitteista kannattaa metsästää Korg Polysix synttyä, siinä on hyvä soundi,arpeggiaattori ja halvallakin voi löytää..itse ostin 1200mk. myöskin Yamahan vanhat syntyt etenkin CS-sarjan on hyviä. Rolandia ei niin usein myydä, eikä ARPeja tai MOOGeja. toki noissa vanhuksissa on persoonallinen soundi ja filtterit huutaa hienosti. tuo Polysix on lisäksi kuusiääninen. olishan tuolla torilla se Rolandin Jupiter6....
Mikael
15.11.2002 12:35:42

Mutta asiaan, kuten tuossa joku jo totesikin niin uudet
VA-synat ajaa saman asian ja enemmän kuin vanhat vintage
syntikat.

Ei. Eivät aja.

VA-syntetisattorit ovat monella tapaa käyttökelpoisia laitteita ja hyvin monilta osin parempia kuin oikeasti analogiset syntetisaattorit. Vireongelmat, muistipaikkojen puute, koko, arvaamattomuus, surkea polyfonia... kaikki nämä edellä mainitut ovat kyllä totta, mutta...

Soundi. Hyvä soundi on tietenkin makuasia ja kaikilla on oma käsityksensä asiasta, mutta Virtuaalianaloginen ei kuulosta samalta kuin Analoginen. Se ehkä kuullostaa aika paljon samalta, mikä on aivan eri asia. Itse pidän paljon enemmän oikean analogisen oskillaatorin ja varsinkin analogisen filtterin äänestä ja olen valmis uhraamaan aikaa ja vaivaa näiden vanhojen romujen kanssa saadakseni aikaan soundin johon olen tyytyväinen.

Pheelis. Tämä on musalaitteiden kohdalla vähintäänkin tärkeä asia, koska musiikissa on paljolti kysymys fiiliksistä - ainakin mulle. Vanhoissa analogisyntetisaattoreissa on itselle parempi fiilis, joten jo pelkästään tällä perusteella valitsisin käyttöön sellaisen. Huippuluokan teknisillä ominaisuuksilla ei tee mitään, jos soitin on tunnelmaltaan kylmä ja etäinen, eikä innosta luomaan ja etsimään uutta. Tämä on pelkästään henkilökohtainen mieltymyskysymys ja makuasia, joten kiistely on turhuutta.

Ettei nyt tulisi väärä kuva, niin todettakoon että olen tässä suhteessa sekakäyttäjä. Analogisia on käytössä Korg Mono/Poly ja Novation BassStation, VA-vehkeenä Micromodular ja samplesoittimina Roland JX-305 ja M-VS1. Kaikissa on omat hyvät puolensa, mutta kyllä autiolle saarelle mukaan ottaisin Mono/Polyn.

Mäkin suositteln tuota Polysixiä - mulla on ollut sellainen käytössä ja se on erittäin rouhea peli ja kuusiäänisyyden lisäksi siinä on jopa muistipaikkoja! Torilla oleva Jupiter on houkutteleva mutta kallis - mutta kuten tässä on jo todettu: vanhat analogisynat ovat nykyään kalliita ja harvoiksi käy ne tarinat käsittämättömistä löydöistä...
Mac Hine
15.11.2002 14:21:11
innosta luomaan ja etsimään uutta. Tämä on pelkästään henkilökohtainen mieltymyskysymys ja makuasia, joten kiistely on turhuutta.

Joo, kuten sanottu niin nämä on makuasioita. Riippuu
niin paljon siitä minkälaiseen käyttötarkoitukseen,
musiikkiin ja soundimaailmaan on soitinta hommaamassa.
Itse haluan saada soittimesta soundin jonka haluan irti
mahdollimman nopeasti koska aikaa musiikinteolle on
nykyään niin vähän. Lähinnä tarkoitin tuolla VA-ajaa saman
asian lausahduksella sitä tilannetta että jos on hommaamassa yhden soittimen lisää kokoonpanoonsa niin monessa tapauksessa VA soitin on hyvä ratkaisu koska siitä saa revitty ihan riittävän kuuloiset analogiset soundit ja
sillä pystyy tekemään muutakin. Onhan noissa VA-synissa
oma soundissa mutta paremmuudesta keskustelu meneekin
taas makuasioiden puolelle.

a samplesoittimina Roland JX-305 ja M-VS1. Kaikissa on

Toinen jx-305 käyttäjä. :) Eksyn aiheesta mutta mitä olet
jx:stä pitänyt? Itse ostin jx:n sika säkissä kun en soittimista tiennyt vielä juuri mitään. Aluksi olin ihan
tyytyväinen mutta nyt olen huomannut etten käytä sitä
juuri muuten kuin koskettimistona. Rumpusoundeja käyttelin
aika pitkään mutta viimeaikoina olen korvannut nekin
pääosin softasampleri rummuilla. Monissa arvosteluissa
on kerrottu että tuosta saa säätämällä hyvää soundia irti
mutta kuten mainittu aika tahtoo riittää liian harvoin
säätämiseen. Niin, käytätkö jx-305:sta paljon? Ja oletko
säätämällä onnistunut saamaan siitä mitään siedettävää
irti? Olen ajatellut tuon myymistä pois.

Mac Hine
Mikael
15.11.2002 14:48:15

Noh... mulla on sama historia siinä suhteessa, että ostin laitteen säkkiin sijoitettuna sikana (halvalla kun sain). Ei voi sanoa että olisin laitteen tarjoamiin soundeihin juurikaan tyytyväinen ja myös mä käytän sitä lähinnä koskettimistona. Arpeggiaattori on ihan ok ja koskettimisto meikäläisen käyttöön riittävän hyvä. Joitain viuluja ja padeja olen käyttänyt ihan sellaisinaan ja soolo ja bassosoundeja micromodularin filttereillä höystettynä. Polyfonia ja multitimraalisuus ovat plussaa, mutta esim filsut ovat todella surkeita. Mielenkiintoinen surkeus on potikoiden lähettämän midi-tiedon huono laatu - ainakin mulla hyppää 2-4 midi-askeleen välein, joten muiden laitteiden fittereiden ohjaaminen on käytännössä mahdotonta.
Kaikki valmiit "groovet" ovat täysin käyttökelvottomia ja ulostulojakin on vain kaksi. Soundeja ihan hirveästi en ole ruvennut säätämään, sillä huono lähtötilanne ei innosta yrittämään.

Hmm... eipä tullut mairitteleva lausunto. Haluaisko joku ostaa sen multa? : )
Dr. Lazer
15.11.2002 15:06:54
Juu luin vähän tuosta Korg Polysix:istä ja asialliselta laitteeltahan se vaikutti.

Niin mihin hintaan tuollaiset käytettynä lähteepi..?

Nyt kun viä löytäis sellasen jostain =)
Mikael
15.11.2002 15:17:54

Nyt kun viä löytäis sellasen jostain =)

Siinäpä se - ei löydy juuri mistään, ainakaan halvalla. VintageSynthExplorerin arvio on 250-600$ ja näyttäisi siltä että ko. saitin hinta-arvion ovat jo hieman vanhentumaan päin... : (
Dr. Lazer
15.11.2002 15:21:39
Siinä mielessä nuo harvinaiset Analogivimpaimet kiinnostaa just paljon, kun miule se fiilis on ehdottomasti tärkein, sen laitteen olemus, vikoineen päivineen.

Tuollainen uusikin VA-syna ois helv. kiva, mutta ehkä se kliinisyys tuntuu jotenkin etäiseltä. Työskentely tosin voisi olla helpompaa/kätevämpää uudenkarheilla vehkeillä.

Ihan sama juttu skebojen kanssa. Vanha ja kolhuinen lämmittää paljon enemmän. Tosin tuo nurkassa oleva Explorer kiiltelee vielä, noh, kyllähän sillekin tarinansa muodostuu aikojen saatossa =)

Heh, tää on varmaa metallimiehellä tämä laitetunteellisuus aikas omituinen piirre =)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)