Aihe: Miten teette (kone)musiikkia? 1 2 | |
---|---|
![]() 03.02.2003 13:25:03 | |
Ihan kiinnostaa tietää, miten yleensä teette sitä musaa. Täällä kun puhutaan vaan laitteista. Eli teettekö tietokoneella/sekvensserillä, sampleja/syntikoita, mistä aloitatte jne? "Eiku..." | |
![]() 03.02.2003 14:19:26 | |
Aloitan siitä joka tulee ensimäisenä mieleen. Ja teen joskus käsin lennosta soittamalla joskus tietokoneella. Ja tällä hetkellä kalusto on vaatimaton Yamaha S30 + Roland M-OC1. Johon yritän mahd. pian parannuksia hankkia. | |
![]() 03.02.2003 14:25:19 (muokattu 03.02.2003 14:25:52) | |
Aloitan siitä joka tulee ensimäisenä mieleen. siis siitä mistä? meinaat esim rumpukomppi/bassolinja...?? itse soitat livenä/sekvensseriin naputtelet hiirellä? jne. ja tulipa tohonkin tuo laitekysymys näköjään. no ei se mitään... ps. miksi et kirjautuneena tänne vaikka usein kirjoittelet? ;) "Eiku..." | |
![]() 03.02.2003 16:51:09 | |
Notta yleensä tekeminen lähtee liikenteeseen bassokuviosta. Tästä siirrytään jouhevasti melodiaan ja rumpuihin. Lopuksi lisätään taustalle roinaa ja hienosäätöä. Sekvensserinä toimii Cubase VST, rummut Batteryn toimesta ja loput äännähdykset yleensä Viruksesta. | |
![]() 03.02.2003 17:15:35 | |
Ihan kiinnostaa tietää, miten yleensä teette sitä musaa. Täällä kun puhutaan vaan laitteista. Eli teettekö tietokoneella/sekvensserillä, sampleja/syntikoita, mistä aloitatte jne? Itselläni on sekvensseriohjelma tietokoneessa johon on kiinnitetty syntikat midin välityksellä. Piisin kehittely alkaa yleensä sointukulusta jonka satun keksimään soitellessani. Jos se sattuu vielä kuulostamaan hyvältä niin soitan sen sekvensseriin "sisään". Siihen sitten bassokuviota, tikitiki-arpeggioita, rummut jne. Tämä pätkä on yleensä piisin runkoluuppi joka piisissä toistuu eniten. Siihen sitten ympärille vastaavalla tavalla lisää sälää. Tuonelan kanttorin bändi on Sethery. | |
![]() 03.02.2003 18:02:49 | |
siis siitä mistä? meinaat esim rumpukomppi/bassolinja...?? itse soitat livenä/sekvensseriin naputtelet hiirellä? jne. ja tulipa tohonkin tuo laitekysymys näköjään. no ei se mitään... Mun musa tyylissäni ei normaalisti ole rumppukomppeja eikä bassolinjoja. Mutta juurikin niitä eri soittimien raitoja meinaan. Näppiksellähän minä materiaalin syötän siis tietokoneen näppiksellä ja joskus olen kyllä tuota näppistänikin siihen käyttänyt sijainti on vaan nykyäänkin aika paha jatkuvaan käyttöön. Eli se 90 astetta vastapäivää siitä missä monitori ja tietokone on. Tietokone=Amiga jossa kaksi äänikorttia,näyttökortti,verkkokortti,turbokortti (68060/50Mhz +128Mb fast). ps. miksi et kirjautuneena tänne vaikka usein kirjoittelet? ;) No en ole kun se minä olen kirjautunut on päässyt unohtumaan. Muistelin että se olisi ollut JPQ mutta eipä nähtävästi ollut. Kysymyksesi on täysin oikeutettu jos ylläpitoa ei haittaa rekisteröidyn joskus uusiksi. Mutta täytyy käyttää silloin toista maili osoitettani kun nykyinen on systeemin mielestä jo käytössä. Ja onhan se tuon toisen unohtuneen tunnoksen käytössä. | |
![]() 03.02.2003 18:48:01 | |
Näppiksellähän minä materiaalin syötän siis tietokoneen näppiksellä ja joskus olen kyllä tuota näppistänikin siihen käyttänyt sijainti on vaan nykyäänkin aika paha jatkuvaan käyttöön. Eli se 90 astetta vastapäivää siitä missä monitori ja tietokone on. suosittelen hieman miettimään studiosi ergonomisia ominaisuuksia... ;) "Eiku..." | |
![]() 03.02.2003 20:37:54 | |
suosittelen hieman miettimään studiosi ergonomisia ominaisuuksia... ;) Herran jestas sitähän tässä on itsekkin tullut miettyä ja yritän pian ne korjata. | |
![]() 03.02.2003 21:34:23 | |
Tietokone=Amiga jossa kaksi äänikorttia,näyttökortti,verkkokortti,turbokortti (68060/50Mhz +128Mb fast). UISSAAKELI! Täällähän on vielä ihmisiä joilla on sentään oikea tietokone... valitettavasti itse en enää kuulu heihin :( Muttaettä kaksin kappalein äänikortteja, tarkkaan ottaen mitä? Tuonelan kanttorin bändi on Sethery. | |
![]() 03.02.2003 22:18:51 | |
UISSAAKELI! Täällähän on vielä ihmisiä joilla on sentään oikea tietokone... valitettavasti itse en enää kuulu heihin :( Muttaettä kaksin kappalein äänikortteja, tarkkaan ottaen mitä? Delfina Lite (On muuten suomalainen) Kaksi Line Iniä Sunrize AD516 (Tämä olisi jos olisin myynyt saanut vielä viime vuoden loppupuolella työtäkin siis ammattikäyttöä) jossa SMPTE IN. Pro käyttöön suuniteltu kortti oliko melkein kymppitonnin (vanhaa rahaa,kuulemma halvempi aikoinaan kun PC:een ja Macin vastaavat) vuonna 92-93. Ostin itse molemmat tosin käytettynä noin sadalla 100eurolla kappale. Koreteissa RCAt. Molemmat parempia kuin Sound Blaster Live. Ja jälkimäisen signaali kohina suhde kait 87Db ja taajuus vaste unohtunut oliko 15-20000/22000hz. Molempien maksimi laatu on 16bit/48khz. Ja tälle kortille on kortin oma max. 8 kahdeksan monoraitaa äänitys softa. (ei ole kummoinen mutta pitäis silti tutustua ja hankkia kunnon sample editori). ja toisessa kortissa on vapaasti ohjelmoitava 56002/40Mhz DSP 384kilotavun muisti. (mielestäni kilotavuja ei tavuja) Ja näyttökortti on Cybervision64/3d senkin päätin kertoa että voit hankkia lisää tietoa. Ja softani on täysin laillisia tietenkin. Joka sekin lienee näissä piireissä harvinaista. Tulikohan noin kaikki tuossa. Ja jaa miksikö vielä amiga parempien ja halvempien softien takia ja parempi käyttäjä yhteisö kaupan päälle. (Macille on toiseksi paras sitten tulee Linux mutta Windows on kaukana perässä) Ja tottakai on polttava romppuasema ja moderni printteri. Ja verkkokortti netti yhteyden joka jaettu lähiverkkoomme käyttöä varten tosin kortin on 10 sitä mikä se yksikkö onkin eikä 100 mutta riittää minulle tosin noita 100sia amigalle edes ole mutta PCI väyläkortin kun hommais olisi ja vois käyttää Voodoo3:sia mutta kun kunnon äänikorttia et saa siihen pakettiin niin ei kiitos. Ja kirjoitin kiiressä siksi mahdollisesti paljon mokia ja muutenkin hirveän näköinen teksti pökäle. PS. PC Tietokone aivan oikein sehän on Peli Cuutio tai Peli Cone tai Pocket Calculator. ;( PPS. Tässä sinulle kunnon tietoisku. PPPS. Yllätyitkös siitä että Amigalle on äänikortteja? PPPPS. Amigalle ei huonoa äänikorttia saane edes jos äänenlaadusta puhumme. | |
![]() 04.02.2003 00:06:17 | |
Ihan kiinnostaa tietää, miten yleensä teette sitä musaa. Täällä kun puhutaan vaan laitteista. Eli teettekö tietokoneella/sekvensserillä, sampleja/syntikoita, mistä aloitatte jne? Lähden liikkeelle siitä, mitä biisiltä haluan ja onko mulla siinä jotainmuitakin rakenne tms. ajatuksia. Sit kirjoitan melodiat ja heitän siihen rivin yläpuolelle samalla soinnutusmahdollisuudet. Kasailen rakenteen ja samalla merkitsen, millä soitinryhmillä/soundeilla mikäkin tulee. Kirjoitan bassomelodiat, kakkosäänet, vastaäänet, sointusatsit, sektionaaliset melodiat, jne. Usein käy kuitenkin niin, ettei suurinta osaa haluamastani äänimaailmasta kannata lähteä tekemään perinteistä nuottisivua. Tällöin turvaudun erilaisiin aikajanoihin, joihin merkaan äänimaailmat sarakkeissa. Kirjoitan koululla nuottisivun koneella ja pyörittelen vielä niitä ääniä suuntaan sun toisen. Tavallaan kääntelen ja kattelen. Jos sinne on jäänyt aukko väärään paikkaan, tukin sen jollain, millä keksin ja jos joku on liian tukossa, niin puran sen jotain fiksua kautta. Viimeistelen sivun täydellisen valmiiksi. Katson, millä vehkeellä saan saundin ja käyttötavan mahdollisimman lähelle tarkoittamaani(yleensä se lukee jo siellä rivin päällä). Kasailen asiat sekvensseriohjelmalla järjestykseen(soitan soitettavat, pyydän kaveria soittamaan ne mihin en pysty, liitän ei soitettavat äänet paikalleen). Miksaan ja masteroin. | |
![]() 04.02.2003 21:07:38 | |
Lähden liikkeelle siitä, mitä biisiltä haluan ja onko mulla siinä jotainmuitakin rakenne tms. ajatuksia. Sit kirjoitan melodiat ja heitän siihen rivin yläpuolelle samalla soinnutusmahdollisuudet... ...Miksaan ja masteroin. Hienoa! tällaista asiaa (kone)musiikista näkee harvoin. ja osaat jopa tehdä nuotteja!! 10 pistettä... "Eiku..." | |
![]() 05.02.2003 13:10:19 | |
ddu mitä paskaa. konemusa duunataa koneil. ei tarvi osata soittaa mitää. kuka semmost arvosta mihinkäs suunta. ddu kyl muusikoit kuitenki soitta viel musiikki. ddu Kyllä jossain kone musa tyyleissä tarvii osata soittaa. | |
![]() 05.02.2003 14:47:02 | |
Kyllä jossain kone musa tyyleissä tarvii osata soittaa. Ei kovin monissa musatyyleissä noin ylipäätään tarvitse osata soittaa kovinkaan kaksisesti. | |
![]() 05.02.2003 14:49:30 | |
Ei kovin monissa musatyyleissä noin ylipäätään tarvitse osata soittaa kovinkaan kaksisesti. Eli kyllähän lindakin ja jari puhakka (Se Bumitsi Bum mies ei se toinen) osaa soittaa mutta soitto on tylsää. Ja kumpikaan ei tee periaateessa konemusaa. Ja sanoisin että tuo Sähköviulu sehän vielä vähempi soitin kuin syntetisaattori. | |
![]() 05.02.2003 15:50:38 | |
UISSAAKELI! Täällähän on vielä ihmisiä joilla on sentään oikea tietokone... valitettavasti itse en enää kuulu heihin :( Muttaettä kaksin kappalein äänikortteja, tarkkaan ottaen mitä? Heh... Itselläni on aktiivikäytössä Atari ST... :) /JMies | |
![]() 05.02.2003 21:52:42 | |
menipäs tääkin taas tappeluks konemusasta... haukutaanko vaihteeks vaikka jotain muuta? "Eiku..." | |
![]() 05.02.2003 23:38:02 | |
menipäs tääkin taas tappeluks konemusasta... haukutaanko vaihteeks vaikka jotain muuta? Joo klassista musiikkia ehdotus siksi sielläkin on susia. | |
![]() 06.02.2003 13:16:20 | |
Heh... Itselläni on aktiivikäytössä Atari ST... :) /JMies Minkähän moinen Atari ? etkai voi äänittää musaasi sillä yhtä aikaa kuin soitat midi dataa. Mun systeemillä meinaan pystyy ei tosin ole Atari mutta Amiga eli minusta parempi vaikka onhan Atari PC:tä parempi sekin suunniteltu eikä vain lätätty vanhoja viritelmiä yhteen. PS. Ei muita kuin PC:tä vastaan... | |
![]() 06.02.2003 14:08:19 | |
Minkähän moinen Atari ? etkai voi äänittää musaasi sillä yhtä aikaa kuin soitat midi dataa. Mun systeemillä meinaan pystyy ei tosin ole Atari mutta Amiga eli minusta parempi vaikka onhan Atari PC:tä parempi sekin suunniteltu eikä vain lätätty vanhoja viritelmiä yhteen. PS. Ei muita kuin PC:tä vastaan... Meikäläinenkin vielä toistaiseksi vääntää musiikkia Atari ST:llä. Jo 15 vuotta se on pyörittänyt sekvensserisoftaa. Olen kyllä harkinnut PC-puolelle siirtymistä jo viitisen vuotta, ja ehkä se kohta tapahtuukin uuden Cubase SX:n tulon siivittämänä. Eipä silti, Atari on ollut sekvensserinä lähes täydellinen. Ei kaatuile, ei hurise(täysin äänetön), ei tarvitse päivittää. Vaivaton ja varma peli. PC:llä olenkin tehnyt sitten kaiken muun, kohta varmaan lopulta musiikinkin. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)