![]() 28.02.2003 08:44:42 | |
---|---|
Alkaa vähentyä into täällä pörräämiseen. Nämä kama-aiheiset jutut voisi kyllä jonnekin muulle osastolle laittaa, eihän muillakaan genre-osastoilla puhuta laitteista ja soittimista vaan siitä musiikista (tai no ehkä hevipalstalla menee vähän ohi musiikin). Näille laitteille voisi kehitellä yhden oman palstan, tai laittakaa ne tietokoneita/ohjelmia koskevat jutut tietokoneet-osastolle ja syntikoita koskevat koskettimet-osastolle. Ei niitä täällä jaksa lukea. Joka toinen kirjoitus on tyyliä "Mikä olisi paras ohjelma aloittelijalle?/Onko Reason parempi kuin Fruityloops?" Näistä on jauhettu jo tarpeeksi, kirjoitin jopa FAQ:n asiasta mutta ei näytä auttavan. Ehkä tekniikat jotka liittyy osaksi konemusiikin tekemiseen (esim. samplaus) voisi siivota vaikkapa studiotyöskentely-osastolle tai jotain. Tai ehkäpä saisimme näistä vihdoinkin yhdistettyä sellaisen musiikkiteknologia-osaston tms.?? Toisaalta nuo voi kyllä vielä olla täällä, mutta laitejutut pitää oikeasti siivota jonnekin muualle. Sitten voimme ehkä keskustella siitä konemusiikista ja sen tekemisestä, jos se nyt ketään kiinnostaa..?? "Eiku..." | |
![]() 28.02.2003 09:56:05 | |
Jabbe: Alkaa vähentyä into täällä pörräämiseen. Nämä kama-aiheiset jutut voisi kyllä jonnekin muulle osastolle laittaa, eihän muillakaan genre-osastoilla puhuta laitteista ja soittimista vaan siitä musiikista (tai no ehkä hevipalstalla menee vähän ohi musiikin). Yeap! Itse musiikistahan täällä otsikon kannalta pitäisikin puhua, toisaalta tämäkin viestin pitäisi sit varmaan kuulua tonne m.netin backstageen, vai? | |
![]() 28.02.2003 12:55:47 | |
Itse musiikista keskustelu on muutenkin täällä sen verran vähäistä, että tämä palstahan kuolisi, jos täällä ei laitteista jauhettaisi. Jätä eilinen menneeseen. Huominen on tulevaisuutta! | |
![]() 28.02.2003 16:46:58 | |
Itse musiikista keskustelu on muutenkin täällä sen verran vähäistä, että tämä palstahan kuolisi, jos täällä ei laitteista jauhettaisi. Tämän takia itse konemusiikin taso huolestuttaa vielä enemmän. Vain laitteilla on väliä, ketään ei kiinnosta itse musiikki. Huonolta näyttää... "Eiku..." | |
![]() 28.02.2003 19:50:43 (muokattu 28.02.2003 19:51:43) | |
Haukkukaas ny Jabbe maan rakoon konemusaa ymmärtämättömäksi ja tuntemattomaksi kalkkikseksi. Niinhän mulle tehtiin kun samaa asiaa ehdotin. hähähäh. Edit Jabbehan se on eikä jabe. Korjasin. | |
![]() 28.02.2003 21:01:29 | |
Haukkukaas ny Jabbe maan rakoon konemusaa ymmärtämättömäksi ja tuntemattomaksi kalkkikseksi. Niinhän mulle tehtiin kun samaa asiaa ehdotin. hähähäh. Edit Jabbehan se on eikä jabe. Korjasin. Vanha tervahöyry ilmestyi taas haudastaan. Hähähä. Prinsessa Armada käy taas tasitoon konemusiikkia vastaan. Hoho. No eihän se sota siitä laitteistopainotteisuutta kritisoivasta huomautuksesta vielä alkanut, vaan siitä, kun ryhdyttiin eräiltä tahoilta lokaamaan konemusiikkia aivottomaksi jumpseeksi ilman pienintäkään faktapohjaa. Nyt ei kehtaisi aloittaa taas alusta sitä jauhantaa. Mukavahan se olisi tietenkin vanhoja muistella ja kertaushan on opintojen äiti. Se on yleensä niin, että kun täällä ryhtyy itse musiikista keskustelemaan, niin se menee sellaiseksi turhaksi väittelyksi. Esimakua väittelyn tasosta saa, kun käy progeosastolla sanomassa sanayhdistelmän Dream Theater. Tästähän siellä syntyy sota, sillä kukaan progeilija ei pidä siitä, että kirjoituksia eksyy väärille palstoille. Har-har-har. Jätä eilinen menneeseen. Huominen on tulevaisuutta! | |
![]() 28.02.2003 21:16:23 | |
Kenties Juholla tuli mieleen joku 2.0:n ajoilta ollut (pitkähkö) juttu? Ei tosiaankaan siitä sen enenpää. Mutta progepalstallahan puhutaan progesta, eikä DT:stä. Ei täälläkään puhuta hirveästi Darudesta. Progesoittimista en ole nähnyt pahemmin kirjoituksia. Täällä taas 9/10 kirjoituksista koskee laitteita. Minunkin piti aloittaa keskustelu jo pelkästää progen soittamisesta, kun sitä ei kukaan näyttänyt harrastavan (ilmeisesti useimmille turhan vaikeaa). Eli ei ole hyvällä mallilla konemusiikki-palsta. On olemassa oikeastikin hyvää konemusiikkia, ei pelkkää MTV-paskaa. Itseäni kiinnostaa juuri tuo parempi konemusiikki, johon laskisin myös hiphopin ja teknon. Niistäkin löytyy ihan hyvää musiikkia, jota harvemmin NRJ:ltä kuitenkaan kuuluu. Mutta tällaista underground-touhuahan tämä on aina ollut... tiedättekö mitään ug-piirien keskustelupalstoja, voisin siirtyä täältä jonnekin muualle...? Että sellaista. "Eiku..." | |
![]() 28.02.2003 21:37:42 | |
tiedättekö mitään ug-piirien keskustelupalstoja, voisin siirtyä täältä jonnekin muualle...? Älähän vielä mihinkään kaikkoa. Yksi syy siihen, että täällä niin vähän keskustellaan itse musikkista on se, että tätä konemusiikkipalstaa kahlaa niin pieni sakki ja kaikilla tuntuu olevan täysin oma makunsa, niin on vähän vaikea saada aikaan mitään keskustelua. Mitä nyt olen muutamilla konemusiikkipainotteisilla forumeilla vieraillut, niin on aika turhauttavaa, kun jokainen kirjoitus koskee jotain eurotrancea. Välillä joku voi kysyä miten tehdään hoover tai TB-soundi. Ei oikein iske. Heti kun joku kehittelee jonkin hyvän konemusiikkiin liittyvän keskusteluaiheen, niin minä olen oitis mukana. Jätä eilinen menneeseen. Huominen on tulevaisuutta! | |
![]() 28.02.2003 21:43:43 | |
tiedättekö mitään ug-piirien keskustelupalstoja, voisin siirtyä täältä jonnekin muualle... platinum.ac taso on hivenen verran parantunut viimeaikoina noista hooverijutuista. saa siellä ainakin kiitettävästi demoille palautetta, emmätiiä perustetaan oma foorumi jonnekki?!?! | |
![]() 28.02.2003 21:48:42 | |
Älähän vielä mihinkään kaikkoa. katsotaan nyt... Heti kun joku kehittelee jonkin hyvän konemusiikkiin liittyvän keskusteluaiheen, niin minä olen oitis mukana. Ilmeisesti olen siis onnistunut aloittamaan aika montakin hyvää keskustelua, koska olet niissä ollut mukana. Ja näitä oli jo ennen "Jabbea"... "Eiku..." | |
![]() 28.02.2003 22:21:20 | |
Vanha tervahöyry ilmestyi taas haudastaan. Hähähä. Prinsessa Armada käy taas tasitoon konemusiikkia vastaan. Hoho. En muista mitä silloin tuli sanottua tai kirjoitettua. Ärsyttää tietysti silloin halusin ja niinhän se silloin toimikin. En jaksa enää sitä juttua hakea enkä lukea. Nuoriso ja uudet tuulet on tietysti oikeassa. Monessa asiassa. Monesti vaan sitten kun tulee umpikuja niin huudetaan vanhojen tervahöyryjen perään. Miksi aina vasta hädän hetkellä. Eikö meillä ole aikaisemmin mitään annettavaa. Kaikki paapat kaatopaikalle? Prinsessa Armadassakin on paljon opittavaa kun ajatellaan elämisen arvoja. Musiikiltaan Kipparikvartettia ei vieläkään mikään lauluporukka ole lyönyt. Aivan ylivertainen ryhmä loistavia taiteilijoita. Jos joku nykyään lähellekkään heidän tasoaan shou-lauluporukkana pääsis niin se olis valtava suksee. Te poikeroiset ette vielä ole oikein tutustuneet musiikkiin taiteena. Luulette että kun koneella jotain älämölöä tuottaa niin se on musiikkia. Joku bom sillä tietysti tienaakin ja se on oikeinkin. Te vaan sitäkin moititte. En tajua. | |
![]() 28.02.2003 22:28:58 (muokattu 28.02.2003 22:29:50) | |
Te poikeroiset ette vielä ole oikein tutustuneet musiikkiin taiteena. Luulette että kun koneella jotain älämölöä tuottaa niin se on musiikkia. Joku bom sillä tietysti tienaakin ja se on oikeinkin. Te vaan sitäkin moititte. En tajua. No ainakin yksi meistä nuorista (n.17) ymmärtää ihan taiteenkin päälle. KoneillaKIN voi tehdä musiikkia. Itse kuuntelen/opiskelen/teen ihan kaikenlaista musaa, joten minua et voi ainakaan syyttää. Bomfunkit (jos niitä tarkoitit?) on sitten ihan eri asia. Nekin oli oikeastaan aiemmin ihan hyviä, mutta taisi nousta kusi päähän/piti pelata varman päälle. Mielestäni ensimmäisellä levyllä on edelleen ihan hyvää musiikkia. Voisinkin oikeastaan todistaa sinullekin, että koneilla voi musaa tehdä. Itse asiassa annoit minulle hyvän syyn tehdä jotain muuta vaihteeksi. Ehkä teen klassisen musan säännöillä, käyttäen koneita. Katsotaan mitä tulee. Ja vieläpä suht nopeasti. Ei tarvitse etsiä orkesteria ja harjoituttaa sitä. Odotappas vain... ;) EDIT: korjailin sanoja. "Eiku..." | |
![]() 28.02.2003 22:59:31 | |
Eräs täälläkin kirjoittava ja erittäin korkealle arvostamani tuottaja/säveltäjä/muusikko on esitellyt minulle klassista musaa koneilla tehtynä. Studiossaan kuunneltiin. Hänellä tarkoitus oli myydä musiikkiansa oikeasti soitettavaksi. Elokuvaan oli tuo teos muistaakseni tyrkyllä. Uskon vakaasti että kukaan muu täällä koneilla leikkivä ei yllä lähellekkään hänen tasoaan. Jos joku todella niin luulee niin asiaan voidaan varmaankin saada vertailevaa testiä aikaan. Hän ei kyllä itsestään mitään täällä kerro. Varoitan että kyseinen tuottaja/muusikko tekee kansainvälisesti kilpailukykyistä kamaa. Ihan kotikamoin ei kannata lähteä huippuammattistudiota vastaan kisaamaan. No tästä huippukamasta arvioni verraten aitoon sinfoniaorkesteriin. Ero on kuin yö ja päivä. Näin tyhmän humpanjumittajankin korvin. Konetuote oli mielettömän monivivahteinen ja aidonkuuloinen. Loistava sävellys ja toteutus. En olisi koskaan uskonut että koneilla saa tuollaistakin aikaan. Mitä tuosta olisi saanut sinfoniaorkesteri irti. Mielettömän määrän musikaalisuutta. Oon kyllä vastaavia kuullut. Ison orkesterin oikea sointi on paljon notkeampi, soinnukkaampi ja enemmän kertova. Koneet valitettavasti eivät pysty kuin häivähdyksen kertomaan oikean soittimen sanomasta. Tämä konemusa, jota jotkut jumalanaan palvoo, on hyvin kaukana ihmisen hienointa kykyä. Tehdä musikaalista musiikkia. Olis mukava kun poikeroiset tutustuis musiikkiin sen verran että tuon totuuden hyväksyisivät. Sen jälkeen voitais jutella konemusasta aikansa ilmiönä. Sen hyvistä ja huonoista elementeistä. Onhan silläkin puolensa. Sitä vaan ei saisi seata musiikkiin. | |
![]() 01.03.2003 00:13:06 (muokattu 01.03.2003 00:16:49) | |
Voi olet sinä Jami kyllä ihme tyyppi! Jos minulla olisi käytössäni 50-henkinen sinfoniaorkesteri tai iso läjä koneita, niin arvaappa kumpaa käyttäisin? No en taatusti niitä koneita. Sen verran minäkin musiikista ymmärrän. Ja toisekseen en osaa (jostain kumman syystä, vielä) tehdä musiikkia orkesterille niin hyvin, että se toimisi orkesterin soittamana. Joskus vielä meinasin kyllä sitäkin tehdä. Siihen asti pyrin tekemään musiikkia niillä välineillä, mitä minulla on. Voin käyttää siihen koneita; helpoin tapa tehdä moniäänistä musiikkia, ei tarvitse muita soittajia etsiä. Taitavasti tehtynä koneillakin saa hienoa musiikkia aikaiseksi. Tuon meinasin sinullekin joskus todistaaSoitan myös oikeita, klassisia soittimia (mm. oboeta, pianoa) joten ei tarvitse tulla siitäkään jauhamaan. Mutta jatketaanpas huomenna, meinasin vielä kuunnella jotain musiikkia. Ehkäpä vaikka J-M Jarrea tms. (konemusiikkia)... tai joku Beethovenin sinfonia... tai vaikka Bomfunkkia. Yhtä lailla hyvää musiikkia voi olla kaikki! "Eiku..." | |
![]() 01.03.2003 00:31:06 | |
Jami puhuu kyllä ihan asiaa... eiköhän kaikki myydä laitteemme pois ja laiteta itsemme jojon jatkoksi kun ei ymmärretä hyvän päälle. ;) | |
![]() 01.03.2003 00:32:50 | |
ps. kehotan Jamia tutustumaan esim. Kellopeliappelsiinin Soundtrackiin ja tulla juttelemaan asiasta sitten uudemman kerran... Avaruusseikkailu 2001:n Soundtrack myös tutustumisen arvoinen... ja... ja... ja... :D | |
![]() 01.03.2003 00:37:33 | |
Uskon vakaasti että kukaan muu täällä koneilla leikkivä ei yllä lähellekkään hänen tasoaan. Jos joku todella niin luulee niin asiaan voidaan varmaankin saada vertailevaa testiä aikaan. Hän ei kyllä itsestään mitään täällä kerro. Varoitan että kyseinen tuottaja/muusikko tekee kansainvälisesti kilpailukykyistä kamaa. Ihan kotikamoin ei kannata lähteä huippuammattistudiota vastaan kisaamaan. puhuitko nyt taiteentekemisestä vai urheilusta... mielestäni sinun kommenttisi osoittaa kyllä pahemman laatuista asiantuntemuksen puutetta ja tämän palstan lukijoiden/kirjoittajien ammattitaidon & näkemyksen aliarvioimista. :D :D :D | |
![]() 01.03.2003 10:56:27 | |
Te poikeroiset ette vielä ole oikein tutustuneet musiikkiin taiteena. Luulette että kun koneella jotain älämölöä tuottaa niin se on musiikkia. Tämä lause on aidoimmillaan, kun se lausutaan känisevällä vanhuksen äänellä (Adolf Ännnrrruuthh hieman känisevämpänä äänenä) ja heristetään samalla sormea nojaten kävelykeppiin. Joku bom sillä tietysti tienaakin ja se on oikeinkin. Te vaan sitäkin moititte. En tajua. Bomfunk (siis jos siitä nyt edes on puhe) toimi jokseenkin uutena tuulena tullessaan kuuluisuuteen, mutta on nyttemmin jäänyt aika lahjakkaasti polkemaan paikoillaan ja samalla Salovaaran toinen projekti Mighty 44 on Bomfunkin kopio, joka myöskin jauhaa paikoillaan. Eli nyt meillä on kaksi Bomfunkia, jotka jauhavat samaa uudistumatta senttiäkään. No hyväksi todetusta konseptista revitään kaikki mahdollinen tuotto irti. Uskon vakaasti että kukaan muu täällä koneilla leikkivä ei yllä lähellekkään hänen tasoaan. Ammattimuusikko on aina ammattimuusikko. Tälläkin herralla on varmaankin julmettu kokemus ja studiokin on luultavasti vallan mainio, joten on aika loogista, että samaan tasoon eivät kaikki yllä. No tästä huippukamasta arvioni verraten aitoon sinfoniaorkesteriin. Ero on kuin yö ja päivä. Näin tyhmän humpanjumittajankin korvin. Konetuote oli mielettömän monivivahteinen ja aidonkuuloinen. Loistava sävellys ja toteutus. En olisi koskaan uskonut että koneilla saa tuollaistakin aikaan. Kuten Jabbekin tuossa aiemmin lausuikin kovaan ääneen, että erohan on itsestäänselvyys. Mutta kun ei ole sinfoniaorkesteria käytettävissä, niin on tyydyttävä koneisiin. Elämän rasittava tosiasia. Mitä tuosta olisi saanut sinfoniaorkesteri irti. Mielettömän määrän musikaalisuutta. Oon kyllä vastaavia kuullut. Ison orkesterin oikea sointi on paljon notkeampi, soinnukkaampi ja enemmän kertova. Sinfoniaorkesteri kuulostaa varmaan julmetun maukkaalta ihan elävänä. En ole vielä päässyt kokemaan tuota elämystä, mutta tarkoitus olisi joku kerta käydä jossain konsertissa. Tämä konemusa, jota jotkut jumalanaan palvoo, on hyvin kaukana ihmisen hienointa kykyä. Tehdä musikaalista musiikkia. Tämä liukuu hiljalleen taannoiseen keskusteluun. Eihän sitä jumalana palvota. Se vain on musiikkia muun musiikin joukossa. Ei konemusiikki pyri kopioimaan mitään, mitä voidaan jo ennestään toteuttaa, vaan tarkoitus on luoda jotain erillaista ja joissain tapauksissa myöskin luonnotonta. Koneet vain laajentavat sitä soitinten kirjoa, mikä ihmisellä on käytössään. Kyllä koneista irtoaa musikaalisuutta, tahtoi sen uskoa tai ei. Koneita ei kuitenkaan voi verrata sinfonia orkesteriin. Koneet ovat koneita ja sehän se itu koko jutussa juuri onkin. Onhan silläkin puolensa. Sitä vaan ei saisi seata musiikkiin. Loppukevennys. Har-har-har-har-har. Ja sitten takaisin todellisuuteen. mielestäni sinun kommenttisi osoittaa kyllä pahemman laatuista asiantuntemuksen puutetta ja tämän palstan lukijoiden/kirjoittajien ammattitaidon & näkemyksen aliarvioimista. Jami on edelleen kovasti sitä mieltä, että kun tekee koneilla musiikkia, muuttuu epämusikaaliseksi tunariksi. Mitähän tapahtuisi jos joku Jamin suuresti arvostama muusikko kiinnostuisikin yhtäkkiä konemusiikista ja ryhtyisi tekemään vaikka jotain ambienttia? Aika utopistinen tapaus, mutta silti. Jätä eilinen menneeseen. Huominen on tulevaisuutta! | |
![]() 01.03.2003 11:46:03 | |
Uskon vakaasti että kukaan muu täällä koneilla leikkivä ei yllä lähellekkään hänen tasoaan. Jos joku todella niin luulee niin asiaan voidaan varmaankin saada vertailevaa testiä aikaan. Hän ei kyllä itsestään mitään täällä kerro. Varoitan että kyseinen tuottaja/muusikko tekee kansainvälisesti kilpailukykyistä kamaa. Ihan kotikamoin ei kannata lähteä huippuammattistudiota vastaan kisaamaan. No tästä huippukamasta arvioni verraten aitoon sinfoniaorkesteriin. Ero on kuin yö ja päivä. Näin tyhmän humpanjumittajankin korvin. Konetuote oli mielettömän monivivahteinen ja aidonkuuloinen. Loistava sävellys ja toteutus. En olisi koskaan uskonut että koneilla saa tuollaistakin aikaan. Aika harvalla meistä on heti huippustudio käytössä. Jostain pitää aloittaa. Onhan se selvä, että miljoonien laitteilla saa parempaa jälkeä aikaiseksi kuin yhdellä syntikalla/tietokoneella. Ja kehuit jopa tuota koneilla tuotettua musiikkia hyväksi! Ja sitten väität että koneilla ei voi tehdä musiikkia. Sitä paitsi en minä edes yritä jäljitellä sinfoniaorkesteria koneilla, aivan naurettava idea. Ei se onnistu. Ei koneilla saa edes järkevää kitarasoundia tehtyä. Mutta ei sinfoniaorkesterillakaan voi saada aikaan mitä tahansa soundia. Orkestereita on käytetty jo pitkään, jotkut haluavat käyttää syntetisaattoreita, koska niissä on lähes rajattomat mahdollisuudet muodostaa erilaisia ääniä. Ei hyviä syntikkasoundeja saa "oikeilla" soittimilla aikaiseksi. Ja kaikki levyt tehdään nykyään tietokoneella. Jos ei olisi "koneita", niin et voisi kuunnella kuin "elävää musiikkia", eikä sitäkään voisi vahvistaa mitenkään. Joten kyllä niitä koneitakin tarvitaan. "Eiku..." | |
![]() 01.03.2003 11:48:22 | |
Jos minulla olisi käytössäni 50-henkinen sinfoniaorkesteri tai iso läjä koneita, niin arvaappa kumpaa käyttäisin? No en taatusti niitä koneita. Sen verran minäkin musiikista ymmärrän. Minäkin ottaisin sen sinfoniaorkesterin, mutta vahvistaisin sen miehitystä isolla läjällä koneita! Oispahan lisää äänimaailmaa. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)