Aihe: Databending, anyone?
1 2
Mastodont
08.12.2016 17:42:28
Eli onko teillä kokemusta databending-menetelmällä tehdystä musasta. Oon ite jonkin aikaa väsännyt tälle menetelmällä musaa ja on kyllä kiehtovaa touhua. Eli idea siis avata raakadatana vääriä tiedostoja äänieditorissa ja louhia sieltä ääniä. Oon itse tehnyt mm. Kelan lomakkeista ja exe-tiedostoista musaa :D
"Trying is the first step towards failure." --Homer Simpson
Henri Henri Olavi
08.12.2016 18:23:03
Mastodont: Eli onko teillä kokemusta databending-menetelmällä tehdystä musasta. Oon ite jonkin aikaa väsännyt tälle menetelmällä musaa ja on kyllä kiehtovaa touhua. Eli idea siis avata raakadatana vääriä tiedostoja äänieditorissa ja louhia sieltä ääniä. Oon itse tehnyt mm. Kelan lomakkeista ja exe-tiedostoista musaa :D

Harrastin tätä 90-luvun alussa Impulse Trackerilla. En kokonaisia biisejä tehnyt näin, mutta maustoin kappaleita juurikin .txt, .exe yms. tiedostoista.
K.F.S. is the Only Law
Mastodont
08.12.2016 19:56:33
Henri Henri Olavi: Harrastin tätä 90-luvun alussa Impulse Trackerilla. En kokonaisia biisejä tehnyt näin, mutta maustoin kappaleita juurikin .txt, .exe yms. tiedostoista.

Mainioita mausteita löytyy tälleen. Sattuman kautta tulee löydettyä ja tehtyä soundeja, joita ei kyllä muuten osais/tajuis miettiä, eikä ehkä sitä estetiikkaakaan tavoittelis ihan tietoisesti.

Ite diggaan tehdä kokonaisia biisejä. Laulut teen Google-kääntäjällä. :D

https://soundcloud.com/user-540485003/tyottoman-manaus
öl m
08.12.2016 20:40:16
Jonkin verran on tullut aikoinaan kuunneltua mm. .doc ja .pdf -tiedostoja. Ihan hyvääkin noisea tuli välillä vastaan.

$ cat tiedosto.xxx | aplay
"Voidaan varmaankin olla yhtä mieltä siitä, että te tarvitsette tällaisen laitteen."
Mastodont
09.12.2016 06:55:56
öl m: Jonkin verran on tullut aikoinaan kuunneltua mm. .doc ja .pdf -tiedostoja. Ihan hyvääkin noisea tuli välillä vastaan.

$ cat tiedosto.xxx | aplay

Onks toi "$ cat tiedosto.xxx | aplay" niitä Linux-hommia?
öl m
09.12.2016 12:22:03
Mastodont: Onks toi "$ cat tiedosto.xxx | aplay" niitä Linux-hommia?

On. En osaa sanoa, miten vastaava tehtäisiin esim. Windowsilla. OSX:llä voisi kuvitella onnistuvan, kun aplayn korvaa jollain minkä Maciin saa.
"Voidaan varmaankin olla yhtä mieltä siitä, että te tarvitsette tällaisen laitteen."
Carmifios
11.12.2016 12:40:13

Tuli mieleen tämä Max for Live -plugari johon voi dropata videotiedostoja, joiden perusteella se sitten tuottaa ääntä. Toimii myös kuvatiedostoilla, ja tekstitiedostostakin sain jotain irti.

http://www.maxforlive.com/library/device/2475/vcroma
https://www.facebook.com/photo.php? … b.1308488344&type=2&theater
Milkop
11.12.2016 12:49:34

Scream Trackerilla tuli tehtyä lapsena paskaa noisea tällä tavalla. Tekstitiedosto auki ja menoksi.
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
Mastodont
12.12.2016 07:22:10 (muokattu 12.12.2016 07:23:01)
Selvästi ollut suosituinta bendaus joskus 10-20 vuotta sitten, glitchausmeiningit muutenkin oli silloin vähän aikaan hottia.

Hyvää aivojumppaa ku yrittää keksiä mitä mistäkin äänistä vois saada aikaan. Harvoin noi tosin on suoraan sellaisenaan käyttökelposia eli pitää strechata tms. ennen kuin alkaa luonnetta ilmaantua.
Megadethh2
12.12.2016 18:43:45 (muokattu 12.12.2016 18:46:22)
Mastodont: Mainioita mausteita löytyy tälleen. Sattuman kautta tulee löydettyä ja tehtyä soundeja, joita ei kyllä muuten osais/tajuis miettiä, eikä ehkä sitä estetiikkaakaan tavoittelis ihan tietoisesti.

Ite diggaan tehdä kokonaisia biisejä. Laulut teen Google-kääntäjällä. :D

https://soundcloud.com/user-540485003/tyottoman-manaus

Harvinaisen hämmentävää ja samalla huvittavaa musiikkia :D. Itse olen muutaman kerran koittanut näitä databendausjuttuja juurikin glitch-samplejen tekoon, EQ:ta olen saanut itse käyttää ainakin ihan pirusti saadakseni jotain edes etäisesti järjellisen kuuloista (muusta prosessoinnista puhumattakaan) niistä "yllätyksistä" mitä sieltä raakadatasta löytyy sieltä kohinan välistä.

öl m: On. En osaa sanoa, miten vastaava tehtäisiin esim. Windowsilla.

Audacityllä ainakin onnistuu raakadatan importtaus, siitä voi sitten kätevästi exportata sen audiona johonkin muuhun ohjelmaan käsiteltäväksi halutessaan.
Altered Mind Project "Either you're deliberately out of tune and sabotaging my band, or you don't know you're out of tune, and that's even worse."
Mastodont
12.12.2016 21:36:17 (muokattu 12.12.2016 21:37:15)
Megadethh2: Harvinaisen hämmentävää ja samalla huvittavaa musiikkia :D. Itse olen muutaman kerran koittanut näitä databendausjuttuja juurikin glitch-samplejen tekoon, EQ:ta olen saanut itse käyttää ainakin ihan pirusti saadakseni jotain edes etäisesti järjellisen kuuloista (muusta prosessoinnista puhumattakaan) niistä "yllätyksistä" mitä sieltä raakadatasta löytyy sieltä kohinan välistä.

Audacityllä ainakin onnistuu raakadatan importtaus, siitä voi sitten kätevästi exportata sen audiona johonkin muuhun ohjelmaan käsiteltäväksi halutessaan.

Kiitti! Hämmentävä se onkin. Datavirran alitajuntaa ;)

Audacityllä mäkin teen, macillä ja Windowsilla. Audacityllä pysyy mun mielestä prosessi hyvin käsissä. Kuitenkin ne pitää oikeestaan nähdä ne äänet, jotta huomaa onks siellä mitään mielenkiintoista. Ja kuten Megadethh2 tossa viittaskin, on mielenkiintoisten äänien etsiminen aikamoista kalastelua. Ihan pirusti saa bendailla ennen kuin löytyy kiinnostavaa. Ja varsinkin sellasta mitä ei oo tullut vastaan aikaisemmin :)

Parhaat tiedostot vissiin exe:t ja muut isot pakkaamattomat. Kyl melkein mistä vaan voi löytyä aarteita, mutta noi on aika varmoja. Hyvää bassosurinaa oon saanu mm. pdf-matkalipuista :D
Henri Henri Olavi
13.12.2016 10:54:44
Mastodont: on mielenkiintoisten äänien etsiminen aikamoista kalastelua. Ihan pirusti saa bendailla ennen kuin löytyy kiinnostavaa. Ja varsinkin sellasta mitä ei oo tullut vastaan aikaisemmin :)

Nuorena oli aikaa etsiskellä ja kokeilla. Silloin ei tosin ollut sitä ongelmaa, että olisi tullut vastaan aiemmin, kun ei tuota juuri kukaan harrastanut tracker-scenessä.
Sekin totta, että se aaltomuoto täytyy zoomata aika isoksi, että näkee missä siellä tapahtuu jotain mielenkiintoista. Varsinkin jos file kestää useampia minuutteja.

Parhaat tiedostot vissiin exe:t ja muut isot pakkaamattomat. Kyl melkein mistä vaan voi löytyä aarteita, mutta noi on aika varmoja. Hyvää bassosurinaa oon saanu mm. pdf-matkalipuista :D

Exet ovat minustakin parhaita. Myös .com-tiedostot olivat jees, jos olivat tarpeeksi isoja. Tämä siis DOS-aikana.
K.F.S. is the Only Law
Mastodont
15.12.2016 13:03:22
Henri Henri Olavi:
Exet ovat minustakin parhaita. Myös .com-tiedostot olivat jees, jos olivat tarpeeksi isoja. Tämä siis DOS-aikana.

Pitääkin kaivella, jos löytäis DOS-aikakauden tiedostoja. Abandonware-pelien saralta vois hyvinkin löytyä.

Oon yrittänyt kans päätellä mitkä elementit ois tiedostoissa hyviä, jotta niistä syntyis hyvää ääntä, mutta eipä paljon ole tuloksia syntynyt. Isot ja pakkaamattomat tietysti joo, mutta jossain vaiheessa kuvittelin et esim. viivakoodit pdf-tiedostoissa olis hyvä merkki. Eipä tuokaan ihan nyrkkisäännöksi päässyt :D
Henri Henri Olavi
15.12.2016 20:58:05
Mastodont: Oon yrittänyt kans päätellä mitkä elementit ois tiedostoissa hyviä, jotta niistä syntyis hyvää ääntä, mutta eipä paljon ole tuloksia syntynyt. Isot ja pakkaamattomat tietysti joo, mutta jossain vaiheessa kuvittelin et esim. viivakoodit pdf-tiedostoissa olis hyvä merkki. Eipä tuokaan ihan nyrkkisäännöksi päässyt :D

Omista kokeiluistani tuon parissa on jo se parikymmentä vuotta aikaa, etten millään muista pääsikö syntymään jonkinlainen "haju" noiden tiedostojen suhteen.
K.F.S. is the Only Law
Mastodont
16.02.2017 12:57:20
Tein lisää databendausmusaa. Vähän rankempaa tällä kertaa :D

https://soundcloud.com/t3cfac/poliisi-sanoo
Zildjani
14.03.2017 00:25:46
Henri Henri Olavi: Nuorena oli aikaa etsiskellä ja kokeilla. Silloin ei tosin ollut sitä ongelmaa, että olisi tullut vastaan aiemmin, kun ei tuota juuri kukaan harrastanut tracker-scenessä.
Sekin totta, että se aaltomuoto täytyy zoomata aika isoksi, että näkee missä siellä tapahtuu jotain mielenkiintoista. Varsinkin jos file kestää useampia minuutteja.

Wow. En ole tällaisestä ikinä kuullutkaan.

Outoa että joku trackkeri muka ottaa vastaan muuta kuin äänidataa? ja tekee siitä aaltomuodon jota voi zoomata?

Muutenkin koko idea on täysin idioottimainen. Random fileissä ei ole minkäänlaista äänidataa, sen muuntaminen sitten äänitaajuuksiksi riippuu täysin ohjelmasta = ei se mitään randomia ole enää.

Tietty sieltä voi löytyä "ääntä" kun tarpeeksi etsii ja zoomailee. Jos tarpeeksi zoomaat digitaalista tiedostoa löydät sieltä aina pulse modulaatiota 50/50 tasolla. Mitäköhän järkeä tuossa vaan on.

"Exet ovat minustakin parhaita. Myös .com-tiedostot olivat jees, jos olivat tarpeeksi isoja."

Molemmissa on täsmälleen sama sisältö.
Henri Henri Olavi
14.03.2017 11:00:57
Zildjani: Wow. Molemmissa on täsmälleen sama sisältö.

ja

En ole tällaisestä ikinä kuullutkaan.

Joten painu vittuun arvailemasta.
K.F.S. is the Only Law
Nelisormimangusti
14.03.2017 11:04:12 (muokattu 14.03.2017 11:06:00)

Oltiinkin tosi edistyksellisiä, kun peloteltiin äitiä, että stereot on hajonnut ja soitettiin kuusnelosen pelikasetteja.

https://m.youtube.com/watch?v=P0fvkx_dEUc
Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen.
Mastodont
17.03.2017 10:03:25
Zildjani: Wow. En ole tällaisestä ikinä kuullutkaan.

Outoa että joku trackkeri muka ottaa vastaan muuta kuin äänidataa? ja tekee siitä aaltomuodon jota voi zoomata?

Muutenkin koko idea on täysin idioottimainen. Random fileissä ei ole minkäänlaista äänidataa, sen muuntaminen sitten äänitaajuuksiksi riippuu täysin ohjelmasta = ei se mitään randomia ole enää.

Tietty sieltä voi löytyä "ääntä" kun tarpeeksi etsii ja zoomailee. Jos tarpeeksi zoomaat digitaalista tiedostoa löydät sieltä aina pulse modulaatiota 50/50 tasolla. Mitäköhän järkeä tuossa vaan on.

"Exet ovat minustakin parhaita. Myös .com-tiedostot olivat jees, jos olivat tarpeeksi isoja."

Molemmissa on täsmälleen sama sisältö.

Raw-datana kun avaat, niin saat tiedoston kuin tiedoston auki äänieditorissa. Tuloksena on ääniä. Suosittelen tutustumaan asiaan ja kokeilemaan :D. https://en.wikipedia.org/wiki/Databending
Digital Beat
31.03.2017 21:07:30

Tulipa taidekouluajat mieleen kun yksi musiikinharrastaja kaveri kertoi, että ladannut tracker softassa txt tiedostoja ja niistä samplannyt eri kohtia musan sekaan. Vähän aphex twin tyylistä

Meillä opiskelijoilla oli sitten erilaisia multimediateoksia joista tuo yksi oli teos jossa oli trackerilla tehtyä databending musaa.
///Digital Beat
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)