Aihe: hard -> soft
1
origon
15.05.2004 13:28:46

ajattelimpas kysellä kokemuksia teiltä jotka olette siirtyneet hardwaremaailmasta pelkästään tietokonepohjaiseen musiikin tekemiseen, oliko viisas päätös vai kaduttaako? miten muutos vaikutti esim biisien (äänen)laatuun, raitojen "valmistumisaikaan", monimuotoisuuteen jne yms?

tietty pelkästään koneella on vaivattomampaa väsäillä viisuja, mutta silti mielestäni tarvitaan jonkinlaista "luomisen tuskaa", että saa syntymään jotakin, joka todella miellyttää myös omaa korvaa.

kommentteja/kokemuksia??
Juho L
16.05.2004 14:49:03
Minä olen juuri siirtymässä HW:sta softaan. Vielä kun saisi tuon Modularin myytyä. Ainoa ongelma tuossa softassa on se, että se vaatii ihan tuhottoman myllyn, jos aikoo vaivatta väsätä. Tällä hetkellä on aika pahuksen hyviä plugareita, jotka kyllä korvaavat hardwaren ihan mainiosti, mutta ongelmaksi juuri tulee tuo koneteho.

Minulle tuo softaan siirtyminen oli ihan fiksu ratkaisu, kun efektoinnin teen aina softalla, niin huomattavasti helpompi tehdä koko homma VST:nä, kuin nauhoitella HW:lla pätkiä audiona. VST:nä säilyy se editoitavuus loppuun asti, kun ei tarvitse aina joka muutoksen jälkeen olla nauhoittamassa uudelleen.
Kääpiöt ovat Juha Miedon pienoismalleja.
Ihan Mukavien Ihmisten Kilta - Perustajajäsen #2.
Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
Jabbe
16.05.2004 17:34:52 (muokattu 16.05.2004 17:36:59)
Mä en oo kokonaan softaan siirtymässä, mut yhä enemmän softapainotteiseen ollaan menossa. Motifin lisäks tuskin tulee vähään aikaan muuta HW:ta hommattua, mikserinkin vois myydä. Läppäri + FW-äänikortti + Cubase + VST-plugareita ois tulevan systeemin runko, hardiksena vaan 1 syna (motif) + tietenkin mikit ja kaiuttimet/luurit.

Softassa on juuri hyvää toi integroituvuus, eli saa periaatteessa saman ohjelman sisään kaiken eikä tarvi sählätä hw-synien äänittämisen, piuhojen, midin jne. kanssa. Ja loppujenlopuks tulee halvemmaksin, ostaa ensin hyvän koneen niin softaa saa sit paljon halvemmalla kuin vastaavaa hardista.

Mutta siis, noin niinkuin periaatteessa, jos vaan studiossa häärää niin kyllä softa on erittäin järkevä ratkaisu. Mulla kun on toi livehomma vielä bändin kanssa niin ei uskalla täysin softaan vielä mennä, mut ei ois kaukana sekään.

EDIT: Tietty hiiri on vähän kökkö instrumentti. Mut sitä varten on kontrollerit jne.
My name is Baron, Jabbe Baron. Mut kuitenkin ne hyvät biisit on niitä parhaita.
Mohla
17.05.2004 14:46:59

Itse olen pääasiassa softapuolella, mutta minulla olis taas kiinnostusta hankkia myös jotain hardista. Nimenomaan tuota livejuttua ajatellen.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
flimtrick
17.05.2004 18:02:51
EDIT: Tietty hiiri on vähän kökkö instrumentti. Mut sitä varten on kontrollerit jne.

Joo hiiri on kyllä aivan kauhee työväline varsinkin kun vääntää soundia. Siinä menee hermot nopeesti. Ja onhan se paljon siistimpää vääntää synasta namiskaa ku sählätä hiirellä. Mulla on molempia sekä hardware että softasynia ja kyllä mun mielestä molemmissa on etunsa ja haittansa. Mutta en mä missään nimessä kyllä aio siirtyä kokonaan softapuolelle. Softasynat on jotenki niin perhanan kliinisiä ja ei niistä monet edes ole läheskään yhtä hyviä soundiltaan kuin hardware synat. Ei sitä lämmintä analogiteknologian tuottamaa soundia voi oikein digitaalisesti jäljitellä. Kyllä mä ehkä sijoittaisin ennemmin yhteen hyvään analogisynaan kun nippuun softasynia. Yksi syy olis tietenkin myös se että mä tarvisin kuitenkin sitä myös livekäyttöön.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)